Vuosia vanha idea

Kirjoittaja

Minulla olisi jo vuosia päässäni kytenyt idea, joka on ajankuluessa kasvanut ja olisi nyt siinäpisteessä, etten keksi enää mitään uutta (tavallaan "valmistunut" idea). Vaikka en siitä ihan elokuvaa nyt olisikaan tekemässä, niin olen kehitellyt sitä elokuva tyylisesti ja haluaisin kirjoittaa sen käsikirjoitukseksi.
Tarina sijoittuisi sinne 2040 - 2050 lukujen suuntaan, eli eräänlaista scifiä, mutta ei todellakaan mitään Star strekiä tai Star warsia (ihan maapallolla pysytään), vaikka eräänlaista sodankäyntiäkin löytyy.

Eli supistettuna:
-Futuristinen taistelu / sota elokuva muutaman vuosikymmenen päähän, mutta ei keskity rintamalle, vaan päähenkilö kiertelee eripaikoissa.
-Päähenkilöistä löytyy erittäin tarkat tiedot.
-Tapahtumat ja tarina on valmiina, vaikka pikkumuutoksia tapahtuu sinne tänne.

Olisiko mitään neuvoja tai linkkejä, missä neuvottaisiin tälläisessä kirjoituksessa, kun olen vain löytänyt ohjeita sellaisiin, missä kerrottaisiin nykypäivän elämästä.

Ihan siinä mielessä haluaisin kirjoittaa, kun idea on jo pitkään ollut kehitteillä päässä ja alkaa tulla sellainen tunne, että se pitäisi pikkuhiljaa saada päästä pois. Joku varmaan ymmärtää, jos on samanlaista kokemusta.

8

449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • I

      Eli toivotko käsikirjoittajaa tai apua käsikirjoittamisessa, ideoinnissa tms. ?

      Tee vaan ihan elokuvaksi asti, ettei vain elokuvatyyppiseksi. Ja käsikirjoitus kunnon käsikirjoituksena, jolla helpompi myydä/ viedä eteenpäin ja kertoa tarinaa elokuvatekoon osallistuville: tuottaja, ohjaaja, näyttelijät, lavastus, kuvaus jne.

      • I

        Jatkan vielä - olet ilmeisesti kirjoittanut muistiin kaikki tarinan ideat ja tunnelmat?
        Kertomuksen muotoon vai oletko jo kirjoittanut käskirjoitusmuotoon olleenkaan?


      • Kirjoittaja
        I kirjoitti:

        Jatkan vielä - olet ilmeisesti kirjoittanut muistiin kaikki tarinan ideat ja tunnelmat?
        Kertomuksen muotoon vai oletko jo kirjoittanut käskirjoitusmuotoon olleenkaan?

        Siis kyseessähän on ainakin 5 - 6 vuotta vanha ajatus, joka on kehittynyt ajanmittaan, joten kutakuinkin kaikki yksityiskohdat ovat minulla mielessä. Paperille en ole mitään muuta tehnyt, kuin luonnoksia päähenkilöiden ulkonäöstä varusteineen. En tosin itse enää yhtään muista, mistä koko idea silloin joskus sytyi.

        Ksymykseesi vastaten, olen kirjoittamassa itse, eli ohjeita etsin, mutta malliesimerkkejä futuristiseen tai taistelu tyyppiseen elokuvaan en löydä mistään. Esimerkiksi, jos olisi jonkun vastaavanlaisen elokuvan käsikirjoitukseen linkkiä tai jotain sivua, missä olisi ohjeita, millainen tämän tyyppisen elokuvan käsikirjoituksen pitäisi olla.

        Kaikki ratkaisevimmat kohtaukset olen jo valmiiksi hahmotellut itselleni ja pikkukohtia hieman muuttelen jos keksin jotain, eli hakisin ainoastaan enää ohjeita, jos tälläiselle elokuvatyypille on omaa "kirjoitustapaa".

        Kouluajoilta en äidinkielestä näistä asioista oikein muuta tahdo enää muistaa, kuin että tyylisuunnilla ja niiden kirjoitustavoilla on aina omat rajat ja tapansa. Eikös esimerkiksi fantasialla ja realismilla ollut erilaiset kirjoitustavat?


