Mitä odotatte kylässä?

Jos teidät lapsenne / lapsienne kanssa kutsutaan kylään, minkä tasoista "palvelua" odotatte kyläpaikassa, jos kyseisessä talossa ei vielä / enää ole kotona asuvia lapsia tai ainakaan omienne ikäisiä?

Mitä jos kyläpaikka on kromia ja lasia täynnä, ja isäntäväelle nousee tuskanhiki jos lapsi ehtii sormeilla ikkunaa tai peiliä? Saako lasten ulottuville asetetut kynttilät sinut pyöräyttelemään silmiäsi epätoivoisena? Täytyykö jyrkät portaat saada suojattua jos ei portilla niin jollain huonekaluviritelmällä? Entä jos lapsesi saa kyläpaikassa käsiinsä Buranaa vessan kaapista? Kelpaako normaaliin tyyliin aikuisille maustettu ruoka, vai oletatko kyläpaikan huomioivan reilun vuosikkaasi valmistamalla vähäsuolaista ruokaa, ei pihvejä kiitos? Katsotko sopivaksi imettää olohuoneessa seurassa vai toivotko löytäväsi rauhallisen sopen siihen tarkoitukseen? Pitääkö kylästä saada lainaan pyllypyyhe ja täytyykö tarjolla olla vähintään piirustuspaperia harrasteeksi...?

Miten lapsivieraat on huomioitu tai ohitettu, milloin olet ollut tyytyväinen ja milloin pettynyt? Joudutko välttämään vierailuja tiettyyn paikkaan siksi, ettei lasten mukaan ottaminen ole helppoa / turvallista / toivottua...?

23

1036

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *Mammuli09*

Noh, ruoan suhteen varaudun omiin ruokiin lapselle,niin teen nytkin, vaikka menen vierailulle lapsiperheeseen. Silloin kun imetin, niin tutussa paikassa imetin siinä sohvan nurkassa ja jos oisin käynyt vieraammassa paikassa, niin olisin pyytänyt lupaa mennä esim. makuuhuoneeseen.

Pyllypyyhekkin on aina lapsen laukussa mukana, joten sitäkään ei tarvitse lainata. Samoin "harrastusvälineet".

Portaiden, buranan ja muun ympärystän suhteen pidän itse huolen, ettei lapseni tee mitään "sopimatonta" tai vaarallista, sillä minun vastuulla hän on.

Ei ole toistaiseksi tarvinnut välttää kenenkään luo menoa, vaikka lapsiperhe ei olisikaan. Olen yleensä aina hyvin varustautunut lapsen suhteen, kun lähdemme vierailulle jonnekkin. Ainoa, mihin toivon, että isäntäväki suhtautuu kärsivällisyydellä, on lapsen pitämä älämölö. =D

• asiassa

olen tämän äidin kanssa samaa mieltä. Kaikki kolme lastani olen ihan itse vahtinut ja ruuat ja pyyhkeet ym. mukana kuljettanut sekä pyytänyt päästä makuuhuoneeseen imettämään. Poikkeuksena äitini luona jossa joitain tavaroita jo valmiina ja äitini vahtinut ihan omasta tahdostaan sekä ystäväni joka asuu kaukana, yhsen lapseni kummi niin sinne emme kuljeta ruokia tai pyyhkeitä vaan lainataan aina toisellemme. Missään ei ole ollut ongelmia, kaikki ovat olleet ymmärtäväisiä ja auttavaisia mutta siis itse vahditaan lapsia kylässä ja isäntäväeltä ei odoteta mitään.

