vieläkö jussin kodit

lapsen vanhempi

niin elikkäs uteliaisuuttani kysyn ,että toimiiko lussin perhekoti vielä haukiputaalla? oma lapseni oli muutama vuosi sitten siellä. mitä kokemuksia muilla on kyseisestä paikasta?

46

10065

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LESTA JUSSI

Paljon on niitä yöntimoja!! Kaikennäköisiä kokemuksia paikasta.

• !!!!!

enää yön timoja ja mitä sitten vaikkaoliski, ihan kavereita ne oli. olin siellä melkein 2 vuotta ja kitos kuuluu heille!! elossa oon ja asiat hyvin, se oli reilua molemmin puolin vaikka nyt hävettääkin miten paljon niille vittuilin ja silti ne oli ihan rauhassa ja sano etä jos oikein keittää niin käy potkiin ulkona kiviä ja jutellaan sitten kun tuntuu siltä!!

Kiitos S, L, J, M, H, L, P ja kaiki muut!!

• ::::-----^

ihmeessä, LESTA JUSSI; kokemuksistasi!!!

Palan halusta tietää!!

• LESTA JUSSI
        ::::-----^ kirjoitti:

Palan halusta tietää!!

En viitsi kenestäkään pahaa kertoa. Vanhoja juttuja muutenkin.

• Anonyymi
        ::::-----^ kirjoitti:

Palan halusta tietää!!

Joku vuosi sitten tuli televisiosta uusintanakin vanhojen miesten kertomuksisa elämästään mm. Muhoksen poikakodissa. Miehillä oli todella huonot muistot. Olivat toivoneet ikää kertyvän sen verran, että "pääsevät" vankilaan, koska siellä ei ollut silloinkaan sellaista kohtelua kuin oli poikakodeissa.
        Ihmettelen, että miksi lestaadiolaisseuduille perustetaan ko laitoksia. Lestaadiolasseutujen ihmiset ovat varmasti ainakin omasta mielestään oikeudenmukaisia, mutta jos siihen sekoitetaan lestaadiolaisuskonto, niin pieleen menee rytinällä. Vaikuttaako uskonto työläisen pätevyyttä arvioitaessa , hänen palkkaamistaan harkittaessa? Onko pätevyysvaatimuksena jonkin tason luonnevika?

• äiti_67

siellä n. 8 kk. ja pääsi kotiin! Sen jälkeen kaikki asiat alkoi parantua. Johtui varmaan siitä että lapsemme säikähti ja me vanhemmat saimme hieman levätä!! Mitä oma lapsesi piti siellä olemisesta, jälkeenpäin meidän lapsemme (2 vuoden jälkeen)kertoi sen olleen luultavasti hänelle onnenpotku

• kikkeleliskokkelis

Mä voin kertoo et ainakin jussin kotien Haukiputaan yksikkö oli ihan perseestä. Asuin siellä noin 9kk

• Näinpäin
        kikkeleliskokkelis kirjoitti:

Mä voin kertoo et ainakin jussin kotien Haukiputaan yksikkö oli ihan perseestä. Asuin siellä noin 9kk

mistä itse olit? kasva lapsi kasva ja muista sanasi vuosien kuluttua, mitä koti sittenkin antoi sulle????

• laitoslapsi
        Näinpäin kirjoitti:

mistä itse olit? kasva lapsi kasva ja muista sanasi vuosien kuluttua, mitä koti sittenkin antoi sulle????

yli 2 vuotta siellä lusin.Karmia paikka,ei tee hyvää kenellekkään.Ohjaajat pahoinpitelee nuoria ym.mukavaa..

• jörgeni
        laitoslapsi kirjoitti:

yli 2 vuotta siellä lusin.Karmia paikka,ei tee hyvää kenellekkään.Ohjaajat pahoinpitelee nuoria ym.mukavaa..

Samaa mieltä laitoslapsen kanssa!lähes kaikki entiset nuoret mitä tiiän on joko kuollu,linnassa tai muute vaa syrjäytynyt.

• ex-jpk:n nuori
        jörgeni kirjoitti:

Samaa mieltä laitoslapsen kanssa!lähes kaikki entiset nuoret mitä tiiän on joko kuollu,linnassa tai muute vaa syrjäytynyt.

ha, tuo kyllä pitää täysin paikkansa. alamäki alko heti..