      • I
        Kirjoittaja kirjoitti:

        Siis kyseessähän on ainakin 5 - 6 vuotta vanha ajatus, joka on kehittynyt ajanmittaan, joten kutakuinkin kaikki yksityiskohdat ovat minulla mielessä. Paperille en ole mitään muuta tehnyt, kuin luonnoksia päähenkilöiden ulkonäöstä varusteineen. En tosin itse enää yhtään muista, mistä koko idea silloin joskus sytyi.

        Ksymykseesi vastaten, olen kirjoittamassa itse, eli ohjeita etsin, mutta malliesimerkkejä futuristiseen tai taistelu tyyppiseen elokuvaan en löydä mistään. Esimerkiksi, jos olisi jonkun vastaavanlaisen elokuvan käsikirjoitukseen linkkiä tai jotain sivua, missä olisi ohjeita, millainen tämän tyyppisen elokuvan käsikirjoituksen pitäisi olla.

        Kaikki ratkaisevimmat kohtaukset olen jo valmiiksi hahmotellut itselleni ja pikkukohtia hieman muuttelen jos keksin jotain, eli hakisin ainoastaan enää ohjeita, jos tälläiselle elokuvatyypille on omaa "kirjoitustapaa".

        Kouluajoilta en äidinkielestä näistä asioista oikein muuta tahdo enää muistaa, kuin että tyylisuunnilla ja niiden kirjoitustavoilla on aina omat rajat ja tapansa. Eikös esimerkiksi fantasialla ja realismilla ollut erilaiset kirjoitustavat?

        Hahmojen ulkonäöt varusteineen eivät paljon itse käsikirjoitukseen niinkään liity - nuo tiedot tarvitsevat puvustaja, lavastaja ja rekvisitööri.

        Eli jos uskot sinulla olevan jo tarinan aiheet valmiina, kirjoita nuo kaikki päässäsi olevat muistiinpanot paperille - mielummin tapahtumajärjestyksessä tai edes suurinpiirtein. Ihan karkeasti vaan kirjoitat, koska niitä sitten tulee koko ajan vielä hiottua ja hienosäädettyä hyvinkin vahvasti mitä valmiimmaksi saa itse käsikirjoituksen tehtyä.

        Älä numeroi mitään kohtauksia, sen aika ei ole vielä.
        Laita myös repliikkejä mahdollisiin väleihin tai suuntaa antavaa informaatiota mitä missäkin kohdissa käydään läpi.
        Voit tehdä myös ihan normaalin tarinan kerronnallisen ns. aineen. Siitä on hyvä lähteä jakamaan tarinaa kohtauksiksi.

        Mutta kirjoitappa ihan vaan nyt ensin paperille KAIKKI muistiinpanosi. Koska paperille kaikki on saatava. Siitä sitten lähdetään etenemään käsikirjoitusmuotoon. Tee se aine.


      • I
        I kirjoitti:

        Hahmojen ulkonäöt varusteineen eivät paljon itse käsikirjoitukseen niinkään liity - nuo tiedot tarvitsevat puvustaja, lavastaja ja rekvisitööri.

        Eli jos uskot sinulla olevan jo tarinan aiheet valmiina, kirjoita nuo kaikki päässäsi olevat muistiinpanot paperille - mielummin tapahtumajärjestyksessä tai edes suurinpiirtein. Ihan karkeasti vaan kirjoitat, koska niitä sitten tulee koko ajan vielä hiottua ja hienosäädettyä hyvinkin vahvasti mitä valmiimmaksi saa itse käsikirjoituksen tehtyä.

        Älä numeroi mitään kohtauksia, sen aika ei ole vielä.
        Laita myös repliikkejä mahdollisiin väleihin tai suuntaa antavaa informaatiota mitä missäkin kohdissa käydään läpi.
        Voit tehdä myös ihan normaalin tarinan kerronnallisen ns. aineen. Siitä on hyvä lähteä jakamaan tarinaa kohtauksiksi.

        Mutta kirjoitappa ihan vaan nyt ensin paperille KAIKKI muistiinpanosi. Koska paperille kaikki on saatava. Siitä sitten lähdetään etenemään käsikirjoitusmuotoon. Tee se aine.

