Mitä eroa reuma/selkärankareumakoe

Tietämätön Ö

Minulta otettiin reumaveri joka oli 16. Näkyykö selkärankareuma tuossa samaisessa kokeessa?

Oireina aamujäykkyys selässä, kipu herättää aamuyöllä sekä kuukausien ajan pahentuneet lonkkakivut.

Lannerangan rtg otettu, fysiatrille aika syysk. alussa. Toiveena on, että jokin järkiperäinen syy löytisi näihin kammottaviin lonkkakipuihin ja kipeään / jäykkään selkään:(

7

929

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • selkärankareumakoe

En tiedä mikä koe sinulta on otettu, mutta selkärankareuma-labrakoe on nimeltään HLA-B27, eli kudostyyppi siinä määritellään...

Minullakin lonkkakivut vaivasivat minua 8 vuotta, kunnes lonkka meni sököksi, ja laitettiin keinonivel. Siitä tuli tosi hyvä! Minä sairastan selkärankareumaa, ja tauti on kiertänyt melkein joka nivelessä, mitä minusta löytyy, mm. leukanivelissä.

Nyt minulla on suht hyvä 3 reumalääkkeen cocktail.

Jaksamista sinulle, ja toivottavasti saat pian diagnoosin ja hyvät lääkkeet.

• aloittaja

Reumatekijä (jos tuokaan nyt kertoo mitään) otettiin eli nivelreuma ilmeisesti epäilynä. Nivelissä ei turvotusta, mutta lonkat ja selkä kipeät ja uusimpana vaivana kammottava nivuskipu. Syyskuun alussa fysiatri saan rtg-kuvien vastaukset. Tahdon voimalla jaksan odottaa sinne asti, josko saisin vaivaani vihdoin avun:)

Jaksamisia sinnekin:)

• ovat

... niin hankalia määrittää, mutta onneksi selkärankareuman mahdollisuuteen on nykyään ymmärtääkseni alettu kiinnittää enemmän huomiota. Minulla sen diagnoosin saamiseen meni kymmenisen vuotta... Vaivoina olivat alaselän kipu varsinkin aamuyöstä. Myös kävely oli hankalaa. Joskus piti ihan kyynärsauvoja käyttää. Illalla ei oikeastaan olis edes halunnu mennä nukkumaan, kun tiesi, kuinka vaikeaa se on. Esimerkiksi kyljen kääntämiseen heräsi takuuvarmasti. Särkylääkkeitä söin kourakaupalla. Kuitenkaan nuo vaivat eivät olleet päällä koko ajan. Joskus oli myös pitkiä hyviä jaksoja.

Kun diagnoosin sain, en silti alkanut heti mitään lääkkeitä syömään (paitsi edelleen niitä särky...). Syytä en tiedä. Monen vuoden jälkeen minulle määrättiin Salazopyrin. Eipä siitä kyllä apua paljon ollut. Sitten kokeiltiin lisänä solusalpaajaa (Trexan), mutta siitä nyt ei ollut pätkääkään hyötyä! Välillä jo ehdotin biologisen lääkkeen kokeilua, mutta ei. Sitten lääkäri vaihtui. Hän oli nuori nainen, joka heti oli sitä mieltä, että kun vaivat eivät vähene, niin sitten Enbrel-piikki kerran viikossa. Ja se oli sitte siinä!!!!!! Enää ei ole mitään ongelmia! Särkylääkkeet vanhenevat kaapissa, Salazopyrin jätettiin pois, tulehduksia ei ole ollut, ja hemoglobiini on sen ansiosta noussut huimasti. Nyt voin nauttia aamuisin heräämisen jälkeen (ei keskellä yötä) kaskottelusta (venyttelystä kuin kissa). On se muuten nautinnollista. Nyt sen huomaa, kun edellisistä kerroista on vuosia. Huvittavan kuuloista ehkä, mutta täyttä totta! :D