• ?????
        ex-jpk:n nuori kirjoitti:

ha, tuo kyllä pitää täysin paikkansa. alamäki alko heti..

Olisko kannattanut miettiä mitä teet, ennen kuin sinne jouduit ? Käsittääkseni on moniongelmaisten nuorten paikka, eli olisitkohan enää elossa ilman sitä ?

• onnet lapsen äiti
        ????? kirjoitti:

Olisko kannattanut miettiä mitä teet, ennen kuin sinne jouduit ? Käsittääkseni on moniongelmaisten nuorten paikka, eli olisitkohan enää elossa ilman sitä ?

sairas paikka.ainakin keminmaan yksikkö.todellista natsismia.Ei päässy yöllä vessaan piti paskantaa muovipussiin!!ym.ym.häkkiä tuli moneks päiväksi jos sanoi väärän sanan.

• paikasta....
        onnet lapsen äiti kirjoitti:

sairas paikka.ainakin keminmaan yksikkö.todellista natsismia.Ei päässy yöllä vessaan piti paskantaa muovipussiin!!ym.ym.häkkiä tuli moneks päiväksi jos sanoi väärän sanan.

Onko Haukiputaalla vielä perhekoti?Jussihan kuoli,mutta Samuli vai kuka sitä jatkoi,vai jatkoiko?
        Surulliset muistot jäi tuosta paikasta,kai ne siellä parhaansa tekee nuorten hyväksi.Kaikki nuoret vain ei löydä sitä oikeaa tietä,kun perhekoti ura on ohi....

• näi on
        paikasta.... kirjoitti:

Onko Haukiputaalla vielä perhekoti?Jussihan kuoli,mutta Samuli vai kuka sitä jatkoi,vai jatkoiko?
        Surulliset muistot jäi tuosta paikasta,kai ne siellä parhaansa tekee nuorten hyväksi.Kaikki nuoret vain ei löydä sitä oikeaa tietä,kun perhekoti ura on ohi....

se oikean tien löytäminen lähtee KOTOA! jos penskoille sais olla vielä nykyäänkin kuri edes kotona niin ois eri ääni kellossa. vika ei ole oppilaassa vaan opettajassa.

• EEMELI EETU
        paikasta.... kirjoitti:

hhmm...olitko sä siinä aikono ku jussi oliviel elos?

• Jpk nuori
        paikasta.... kirjoitti:

Onhan se vielä olemassa :) täällähän minäkin oon tälläkin hetkellä ja täällä ei todellakaan mitään pahaa tehä kenellekkään ja ohjaajat on tosi mukavia ! Onnenpotku että pääsi tänne rauhoittumaan.

• Anonyymi
        jörgeni kirjoitti:

Televisiossa tuli vanhojen miesten kertomuksia poikakodeista Muhoksestakin. He kertoivat toivoneensa vanhenevansa sen verran, että pääsisivät vankilaan, koska vankiloissa vangin kohtelu oli inhimillistä. Sen perusteella mitä miehet kertoivat televisio-ohjelmassa, niin heillä ei ollut mielestäni mitään mahdollisuutta elää normaalin työläisen elämää poikakotikokemustensa jälkeen. Hakeutuivatko jiotenkin poikkeavat luonteen omaavat poikakoteihin työhön? Tehdäänkö heille ennen palkkaamista soveltuvuustestejä ja koulutetaanko heitä työuranasa aikana, entisten opintojen lisäksi? En usko Nokian nuoriso-ohjaan käytön pätevyden omaavan olevan ihannetyöntekijä.
        Ehkä sivistys saavuttaa nekin laitokset joskus.

• Anonyymi
        Jpk nuori kirjoitti:

Onhan se vielä olemassa :) täällähän minäkin oon tälläkin hetkellä ja täällä ei todellakaan mitään pahaa tehä kenellekkään ja ohjaajat on tosi mukavia ! Onnenpotku että pääsi tänne rauhoittumaan.

Epäilen tämän kirjoituksen olevat poikakodin työntekijän laatima. Yrittää puhdistaa työpaikkansa mainetta, mutta pahentaa sitä lapsellisella kirjoituksellaan.

