vanteen keskireikä

vaikuttaako ??

Vanteen keskireikä.
- miten tarkka se on oltava ?

Minulla on vanteissa isompi keskireikä, kuin alkuperäisissä.
5mm suurempi.

Pitääkö laittaa joku "välipla" ???
Vai käykö noin ???

19

20424

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuttaperkka

      ei se muuten onnistu kun tarkkuus pitää olla millin kymmenyksiä.

      • alut...

        Soviterenkaat ovat vihonviimeinen juttu! On kokemusta aiemmin useista rengasliikkeistä ostetuista tarvikealuvanteista joissa piti olla sovitteet. Soviterengas on yleensä jotain löteröä muovia ja tarvikealuissa jää aina pientä heittoa. Se ilmeni aina lievänä vatkauksena/nypytyksenä, renkaiden tasapainottaminen ei auttanut. Ainoaksi syyksi jää soviterenkaista huolimatta keskiöön jäävä heitto. Kun ostaa automerkkikohtaiset lisävaruste-aluvanteet, tietää että saa tismalleen automalliin sopivat vanteet! Hinta toki yleensä -ei aina- kalliimpi mutta saa huolettoman varmuuden siitä että vanne sopii. En ikinä osta enää mitään tarvikealuja.


      • Tyre pro
        alut... kirjoitti:

        Soviterenkaat ovat vihonviimeinen juttu! On kokemusta aiemmin useista rengasliikkeistä ostetuista tarvikealuvanteista joissa piti olla sovitteet. Soviterengas on yleensä jotain löteröä muovia ja tarvikealuissa jää aina pientä heittoa. Se ilmeni aina lievänä vatkauksena/nypytyksenä, renkaiden tasapainottaminen ei auttanut. Ainoaksi syyksi jää soviterenkaista huolimatta keskiöön jäävä heitto. Kun ostaa automerkkikohtaiset lisävaruste-aluvanteet, tietää että saa tismalleen automalliin sopivat vanteet! Hinta toki yleensä -ei aina- kalliimpi mutta saa huolettoman varmuuden siitä että vanne sopii. En ikinä osta enää mitään tarvikealuja.

        Oikeassa olet tuosta keskireiän merkityksestä.Ainoa keino saada luotettavasti vanne keskiöön on keskitys auton navasta, joka on yleensä tarkka sovitus.
        Pultit pitäävät vain vanteen kiinni ne eivät keskitä nykyautoissa. Eri juttu on vanhat 60-luvun kuplavolkkarit.
        Myös citikat, joissa ei ole vanteissa läpimenevää reikää keskitetään autoon napakeskityksenä. Nämä asiat voi tarkistaa vaikkapa asiantuntevasta rengasliikkeestä, joita valitettavasti kaikki ei ole.
        Keskityskin tehdään tasapainotuskoneissa vanteen keskireiästä ja apuna vielä "sormilaipat" , jotta saadaan vanne kiinni koneeseen ilman naarmuja vanteen ulkopinnassa. Aika sitkeässä on nuo käsitykset, että vanne keskittyy pulteilla.
        Auton alkuperäisissä vanteissa on tarkka keskireikä. Nämä halvat tarvikevanteet tehdään yleensä huonommista materiaaleista ja ylisuurella keskireiällä ja sovitus tehdään muovirinkuloilla. Näin saadaan vanne halvaksi.
        Saksalaisiin autoihin saa myös tarvikevanteita oikealla keskireiällä koska saksassa saa hyväksynnän jos vanne täyttää tietyt kriteerit.


      • kuttaperkka
        alut... kirjoitti:

        Soviterenkaat ovat vihonviimeinen juttu! On kokemusta aiemmin useista rengasliikkeistä ostetuista tarvikealuvanteista joissa piti olla sovitteet. Soviterengas on yleensä jotain löteröä muovia ja tarvikealuissa jää aina pientä heittoa. Se ilmeni aina lievänä vatkauksena/nypytyksenä, renkaiden tasapainottaminen ei auttanut. Ainoaksi syyksi jää soviterenkaista huolimatta keskiöön jäävä heitto. Kun ostaa automerkkikohtaiset lisävaruste-aluvanteet, tietää että saa tismalleen automalliin sopivat vanteet! Hinta toki yleensä -ei aina- kalliimpi mutta saa huolettoman varmuuden siitä että vanne sopii. En ikinä osta enää mitään tarvikealuja.

        Olet aivan pihalla konetekniikasta.
        Soviterenkaita käytetään teollisuudessa yleisesti, milloin muovisia milloin metallisia.
        Myös paperikoneissa sekä myös aluvanteissa.
        Jos sitä ei ymmärrä, sille ei voi mitään.
        Soviterenkaat saa aivan samalla reiän tarkkuudella kuin "originaalit" että se siitä.
        Ei heitä eikä vipata joten syy siihen on varmasti jossain muualla jos näin tekee.


