Vaellukselle ilman telttaa?

teltta111

Olen lähdössä vaeltamaan Hetta-Pallas reitille elokuun aikana. Reitillä näyttäisi olevan autiotupia suht tiheään (reilun 10km välein). Mitä sanoo kokeneempi väki, voiko ilman telttaa lähteä reissuun?

Saisi paljon painoa pois rinkasta jos sen jättäisi kotiin, mutta onko "riskin ottaminen" sen arvoista?

13

3544

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • atlatl

      ...hankalaa sesonkiaikana.
      Nytkin kohta tuossa syyskuun toisella viikolla ovat ruskaretkeilijät liikkeellä...

      Mielestäni kyllä kannattaa harkita pientä kevyttä telttaa,koska milloin vaan voi käydä niin että juuri siihen kämppään,jossa aioit yöpyä,tuleekin paljon porukkaa ja seuraavalle on matkaa.

      Varsinkin nuo reittien päissä olevat kämpät saattaa täyttyä ihan olutturisteista ja siinä sitä sitten ollaan...

    • uk-ko

      en varmaankaan ole, mitä nyt jonkun yön taivasalla yöpynyt. Kannattaa ostaa joku hyvin kevyt laavu, tai pelkkä telttakangas, jonka alla viettää yötä. Hätä tilassa sen sellaisen voi pystyttää parin kepin varaan.
      Kylmyys ei elokuussa ole paha uhka, sade sen sijaan voi olla vittumaista. Alkeellinenkin "pressuviritys" pelastaa kastumiselta, kun sade alkaa pyyhkiä tunturin rinnettä.

      Itse ostin äskettäin laavukankaan, ilman salkoja, maksoi muutaman kympin ja painaa alle kilon. En ole vielä kokeillut yöpyä, mutta lounasta olen retkellä tehnyt sen alla. Oli kiva keitellä soppaa sateensuojassa.
      Oltiin kavereiden kanssa käsivarressa pyöräilemässä ja pyörässä kulki mukavasti pari sauvakävelysauvaa: niillä kankaan sai pystyyn hyvin: toinen sauva pystyyn saloksi ja toinen siihen poikittain kiinni toimittamaan kattohirren virkaa. Kolme äijää mahtui hyvin sen suojiin lounastamaan ja makoilemaan.
      Tunturista tuskin löytyy puuta saloiksi. Se täytyy ratkaista jotenkin muuten.

    • teltta111

      Kiitos nopeista vastauksista :)

      Kävin ostamassa kevyen 2kg teltan, sen jaksaa kantaa paremmin kun vanhan painavan telttani. Eikun tunturiin siis.

      • ilmankin

        pärjää, aina tuvan lattialle tai sänkyn alle mahtuu tai liiteriin tai eteiseen yksi ihminen.


    • neromary

      Hei! suosittelen ohutta tavallista vihreää peite pressua 3X6m tai vastaavaa. 10m ohutta narua jonka voi pingottaa kahden puun väliin ja pressu yli. Pressun toisen pään voi jättää makuualustaksi jos haluaa. Yleensä näissä peitteissä on vahvistetut reijät joten päädytkin saa ohuelle narulla umpeen. Vastaa kyllä hyvää telttaa ja on kevyt kantaa, menee pieneen tilaan. Voi pystyttää laavumaiseksi niin jää nuotiolle tilaa eteen ja on lämmin, mielestäni parempi kuin mikään teltta. mielikuvitus mukaan. On myös yllättäville sateille hyvä suoja, pingottaa vain kahden puun väliin ja siinä se on nopeasti valmiina. Ei tarvitse kantaa telttaputkia ja muita tuki rakennelmia mukana. Voi myös mennä makuupussiin ja kääriä pressun löysälle rullalle ympärille, erittäin nopea ja lämmin/kuiva yösija, suosittelen kokemuksesta. Sopii myös sateella.

      • atlatl

        siksi käytän muunlaisia katoksia.
        Teltankin edessä minulla on katos,koska se antaa tilaa ja en mieleään kokkaa teltassa,koska teltat eivät ole kovin palokestäviä.

        Erätoverin hankin muutama vuosi sitten ja on kätsy.
        Google tietää erätoverista,kysyppä siltä!

