yksinäinen leväbarbi

terttu

hankin aikanaan kolme leväbarbia 180-litraiseen, kun se alan kirjallisuuden ja akvaariokauppiaan mukaan oli suotavaa. sittemmin olen saanut netistä monesta lähteestä aivan erilaista tietoa leväbarbin koosta ja tilavaatimuksista. seinäthän niillä tulee vastaan 180-litraisessa.

jokatapauksessa, kaksi leväbarbia on heittänyt jo henkensä hypätessään pois altaasta. nyt yksi ainokainen on aivan tympääntynyt, kun ei ole seuraa.

en viitsi ottaa uusia leväbarbeja näin pieneen altaaseen.

mitä teen yksinäiselle leväbarbille, haluaisiko joku sen oman parvensa joukkoon? se on hyväkuntoinen, aina ollut terve

11

1651

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • illu

      Mulla on tällähetkellä vai 1 leväbarbi (165l), mutta jahka saan 450l toimintaan otan sinne niitä lisää. Eli voisin ottaa tuon sun kalasen, mutta missäpäin se asustelee?

      • terttu

        moi.
        koska hankit ton isomman? kala asuupi seinäjoella, etelä-pohjanmaalla. jos et ole läheltä, niin ei varmaan kannata alkaa toista stressaamaan kuljetuksilla.


      • illu
        terttu kirjoitti:

        moi.
        koska hankit ton isomman? kala asuupi seinäjoella, etelä-pohjanmaalla. jos et ole läheltä, niin ei varmaan kannata alkaa toista stressaamaan kuljetuksilla.

        Se on ensiviikolla toimintavalmiudessa mutta asun tampereella, eli ei sitten varmaan..


    • verzzu

      mun akvaario on 75l ja siel on yks leväbarbi.on niitä ollu 2 samaan aikaanki,ei 180l akvaario oo yhtään liian pieni sille ja voi sinne hankkii niit lisääki sen yhen seuraks,mut jos on pienenpi akva ni ne kalathan "lakkaa kasvamasta" eli ne ei kasva niin isoiks ku isommassa akvaariossa.

      • kahden akvaarion omistaja

        Mulla on 2 leväbarbia 100l akvariossa, mitään tappeluita ei ole tullu ja hyvin näyttävät viihtyvän.. :D


      • Sanna
        kahden akvaarion omistaja kirjoitti:

        Mulla on 2 leväbarbia 100l akvariossa, mitään tappeluita ei ole tullu ja hyvin näyttävät viihtyvän.. :D

        eli just joo, jäävät pienemmiksi... siis kitukasvuisiksi koska eivät pysty normaalisti kasvamaan.
        180 l on liian pieni leväbarbille joka erittäin nopeana uimarina tarvitsee mielellään 130 cm altaan jottei jatkuvasti ole lasit vastassa.
        Onneksi minulle kaloja myyvä kauppias oli tietäväinen ja heti kerrottuani altaani olevan 350 l, myyjä sanoi että sitten maksimissaan 3 kalaa sen kokoiseen...


      • 3453453454
        Sanna kirjoitti:

        eli just joo, jäävät pienemmiksi... siis kitukasvuisiksi koska eivät pysty normaalisti kasvamaan.
        180 l on liian pieni leväbarbille joka erittäin nopeana uimarina tarvitsee mielellään 130 cm altaan jottei jatkuvasti ole lasit vastassa.
        Onneksi minulle kaloja myyvä kauppias oli tietäväinen ja heti kerrottuani altaani olevan 350 l, myyjä sanoi että sitten maksimissaan 3 kalaa sen kokoiseen...

        Minulla oli kerran leväbarbeja satalitraisessa. Olivat kyllä jatkuvasti paniikissa, syöksyivät pitkin laseja ja menettivät stressissään mustat raitansakin.


    • Otus

      Minulla oli ( ja on nyktin...) josasin vaiheesa 100 litraisesa akvaariossa 3 leväbarbia. Minulle sanottiin siellä akvaario kaupassa että se on riittävän kokoinen. No joo, se yksi leväbarbi ryhtyi kiusaamaan muita ja ne muut kuoli. Nyt se yksi on hiirveän kärttyinen ja kiusaa kaikkia, voisiko johtua liian pienestä akvaariosta?

      • ongelma

        Syynä leviksesi räyhäämiselle on liian pieni akvaario ja liian pieni parvi. Suotavaa olisi että niillä olisi ainakin 4 yksilön parvi, silloin ei tule niin helposti pomokalaa joka kiusaisi muut näännyksiin.

        Ehdottaisin, että ratkaisisit ongelman joko luopumalla leväbarbista tai hankkimalla sille asianmukaisen altaan (min. pituus 120 cm, mielellään enemmän) ja parven (samankokoisia kaloja)


    • made

      oli aikoinaan akvaariossa 250l yksi leväbarbi, koska muut kuolivat. Aloimme ihmetellä miksi keisaritetroilta ja tapparakaloilta puuttui silmiä tai niitä oli yöllä näykitty niin pahasti, että ne piti aamulla lopettaa jos eivät olleet jo kuolleet. Ensin otimme verkkonuoliaiset pois. Ongelma jatkui. Kysyimme akvaariokaupasta ja myyjä epäili leväbarbia. Ostimme sille kaverin ja saman tien jäivät muiden kalojen raatelut. Leväbarbit turhautuvat yksin.

    • ...

      Minulla on kotona 80l akvaario ja yksi leväbarbi, joka sattui syömään muita kalojani kun jäi yksin. Aijemmin oli siis vain kaksi… Mutta akvaariossa eiole niin paljon kasveja yms. niin tila oili oikein riittävä. Vaikka tilani on pieni silti kalat kasvoivat ainakin 15 cm pitkiksi… Nyt olen eristänyt leväbarbin muista, sillä se hyökkää jatkuvasti pienempien kimppuun… Joutuiskinko luopumaan kalastani, jos hankin pikkukaloja lisää?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      59
      3017
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      544
      2866
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2038
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1942
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1788
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      303
      1755
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1472
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      96
      1223
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1188
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1152
    Aihe