      • Pro Tire
        kuttaperkka kirjoitti:

        Olet aivan pihalla konetekniikasta.
        Soviterenkaita käytetään teollisuudessa yleisesti, milloin muovisia milloin metallisia.
        Myös paperikoneissa sekä myös aluvanteissa.
        Jos sitä ei ymmärrä, sille ei voi mitään.
        Soviterenkaat saa aivan samalla reiän tarkkuudella kuin "originaalit" että se siitä.
        Ei heitä eikä vipata joten syy siihen on varmasti jossain muualla jos näin tekee.

        Kysehän oli vanteen keskityksestä, joka voidaan tehdä monela tavalla. Paras tapa tehdä se on alunperin oikein.


      • kuttaperkka
        Pro Tire kirjoitti:

        Kysehän oli vanteen keskityksestä, joka voidaan tehdä monela tavalla. Paras tapa tehdä se on alunperin oikein.

        lopputulos on sama?
        Ei sellaista ole kuin alunperin oikein...koska kaikki asiat voi tehdä miljoonalla eri tavalla ja ne kaikki on oikein.
        Jos esim haluaa erilaiset aluvanteet mitä oman auton valmistajalla on tarjolla soviterengas on silloin oikea juttu.
        Voi valita haluamansa vanteet ja hyvin istuvat paikalleen, aivan yhtä hyvin kuin originaalit.


    • touhone

      0,1 millin tarkkuudella on vanteet mitoitettu keskireiän osalta. Esim jos akseli on 57,0mm niin vanteessa on 57,1mm reikä

    • Ykä vaan

      Jos katsotaan alumiinivanteita esimmerkkinä.Niissö on miltei aina jokin nylonrengas keskiön saamiseksi oikeaksi.Tästä voi päätellä ettei se voi kovin tärkeä olla.Muutonhan se olisi vöhintään messinkiä.

      Itellä on 2mm liian iso vanteen keskireikä.Dvd kotelon kansi
      850kpl dvd pötkö) on tasalaatuista 1mm vahvaa muovia.Siitä minä itelleni leikkasin suikaleen.

      Oikeaa keskireikää tarvitaan todennäköisesti renkaan asennusvaiheessa autoon.Sillä estetään rengaspulttien viottuminen.Aikoinaan sillä on saattanut olla muutakin merkitystä.

      Tämä teksti perustuu järjelliseen ajatteluun ja johtamiseen käytäntöön.Siksi tätä on monen nykyään vaikea ymmärtää.

      • kartiot ne pyörän keskittää. Keskireiällä ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Kaikkien autojen vanteissa ei edes ole koko reikää...


      • touhone
        sitroen kirjoitti:

        kartiot ne pyörän keskittää. Keskireiällä ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Kaikkien autojen vanteissa ei edes ole koko reikää...

        Kyllä se on täyttä puppua että pultit keskittää, keskitysrenkaat täytyy olla sopivat ja jämptit, toinen asia on mikä jää (lähes) kaikilta amatööreiltä ja jopa ammattilaisilta tekemättä on tasopintojen puhdistus liasta sekä vanteesta että jarrulevystä tai -rummusta


      • ne
        touhone kirjoitti:

        Kyllä se on täyttä puppua että pultit keskittää, keskitysrenkaat täytyy olla sopivat ja jämptit, toinen asia on mikä jää (lähes) kaikilta amatööreiltä ja jopa ammattilaisilta tekemättä on tasopintojen puhdistus liasta sekä vanteesta että jarrulevystä tai -rummusta

        keskittää, tosin alkukiristys täytyy tehdä huolella. Kerran vein alla olevat eturenkaat tasapainoitukseen kun rattia nylkytti, kaikkitietävä asentaja ei suostunut tasapainottamaan renkaita kun ei ollut soviterenkaita, eikä sopivia ollut saatavilla.
        Ymmärtäähän tuon vielä, jos ei osaa keskittää pulttien avulla niin ois nylkyttänyt tasapainoituksen jälkeenkin ja joku olisi voinut tuoda renkaat takaisin vaatien korjausta asiaan.
        Vein renkaat toiseen liikkeeseen irrallaan, laitoin alle yhä ilman soviterenkaita eikä enää nylkytellyt rattia. Ja keskireikä oli n. sentin väljä.


      • kuttaperkka
        ne kirjoitti:

        keskittää, tosin alkukiristys täytyy tehdä huolella. Kerran vein alla olevat eturenkaat tasapainoitukseen kun rattia nylkytti, kaikkitietävä asentaja ei suostunut tasapainottamaan renkaita kun ei ollut soviterenkaita, eikä sopivia ollut saatavilla.
        Ymmärtäähän tuon vielä, jos ei osaa keskittää pulttien avulla niin ois nylkyttänyt tasapainoituksen jälkeenkin ja joku olisi voinut tuoda renkaat takaisin vaatien korjausta asiaan.
        Vein renkaat toiseen liikkeeseen irrallaan, laitoin alle yhä ilman soviterenkaita eikä enää nylkytellyt rattia. Ja keskireikä oli n. sentin väljä.

        usko nyt jo.
        Kokeilepa sitä pulttia kun se on kierteellä mutta ei tiukalla, lonksuu niin helvetisti.
        Kyl ne kuule paperikoneen telatkin on keskiöillä eli laakereilla keskitetty eikä kiinnityspulteilla. Ja kaikissa laakereissa on AINA keskitysrengas, tavalla tai toisella laitettu.
        Tuohan on ihan järjetöntä juttua että pultiit keskittää, sama kun väittäs että lapsetkin syntyy perseen kautta...toisaalta jos ei tiedä sitäkään ni voihan senkin uskoa.
        Kaikkiin vanteisiin on sitäpaitsi saatavana soviterenkaat.