• katy77

Niin, oli sitten lapsia tai ei, en odota palvelua - vanhemman velvollisuus on katsoa lapsensa perään ja talossa talon tavalla. Mulla on aina ollut omat eväät ja tarvikkeet lapsille mukana, en ole vältellyt kylään menemistä vaikka tietäisin, että jossain on paljon sellaista tavaraa mihin lapsi ei saa koskea. Silloin sitä vain pitää kieltää lastaan jos on sellainen kyläpaikka ja jos sellainen ei sovi niin silloin pitää jättää lapsi kotiin. Mä olen vähään tyytyväinen - kun joskus harvoin menen kylään niin mulle riittää mukava seura : )

• Itsellä ei ole lapsia, mutta sukulaislapsia on sen verran paljon hoidossa että meiltä löytyy potta, muutamaa kokoa vaippoja, puhtaita pyyhkeitä pyllypyyhkeiksi tarkoitettuna, aina paria ruoka- ja hedelmäsosetta, petivaatteita päiväunipedin tekemiseksi, pari lasten kirjaa, värikyniä, pehmoleluja, sisätiloihin sopiva pehmopallo... ja niin edelleen. Lääkkeet, sakset ja palavat kynttilät ovat lasten läsnäollessa riittävän korkealla, ja huonekalut tavanomaiset kulutusta kestävät (telkkaria ei tartte kaataa, mutta ihan perusturvallinen koti tämä on). Astioiksi katan lapsen käteen sopivat ja sellaiset, joiden perään ei tarvitse itkeä jos menee rikki (itse asiassa aikuisillekin) - ei ole kiva jos toinen joutuu koko ajan olemaan varuillaan ettei kallisarvoiset Villeroy&Boch -lautaseni putoa lattialle. Ruokaa laittaessa huomioin kaikki yli vuosikkaat "normiruokaa" syövät, en siis kokkaa suolattomia soseita mutta jos vierailla on pieniä lapsia mukana niin maustan tavanomaisen varovasti ja säästän chili-valkosipuliherkut toiseen iltaan.

Sitten eräs "lapsellinen" ystäväni täräytti LEIKILLÄÄN kyläillessään, että "arvaa mitä teiltä puuttuu, voisitte ihan hyvin hankkia syöttötuolin kun teillä näitä muksuja pyörii". En siis ottanut hänen kommenttiaan tosissaan, mutta se sai minut miettimään, millaisia odotuksia oikeasti äideillä on. Vilkas 1v2kk on nimittäin todella hankala vieraassa paikassa aikuisten ruokaillessa jos ei syöttötuolia ole, mutta eihän kukaan äiti silti oikeasti sellaista odota löytyvän. Ja samaa voisi kysyä tietysti toisin päin, mitä lapseton perhe odottaa lapsiperheen vierailulta, jos yleensä kuivana pysyvältä reilu kolmivuotiaalta lirahtaa pissi sohvalle niin menikö välit ystäviin pysyvästi? :D Niin monta asiaa jää ajattelematta jos ei ole kokenut millaista on olla äiti tai jos on unohtanut millaista oli olla ilman lapsia.

• aikaisempiin
        le-pardi kirjoitti:

Itsellä ei ole lapsia, mutta sukulaislapsia on sen verran paljon hoidossa että meiltä löytyy potta, muutamaa kokoa vaippoja, puhtaita pyyhkeitä pyllypyyhkeiksi tarkoitettuna, aina paria ruoka- ja hedelmäsosetta, petivaatteita päiväunipedin tekemiseksi, pari lasten kirjaa, värikyniä, pehmoleluja, sisätiloihin sopiva pehmopallo... ja niin edelleen. Lääkkeet, sakset ja palavat kynttilät ovat lasten läsnäollessa riittävän korkealla, ja huonekalut tavanomaiset kulutusta kestävät (telkkaria ei tartte kaataa, mutta ihan perusturvallinen koti tämä on). Astioiksi katan lapsen käteen sopivat ja sellaiset, joiden perään ei tarvitse itkeä jos menee rikki (itse asiassa aikuisillekin) - ei ole kiva jos toinen joutuu koko ajan olemaan varuillaan ettei kallisarvoiset Villeroy&Boch -lautaseni putoa lattialle. Ruokaa laittaessa huomioin kaikki yli vuosikkaat "normiruokaa" syövät, en siis kokkaa suolattomia soseita mutta jos vierailla on pieniä lapsia mukana niin maustan tavanomaisen varovasti ja säästän chili-valkosipuliherkut toiseen iltaan.

