miten rauhoittua?

apua kaipaava

En tiedä, meneekö tämä paniikkihäiriönä, mutta minua alkaa ahdistaa välillä ajatus siitä, että sairastun vakavasti tai kuolen. Lisäksi olen todella vainoharhainen sairauksien suhteen. Minun ei tarvitse kuin lukea lehdestä jonkun sairauden oireet, kun tunnen itselläni vastaavia, sitten panikoin.. Minulla on ollut vuosien ajan satunnaisesti eräänlaisia paniikkihäiriöitä; tuntuu, että happi loppuu ja pitää haukkoa ilmaa ja kestää pitkään ennen kun pystyn rauhoittumaan.
Näitä on siis ollut hyvin satunnaisesti, kerran tai pari kuukaudessa. Tänä kesänä kohtauksia tuli todella paljon.. Laukaisevana tekijänä oli paikallisen 15-vuotiaan tytön kuolema liikenneonnettomuudessa, kyseinen tyttö oli pikkusiskoni ystävä ja lähin kosketukseni kuolemaan.. Itkin paljon (ja itken vieläkin), ahdistuin ja sain kohtauksia, joiden aikana minun oli pakko kokeilla rinnastani ja kaulalta pulssia.. Lisäksi minulla oli kaksi viikkoa outoa päänsärkyä, joka todennäköisesti johtui niskajäykkyydestä.. Vietin aikaa netissä tutkien lääkärisivustoja ja terveyskeskusteluja, olin siitäkin syystä huolissani terveydestäni.. Sitten kuulin, että eräs ystäväni oli yritetty tappaa kevään aikana useampaankin otteeseen.. Ahdistuin lisää. Kuvittelin tappajia itseni perään, vaikka ystäväni suhteen kyseessä oli "vain" mustasukkaisuus.. Kun tähän lisätään vielä median paisuttelema sikainfluenssa, olin ihan paniikissa.. Ajattelin saavani taudista sen pahemman muodon.. Juttelin asioista paljon äitini kanssa ja se helpotti oloani, mutta tuntui, että jotain jäi vielä kalvamaan mieltäni.. Viimeiset viikot kesälomasta menivät ihan rauhallisesti ja sitten tänään alkoi koulu. Sairastuin muutama päivä sitten flunssaan ja oireeni ovat tänään olleet varsin oudot, kylkiä on pistellyt ja vähän rintaakin.. Sitten tietenkin eksyin taas terveyssivustoille lukemaan asiaa sydänlihastulehduksesta.. En ole hirveästi rasittanut itseäni, mutta silti pelkään sairastuneeni siihen.. Aamulla olisi tarkoitus mennä terveyskeskukseen...
Nyt pääsenkin itse asiaan:
- Osaisiko joku neuvoa, miten voisin rauhoittua, jotta saisin nukuttua edes hetken?
- Pitäisikö minun mennä lääkäriin myös näiden henkisten ongelmieni takia?
- Auttaisiko lääkitys poistamaan turhan murehtimisen ja vainoharhaisuuden?
Olen 20-vuotias nainen. (paniikissa) Pahoittelen tekstin epäloogisuutta ja pituutta. Kirjoitin tänne, sillä halusin purkaa tuntojani. En tiedä, lukeeko tätä kukaan, mutta toivon niin. Toivoisin vain asiallisia vastauksia... Kiitos.

9

1986

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • päässyt eteenpäin omien

      ja sitten rupeat tekemään niitä. Aloita vaikka pienimmästä ja helpoimmasta ja siirry isompiin juttuihin sitä mukaa kun nälkä kasvaa. :) siitä se hyvä olo saattaa lähteä ja haaveilet toki koko ajan lisää niitä mukavia asioita. Itse jos olen energisesti ahdistunut, puran sitä fyysisesti, esim siivoamalla ja juoksemalla, jos ahdistus on väsynyttä, teen jotain rauhallista mukavaa ja rentouttavaa. Niin Ben furhmannia olen tässä jonkin verran lainannut ja itse olen kokenut että toiminut on.