        Myöhemmin ostin messutarjouksena Halti Resque 2-katoksen,joka on isompi kuin Erätoveri,joten korvaa paremmin myös teltan.
        Olen myös aikanaan Waudelta tilannut alumiinisalotkin,joilla katoksen harjakorkeudeksi tulee 240 cm.
        Vaellussauvat auttavat myös katoksen tekemisessä.
        Jotkut teleskooppisauvat taitavat venyä peräti 145cm pitkiksi,joten noilla saa jo mukavankorkuisen katoksen aikaiseksi.

        Katoksen on hyvä olla niin suuri,että sadekelillä voit taittaa osan siitä allesi,ettei tartte märkään maahan käydä pötköttelemään.

        Mutta katoksen huonoimpia puolia on se,että itikat ja muut pistävät pääsevät sinne,eli se pitää ottaa huomioon jollakin lailla.
        Itikkahuppu,rankinen,savuttava nuotio (ei tehoa mäkärisiin ja polttiaisiin)
        Tai sitten liikkuu niinä aikoina jolloin ötököitä ei ole,eli keväällä tai syksyllä.


      • kuivaa
        atlatl kirjoitti:

        siksi käytän muunlaisia katoksia.
        Teltankin edessä minulla on katos,koska se antaa tilaa ja en mieleään kokkaa teltassa,koska teltat eivät ole kovin palokestäviä.

        Erätoverin hankin muutama vuosi sitten ja on kätsy.
        Google tietää erätoverista,kysyppä siltä!

        Myöhemmin ostin messutarjouksena Halti Resque 2-katoksen,joka on isompi kuin Erätoveri,joten korvaa paremmin myös teltan.
        Olen myös aikanaan Waudelta tilannut alumiinisalotkin,joilla katoksen harjakorkeudeksi tulee 240 cm.
        Vaellussauvat auttavat myös katoksen tekemisessä.
        Jotkut teleskooppisauvat taitavat venyä peräti 145cm pitkiksi,joten noilla saa jo mukavankorkuisen katoksen aikaiseksi.

        Katoksen on hyvä olla niin suuri,että sadekelillä voit taittaa osan siitä allesi,ettei tartte märkään maahan käydä pötköttelemään.

        Mutta katoksen huonoimpia puolia on se,että itikat ja muut pistävät pääsevät sinne,eli se pitää ottaa huomioon jollakin lailla.
        Itikkahuppu,rankinen,savuttava nuotio (ei tehoa mäkärisiin ja polttiaisiin)
        Tai sitten liikkuu niinä aikoina jolloin ötököitä ei ole,eli keväällä tai syksyllä.

        nämä laavumiehet ja naiset kuivaa jatkuvasti varusteitaan tuvilla eli aika märkää touhua.


      • vastoin.......
        kuivaa kirjoitti:

        nämä laavumiehet ja naiset kuivaa jatkuvasti varusteitaan tuvilla eli aika märkää touhua.

        Teltassa ei kuivu mikään, laavussa voi sentään jotain varusteita kuivatellakin....


      • kuukkonen
        kuivaa kirjoitti:

        nämä laavumiehet ja naiset kuivaa jatkuvasti varusteitaan tuvilla eli aika märkää touhua.

        Niin telttaahan tarvitsee vain itikoiden ja mäkäröiden takia ja tuvalta tuvalle menoahan ei voi sanoa erätouhuksi ollenkaan.


      • YÖN MÄRKÄ

        " kääriä pressun löysälle rullalle ympärille, erittäin nopea ja lämmin/kuiva yösija "

        EI VARMASTI OLE KUIVA KUN ILMA EI PÄÄSE KIERTÄMÄÄN JA MAKARI ON MÄRKÄ AAMULLA !


      • neromary
        YÖN MÄRKÄ kirjoitti:

        " kääriä pressun löysälle rullalle ympärille, erittäin nopea ja lämmin/kuiva yösija "

        EI VARMASTI OLE KUIVA KUN ILMA EI PÄÄSE KIERTÄMÄÄN JA MAKARI ON MÄRKÄ AAMULLA !

