Krapula ja mielenterveys

Nainen ja sylikissa

Minulla on ilmeisesti aika harvinainen krapulaoire: masennus. Olen huomannut ettei juuri missään mainita masennusta krapulaoireena. Olen myös kavereitteni kanssa jutellessani huomannut, että heillä esiintyy krapulassa mielialaoireista ainoastaan ns. morkkista, mutta ei masennusta. Morkkishan tarkoittaa sitä, että katuu, suree, harmittelee jne edellisiltana kännissä tehtyjä toilailuja - näin ainakin kaverini morkkistaan kuvailevat. Morkkista minulla ei yleensä esiinny, ehken edes ole niin kova hölmöilemään kännissä, en tiedä.

Olen 30-v. nainen ja lähes joka kerta krpulassa olen todella masentunut, mielialani laskee romahtamalla. Nautin nousuhumalasta, mutta seuraavina päivinä ilmenevä masennus on jotain niin järkyttävää. Valitettavasti krapulani vielä usein kestävät vähintään 2 päivää, mikä sekin ehkä on harvinainen ilmiö koko väestön tasolla. En juo kovin usein ainakaan näin suomalaisittain ajatellen, vain noin kerran pari kuukaudessa. juon myös kohtuullisia kertamääriä: 5-7 annosta yhteensä koko illan ja yön aikana, eli mistään überkänneistä ei ole kysymys.

Yritän kuvailla krapulamasennustani: tunnen toivottomuutta, ahdistusta ja tulevaisuudenpelkoa; tuijotan vain seinää ja ajatukseni askartelevat todella intensiivisesti kaikkien ikävien ja pelottavien asioiden parissa; koen olevani huono ja ruma ihminen; minusta tuntuu ettei minulla ole mitään mahdollisuuksia selviytyä normaaleista elämään kuuluvista haasteista; olen hyvin epäsosiaalinen, välttelen ihmisten seuraa ja jos joudun ihmisten seuraan en puhu mitään enkä reagoi juuri mihinkään (esim. hauskaan juttuun tms) ja tuijotan vain eteeni ja ihmiset ihmettelevät ja joskus jopa paheksuvat käytöstäni; väsymys on valtava, mutten pysty nukkumaan lainkaan, mikä tuntuu oudolta ja ristiriitaiselta; keskittymiskyky lähtee kokonaan pois, minkä vuoksi en voi edes katsoa mitään elokuvaa ja siten yrittää siirtää ajatuksiani toisaalle; ajattelu tuntuu tahmealta ja hidastuneelta; itsemurha-ajatuksiakin esiintyy.

Parin kolmen päivän päästä juomisesta alkaa taas vähitellen tuntua, että ehkei asiat sittenkään ole niin toivottomalla tolalla kuin krapulan syvimmässä alhossa tuntui.

Kumma kyllä, fyysisiä krapulaoireita minulla ei esiinny: ei päänsärkyä, ei pahoinvointia, ei oksentamista eikä mitään.

Onko muilla kokemusta masennuksesta krapulan oireena? Voisikohan sitä ennaltaehkäistä mitenkään muuten kuin ryhtymällä absolutistiksi?

13

7173

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • catha

Suosittelen ihan oman mielenterveytesi vuoksi luopumaan kokonaan alkoholista. Kuvailemasi oireet alkoholin käytön seurauksena kertoo siitä, että alkoholi on sinun psyykkeellesi paljon tavallista kovempi myrkky. Kuvailemasi oireet myös viittaavat siihen että alkoholilla on sinussa selvä riski aiheuttaa pysyviä ongelmia, kuten juuri masennusta ja ahdistusta, mutta myös alkoholin aiheuttaman tai laukaiseman psykoottisen häiriön riskikin on huomattavasti tavallista suurempi sinulla.

Eli siis suosittelen syvästi ryhtymään absolutistiksi ainakin alkoholin osalta, jos sinun oma psyyke on sinulle tärkeä.

• Frida--

Hurjalta! Enkä ole ennen kuulut vastaavasta. Omakin alakuloinen milelialani johtuu krapulapäivinä ainoastaan morkkiksesta ja menee yleensä pian ohi. Mutta tosiaan noi sinun oireesti kuulostavat jo hyvin vakavilta. Suosittelen, että et juo, ainakaan noin paljoa (vaikka eihän tuo mikään suuri määrä edes olekaan)!! Vai esiintyykö krapulamasennuksesi noin pahana, jos juot vain 2-3 annosta?? Tiedä sitten olisiko tuohon jotain hoitoa olemassa... jotenkin en jaksa uskoa, että mikään terapia tai lääke sinua auttasi. Mutta ainahan voit kysyä asiasta lääkäriltä tai joltain vastaavalta. Mutta ensisijaisesti kuitenkin suosittelen, että olet juomatta :/

• kohtalotoveri

Minulla on samoja oireita. Lisäksi olen todella helposti ärtyvä ja suuttuva krapulassa, raivoa löytyy . En pysty rentoutumaan ollenkaan. Elämä tuntuu todella toivottomalta silloin. Jos sen sijaan fyysinen krapula on kova (eli noin kerran viidessä vuodessa) niin silloin henkinen olo on parempi. En tiedä mikä auttaa paitsi alkoholin välttäminen. Pitäis sitä opetella lisää.