Alaselkä ehti vaaksan mitalta jäykistynyt pysyvästi, ikävä kyllä. Muissa nivelissä ei mitään kipuja ole ollut. Niiltä olen välttynyt ja toivon, että niin olisi myös jatkossa. Kävin Apilassa kolmen viikon kuntoutusjakson, joka oli aivan huippujuttu. Suosittelen hakemaan sinne. Kuntoutuksen jälkeen päänikin kääntyi... Kaikki lihakset olivat aivan jumissa. Nukkumista helpottava juttu on petauspatja, jota muotoutuu kropan mukaan. Se auttoi yöunien laatuun erittäin positiivisesti. Yölliset heräilyt vähenivät varmaan 90%:sti. Olihan se aika kallis, mutta silti asiansa ajava ostos. Kun uuden patjan lisäksi aloitin sen Enbrelin käytön, tulos on mitä mainioin: en edes muista koko slekärankareumaa, kun kerran viikossa piikkiä pistäessä.

Ei muuta kuin lääkärit "koville". Jos perinteiset lääkkeet eivät auta, vaatikaa biologisen lääkkeen kokeilua. Eivät lääkärit niitä itse joudu maksamaan (no, verojen muodossa vähän, mutta sou not kuten Nykänen kommentoisi). Uudemmat lääkkeet voivat tuoda avun monelle.

Kaunista syksyä kaikille lukijoille. :)

• adon

v. 1984 minulla todettiin selkäreuma. oireet sulla samoja. nyt reuma finaalissa ja selkä bambu ruokona ja äijä on aika jäykkä. sen kans on vaan pakko tulla toimeen. pahin ongelma mulle on toi esteettisyys, ei kiva kuulla kommentteja kumarasta olemuksesta

• aloittajalta

Jep, hieman kumaran asennon olen huomannut jo itsessänikin. Kivun ja jäykkyyden takia olen hieman etukumarassa, koska selän ja hartioiden suoristaminen tekee kipeää. Niskaa en pysty taaksepäin enää taivuttamaan...

Toivotan jaksamista Sinulle ja mykavaa syksynalkua:)

• adon
        aloittajalta kirjoitti:

Jep, hieman kumaran asennon olen huomannut jo itsessänikin. Kivun ja jäykkyyden takia olen hieman etukumarassa, koska selän ja hartioiden suoristaminen tekee kipeää. Niskaa en pysty taaksepäin enää taivuttamaan...

Toivotan jaksamista Sinulle ja mykavaa syksynalkua:)

sen kans pystyy elämään kun vaan hyväksyy että on aina selkä ja niskavaivoja. 25v olin töissä ja välillä tuntu ettei tuu mitään, särkylääkettä ja kärsivällisyyttä. nyt haen työkyvyttömyyseläkettä selän vuoksi, saa nähdä kuinka käy.

• Tikku ja takku
        adon kirjoitti:

sen kans pystyy elämään kun vaan hyväksyy että on aina selkä ja niskavaivoja. 25v olin töissä ja välillä tuntu ettei tuu mitään, särkylääkettä ja kärsivällisyyttä. nyt haen työkyvyttömyyseläkettä selän vuoksi, saa nähdä kuinka käy.

Röntgenissä ei näkynyt mitään ja kortisonipiikit sain lonkkiin fysiatrilta. Vaikutus kesti n. kk:n ajan ja nyt kivut kahta kauheammat. Seistä en jaksa varttia pidempään, kun selkä kipeytyy, istuessa ja kävellessä lonkat kipeät ja nyt kivana bonuksena tullut vas. kantapäähän järkyttävä kipu.

Työterveyslääkäri sekä fysiatri tekivät kivat stiplut. Fysiatrille en saanutkaan soittoaikaa vaikka näin oli sovittu (uuden kortis.piikin laittoon) ja työterveyslääkäri jätti soittamatta. Nyt on tunne, että on lakaistu maton alle ja kortisoni jäi hoidon huipentumaksi:( Yksityiselle en nyt välittäisi mennä ja varmaan tyrmistyksestäni toivuttuani laahaudun taas työterveyslääkärin vaivoiksi.

Liikunta alkaa jäädä minimiin ja itsestäkin pian tuntua, että vika on korvien välissä, kun työterveyden tyyli on edellämainittu dumppaus. Väsynytkin olen jatkuvasti... Kiitos, että sain avautua:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2628
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      203
      1668
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1600
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1461
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1222
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      76
      1005
    7. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      969
    8. Sä oot kyllä

Aika erikoinen nainen
      Ikävä
      45