Sitten eräs "lapsellinen" ystäväni täräytti LEIKILLÄÄN kyläillessään, että "arvaa mitä teiltä puuttuu, voisitte ihan hyvin hankkia syöttötuolin kun teillä näitä muksuja pyörii". En siis ottanut hänen kommenttiaan tosissaan, mutta se sai minut miettimään, millaisia odotuksia oikeasti äideillä on. Vilkas 1v2kk on nimittäin todella hankala vieraassa paikassa aikuisten ruokaillessa jos ei syöttötuolia ole, mutta eihän kukaan äiti silti oikeasti sellaista odota löytyvän. Ja samaa voisi kysyä tietysti toisin päin, mitä lapseton perhe odottaa lapsiperheen vierailulta, jos yleensä kuivana pysyvältä reilu kolmivuotiaalta lirahtaa pissi sohvalle niin menikö välit ystäviin pysyvästi? :D Niin monta asiaa jää ajattelematta jos ei ole kokenut millaista on olla äiti tai jos on unohtanut millaista oli olla ilman lapsia.

..paitsi, että tuo pyllypyyhe minulta pakkaa aina jäämään kotiin :o)

Tuo yhden äidin kommentti syöttötuolin hommaamisesta on varmasti ollut vitsi, koska olet ihanan/huvittavan paljon ottanut huomioon muiden lapsia vaikkei sinulla niitä olekkaa.. mutta kukaan ei tosiaan oleta sinun hankkivan syöttötuolia oikeasti (toivottavasti ainakaan).

• vanhempia
        aikaisempiin kirjoitti:

Tuo yhden äidin kommentti syöttötuolin hommaamisesta on varmasti ollut vitsi, koska olet ihanan/huvittavan paljon ottanut huomioon muiden lapsia vaikkei sinulla niitä olekkaa.. mutta kukaan ei tosiaan oleta sinun hankkivan syöttötuolia oikeasti (toivottavasti ainakaan).

hankkimaan ns retkisyöttötuoli..

• aikaisempiin kirjoitti:

Kuten sanoin, leikillään hän sen syöttötuolikommentin heitti, sen verran itsekin ymmärsin :)

• kuule pidä

jäädä silmiän pyörittelemään, jos lapsi lähestyy palavaa kynttilää. Pienen lapsen vanhemmilla on oltava silmät selässäkin, varsinkin vieraissa paikoissa. Ja jos lapsi saa käteensä buranaa tai mitä tahansa muuta vaarallista tai särkyvää, vanhempien on tietenkin välittömästi otettava se häneltä pois. Etkö tuon vertaa ymmärrä?
      Pyllypyyhkeen ja muut lapsen tarvikkeet vanhemmat tuovat ja vievät luonnollisesti itse.
      Jos tuntuu, että lapsesta huolehtiminen vieraassa paikassa on liian rasittavaa, on parasta jäädä kotiin.

• Ei kun minä aattelin että lisää pitäisi sille lapselle Buranaa tarjota!

Ihme porukkaa täällä välillä. Negatiivista.

• kieltämättä
        le-pardi kirjoitti:

Ei kun minä aattelin että lisää pitäisi sille lapselle Buranaa tarjota!

Ihme porukkaa täällä välillä. Negatiivista.

...mäki ajattelin et mite se lapsi ehtis sitä buranaa ottaa... Ite nimittäin vieraassa paikassa kyllä vahdin lastani koko ajan varsinkin jos tälläisiä on helposti tarjolla... Ei meillä onnistus lääkkeitä saamaan... Ja vastuu on tosiaan aina vanhemmilla ei niiltä kenen tykönä kylässä käy täyttä lapsenhoidon varustusta varsinkaan jos itellä ei ole lapsia... Hoitolaukku kamoineen mukaan vaan... Jos kovin vaativaksi alkaa nii kyllä ne sinkkuystävien tykönä vierailut taitaa nopeasti jäädä lyhyeen... Pitäs kaikkien muistaa minkälaista on minkälaisessaki perheessä...