        Hei! Tarkoitin äkkinäisissä, pakottavissa tilanteissa, todella löysälle rullalle. "Putken pää mieluusti hieman ylöspäin. Olen viettänyt useamman yön tällä menetelmällä rankkasateessa, joko puun suojassa tai kallion/ison kiven lähellä, toimii varmasti. Pitää olla todella löysä rulla, ja molemmat päät auki. Käytän vain kyseistä tapaa ja on monipuolinen, erittäin kevyt ja pineen tilaan mahtuva. Ei ole keksitty vastaavaa telttaa. Minulla halpakaupasta ostettu suojapeite, muistaakseni 3-5e. Halpa uusia tarpeentullen ja saa melkein joka kaupasta.


      • neromary
        YÖN MÄRKÄ kirjoitti:

        " kääriä pressun löysälle rullalle ympärille, erittäin nopea ja lämmin/kuiva yösija "

        EI VARMASTI OLE KUIVA KUN ILMA EI PÄÄSE KIERTÄMÄÄN JA MAKARI ON MÄRKÄ AAMULLA !

        Mäkä yö. Sinulla on vielä paljon oppimista jos et osaa yöpyä kuivana "kääryleessä" Ehkä elämä ja vaikeudet opettavat Sinua, minä en viitsi enää. On turhaa käydä kanssasi keskustelua, kun et osaa edes sitäkään, yöpymisestä puhumattakaan.


      • kuivattelee
        kuivaa kirjoitti:

        nämä laavumiehet ja naiset kuivaa jatkuvasti varusteitaan tuvilla eli aika märkää touhua.

        Tainnut olla amatöörejä asialla jos olet kuivattelijoita nähnyt. Itse en ole kertaakaan kastunut vaelluksella vaikka joskus on satanut 9 päivää yhteen menoon. Tuvassa olen yöpynyt ainoastaan talvella. Aina olen ollut reissussa oman majoitteen kanssa. Nykyisin se majoite on hyttysverkolla varustettu laavu.
        Syksyllä käyttäisin kuitenkin telttaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehen lapsettomuus keski-ikäisten deittailussa

      Tällä palstalla esitetään usein ajatus, jonka mukaan lapsia saanut nainen olisi parisuhdemarkkinoilla huonommassa asemas
      Sinkut
      273
      2288
    2. Kunpa voisin halata sinua

      ja sanoa sinulle miten onnellinen olen siitä, että olet elämässäni. Mutta et ole halausetäisyydellä... etkä elämässäni.
      Ikävä
      44
      1103
    3. Mikä oli se hetki

      kun tajusit rakastuneesi?
      Ikävä
      76
      1041
    4. Muut yrittää seata meidän välejä

      Nainen, oot varmaan sen myös huomannut. Ihan irl oon sen huomannut jo hyvän aikaa. Eihän anneta sen häiritä.
      Ikävä
      100
      1033
    5. Miksi Suomi ärsyttää Venäjää?

      Jatkuvasti? Hyvin suomen herrat tietää, että tuo DCA-sopimus on paha ärsyke Venäjälle. eihän Venäjä ole hyökännyt Suomen
      Maailman menoa
      274
      862
    6. Kun unohdat tämän

      Sivuston, unohdat myös meidät nopeammin. Kokeile. Naiselle.
      Ikävä
      79
      815
    7. Jotenkin tätä asiaa pitää nyt käsitellä

      Vaikka sitten anomuumisti. Olen lähestulkoon rakastunut vanhempaan mieheen mutta tämä ei nyt oikein suju niin kuin pitäi
      Ikävä
      72
      789
    8. Älä turhaan nainen ikävöi minua

      Olen sellainen jäntevä pantteri ja sinä jo melkein rollaattorikamaa. Ei onnistu mikään.
      Ikävä
      64
      690
    9. Meillä olisi kaunis kesä

      Yhden viestin päässä. Haluaisin tutustua. Vaikka oltaisiin vaan ystäviä. Eikä mitään vaan vähättelyä. Ajattelen et olet
      Ikävä
      17
      670
    10. Kuinka paljon voi olla rakastunut..

      ....ja välittää ihmisestä jota ei edes tunnen kunnolla? Eikö silloin ole kysymys jostain suuremmasta? Mitä on yhteenkuul
      Ikävä
      64
      669
    Aihe