Henki, vesi ja veri

yhtäpitävästi

Kolme yhtäpitävää todistajaa tarvitaan. Yhtään niistä ei saa jättää pois. Henki ja vesi ja veri liittyy kristilliseen uuden liiton kasteeseen.

"Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
Sillä kolme on, jotka todistavat:
Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä."

"Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan."

16

193

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moni pitää kastetta pelkkänä vetenä, johon ei Henki liity mitenkään.

1.Kor. 12:13
      "... sillä me olemme kaikki YHDESSÄ HENGESSÄ KASTETUT yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä".

• Ved.2

sitä mieltä, että lapsena saadussa vesikasteessa ei olisi ollut Pyhä Henki mukana.
        En halua jatkaa mitään väsyttäviä kastekiistoja. Kysyn vaan käsitystäsi käsi sydämellä.

• Ved.2 kirjoitti:

sitä mieltä, että lapsena saadussa vesikasteessa ei olisi ollut Pyhä Henki mukana.
        En halua jatkaa mitään väsyttäviä kastekiistoja. Kysyn vaan käsitystäsi käsi sydämellä.

En näe siinä olevan pyhällä hengellä mitään osuutta, koska kastettava ei edes käsitä mitä hänelle tehdään. Kyllä kastettavan on tultava ymmärtävään ikään, että hän voi astua kasteen hautaan oma aloitteesti. Kyllä näitä valelu-kristittyjä on Suomen maakin täynnä. Todistavathan vankilatkin tästä Vauva kristillisyydestä. Oikeastaan tämä on nimen anto tilaisuus eikä Kaste. Vauvojen oletettu kastaminen on Raamatun vastainen teko.

• Ved.2 kirjoitti:

Lapsena saamassamme kasteeseessa on kahdenlaiset asiat:
        - vesi (materia)
        - Isä ja Poika ja erityisesti Pyhä Henki (taivaalliset)
        --
        Hyvä linkki:
        http://www.lyrs.fi/arkisto/tekstit/vaisanen_matti_001.html

(Ote Matti Väisäsen kirjasta Pyhä kaste Raamatussa)

• Una-Fortuna2
        Ved.2 kirjoitti:

Minä en muista kokotapauksesta yhtään mitään. Ei ollut edes valokuvaa todisteeksi. Veron maksajaksi kelpasin kun tulin verotettavaan ikään. En usko minkään hengen liikkuneen tässä tilaisuudessa.

• Ved.2
        Tapio522 kirjoitti:

- vesi (materia)
        --
        Hyvä linkki:

hengessä havaitsinkin juuri mitä siitä ilmenee ja varmistuin johtopäätöksistäni.
        Siunausta raittiista hengellisestä aktiivisuudestasi. On hyvä mieli lukea kirjoituksiasi.

• Ved.2
        Una-Fortuna2 kirjoitti:

Minä en muista kokotapauksesta yhtään mitään. Ei ollut edes valokuvaa todisteeksi. Veron maksajaksi kelpasin kun tulin verotettavaan ikään. En usko minkään hengen liikkuneen tässä tilaisuudessa.

nämä kaikki. Näytettiin enemmänkin mitä koko kastetilaisuudessa tapahtui. Se on niin valtavaa hengen kokemusta, etä siitä on mahdotonta kuvata, jos ei ole sitä itse kokenut. Se miten Jeesus on tilaisuudessa kokonaisvaltaisesti mukana, sitä ei voi sanoin kuvata. Tarkoittaa sitä, että meidän käsityksillämme uskosta, kasteesta, ei kyllä paljoa jää jäljelle. Sen tiedän, että Jumala, Jeesus Kristus poimii omansa, meidän ymmärryksestämme riippumatta.

• kristitty uskova
        Tapio522 kirjoitti:

- vesi (materia)
        --
        Hyvä linkki:

Kirjoitat nän Tapio:

"Lapsena saamassamme kasteeseessa on kahdenlaiset asiat:
        - vesi (materia)
        - Isä ja Poika ja erityisesti Pyhä Henki (taivaalliset)"

Nikodemus tunsi Johanneksen kasteen, joka oli vesikaste.

Jeesus toi kasteeseen uuden ulottuvuuden (taivasulottuvuuden) sanomalla, että on synnyttävä "vedestä JA Hengestä! (Joh.3:5) Molemmat tarvitaan.

Nikodemus lainopettajana ei kuitenkaan vielä ymmärtänyt maallisen veden ja taivaallisen Hengen merkitystä uuden liiton kasteessa, niin Jeesus sanoi hänelle näin:

Joh.3:12 "Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?

• Ved.2
        Una-Fortuna2 kirjoitti:

tilanne on toisin. En tiedä miten, mutta jos voisit herkistyä ja tutkia kohtaasi, niin voisit ehkä ymmärtää, mistä on kysymys? Jätä pilkkasi ja tee parannus, ehkä sinullekin voidaan näyttää, mikä on Herran tahto ja johdatus kunkin elämässä.

• Ved.2
        Una-Fortuna2 kirjoitti:

Jos joku näkee Jumalan jälkeenpäin kyseisessä tilaisuudessa? Ei se että on vauva, tarkoita sitä että Jumalaa ei olisi mailla ja halmeilla. Minusta te teette viattomasta lapsesta vauvapilkkaa. On aika järkyttävää todeta, että nämä pilkkaajat olisivat jotenkin uskovaisia. En tunnista veljekseni millään lailla.