• Ei meillä

ainakaan mennä kenenkään luokse syömisen takia kyläilemään,eri asia on jos viivytään vaikka yö. Omat ruuat mukaan,pyyhkeeet,vaipat jne ja vastuu on lapsen vanhemmilla katsoa lapsen perään ettei pääse rikkomaan mitään. Isommalle lapselle omat virikkeet mukaan.

• Meillä käyn useinkin vieraita viettämässä vain päivää tai iltaa, jolloin jotakin tulee aina tarjottua, kellonajasta riippuen kahvit tai monesti päivällinen. Vaikkei yöksi oltaisikaan jäämässä.

Kiitos kannanotostasi!

• kylään mennessä

että kun meillä on pienet lapset niin korjaattehan nyt ainakin suurimmat vaarat ja särkyvimmät esineet pois ja mites ne teidän portaat? Mieheni oli kerran pudottanut lääketabletin olkkarin lattialle huomaamattaan ja meillähän se noukittiin heti pois ku huomattiin ja katsottiin vielä perään ettei niitä ole pudonnu enempää sinne... kun on pienet lapset. Mutta jos ei olis lapsia niin enpä olis niin tarkkaa syynänny lattiaa eli varmaan kannattaa sanoa kylään mennessä tosiaan että katsovat tavallista tarkemmin lattiat ja alahyllyt ja tasot...

• sen isäntäväen..

pitäisi niille portaille mielestäsi tehdä? Hankkia turvaportti teitä varten vai? Mielestäni tuo, jos aletaan puhelimessa etukäteen ohjeistaa vieraspaikkaa, kuulostaa aika törkeältä. Eiköhän vieraat ole tietoisia siitä, että kylään on tulossa lapsia ja itse siirtää särkyvät jutut ylemmäs, mikäli haluavat. Jos eivät ole siirtäneet, niin vanhemmat valvovat, ettei niihin kosketa.

• kulkee

aina omat ruoat, vaipat, pyyhkeet ym. tarvikkeet lapsille mukana kylä paikkaan. Emme odota mitään "palvelua". Toki toivon isäntä perheeltä ymmärrystä ja kärsivällisyyttä pieniä taaperoita kohtaan, jotka ovat kiinnostuneita kaikesta ja työntävät nenänsä joka paikkaan ja myös sitä että ovat esim. valmiita nostelemaan lapsille sopimattomat esineet ylemmäs ym. Meillä kaksi pientä lasta, joten jos esim. syöttää toista ei millään pysty toisen lapsen ihan joka ikistä liikettä kyttäämään.

Tästä syystä meillä esim. lasten mummolaan käynnit ovat vähentyneet huomattavasti. Joka paikka on täynnä koriste-esineitä, valokuvia, kynttilöitä koristekivineen, pesuaineet säilytetään keittiössä alakaapissa, meikit hyllyllä, joka on juuri sopivasti lapsen nenän korkeudella..ja hän ei halua että mitään nostetaan ylemmäs tai sidotaan kiinni, koka kyllähän alta 2-vuotiaan "pitää" ymmärtää ettei niihin saa koskea. Olen itse ihan stressaantunut alle tunnissa vieraillessani siellä, koska on vahdittava silmä kovana joka ikinen lasten liike ja kiellettävä ihan koko ajan. puhumattakaan että esim. kahvittelu onnistuisi ollenkaan juuri tästä syystä. Enkä myöskään uskalla antaa lapsiani hänelle hoitoon juuri näistä syistä.