• mskatriina

Minäkin "lusin" Haukiputaan Jussinkodissa 1vuoden 2006-2007.
      Olin sitä ennen ollut OIKEASTI sadistisessa paikassa, koulukodissa (josta lensin pihalle.)
      Jussin Kodit oikeasti on hyvä paikka, pahempiakin paikkoja löytyy.
      Mielestäni siellä ei pahoinpidellä nuoria (toisin kuin koulukodissa) mutta kieltämättä muistan yhden melko kyseenalaisen tilanteen, jossa ohjaajat raahasivat minut portaita alas ollessani vatsalla ja pää menosuuntaan. En ollut käyttäytynyt aggressiivisisesti tuossa tilanteessa, olin vain kieltäytynyt lähtemästä luokkaretkelle. Sain mojovan paniikkikohtauksen tuosta. Tuo onkin se kaikkein ikävin muisto.
      Ohjaajilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin rauhoittaa aggressiivinen ja vauhko nuori (esim. olen nähnyt että nuori on heittänyt astialla ohjaajaa, etc.) Tottakai otteet on silloin rankat, mutten tiedä onko muita vaihtoehtoja? Toki ohjaajien pitää mielestäni pyrkiä mahdollisimman kovasti olla satuttamatta nuorta.

JussinKodissa on mielestäni nuorilla suhteellisen paljon vapauksia, esim. tupakoida saa (saakohan enää?) toisinaan jopa saa käydä yksin lenkkeilemässä jne. Vertauksena sanon että koulukodissa ei missään ollut yksin.

Yksi hieman kyseenalainen keino mielestäni Jussinkodissa oli laittaa nuori ns. "leirille" jossa joutui tekemään raskaita metsätöitä (tupakkalupa evättiin samalla) ja asumaan kamiinalla (ja se pieni kamiina ei tod. palanut koko yönläpi) lämmitettävässä hökkelissä jossa ruuaksi sai näkkileipää ja retkimuonaa, joka itse piti valmistaa.

Mutta hei, ex-nuoret, älkää nurisko. Jussinkodit ei oikeesti oo paha paikka. Ite tiedän kun olen joutunut olemaan oikeasti pahassa paikassa, siellä saatanallisessa koulukodissa. Kunhan vaan toimii ohjaajien sanomisien mukaan ja noudattaa sääntöjä, ei mitään ongelmia vaan sen sijaan saa lisää vapauksia. Toki JussinKodit tuntuu varmasti rankalle nuorelle, joka joutuu sinne suoraan kotia (onhan se melkoinen muutos ja shokki varmasti!)

Mutta kaikenkaikkiaan, onneksi JussinKodit oli olemassa. Kun miun läksärit pidettiin, niin vastoin kaikkien odotuksia kiitin työntekijöitä hyvästä työstä ja ilman heitä en olisi muuttamassa vielä omilleni.

Huostaanotto yleisesti taas on helvetin kyseenalaista? Se on kylmää bisnestä, kyllähän tollaset lastenlaitokset työllistää paljon porukkaa. Vaikka nuoren kannalta paras vaihtoehto olisi avohuollon tukitoimet, niin silti liian helpolla penskat huostaanotetaan ja laitetaan laitoksiin muiden moniongelmaisten sekaan? Seura tekee kaltaisekseen.. Kyllä se on niin että n. 90% tapauksissa nuoren olisi parempi ollut kotona ja saada muunlaista tukea.

Huostaanotto ja sijoitus huonoon paikkaan voi pysyvästi vaikuttaa nuoren psyykkeeseen ja henkiseen kasvuun. Ei kannata uskoa jos paikalla on laatutakuu, sellaisessa paikassahan (se koulukoti) minut piestiin kerta toisensa jälkeen ja SE OLI PAHOINPITELYÄ. Fyysisen välivallan lisäksi sain kokea paljon henkistä ja nimenomaan ohjaajien suhteen! Lisäksi nuoren usko yhteiskuntaan kärsii ja siten sosiaalinen selviytyminen heikkenee.

Totta on se, että useimmat laitoslapsista ei selviydy. Useat tuttavat linnassa, kuolleet tai muuten vaan tästä maailmasta paskana.

Entäs minä? Onko huostaanotto auttanut minua? Minä näen että vuodet koulukodissa aiheuttivat traumoja ja pitkä-ikäisen psyykkisen häiriön.
      Kärsin toistuvasta masennuksesta ja tunne-elämältään epävakaasta persoonallisuudesta. Olin tällä viikolla käräjillä syytettynä pahoinpitelystä.
      Odotan kuntoutustutkimuskeskukselta päätöstä ottavatko he minut kuntoutukseen psyykkisen häiriöni vuoksi. En koskaan käynyt ammattikoulua loppuun.