• J

Tutulta kuulostaa masennusoireet krapulassa. Normi-illan (bile) jälkeen saattaa mennä koko seur. päivä karseassa itsesyytös-kuolemanpelko-depiksessä. Ja seuraava yökin menee synkkiä pohtiessa. Pari-kolme päivää kuluu "varjojen mailla" ja on todella luuseri-olo.

• tääällä 1

on ihan sama juttu. Alkoholi vaikuttaa aivojen serotoniinitasoon. Sen vuoksi krapulapäivinä on herkemmillä masennusmorkkis. Osa ihmisistä on herkempiä ja/tai sitten pystyvät tunnistamaan/nimeämään ongelmansa, monethan eivät tunnista masennustaan/ahdistustaan oli se sitten tilapäistä tai jatkuvampaa.

Jos on masentunut yleisesti suositellaan alkoholin käytön vähentämistä. Harvoin vain sitä selitetään miksi, eli syynä on juuri tämä sama ilmiö. Alkoholi laskee serotoniinitasoa jopa useaksi päiväksi ja hoitovaste (oli sitten lääkkeet tai ei) huononee. Puhumattakaan ongelmista mitä lääkitys ja alkoholi yhdessä voivat aiheuttaa. Jos käyttää alkoholia viikottain se voi pitkittää masennuksesta toipumista paljon. Lisäksi jos ahdistus on niin voimakasta että sitä lieventää ns korjaussarjalla on suuri riski alkoholisoitua.

• krapula-ahdistus

minulla on ihan sama ongelma, en juo kovin usein, ja tykkään nousuhumalasta mutta seuraava päivä on ihan epätoivoa täynnä. Totaalista romahdusta, itken, syytän itseäni kaikesta (vaikka en ole mitään mokaillutkaan), inhoan itseäni, koen olevani ruma ja inhottava, pelottaa kaikki, tulevaisuus, ajattelen tulevaisuuden olevan pelkkää toivottomuutta täynnä, mietin kannattaako minun enää jatkaa elämääni, en halua nähdä kavereitani, eristäydyn ja kärsin suunnattomasti kaikinpuolin henkisesti). Ja oireeni kestävät kaksi päivää! Mistä tällainen johtuu? Ahdistavaa. Täytyykö vain luopua kokonaan alkoholista kun en kestä enää tällaisia päiviä :( Apua?

• pakko ottaa pienet

Juu sama juttu ja ekalla kerralla pelästyin että järki lähti ja silti täällä tulee silti otettua lähes joka lauantai, on se nousuhumala vaan niin kiva :). Sunnuntait on kyllä yhtä helvettiä ja tulee usein luvattua itselleen, että en ota enään ikinä. Olen kuitenkin oppinut rentouttamaan itseni TV:tä katsellessa siten, että pystyn nukkumaan krapula päivänä useammatkin päikkärit, jotka auttaa näihin masennus oireisiin ja maanantaina on taas kiva valua töihin. Krapularyyppyyn joudun turvautumaan usen jos herään syystä tai toisesta muualta kuin kotoa. En muutenkaan usko siihen, että krapularyyppy johtaisi alkoholismiin ainakaa omalla kohdalla. Ryypätessä toistä päivää putkeen kun ei ole vaan niin kivaa.

• jöflksdöfljsdfsdf

Minulla krapula tosiaan aiheuttaa masentunutta mielialaa. Kaverit vaan valittaa siitä fyysisestä olotilasta, ja joskus morkkiksesta jos on tullut liikaa riehuttua tai rahaa on palanut liikaa. Olen hyvillä mielin vaan jos ilta on ollut mielestäni erityisen onnistunut ja olen tavannut jotain erityisen ihania ihmisiä. Mutta yleensä krapula-aamuna herääminen on ihan kamalaa: tunnen olevani yksinäinen, ruma, onneton, murehdin olemattomia asioita... Tähän vaikuttaa osaksi sekin kun tunnen usein olevani ulkopuolinen porukassa. Mutta normaalisti en olisi niin masentunut kuitenkaan. Myös valvominen ja väsymys vaikuttaa varmasti mielialaan. Olen palautunut masennuksesta vasta kunnolla parin päivän päästä. Pystyn kuitenkin toimimaan normaalisti, vaikka mieli onkin maassa, ja toistelen itselleni että se ei ole kuitenkaan "todellinen" olotila ja johtuu vaan krapulasta, sekin auttaa jo vähän. Krapula-aamuna pyrin nousemaan jaloilleni syömällä terveellisesti, käymällä raikkaalla kävelylenkillä, ottamalla yhteyttä ystäviini, purkamalla pahaa mieltä kirjoittamalla, tällöin ehkä huomaa ettei mitään todellista murhetta edes ole. Sinulla tuo on jo vähän vakavampaa jos et pysty edes nukkumaan tai hoitamaan päivän askareita.