tässä jokunen aika sitten vierailimme erään toisen sukulaisemme luona. Olimme useamman päivän ja kaikki tarvittava lapsille matkasänkyä myöten kulkivat mukanamme. Kylä paikassa nostelimme lapsille sopimattomat esineet ym. ylemmäs, portaitten eteen laitettiin pieni pöytä tukkeeksi ja muutamia vaarallisia kaappeja sidottiin naruilla kiinni. Meillä oli todella mukavaa ja ehdimme myös keskustella isäntä perheen kanssa. Toki me lapsiamme vahdittiin ja heidän tekemisiä tarkkailtiin, mutta ei tarvinnut koko ajan kulkea heidän perässä kieltämässä ja vahtaamassa jokaista liikettä:)

• kyllä mitään

erityistä palvelua odota. Portaat ja vessan Buranat minä ilman muuta vahdin, niillä ei isäntäväen tarvitse stressata. Omat eväät on lapsilla mukana tarvittessa, eli heitä varten ei erikseen tarvitse kokata. Pyllypyyhkeet hoidan itse, joskin mielelläni jätän likaisen vaipan kyläpaikkaan, jos siihen saan luvan (yleensä kysyn, eikä kukaan ole vielä kieltänyt). Imetän olohuoneessa tai siellä, missä satumme olemaankin. Leluja en yleensä mukana kuljeta, eikä omat lelut kiinnostakaan lapsia kylässä. Jokaisessa paikassa on aina ollut jokin lapselle kelpaava lelu silloin kun lapset ovat olleet sen ikäisiä, että sellaisia on tarvittu. Esimerkiksi muovinen kauha päihittää mennen tullen kaikki nuket ja nallet.

Toisin sanoen en odota lasten suhteen mitään erityistä palvelua. Jos siellä on jokin koriste-esine hyllyssä matalalla, niin saa ilman muuta olla, mutta jos joka paikka on täynnä rikkoutuvaa, vaarallista, kynttilöitä tai muuta vastaavaa, niin se on sen verran rasittavaa, että en varmaan viitsisi pahemmin vierailla lasten kanssa sellaisessa paikassa. Ja jos esimerkiksi sormen jälki ikkunassa on isäntäväelle kauhistus, niin silloin en tunne oloani kovinkaan viihtyisäksi lasteni kanssa. Lapsille toki olen aina opettanut, ettei ikkunoihin tai peileihin saa koskea, mutta aina joku jossain välissä saattaa kuitenkin ehtiä.

Olen ollut oikein tyytyväinen kaikkien ystävien, tuttavien ja sukulaisten vastaanottoon. Yleensä ennemminkin hyysätään liikaa. Tai siis tarpeettoman paljon.

• koska niitä

voi käyttää syöttötuolina

• fdabfdvdf

muuten hyvä mutta en minä ainakaan ala likaisia rattaita kyläpaikkaan sisälle viemään! varsinkin näin syksyllä, kuraahan siinä tulee joka paikka täyteen.

• 4:n äiti

Me katvomme lasten perään kylässä(kin). Eväitä otetaan mukaan sellaisille, jotka eivät voi syödä samaa ruokaa kuin aikuiset. Allergioista kyllä kerrotaan, mutta mainitaan, että jos ei sopivaa tarjottavaa ole, otetaan sitten allergiselle omat eväät.

Jos vaippaikäisiä on, pyrin ottamaan jonkun pyllypyyhkeeksi soveltuvan rätin mukaan. Mutta joskus unohtuu tai se rätti on jo käytetty johonkin muuhun tarkoitukseen ennen kuin tarttee pyllynpesulle lähteä. Ja varavaipat on tietenkin mukana.

Ihan pienen vauvan imettäminen onnistuu periaatteessa missä vain, kun vauva ei ole vielä kamalan kiinnostunut ympäristöstään. 5 kk ylöspäin pitää päästä vähintänkin johonkin rauhalliseen paikkaan imettämään, jotta vauva malttaa imeä edes hetken. Mulla on hiukan negatiivisiä kokemuksia miesten silmien edessä imettämisestä, joten jos paikalla on talon miesväkeä, toivon pääseväni imettämään jonnekin, mihin miesten ei ole "pakko" katsoa.

Jos talosta löytyy lapsille jotain mielekästä tekemistä, on se pelkkää plussaa. ELi en sitä vaadi, mutta ilahdun siitä kovasti.

• läölöä'oä'påkm.mn-

itse olen sellainen etten oikeastaan odota minkäänlaista palvelua enkä "palveluakaan" edes kylässä. kun menen lapseni kanssa kylään ja nimenomaan lapsettomille kylään(oli ne lapsen sitten muuttaneet jo pois kotoa tai ei ole ollenkaan lapsia), vahdin kyllä itse lastani ettei mene koskemaan minnekkään rikki meneviin yms. paikkoihin. jos lapseni ulottuvilla on kynttilöitä ja ne palaa, niin A: kiellän lastani menemästä lähellekkään kynttilöitä, jos ei toimi niin sitten B: kysyn josko ne voisi sammuttaa. ja siis kyseessä tilanne, että siellä kylä paikassa ei ole mitkään juhlat menossa ja muitakin vieraita(tällöin en ota lastani mukaan, helpompi itsekin olla ns.juhlatunnelmassa kun ei tartte koko aikaa vahtia 3vuotiasta ja kyse ei ole myöskään siitä että pääsisin ryyppäämään, koska en käytä alkoholia). kuitenkin on vaara että syttyy tulipalo jos lapsi sen kynttilän kaataa.

portaita ei tartte sulkea lapseni takia, koska edelleen vahdin lastani samoin kuin tuo burana vessan kaapista, lapseni ei mene yksin vessaan kylässä ja koska kyseessä lapseton kyläpaikka, niin siellä ei ole varmasti pottaakaan eikä pöntön supistajaa joten täytyy mennä avuksi pitämään pöntöllä ettei ipana sinne tipu :)

lapseni syö samaa sapuskaa kuin aikuisetkin, en vaadi kyläpaikassa erikoisruokia lapselleni, jos sellaisia jostain syystä tarvii niin tuon ne itse mukanani.
      en imetä, joten en kommentoi tuohon asiaan enempiä.

koska meillä lapsi on jo 3v niin pyllypyyhkeitä ei tarvita, mutta kun neiti oli pienempi niin saattoi joskus unohtua ottaa oma mukaan ja kyllä sitä aina jonkun pyyhkeen sai kyläpaikassa käyttöönsä, ei sen pyllypyyhkeen kuitenkaan tarvi olla mikään sadan euron pyyhe, kunhan joku rätti löytyy :)

piirustuspaperia löytyy varmasti joka kodista, sen kun ei tartte olla mikään isokaan paperi ja ainakin meidän lapselle kelpaa mikä tahansa mihin voi piirtää, siis vaikka vanha sanomalehti ja kynä riittää.

usein lapsivieraat on huomioitu kekseillä yms.makeilla herkuilla, mielestäni tosin voisi tarjota vaikka jotain hedelmää tms. tai vaikka leipää! :D mutta ei aina niitä makeita herkkuja. mutta tyytyväinen olen ollut aikalailla aina ku on kylässä käyty. jos on ollut havaittavissa ettei lapseni ole toivottu vieras kylään niin sitten lähdetään pois. se kun on sellanen juttu, että jos ei lapseni saa tulla kylään niin turha odottaa minuakaan. minulla ei ole paikkaa minne veisin lapseni jotta pääsisin kyläilemään ilman neitiä. enkä ala maksamaan lastenhoitajaa mistään mannerheimilta sen takia että pääsen kahville jonkun luokse.

sellanen homma täällä siis, ja hyvää syksyä kaikille!

• Neljän äiti

Minä en ymmärrä, miten lapsi voisi saada kyläpaikassa buranaa vessan kaapista. Eihän lapsellani ole mitään asiaa mennä toisten vessojen kaapeille ja jos on niin iso, että käy vessassa jo ominpäin ja jopa ylettyy kaapille, niin on niin iso, että tietää, ettei sinne mennä. Jos kylässä on portaat, niin lapsi todennäköisesti kiipeilee niissä ihan samoin kuin kotonakin, eikä meillä kotonakaan ole porttia. Sitä ruokaa syödään, mitä tarjotaan tai muussa tapauksessa on omat eväät tai ei syödä mitään. Harrastukset ja pyllypyyhkeet hoidan tietysti omasta takaa, vaikka ei haittaisi yhtään, jos jotain tekemistä lapselle olisi. Vieraat tavarat kun yleensä kiinnostavat enemmän kuin omat. Tuollaisissa asioissa en katso tarpeelliseksi nähdä vaivaa vieraiden eteen.

Sen sijaan en ymmärrä, miksi niitä kynttilöitä on pakko pitää siinä pöydällä, jos on lapsivieraita. Ne on kuitenkin niin helppo nostaa ylös tai sammuttaa. Jos ne siinä on, niin vahdinhan minä, mutta en usko kovin mielelläni menevän uudestaan. Jos kyläpaikassa ollaan ylenmääräisen tarkkoja niistä peileistä tai koriste-esineistä, joita on joka paikassa tarjolla, niin mietin kyllä kahdesti, viitsinkö mennä sinne uudestaankin. Tietysti vahdin lastani, ei se siitä ole kiinni. Minulla vain on paljon sellaisiakin kyläpaikkoja, joissa voi ihan itsekin rentoutua ja pitää hauskaa ja nauttia olostaan, niin miksi menisin sellaiseen paikkaan, missä elämä tehdään tarpeettoman vaikeaksi? Ymmärrän, että peilit ovat paikoillaan, mutta katson sen aika epäkohteliaaksi minua kohtaan, jos vaikka niitä kynttilöitä pidetään pakkomielteisesti pöydällä palamassa, vaikka ne aiheuttavat vaaratilanteita ja vaikeuttavat minun elämääni.

Imetän olohuoneessa seurassa. Jos minut kutsuu kylään, niin en halua linnoittautua yksin minnekään makuuhuoneeseen. Tietysti voi olla eriasia, jos vauva on ihan pieni ja imetys on jonkinlainen ongelma ja siihen täytyy keskittyä eri tavalla kuin sitten kun se hoituu jo rutiinilla.

En siis oleta lapsiani huomioitavan erityisesti etukäteen, mutta kun tulemme paikalle, niin toivon, että tarvittaessa silloin tehdään niitä helppoja järjestelyjä, kuten sammutetaan kynttilät. Ihan samoin minä laitan koiran ulos, jos meille tulee joku, joka pelkää tai ei tykkää koirasta.

• --------------------

Kyllähän sen järkikin sanoo, ettei isäntäväen asia ole järjestellä tavaroitaan lapsivieraan mukaan. Vanhempien velvollisuus on itsestään selvästi varmistaa, ettei heidän lapsensa koske mihinkään tai mene minnekään minne ei saisi. Jos vanhemmat eivät lastaan vahdi ja kasvata, niin se on sitten heidän ongelmansa, jos jotain tapahtuu.

Tarjottavia ei tienkään pidä ruveta lapsen mukaan tekemään. Kai pöydästä kuitenkin aina jotain löytyy, joka lapselle sopii, kun vaihtoehtoja ainakin kahvipöydässä tapaa olla useampia. Mikseivät mausteiset ruuat kelpaisi? Monissa maissa ihmiset syövät todella tulisia ruokia jo vauvasta saakka.

Toki jotain piirrustusparia tms. voi antaa, niin vieraiden lapsella kuluu aika.

• suurempia

ja pareei kuin ei odota juur mitään paitti kahvit/lapsille mehut ja jotain purtavaa. Hauskaa seuraa me salaisesti toivomme mutta ei sekään ole niin tärkeää koska osaamme viihtyä vähän synkemmässäkin seurassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      81
      3698
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      32
      2489
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      93
      2093
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      20
      1617
    5. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1448
    6. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1441
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      7
      1394
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1357
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1247
    10. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      19
      1168
    Aihe