Pyrin silti parempaan, käyn etä-aikuislukiota mutta kyllä se mietityttää miten tästä kaikesta selviän kun on niin paskat eväät saanut elämään.
      Toisaalta, se mikä ei tapa niin vahvistaa? Vai vahvistaako..

• ensio2

Miksi laitoit lapsen hoitokotiin, eikö sen olisi parempi omien vanhempien luona omassa kodissa?

• EEMELI EETU

hei vaa... jooo...oon ollut siel ni ehkä ensimmätset oppilaana siel keminmaassa ku se oli viel jussin kodit...ja olihan se sekin kokemusta houno tai hyvää mut pitää muistella...et jos en olis joutunu sinne ni, enkä tiedä mihin olisin päätyny..olen thaimaalainen ja olihan vaikea opetella suomea mut sielthan opin kaikenlaista..kuuturia,kieltä ja miten tulla toimee ihmisten kanssa sekä nuoriso,ja ohjaajienkaa..
      Muuten...etsin mun aikaseni entisiä oppilaita ni jos tunnette ketää tai ootte ni ottakaa muhun yhteyttä..haluan tietää kaiken kuulumisiä..
      T: EEMELI,EETU,PONGO

mail: [email protected]

• ihmettelen!!!!!!

En tiijä tästä mut oon huomannu et yks Muhoslainen perhekotivanhempi on ainakin fb-statustensa perusteella täys juoppo..samoin kun yks ex-kiiminkiläinen lastensuojelussa työskentelevä ämmä. Hyviä esikuvia??

• ---

Saatanan vellipersees. Mä olin JPK:ssa vuonna 98-2000. Sillon ku jussi tosiaan vielä eli. Ja Jusiilla oli ihan kohtuullisia rangaistuksia. Olipahan porukka välillä hiljaa. No eikä tosiaan oo pahaa sanottavaa. R.I.P Jussi

By: Niko- Raikku

• Anonyymi

Moikka "Raikku" :) Mä olin samaan aikaan siellä kuin sinä. Terveisin: Juha

• Anonyymi

No löytyihän täältä samaan aikaan siellä olleita! Mitäs Raikulle kuuluu?:) T. Juha

• totuus teitä

hoitaessa vie kaikki voimat, omat vanhempanne kun olivat mitä olivat ja te samoin samassa veneessä keikuitte ja yhtä v- mäisiä kaikille olitte aina...enne kotnanne ja sitten meillä,,,,
      valehtelua aina selän takana...ei ihmiskäyttäytymisiä...

mitähän teiskäkin lie tullut ja tullenee...koskaan, ...

• Jussi For ever

Paremmin niillä nuorilla menee kun sulla läskillä narkkarilla!

• tuo totuus teitä

Jussi for ever,,,,
        hoitaessa olin vaan sijaiskodin äiti ja sain todella taistella lasten oikeuksien puolta joka asiassa.
        Mutta nyt tiedän heidän nykyelämästään ja menee kuin vanhemmillaan, ikävä kyllä, kaikkensa tehtäneenä parempaan suuntaan, se lopsahti sukuunsa...eli samat jutut jatkuu, niin...enpäs kerro täällä mitkä, mutta kaikki, ne pahan alut ja juuret.....

ei kuulu tämä juttu johonkin Jussinkotiin, on ihan sivullinen tapaus eli en ole mikään läski narkkari,,, sorry vaan sulle Jussi...

että on pahamieli, kun ei lapset voineet muuttua parempaan suuntaan lopullisesti kuin sukunsa....loppuelämäni ajattelen sitä....

• maan korvessa...

Aika monihan niistä on kuollut...Ei siivet kantanut..
      r.i.p Aleksi

• Kelmi-levy ulkona4.6

Joo hyvin häiriintynyttä toimintaa oli Keminmaan yksikössä. Olin siellä itse 3 vuotta ja sen aikana minua ja muutamaa muuta nuorta mm. kivitettiin, ulkoilutettiin kuin koiraa keltainen köysi vyötäröllä, hakattiin, eristettiin liian pitkiksi ajoiksi laittomiin putkatiloihin ja nyt myöhemmin tajusin että ei ne tytöt siellä valehdellut kun kertoi joutuneensa seksuaalisen hyväksikäytön kohteeksi. Ja kuten joku jo mainitsi niin ainakin Keminmaan nuorista 90% on kuollut, vankilassa tai narkannut itsensä aivan paskaksi. Itsellä laitos kierre alkoi sieltä ja jatkunut vankiloissa. Ja traumoja on monella, niistä ollaan keskusteltu, että kiitos Jussin perhekodit OY henkilökunta kaikista kivoista muistoista!!