• Sirppisiiri
        Ved.2 kirjoitti:

Jos joku näkee Jumalan jälkeenpäin kyseisessä tilaisuudessa? Ei se että on vauva, tarkoita sitä että Jumalaa ei olisi mailla ja halmeilla. Minusta te teette viattomasta lapsesta vauvapilkkaa. On aika järkyttävää todeta, että nämä pilkkaajat olisivat jotenkin uskovaisia. En tunnista veljekseni millään lailla.

kirjoituksesta voisi tehdä johtopäätöksen, että ne, jotka eivä ymmärrä mm. vaikeasti kehitysvammaiset, ei voitaisi kastaa, eivätkä he siis pelastuisi. Jeesus sanoi mm. "autuaita ovat lapsenmieliset, ..yksinkertaiset...nöyrät, sillä sen kaltaisten on taivasten valtakunta.

"Ensimmäiset tulevat viimeisiksi, ja viimeiset tulevat ensimmäisiksi".

• lopuksi on vain
        Sirppisiiri kirjoitti:

kirjoituksesta voisi tehdä johtopäätöksen, että ne, jotka eivä ymmärrä mm. vaikeasti kehitysvammaiset, ei voitaisi kastaa, eivätkä he siis pelastuisi. Jeesus sanoi mm. "autuaita ovat lapsenmieliset, ..yksinkertaiset...nöyrät, sillä sen kaltaisten on taivasten valtakunta.

"Ensimmäiset tulevat viimeisiksi, ja viimeiset tulevat ensimmäisiksi".

kysymys yhden uskonnon erään (eräiden) lahkojen mielipiteestä. Siis uskomus on kysymyksessä. Uskontoja on monia, samoin uskomuksia ja lahkoja. Älkää väittäkö, että juuri te olette se ainoa oikea. Ette sitä kykene todistamaan muuten kuin vetoamalla sanoihin, uskomuksista kumpuaviin sanoihin.

• jos vois olla

niin sanoisin, että kaste on tärkeä kirkollis sakramentti sen tähden, että kun lapsi saa nimen ja hänet liitetään kirkkoon vanhempien mukana, niin, sukulaiset, kummit, ystävät jne osallistuvat myös läsnäolollaan,...paljon ihmisiä mukana ja kirkolle se on oikein hyvä asia.
      ACRIKOLAN RUKOUS:
      Oi Herra Jumalani, anna sydämeni kaivata sinua, kaivatessaan etsiä, etsiessään löytää ja löytäessään rakastaa ( oma lisäykseni ),...ja ymmärtää.

• yes.

Kasteessa mainitaan lapsen nimi ja kolmiyhteisen Jumalan nimi, jotka liitetään yhteen. Mutta kyllähän lapselle on nimi annettu ja mietitty jo ennen kastetilaisuutta.

• , milläm kasteella Ved.2
        yes. kirjoitti:

Kasteessa mainitaan lapsen nimi ja kolmiyhteisen Jumalan nimi, jotka liitetään yhteen. Mutta kyllähän lapselle on nimi annettu ja mietitty jo ennen kastetilaisuutta.

kaikki tapahtukoon kuitenkin sen parhaaksi, jotta jokaisen nimi olisi elämänkirjassa. Olkoon jokaisella kasterauhansa, millä kasteella onkaan kastettu.
        Mutta jätettäköön pilkka tältäkin Pyhällä toimitukselta jokaisen omaan uskonelämään ja ymmärrykseensä. Minusta uskon ratkaisu kokonaisvaltaisesti on se sydämen ydinasia. Kirkon yhteiskunnallinen traditio on kuitenkin tärkeä jo yleisen kristillisen moraalin kannalta. Kaikkeahan voidaan murentaa sisältä ja ulkoa päin. Harva näyttä rakentavan sitä ulkoa päin. Kun olen sitä tarpeeksi itse sisältä ja ulkoa itse arvostellut, on luu jäänyt oman hurskauden käteen.

Olen tyhjienkin elämäni päivinä nähnyt, että "kahmalokin" kristillisyyttä suuntaan sun toiseen voisi olla suuri voitto Kristukselle. Mutta milloin me sen ymmärrämme?
        Mihin meitä pitäisi lyödä vielä enemmän? Se ei kuitenkaan ole meidän tehtävämme. Tiedän että Raamattu kertoo juuri tästä kurituksesta, mikä meitä kohtaa, jos heittäydymme kovin veljien tuomitsijaksi ja omavanhurskaiksi.
        Kuka ilosanomaa julistaisi?

• pitävät yhtä

"Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä."

yksi Saatanan lempikohtia on erottaa nuo kolme yhtäpitävää todistajaa; Jeesuksen suuhun laitetaan milloin mitäkin tulkintaa ja väännöstä

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      584
      2269
    2. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      408
      1826
    3. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      22
      1650
    4. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1428
    5. JM lukkoliike

Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      19
      1226
    6. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      57
      1154
    7. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      122
      1144
    8. Pankin avajaiset

Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti
      Kuhmo
      16
      898
    9. Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."

Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka
      Eläke
      13
      878
    10. Miten kesäsi meni?

Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?
      Ikävä
      66
      833
    Aihe