Minulla olisi jo vuosia päässäni kytenyt idea, joka on ajankuluessa kasvanut ja olisi nyt siinäpisteessä, etten keksi enää mitään uutta (tavallaan "valmistunut" idea). Vaikka en siitä ihan elokuvaa nyt olisikaan tekemässä, niin olen kehitellyt sitä elokuva tyylisesti ja haluaisin kirjoittaa sen käsikirjoitukseksi.
Tarina sijoittuisi sinne 2040 - 2050 lukujen suuntaan, eli eräänlaista scifiä, mutta ei todellakaan mitään Star strekiä tai Star warsia (ihan maapallolla pysytään), vaikka eräänlaista sodankäyntiäkin löytyy.
Eli supistettuna:
-Futuristinen taistelu / sota elokuva muutaman vuosikymmenen päähän, mutta ei keskity rintamalle, vaan päähenkilö kiertelee eripaikoissa.
-Päähenkilöistä löytyy erittäin tarkat tiedot.
-Tapahtumat ja tarina on valmiina, vaikka pikkumuutoksia tapahtuu sinne tänne.
Olisiko mitään neuvoja tai linkkejä, missä neuvottaisiin tälläisessä kirjoituksessa, kun olen vain löytänyt ohjeita sellaisiin, missä kerrottaisiin nykypäivän elämästä.
Ihan siinä mielessä haluaisin kirjoittaa, kun idea on jo pitkään ollut kehitteillä päässä ja alkaa tulla sellainen tunne, että se pitäisi pikkuhiljaa saada päästä pois. Joku varmaan ymmärtää, jos on samanlaista kokemusta.
Vuosia vanha idea
8
427
Vastaukset
- I
Eli toivotko käsikirjoittajaa tai apua käsikirjoittamisessa, ideoinnissa tms. ?
Tee vaan ihan elokuvaksi asti, ettei vain elokuvatyyppiseksi. Ja käsikirjoitus kunnon käsikirjoituksena, jolla helpompi myydä/ viedä eteenpäin ja kertoa tarinaa elokuvatekoon osallistuville: tuottaja, ohjaaja, näyttelijät, lavastus, kuvaus jne.- I
Jatkan vielä - olet ilmeisesti kirjoittanut muistiin kaikki tarinan ideat ja tunnelmat?
Kertomuksen muotoon vai oletko jo kirjoittanut käskirjoitusmuotoon olleenkaan? - Kirjoittaja
I kirjoitti:
Jatkan vielä - olet ilmeisesti kirjoittanut muistiin kaikki tarinan ideat ja tunnelmat?
Kertomuksen muotoon vai oletko jo kirjoittanut käskirjoitusmuotoon olleenkaan?Siis kyseessähän on ainakin 5 - 6 vuotta vanha ajatus, joka on kehittynyt ajanmittaan, joten kutakuinkin kaikki yksityiskohdat ovat minulla mielessä. Paperille en ole mitään muuta tehnyt, kuin luonnoksia päähenkilöiden ulkonäöstä varusteineen. En tosin itse enää yhtään muista, mistä koko idea silloin joskus sytyi.
Ksymykseesi vastaten, olen kirjoittamassa itse, eli ohjeita etsin, mutta malliesimerkkejä futuristiseen tai taistelu tyyppiseen elokuvaan en löydä mistään. Esimerkiksi, jos olisi jonkun vastaavanlaisen elokuvan käsikirjoitukseen linkkiä tai jotain sivua, missä olisi ohjeita, millainen tämän tyyppisen elokuvan käsikirjoituksen pitäisi olla.
Kaikki ratkaisevimmat kohtaukset olen jo valmiiksi hahmotellut itselleni ja pikkukohtia hieman muuttelen jos keksin jotain, eli hakisin ainoastaan enää ohjeita, jos tälläiselle elokuvatyypille on omaa "kirjoitustapaa".
Kouluajoilta en äidinkielestä näistä asioista oikein muuta tahdo enää muistaa, kuin että tyylisuunnilla ja niiden kirjoitustavoilla on aina omat rajat ja tapansa. Eikös esimerkiksi fantasialla ja realismilla ollut erilaiset kirjoitustavat? - I
Kirjoittaja kirjoitti:
Siis kyseessähän on ainakin 5 - 6 vuotta vanha ajatus, joka on kehittynyt ajanmittaan, joten kutakuinkin kaikki yksityiskohdat ovat minulla mielessä. Paperille en ole mitään muuta tehnyt, kuin luonnoksia päähenkilöiden ulkonäöstä varusteineen. En tosin itse enää yhtään muista, mistä koko idea silloin joskus sytyi.
Ksymykseesi vastaten, olen kirjoittamassa itse, eli ohjeita etsin, mutta malliesimerkkejä futuristiseen tai taistelu tyyppiseen elokuvaan en löydä mistään. Esimerkiksi, jos olisi jonkun vastaavanlaisen elokuvan käsikirjoitukseen linkkiä tai jotain sivua, missä olisi ohjeita, millainen tämän tyyppisen elokuvan käsikirjoituksen pitäisi olla.
Kaikki ratkaisevimmat kohtaukset olen jo valmiiksi hahmotellut itselleni ja pikkukohtia hieman muuttelen jos keksin jotain, eli hakisin ainoastaan enää ohjeita, jos tälläiselle elokuvatyypille on omaa "kirjoitustapaa".
Kouluajoilta en äidinkielestä näistä asioista oikein muuta tahdo enää muistaa, kuin että tyylisuunnilla ja niiden kirjoitustavoilla on aina omat rajat ja tapansa. Eikös esimerkiksi fantasialla ja realismilla ollut erilaiset kirjoitustavat?Hahmojen ulkonäöt varusteineen eivät paljon itse käsikirjoitukseen niinkään liity - nuo tiedot tarvitsevat puvustaja, lavastaja ja rekvisitööri.
Eli jos uskot sinulla olevan jo tarinan aiheet valmiina, kirjoita nuo kaikki päässäsi olevat muistiinpanot paperille - mielummin tapahtumajärjestyksessä tai edes suurinpiirtein. Ihan karkeasti vaan kirjoitat, koska niitä sitten tulee koko ajan vielä hiottua ja hienosäädettyä hyvinkin vahvasti mitä valmiimmaksi saa itse käsikirjoituksen tehtyä.
Älä numeroi mitään kohtauksia, sen aika ei ole vielä.
Laita myös repliikkejä mahdollisiin väleihin tai suuntaa antavaa informaatiota mitä missäkin kohdissa käydään läpi.
Voit tehdä myös ihan normaalin tarinan kerronnallisen ns. aineen. Siitä on hyvä lähteä jakamaan tarinaa kohtauksiksi.
Mutta kirjoitappa ihan vaan nyt ensin paperille KAIKKI muistiinpanosi. Koska paperille kaikki on saatava. Siitä sitten lähdetään etenemään käsikirjoitusmuotoon. Tee se aine. - I
I kirjoitti:
Hahmojen ulkonäöt varusteineen eivät paljon itse käsikirjoitukseen niinkään liity - nuo tiedot tarvitsevat puvustaja, lavastaja ja rekvisitööri.
Eli jos uskot sinulla olevan jo tarinan aiheet valmiina, kirjoita nuo kaikki päässäsi olevat muistiinpanot paperille - mielummin tapahtumajärjestyksessä tai edes suurinpiirtein. Ihan karkeasti vaan kirjoitat, koska niitä sitten tulee koko ajan vielä hiottua ja hienosäädettyä hyvinkin vahvasti mitä valmiimmaksi saa itse käsikirjoituksen tehtyä.
Älä numeroi mitään kohtauksia, sen aika ei ole vielä.
Laita myös repliikkejä mahdollisiin väleihin tai suuntaa antavaa informaatiota mitä missäkin kohdissa käydään läpi.
Voit tehdä myös ihan normaalin tarinan kerronnallisen ns. aineen. Siitä on hyvä lähteä jakamaan tarinaa kohtauksiksi.
Mutta kirjoitappa ihan vaan nyt ensin paperille KAIKKI muistiinpanosi. Koska paperille kaikki on saatava. Siitä sitten lähdetään etenemään käsikirjoitusmuotoon. Tee se aine.Taas mie jatkan - Käsikirjoituksen kirjoittaminen vie n.6-8kk, jonka jälkeen edelleen hiomista hiomisen perään, mutta sinulla on jo hyvin selkeä rakenne.
Kirjoittamisen on oltava sellaista, että aivan tuntematonkin ihminen ymmärtää mitä kohtauksissa tapahtuu. Käsikirjoitus on ohje jokaiselle elokuvanteossa mukana olevalle. Tee siitä selkeä ja ymmärrettävä. Jos on tärkeää tietää jokin oleellinen pienikin asia, se on kirjoitettava.
Käsikirjoituksessa tarina on kirjoitettava näkyväksi. Henkilö ei tunne vihaa - käsikirjoittaja kirjoittaa vihan näkyväksi. - Kirjoittaja
I kirjoitti:
Taas mie jatkan - Käsikirjoituksen kirjoittaminen vie n.6-8kk, jonka jälkeen edelleen hiomista hiomisen perään, mutta sinulla on jo hyvin selkeä rakenne.
Kirjoittamisen on oltava sellaista, että aivan tuntematonkin ihminen ymmärtää mitä kohtauksissa tapahtuu. Käsikirjoitus on ohje jokaiselle elokuvanteossa mukana olevalle. Tee siitä selkeä ja ymmärrettävä. Jos on tärkeää tietää jokin oleellinen pienikin asia, se on kirjoitettava.
Käsikirjoituksessa tarina on kirjoitettava näkyväksi. Henkilö ei tunne vihaa - käsikirjoittaja kirjoittaa vihan näkyväksi.Ei tuo jatkaminen kuule haittaa yhtään, päinvastoin hyvähän se jos joku jaksaa auttaa toisia.