    • kokenut___

      Sinulla ei ole mitäään sydämessä tai päässä vikaa. Olet varmasti fyysisesti terve. Muista vain huolehtia ruokavaliosta levosta ja liikkumisesta. Henkinen pahoinvointi heijastuu koko kehoon. Voi olla päänsärkyä, huimausta, pahoinvointia, lihaskipuja. Sinulle lämpimästi suosittelen lääkäriin menoa. Ei lääkäriin mennä vaan jonkun fyysisen ongelman takia. Ihminen on psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen kokonaisuus. Psyykkinen terveys on tärkeää hyvinvointisi takia.

      Terveyskeskusken puolella on mm. psykiatrian sairaanhoitaja jonka kanssa voi keskustella lyhyessä terapia jaksossa, se auttaa. On auttanut minuakin, kun voi vaan puhua asiasta henkilölle joka ei sinua tunne ja haluaa auttaa. Kaikkia asioita EI TARVITSE hautoa sisällään. Maailmassa tapahtuu niin paljon kaikenlaista, ettei välttämättä edes nuoren ihmisen psyyke kestä kaikkea painetta - varsinkin jos sattuu jotain vakavampaa. Ei kaikkeen voi olla valmis.

    • Jotakin Tietävä

      Sinulla on selvästi merkkejä paniikkihäiriöstä, johon kuuluvat sairauden ym. pelot sekä erilaiset fyysiset tuntemukset. Olet ilmeisesti taipuvainen hyperventilaatioon, jonka takia hengitys tuntuu raskaalta ja vaikealta kohtauksen ajan. Toisin sanoen hengität liika ja liian tiheästi happea - paperipussiin hengittäminen auttaa tasaamaan hengitystä ja siten lyhentämään kohtauksen kestoa.
      Olet vielä kovin nuori, joten ei kannata olla kovin huolissaan. Apua saat lääkärin kautta ja lyhytaikainen terapia saattaa auttaa tapauksessasi, jotta pääset purkamaan mieltäsi ahdistavia asioita ilman leimaantumisen pelkoa ja luotettavasti. Monesti kohtausjaksot ovat vain yksinkertaisesti psyykkeesi tapa reagoida stressitilanteisiin ja ympäristöön silloin, kun olet kaikkein herkimilläsi. Voi hyvinkin olla, että elämässäsi avautuu piankin jonkinlainen uusi jakso, jolloin oireesi pienenevät tai poistuvat kokonaan - näin yleensä silloin kun jotain positiivista muutosta tapahtuu elämässäsi tai ajatusmaailmassasi.
      Mitä sydänlihaksen tulehdukseen tulee, niin olen tänä vuonna kärsinyt kaksi sydänpussin (perikardiitti) tulehdusta, joista ainakin ensimmäinen ilmeisesti flunssan jälkitautina, ja toinen puoli vuotta myöhemmin aivan arvaamatta keskellä yötä - ilmeisesti sydänpussin tulehdus on herkkä uusimaan. Mikäli sinulle jotain sen suuntaisia oireita (valtava rintakipu, kuin elefantti seisoisi rintakehän päällä) tulee, niin pitää heti hakeutua lääkäriin tutkittavaksi. Omat tulehdukset ovat lähteneet levolla ja särkylääkkeitä napsimalla pois, eivätkä ole edenneet sydänlihaksen tulehdukseksi asti *koputtaa puuta* (se on jo paljon vakavampi), mutta sen tunteen kyllä sitten jo erottaa paniikkikohtauksesta. Lääkärissä toki kävin, myös jälkitutkimuksessa, sydänlihasvaurion poissulkemiseksi.
      Minulla on PH, OCD ja masennus, nämä osittain seurausta toisistaan ja ruokkivat toisiaan kuin noidankehä, josta ei pääse pois. Lääkkeitä joudun ottamaan, jotta pärjään, mutta tokihan sitä mieluummin ilman niitä olisi, mutta se on yksi asia jota kannattaa toki harkita, jos mikään muu ei tunnu auttavan. Tsemiä ja kaikkea hyvää sinulle!! :O)