    • jämpti koko

      Samaa asiaa tuumin kun vaihdoin vanteita.
      Nämä kesäpyörät on vanteilla, joissa on isompi keskireikä,
      siis väljä. Talvirenkaat istuu jämptisti just.

      Mutta tossa ne on ollu jo 5v ajossa.
      Kartiopultit kohdistaa asennuksessa vanteen.
      Voisi tietysti olla niin, että jos kiiressä laittasi, niin voisi jäädä huonostikin,
      kun keskireikä ei ole jämpti....

      Onkohan mulla ollu tuuria kun olen jo 5v ajanut ilman obngelmia ja vaidellu vanteita vuosittain 2 kert ?

      • ihan vakiona

        vanteiden keskireiät noin 30 mm suuremmat, mutta hankalaa oli se pulttien paikalleen saanti..


    • Ollilla

      Vanteen keskireikä on vanteen keskireikä. Eikä vaikuta, kuin keskireikään!

    • Keskireikä

      Kyllä täällä taas neroja riittää.
      On paljon autoja joissa ei ole lainkaa navan uloketta eikä keskireikä keskitä vannetta.
      Riittää että navan uloke sopii keskireikään. Itsellä kaksikin sellaista autoa.
      Minulla on lisäksi takakontissa pyöränvaihtoja helpottamaan pidempi tappi joka kierretään yhden pultin pultin paikalle jotta muut pultit saa kohdalleen.

    • odbfjgld

      Tässä faktaa. Keskireikä keskittää nykyautoissa vanteen. Toki pulteilla/muttereilla saattaa saada vanteen siltikin täysin keskelle. Mitä isompi rengas halkaisijaltaan sitä tarkempi/pienempi on keskireiän välyksen syytä olla. Itsellä juuri kokemusta maasturin 22" vanteista (285/35r22) jotka oli tarvikevanteet. Vaati erillisen keskitysrenkaan ja edellinen omistan ei saanu millään pientä tärinää yli 80km/h pois. Oikean kokoiset muovirenkaat oli siis paikoillaan. Rengasliikkeissä vaan sanottiin kun kävi painottamassa kerta toisensa jälkeen renkaita et on normaalia isoissa matalaprofiilirenkaissa. No sitten aloin tutkimaan asiaa kun auton ostin. Selvisi syy. 22" vanne renkaineen painoi sen verran paljon, että kun renkaan nosti napaa vasten, jäi navan ja soviterenkaan väliin alapuolelle näkymätön rako, jonka todensin rakotulkilla. (0.06. Yläpuolella ei rakoa. Teetätin alumiinista tiukemmat renkaat ja tärinä loppui. Eli keskirenkaan sovitteella oli aika iso merkitys. Pultit oli oikeanmalliset. Veikkaanpa vaan ettei peruskokoisilla meinaa huomata vaik ei keskireikä ei olisikaan kohdallaan, mutta isoissa on sitten asia erikseen.

      • kannattaa-ajatella

        "Tässä faktaa. Keskireikä keskittää nykyautoissa vanteen."
        ---toisissa keskittää, ei kaikissa.

        "Rengasliikkeissä vaan sanottiin kun kävi painottamassa "
        --- kaikissa rengasliikkeissä ei saada tasapainoon, suuri syy on siinä kun ottavat vain sormenpäällä kiinni siitä mihin paino pitäisi laittaa ja se sormi liikkuu sitten ennenkuin painoa laitetaan.

        5 gr painon siirtyminen 5 cm merkitsee jo pientä tärinää 80 ja 105 km/h.
        Olen ajellut useita kavereiden autoja, voi voi, kuinka monella tärisee hieman ja siitä seuraa ajon vaikeutuminen ja myöhemmin nivelten ja ohjaus akselistojen kuluminen.

        Hyvin painotettu rengas pitää myös auton sisään pienempää ääntä. Sitä ei kyllä huomaa jos ei ensin aja epätasapainoisuus ja sitten tasapainoisella heti samaa tietä samaan suuntaan.


    • Anonyymi

      Mulla 910,pissä edessä 34 tuumanen vanne, ei ravista vaikka on ketjut vauhti tosin kuorman kanssa jää alle 20km/h

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3108
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1265
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1251
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1056
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      52
      947
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      914
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      826
    Aihe