Kun luki tuon, mitä ehdotit, niin rupesin itsekkin jo ajattelemaan, että miksi ihmeessä en tuota ole tajunnut, vaikka tuntuikin ihan yksinkertaiselta. Elikkä rupean sitä tarinaa kirjoittamaan aikajärjestyksessä ja lisään vuorosanoja siinä samalla. Kaikki lukujen numeroinnit ja muut vastaavat vähemmän tärkeät asiat myöhemmäksi.
Vaikka sanoit ettei niillä henkilötiedoilla paljon mitään tee, niin aloitin kuitenkin jo tänään aikaisemmin tekemään päähenkilöistä kuvailuja, että millaisia he ovat luonteeltaan, iältään, ulkonäöltään jne. Eihän sitä kyllä tarvitakkaan kamalasti, mutta ei siitä haittaakaan varmaan ole.
No kiitos neuvoista, aloitankin huomenna sitten kirjoittamaan, kunhan kerkiän. - I
Kirjoittaja kirjoitti:
Ei tuo jatkaminen kuule haittaa yhtään, päinvastoin hyvähän se jos joku jaksaa auttaa toisia.
Kun luki tuon, mitä ehdotit, niin rupesin itsekkin jo ajattelemaan, että miksi ihmeessä en tuota ole tajunnut, vaikka tuntuikin ihan yksinkertaiselta. Elikkä rupean sitä tarinaa kirjoittamaan aikajärjestyksessä ja lisään vuorosanoja siinä samalla. Kaikki lukujen numeroinnit ja muut vastaavat vähemmän tärkeät asiat myöhemmäksi.
Vaikka sanoit ettei niillä henkilötiedoilla paljon mitään tee, niin aloitin kuitenkin jo tänään aikaisemmin tekemään päähenkilöistä kuvailuja, että millaisia he ovat luonteeltaan, iältään, ulkonäöltään jne. Eihän sitä kyllä tarvitakkaan kamalasti, mutta ei siitä haittaakaan varmaan ole.
No kiitos neuvoista, aloitankin huomenna sitten kirjoittamaan, kunhan kerkiän.Numeroinnit vasta sitten joskus aivan viimeiseksi, ja yleensä silloinkin vielä monia kohtauksia tulee yhdisteltyä ja poisteltua jolloin numeroinnit aina menevät uusiksi.
Mutta tuo on paras ja mukavin vaihe. Leppoisa, rauhoittava ja hyvän olo tuova.
Aloitappa vaan kirjoittamaan, siinä menee kuitenkin oma pitkä aikansa saada teos siihen pisteeseen jolloin voidaan alkaa puhua kirjoituksen kuvaksi muuttamiseksi.
Vie monia päiviä ja öitä. Suosittelen pitämään aina mukana, myös öisin sängyn vierellä muistiinpanovälineitä. Kun ideat syntyvät, ne eivät katso aikaa eikä paikkaa ja silloin on oltava valmiudessa.
Tee vaan henkilökuvauksia, jossain niitä aina tarvitaan kuvaus- ja suunnitteluvaiheessa.
Elokuvan teossa on kyseessä suuret rahat. Kukaan ei lähde kustantamaan tarinaa, joka pyörii vain päässä. Paperille paperille. Mie oon hengessä mukana.
Olen itse elokuvakäsikirjoittaja. Tämän hetkinen työni menee ulkomaiselle tuottajalle, ja kuvataan aivan maapallon toisella puolen päiväntasaajan alapuolella.
Mie tsemppaan siuta. - Kirjoittaja
I kirjoitti:
Numeroinnit vasta sitten joskus aivan viimeiseksi, ja yleensä silloinkin vielä monia kohtauksia tulee yhdisteltyä ja poisteltua jolloin numeroinnit aina menevät uusiksi.
Mutta tuo on paras ja mukavin vaihe. Leppoisa, rauhoittava ja hyvän olo tuova.
Aloitappa vaan kirjoittamaan, siinä menee kuitenkin oma pitkä aikansa saada teos siihen pisteeseen jolloin voidaan alkaa puhua kirjoituksen kuvaksi muuttamiseksi.
Vie monia päiviä ja öitä. Suosittelen pitämään aina mukana, myös öisin sängyn vierellä muistiinpanovälineitä. Kun ideat syntyvät, ne eivät katso aikaa eikä paikkaa ja silloin on oltava valmiudessa.
Tee vaan henkilökuvauksia, jossain niitä aina tarvitaan kuvaus- ja suunnitteluvaiheessa.
Elokuvan teossa on kyseessä suuret rahat. Kukaan ei lähde kustantamaan tarinaa, joka pyörii vain päässä. Paperille paperille. Mie oon hengessä mukana.
Olen itse elokuvakäsikirjoittaja. Tämän hetkinen työni menee ulkomaiselle tuottajalle, ja kuvataan aivan maapallon toisella puolen päiväntasaajan alapuolella.
Mie tsemppaan siuta.Kiitois vain kannustuksesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1062449
- 1061912
Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee161804Mitä ajattelit hänestä
Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen991457Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"
Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol1921432Mietitkö tosissasi..
..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole41375Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals133975- 57957
Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi125948- 64946