• saarabää

Moniko on joutunut jussille vanhempien alkoholin käytön takia?
      Ja moniko taas vanhempien kannabiksen takia?

Kaikki tutut jotka ollu siellä, niin aina on alkoholi ollu yksi syistä
      Meillä vanhemmat pössytteli, mutta minun nuoruus oli helppo kun en nähnyt koskaan kännäilyä ja kotona oli rauhallista.

Nyt onnellisesti viimeistä vuotta opiskelen ja valmistun puutarhuriksi :)

• Suvituuli<3

Olin Jussin Perhekodissa Haukiputaalla 1999-2000 vuoden verran.

Mä en kovin paljoa hyviä juttuja muista sieltä, mutta muistan sen että oma äitini itki pihalla ihan kauheasti kun joutui minut sinne jättämään. "Ihan kauhea paikka, anna anteeksi kun tänne sut jätän". Eipä siihen voinut muuta sanoa kuin että "älä itke äiti rakas, et sä voinut muutakaan."
      Yksi todella hyvä juttu perhekodista: omaurakoulussa (Hannuko se opettaja oli?) keskiarvoni nousi 4,4:sta 7,9 ja pääsin todella hienoon lukioon ja oma ura lähti sieltä käyntiin. Nyt olen elämäni onnellisin ja kaikki jutut ovat hienosti, toista lasta odotan ja ihana turvallinen elämä rullaa hyvin. Kyllä meitä hyvinvoiviakin ihmisiä löytyy, minulla on onneksi ollut hyvät kanavat purkaa noita nuoruuden kasvukipuja. Ikävää, ettei kaikilla ole samoin.

Jussi Mäenpää kuoli pari vuotta sen jälkeen kun pääsin sieltä pois. En mennyt hautajaisiin. Olin silloin vielä hyvin vihainen kaikesta tapahtuneesta.
      Yritän vieläkin ymmärtää joitain juttuja mitä siellä piti tehdä ja mitä siellä näin. Muistan ikuisesti kun yhtä 13- vuotiasta kongolaista poikaa peloteltiin perhekodin saksanpaimenkoiralla, oli entinen poliisikoira ja tämä poika pelkäsi koiria kuollakseen. Ohjaajat ja nuoret nauroivat ja huutelivat rasistisia juttuja pojasta ja niin nuorena hänkin joutui olemaan 800 km päässä vanhemmistaan ja tuhansia kilometrejä kotimaastaan. Sitten joutui tuollaisen pelottelun kohteeksi. Vaikea on ymmärtää mistä kohtaa ihminen koulutetaan yhteiskuntakelpoiseksi tuollaisella ohjauksella.. No, jokainen ohjaaja siellä yritti parhaansa ja työ oli varmasti heillekin raskasta. Mietin, pitäisikö lasten ja nuorten kanssa toimivien päästä paremmin omaan työterapiaan jos paineita ja pahaa oloa oli purettava noilla keinoin?
      Toivon parasta perhekodin työntekijöille ja toivon sydämeni pohjasta että he löytäisivät korkeinta rakkautta ja ymmärrystä kaikille nuorille jotka siellä asuvat. Monet heistä tulevat todella rikkinäisistä kodeista ja perhekotin on ehkä viimeinen paikka jossa he voisivat tuntea olevansa tärkeitä ja arvokkaita, oman onnensa arvoisia ihmisiä.