      • Pelaaksgeometrydashia

        Lol lmao mäpä kerron mikä auttaa älä ajattele liikaa kuvittele että oot vetäny vitusti pilveä vaik en itte vedä sille rauhoutu tai sano vaik YEA MAAN tsillisti elä vaan rennosti tää on hyvä vinkki kannattaa kokeilla ;)


      • bööööö
        Pelaaksgeometrydashia kirjoitti:

        Lol lmao mäpä kerron mikä auttaa älä ajattele liikaa kuvittele että oot vetäny vitusti pilveä vaik en itte vedä sille rauhoutu tai sano vaik YEA MAAN tsillisti elä vaan rennosti tää on hyvä vinkki kannattaa kokeilla ;)

        taidat olla itse enemmän sekaisin ? viesti on vuodelta 2009.


    • ex-kofeinisti

      Ainakin sinun kannattaisi pysytellä visusti erossa kofeiinista, teetä ja suklaata myöten. Pienetkin määrät saattavat aiheuttaa herkälle keskushermostolle niin suuria muutoksia, että stressinsietokyky alkaa laskea ja kehittyy yleistynyt ahdistuneisuus- ja paniikkihäiriö. Kofeiini on aineellistunutta stressiä, joka aiheuttaa näitä ongelmia osalle käyttäjistä samalla mekanismilla ja yhtä hitaasti ja salakavalasti kuin psyykkinen stressikin.

      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=lam00058

      Eläköitymiseen johtaneet oireeni poistuivat kokonaan kun lopetin täydellisesti, enkä tarvitse lääkitystä, joka merkitsee sitä, että olen parantunut aidosti ja oireet aiheutti kofeiini.

      http://qmies.blogit.fi/

    • tätterö

      Mene käymään terveyskeskuksessa ja kerro lääkärille se, mitä kirjoitit tänne. Pyydä lähete mielenterveystoimistoon, sieltä saat ammattiapua. Tuo huolestunut sairastamisen pelko kuuluu paniikkioireisiin. Voi se tietenkin olla muutakin. Lakkaa lukemasta niin paljon sairaskertomuksia, jos ne lisää ahdistusta. Jos on oireita, käy lääkärissä tai puhu äidillesi, niin saat jakaa huolesi. Lisäksi olet herkkä traumatisoitumaan muille tapahtuneista mieltä järkyttävistä tapahtumista. Itselle kävi samoin ensimmäisen kouluampumisen kanssa. En voinut enää olla yksin kotona, vaikka asun toisella puolella Suomea jne. Olen jättänyt seuraamatta vastaavanlaiset tapahtumat. En enää katso edes rikos tv-sarjoja, joissa on murhaa, tappoa jne. ja se on auttanut. Enää en luule, että joku tulee minut tänne murhaamaan...,vaikka paniikkikohtauksia vieläkin on. Toivon, että rohkaistut pyytämään apua terveysasemalta ja saat sitä. kaikkea hyvää sinulle!

    • L3

      Kannattaa mennä lääkäriin ja keroa myös noista paniikkihäiriö kohtauksista itselläni on ollut samanlaisia ja niihin on parannuskeino.

      • Nikke___

        Täälä on ihan samaa. Olen keksinyt uusia harrastuksia, ja menikin jo paremmin. mutta aina välillä pelko hiipii pintaan. Surullista, mutta toisaalta hienoa kuulla etten ole ainut vainoharhaisuuteni ja panikoimiseni kanssa.
        paperipussia en ole vielä hengityksen kanssa testannut mutta se voisi auttaa. Yritä olla ajattelematta mitään ikävää ja vietä aikaa muiden kanssa. Yksinolessa ehtii miettiä ihan liikaa.
        Maailmassa on nuoren mielelle niin paljon kaikkea pohdittavaa. itse olen yliherkkä, petyn ja syytän itseäni paljon tavallista helpommin. Eikö tämä tästä, itselläni on nyt 2 pvää ollut vaikeampaa, tänä iltana alkoi helpottaa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1506
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1218
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe