Yrittäkääpä kumota tämä todiste

Apostolin Teko

Ateistilla on mielessään selkeä kuva olennosta (Kakkure), joka on häntä ylempi. Siispä tämä olento on olemassa luultavimmin myös todellisuudessa. Terveen ihmisen mieli peilaa aina todellisuutta.

Itselläni oli pitkään kuva tietynlaisesta luonnonkauniista saaresta, ja juuri tätä kuvaa vastaavan paikan sitten löysin. Kaikki, jonka mielemme piirtää kuvaksi, on todellista. Myös Jumala.

10

202

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HooH

...on se sen verran säälittävä, etten myötähäpeest kehtaa...

• Pyykkäri.

Sisälle ku taitaa alkaa kova tuuli.

Vai miksi tipuit puusta?

• ei ole terve

Juuri päinvastoin. Mikään mielemme liikehdintä ei ole todellista. Kaikki ajatukset ovat harhaa, samoin kuvat päässämme.

Voimme nähdä silmillämme, mutta näkymä muodostuu päässämme omakohtaisista lähtökohdistamme käsin. Eli "totuus ja todellisuus" ovat jokaisen omaa päänsisäistä tuotosta, jotka eivät kuitenkaan ole mitään.

• sitten

Kuinka minä voisin tietää, mitä kuvia ateistien päässä liikkuu?
      Kumoa väite, että uskovalla toive peilautuu todellisuuteen - eli saat mitä toivot.

• Että voidaan yrittää.

• Atte Ateisti

Jules Verne taisi muotoilla saman ajatuksen tapaan: "Ihminen ei pysty kuvittelemaan mitään niin mielikuvituksekasta, etteikö joku toinen ihminen sitä joskus kykenisi toteuttamaan."

Verne ennustikin hyvin sukellusveneet ja ilmalaivat.

Asiassa voi olla perää, sillä paitsi sukellusveneitä ja ilmalaivoja, ihmiset ovat oppineet valmistamaan myös jumalia.

Odotan päivää, jolloin jumalia tehdään sarjatuotantona kuten buddhapatsaita tai krusifikseja.

• Björn Börg

Et osunut palloon. Syötä uudelleen, että saadaan peli käyntiin.

• cybo-ceronimo-cabriel-61

Miten niin selkeä kuva?
      Selkeän kuvan harva hahmottaa edes itsestään, saati jostain
      [v i e l ä] ajatuksen ulottumattomissa olevasta ja lisäksi nuo kuvat muuttuvat kehityksen myötä.

Sinänsä "todellisuutemme" luodaan mielessä, mieli ei siis heijasta todellisuutta, vaan se muistaa luomansa kuvan ja tajullisuuden. Onko siis mitään ulkopuolista todellisuutta, sillä kun luova-mieli lakkaa olemasta, päättyy myös sen luoma "todellisuus"?
      Näyttäisi siis siltä, että niin aine, olevaisuus, olennot ovat mielen luomia hologrammeja.

Tuo ideasi on siis jäljillä ja merkitsisi käytännössä sitä, että ihmisillä joilla on joko lainattu [uskonnoilta], tai ihan itse assosisoimansa jumal-kuva ja sen mukanaan tuoma tulevaisuuden odote [toivottu, pelätty, uskottu] niin se toteutuukin heidän i t s e n s ä toimesta---> mielensä voimalla.
      Ateistilla tuo tulevaisuus on jumalaton ikuinen tiedottumuus, uskovalla jumalainen taivas tai helvetti jne.

Mielenkiintoista tässä[kin] suhteessa ovat ne teoriat kvantti-fysiikassa ja aivo-tutkimuksessa, jotka todellakin antavat teoreettisen ajatuksellisen[taas:)] mahdollisuuden siihen, että voimme olla oman maailmamme potenttiaalisia "luojia/jumalia" koko lössi.

ps. nyt on systeemit suomi24:ssä jumissa?

• orko

Väitätkö, että tyhmä ihmismieli ymmärtäisi todellisuutta virheettömästi, tai edes objektiivisesti?

• Vili-Villisika

"Yrittäkääpä kumota tämä todiste"

Kumota ja mikä todiste. Josko sulle kelpaisi ihan tavallinen ajatusten vaihto mitanottamisen sijaan.

"Kaikki, jonka mielemme piirtää kuvaksi, on todellista. Myös Jumala."

Henkilön omassa sisäisessä todellisuudessa melkeinpä mikä vaan asia voi olla totta, mutta se ei tarkoita sitä, että se olisi totta meitä kaikkia yhdistävässä reaalitodellisuudessa.

"Terveen ihmisen mieli peilaa aina todellisuutta. "

Joo, mikäli henkilökohtaiset mielikuvitusmaailmat lasketaan myös todellisuudeksi. Reaalitodellisuudessa olevien asioiden lisäksi mielemme peilaa myös todellisuudessa kohtaamiamme tarinoita ja satuja, ja sanalliseen kuvailuun jokainen laatii omanlaisensa kuvituksen, ja joskus syntyy myös jotain uutta.

Kiinalaisen vanhan tarun mukaan kuussa asuu jänis ja sinne karkoitettu jumalatar. Vaikka voin nähdä sisäisillä silmilläni heidät istumassa kuussa nuotion äärellä, niin tokkopa niitä siellä on. Ehkä olen peilannut juuri sitä tarinaa, kun olen piirtänyt maasian näköisen otuksen seisomassa kuun sirpillä ja pissaamassa maassa olevan talon piipusta sisään. Terveillä ihmisillä on myös kyky luoda jotain sellaista, mitä ei ole olemassa. Sitä kutsutaan luovuudeksi ja innovatiivisuudeksi.

Unikuvissa todellisuuden ja sadun ainekset voivat yhdistyä täysin mielivaltaisesti ja oudolla logiikalla. Minulla on eräs vaikuttava unimuistikuva taulusta, jossa on hieno kirkasvetinen lampi. Lammen pohjassa on samanlaisia kiviä kuin Gallen-Kallelan taulussa Lemminkäisen äiti, mutta taulun kirkkaus, kuulaus ja keveys ovat kuin Aino-triptyykistä. Taulussa on hahmo, joka on saanut ulkomuotonsa erään tuttavani unissa toistuvasti esiintyvästä hahmosta, ja jonka hän on kuvaillut minulle yksityiskohtaisesti. Unen taulu on kyllä minulle todellinen, olenhan nähnyt sen, mutta se ei ole kenenkään muun ulottuvilla. Siinä mielessä en kutsuisi sitä yleisellä tasolla todelliseksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      74
      3930
    2. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      189
      3195
    3. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      47
      2986
    4. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      70
      2570
    5. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      368
      2310
    6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      172
      1971
    7. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      78
      1595
    8. Miksi mediheli

Mitä on tapahtunut ku poliiseja ja ambulanssi pyöri aamusta keskustassa
      Kiuruvesi
      33
      1515
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1408
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      39
      1382
    Aihe