Rakkaudella ja siunauksia kaikille siellä olleille ja vielä oleville nuorille ja heidän läheisilleen
      Suvituuli

• ViliSävstrand

Itr oon sielvähä nyt

• Samreg

Minäkin sielä mitä Kongo Ridille kuuluu

• Anonyymi

Moikka Suva? Eikö sua Suvaksi sanottu? Mää olin siellä samaan aikaan kuin sä. T. Juha

• Anonyymi
        Samreg kirjoitti:

Minäkin sielä mitä Kongo Ridille kuuluu

Moi. Kuka sä oot? Muistan nyt tuon Ridin ku luin nimen täältä kun aloin yhtäkkiä muisteleen paikkaa ja netistä penkoon tietoja ja tänne foorumille eksyin:) T. Juha

• nimetön56

oon myös ollut kyseisessä paikassa.. outoa että joillain on hyviä kokemuksia! mulla nimittäin ei! karkasinkin sieltä koska en yksinkertaisesti kestänyt enää. karattuani huostaanottoni purettiin ja sain jäädä kotiin. no.. vaatteni ym omaisuuteni jäi sinne ja kun olimme pyytämässä niitä takaisin niin johtaja jolula (en muista enää etunimeä) väitti ettei sielä ole mitään omaisuuttani!!!!!!!! eli en koskaan saanut niitä takas. karkaamisestanikin henkilökunta keksi jos jonkinlaista tarinaa! että ei voi muuta kun toivoa ettei kenenkään tarvisi kyseiseen paikkaan joutua!

• Skorpion

Iso d

• Myllyoja-1999-

Kaverini joutui Jussin perhekotiin joskus -90 luvun lopulla. Kaverini karkasi sieltä ja ainakin siihen aikaan koira hoiti "etsimispuolen" ainakin metsissä, ja nyrkkiäkin sitten tuli.. Tais jussin pojat hoitaa sen. Vierestä seuranneena vitun paskat muistot noista ajoista. Kaverini vuosia sen jälkeen kun pääsi pois päätti päivänsä hirttäytymällä....

• Teesi

joo en todellakaan ymmärrä miten kellään sieltä mitään hyviä muistoja tellä mieli valtaisia rangaistuksia yhteensä kuukausia aina 7vrk kerralla eristettynä laittomissa putka tiloissa väkivaltaa ja pään aukomista henkilö kunnalta pääsin 2004 kyseisestä paikasta ja muistan jjuuri viikkoa ennen kuin pääsin pois oli jotain sossun tarkastajia ekaa kertaa aikanani 4 vuotta olin käymässä ja nämä sanoivat että noihin ns:eristystiloihin ei saa nuorta missään tilanteessa laittaa ja itse olin siellä kuukausia ollutyhteensä aina karkasin kun tilaisuus tuli ja kohtelu ei todellakaan sillä parantunut jpk jälkeen vankilat ym tohuntuneet paljon mukavammilta kuin tuolla viettämäni aika vankilassa menetät vain vapauden mieluummin olisin kyseisen ajan lusinut. jälkeenpäin kuullut että paikka olisi 2004 jälkeen muuttunut parempaan itse olin kaikissa kolmessa yksikössä joita tuohon aikaan oli vuolijoki keminmaa ja haukipudas sitten muistaakseni 2003 kesällä kaikki muutti haukiputaalle ja pohjolan opsto liittyi kyseiseen kompleksiin jonka ylimmästä kerrokseeta tuli suljettu osasto jossa ovet 24/7lukossa ja jossa oli ikkuunaton ja valoton putka johon kyllä valot saisi päälle! seinät mustaa vaneria.

• Leenalanlapsi

Onhan tuo Jussin kotiki parempi ku Pete nykyään omistaa sen niiku sinikaaren Ylivieskasta ja leenalan oksavalta. Nykyään reilu omistaja

• jussilanjussi

Juu tiedän ei olisi eka kerta kun jussinkodilla vähän ylireagoidaan kun heitetään laivoja seinille 😂🐳

• ViliSävstrand

Ite oon nyt 15 ja asun tos saatanan paskapaikassa. Mua ollaan pahoinpidelty siel ohjaajien toimesta ja suljettu eristykseen vaikka kuinka usein ihan turhista jutuista. Esim ku en suostunu siivoo huonetta uusiks ku ohjaajat ei uskonu et siivosin jo. Mun frendi tuol suljettii putkaa kolmeks päiväks. Ja kamaa tuol vedetää iha vitusti ku ei siit tuu kuonnistuu pari pv ypr ja lvr jos jää kii.

• JärkiKäteen

Oisit elänyt ihmisiksi, niin ei tarvis olla siellä "saatanan paskapaikassa".

• Hem

Jussinkodit on nykyisin familarin omistuksessa ja suuri alamäki on alkanut.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      77
      3184
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2117
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    7. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      29
      1721
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      9
      1556
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1280
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1244
    Aihe