• Itse koen myös voimakasta mielialan laskua krapulassa. Henkinen paha olo tulee vaikka ei olisi mitään syytäkään tai sitä suurempi paha olo on, jos koen töppäilleeni jotenkin. Mutta hyvin monta kertaa mitään töppäystä ei edes tarvita laukaisemaan henkinen pahaolo ja ahdistus. Kaikista parasta on välttää alkoholia kokonaan. Sain juuri viikonloppuna huomarta, että alkoholi ei ole se minun juttuni. Elämästä pitää voida nauttia ilman viinaakin. Ihminen vain helposti pitää alkoholin juomista jotenkin ansaittuna etuoikeutena ja siksi tärkeänä rentoutumis yms. keinona. Nuorenakin sitä halusi kasvaa isoksi vain saadakseen luvan perästä ostaa alkoholia. (näin kärjistäen) Todellinen rentoutuminen ja pollan nollaus voi tulla ihan missä vaan vaikka sienimetsässä. Itselleni metsässä käveleminen on sitä parasta akkujen lataamista ja pollan nollausta. :D

• Anonyymi

Otin sunnuntaina 12 olutta. Maanantaina ja tiistaina henkistä alakuloa. Nyt olo aika normaali! Jopa niin että vois sitä lauantaina pienet ottaa jee👍👍

• Anonyymi

Olisiko harjoituksen puutetta nuo jälkioireet....

• Anonyymi

Ap kuvailee krapulamasennusoireitaan, jotka ovat kyllä samanlaisia kuin mitä mielessä pyörii morkkiksen aikana.
      Jos juomisen seuraukset ovat liian vaikeita kestää, niin ehkä kannattaisi miettiä sitä juomista.

Ajatukset ja tunteet morkkiksineen eivät harjoittelemalla poistu mihinkään, sinänsä hassu kysymys " olisiko harjoituksen puutetta?".

• Anonyymi

Alkoholihan on tunnettu depressantti, joten tuskinpa tuo niin kummallista tai harvinaista on.

Samasta syystä toimii vähän heikosti mielialalääkkeenäkään. Vaikkeivät ne muutkaan mömmöt välttämättä niin paljon hyödyllisempiä ole.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korona-ajan häväistysten tutkiminen alkaa

Teemu Keskisarja ja Tapio Puolimatka haastavat korona-ajan viralliset totuudet. "Korona synnytti kastilaitoksen. Se aset
      Maailman menoa
      392
      2124
    2. Martina, yksityishenkilön ex vihaa häntä

Seiska ja IL kirjoittaa, että yksityishenkilön ex on veemäinen ja vihaa Martinaa. Onneksi ex on 13000 km päässä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      388
      2039
    3. Jos totta puhutaan niin

Ikävöin sua ihan valtavasti
      Ikävä
      98
      1752
    4. YlE aloitti sateenkaari messuilla kirkkovuoden

Siinä kirkon luopumus paljaimmillaan.
      Luterilaisuus
      442
      1715
    5. Hyvää yötä S******

Ja parempaa uutta vuotta 😉
      Ikävä
      7
      1414
    6. Miksi palstalla paljon venäjä mielisiä?

Palstalle näyttää kerääntyneen varsin paljon venäjä mielisiä. Mistä tämä johtuu?
      Maailman menoa
      109
      1183
    7. Voiko nainen olettaa

Miehen maksavan treffeillä kaiken, jos kutsuu naisen treffeille?
      Ikävä
      211
      955
    8. Olavi Uusivirta sai järjettömästi koronatukea ja asuu Kulosaaressa!

Olavi on miljonääri. Olavin asunto maksaa miljoonia. Olavi sai koronatukea aivan helvetisti. Olavi nuoli Sannan korvaa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      876
    9. Tiedäthän?

Että tykkään sinusta nainen ja olen kiinnostunut sinusta. Olet reilu ja rehellinen, sellainen unelma nainen. Tehdään k
      Ikävä
      41
      812
    10. Jos totta puhutaan niin haluan mies että

N*ssit multa luulot pois. Niin että naapurit huolestuu siitä huudosta. 🤭
      Ikävä
      72
      800
    Aihe