        Taas mie jatkan - Käsikirjoituksen kirjoittaminen vie n.6-8kk, jonka jälkeen edelleen hiomista hiomisen perään, mutta sinulla on jo hyvin selkeä rakenne.
        Kirjoittamisen on oltava sellaista, että aivan tuntematonkin ihminen ymmärtää mitä kohtauksissa tapahtuu. Käsikirjoitus on ohje jokaiselle elokuvanteossa mukana olevalle. Tee siitä selkeä ja ymmärrettävä. Jos on tärkeää tietää jokin oleellinen pienikin asia, se on kirjoitettava.

        Käsikirjoituksessa tarina on kirjoitettava näkyväksi. Henkilö ei tunne vihaa - käsikirjoittaja kirjoittaa vihan näkyväksi.


      • Kirjoittaja
        I kirjoitti:

        Taas mie jatkan - Käsikirjoituksen kirjoittaminen vie n.6-8kk, jonka jälkeen edelleen hiomista hiomisen perään, mutta sinulla on jo hyvin selkeä rakenne.
        Kirjoittamisen on oltava sellaista, että aivan tuntematonkin ihminen ymmärtää mitä kohtauksissa tapahtuu. Käsikirjoitus on ohje jokaiselle elokuvanteossa mukana olevalle. Tee siitä selkeä ja ymmärrettävä. Jos on tärkeää tietää jokin oleellinen pienikin asia, se on kirjoitettava.

        Käsikirjoituksessa tarina on kirjoitettava näkyväksi. Henkilö ei tunne vihaa - käsikirjoittaja kirjoittaa vihan näkyväksi.

        Ei tuo jatkaminen kuule haittaa yhtään, päinvastoin hyvähän se jos joku jaksaa auttaa toisia.

        Kun luki tuon, mitä ehdotit, niin rupesin itsekkin jo ajattelemaan, että miksi ihmeessä en tuota ole tajunnut, vaikka tuntuikin ihan yksinkertaiselta. Elikkä rupean sitä tarinaa kirjoittamaan aikajärjestyksessä ja lisään vuorosanoja siinä samalla. Kaikki lukujen numeroinnit ja muut vastaavat vähemmän tärkeät asiat myöhemmäksi.

        Vaikka sanoit ettei niillä henkilötiedoilla paljon mitään tee, niin aloitin kuitenkin jo tänään aikaisemmin tekemään päähenkilöistä kuvailuja, että millaisia he ovat luonteeltaan, iältään, ulkonäöltään jne. Eihän sitä kyllä tarvitakkaan kamalasti, mutta ei siitä haittaakaan varmaan ole.

        No kiitos neuvoista, aloitankin huomenna sitten kirjoittamaan, kunhan kerkiän.


      • I
        Kirjoittaja kirjoitti:

        Ei tuo jatkaminen kuule haittaa yhtään, päinvastoin hyvähän se jos joku jaksaa auttaa toisia.

        Kun luki tuon, mitä ehdotit, niin rupesin itsekkin jo ajattelemaan, että miksi ihmeessä en tuota ole tajunnut, vaikka tuntuikin ihan yksinkertaiselta. Elikkä rupean sitä tarinaa kirjoittamaan aikajärjestyksessä ja lisään vuorosanoja siinä samalla. Kaikki lukujen numeroinnit ja muut vastaavat vähemmän tärkeät asiat myöhemmäksi.

        Vaikka sanoit ettei niillä henkilötiedoilla paljon mitään tee, niin aloitin kuitenkin jo tänään aikaisemmin tekemään päähenkilöistä kuvailuja, että millaisia he ovat luonteeltaan, iältään, ulkonäöltään jne. Eihän sitä kyllä tarvitakkaan kamalasti, mutta ei siitä haittaakaan varmaan ole.

        No kiitos neuvoista, aloitankin huomenna sitten kirjoittamaan, kunhan kerkiän.

        Numeroinnit vasta sitten joskus aivan viimeiseksi, ja yleensä silloinkin vielä monia kohtauksia tulee yhdisteltyä ja poisteltua jolloin numeroinnit aina menevät uusiksi.
        Mutta tuo on paras ja mukavin vaihe. Leppoisa, rauhoittava ja hyvän olo tuova.

        Aloitappa vaan kirjoittamaan, siinä menee kuitenkin oma pitkä aikansa saada teos siihen pisteeseen jolloin voidaan alkaa puhua kirjoituksen kuvaksi muuttamiseksi.
        Vie monia päiviä ja öitä. Suosittelen pitämään aina mukana, myös öisin sängyn vierellä muistiinpanovälineitä. Kun ideat syntyvät, ne eivät katso aikaa eikä paikkaa ja silloin on oltava valmiudessa.

        Tee vaan henkilökuvauksia, jossain niitä aina tarvitaan kuvaus- ja suunnitteluvaiheessa.

        Elokuvan teossa on kyseessä suuret rahat. Kukaan ei lähde kustantamaan tarinaa, joka pyörii vain päässä. Paperille paperille. Mie oon hengessä mukana.
        Olen itse elokuvakäsikirjoittaja. Tämän hetkinen työni menee ulkomaiselle tuottajalle, ja kuvataan aivan maapallon toisella puolen päiväntasaajan alapuolella.

        Mie tsemppaan siuta.


      • Kirjoittaja
        I kirjoitti:

        Numeroinnit vasta sitten joskus aivan viimeiseksi, ja yleensä silloinkin vielä monia kohtauksia tulee yhdisteltyä ja poisteltua jolloin numeroinnit aina menevät uusiksi.
        Mutta tuo on paras ja mukavin vaihe. Leppoisa, rauhoittava ja hyvän olo tuova.

        Aloitappa vaan kirjoittamaan, siinä menee kuitenkin oma pitkä aikansa saada teos siihen pisteeseen jolloin voidaan alkaa puhua kirjoituksen kuvaksi muuttamiseksi.
        Vie monia päiviä ja öitä. Suosittelen pitämään aina mukana, myös öisin sängyn vierellä muistiinpanovälineitä. Kun ideat syntyvät, ne eivät katso aikaa eikä paikkaa ja silloin on oltava valmiudessa.

        Tee vaan henkilökuvauksia, jossain niitä aina tarvitaan kuvaus- ja suunnitteluvaiheessa.

        Elokuvan teossa on kyseessä suuret rahat. Kukaan ei lähde kustantamaan tarinaa, joka pyörii vain päässä. Paperille paperille. Mie oon hengessä mukana.
        Olen itse elokuvakäsikirjoittaja. Tämän hetkinen työni menee ulkomaiselle tuottajalle, ja kuvataan aivan maapallon toisella puolen päiväntasaajan alapuolella.

        Mie tsemppaan siuta.

        Kiitois vain kannustuksesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää

      Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos
      169
      2114
    2. Raimo laamanen

      Onko Raimo siirtynyt yläkerran orkesteriin ? Jos on niin jaksamista Seijalle.
      Puolanka
      14
      2112
    3. Aloitko pelätä siis

      Että otan suhun oikeasti yhteyttä
      Ikävä
      92
      996
    4. Olet ollut aika törkeä minua kohtaan

      Sillä tavalla ovelasti, ettei mitään "todisteita" ole mistään. Eli niin kuin, että mitään et ole tehnyt, mutta toisaalta
      Ikävä
      46
      837
    5. Sanna Marin veti posket lommolla röökiä Ruisrockissa

      Tai ainakin röökin näköistä, liekö itse käärittyä 🫢
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      783
    6. Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan

      Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs
      Ikävä
      35
      776
    7. Antin piti riuhtoa Sofia irti pojankIopista

      Oli festivaaleilla Iiimautunut johonkin jätkään, niin Antin piti käydä irroittamassa täti ja pelastamassa poikanen. Pah
      Maailman menoa
      156
      772
    8. Saisipa sitä palata ajassa taaksepäin

      maailmaan jossa oli vielä edes joku järki tallella ja ajatus takana. Sain myös suunnatonta iloa erään henkilön näkemises
      Ikävä
      30
      736
    9. Voi ei kuvitteletkohan sä

      Nyt etten ookaan susta kiinnostunut 😿😿 ethän ajattele niin 🥺
      Ikävä
      43
      704
    10. Ollaanko me tyhmiä mies?

      Miten ihmeessä me onnistuttiin saamaan tästä näin pitkällinen ja masokistinen kuvio. Miten? Jos toisesta tykkää, näinhä
      Tunteet
      50
      674
    Aihe