Kuulostaa vähän tyhmältä, mutta olen menossa kahden lapsen kanssa kaverin luo kylään ja mietin kuuluuko mun antaa jotain korvausta heidän huolenpidostaan. Tarjoudunko ostamaan "omat eväät" vai heitänkö rahaa? Loukkaannutaanko tuollaisesta?
Vai kutsunko heidät meille, vaikka ei ihan tilaa oliskaan ja kohtelen yhtä ruhtinaallisesti, jos he tulevat käymään?
Kaverin luo kylään, maksanko ruuasta
11
956
Vastaukset
- ....
Olemme olleet muutaman kerran vieraisilla ystäväperheissä, meitä on 2 2. Yleensä mennään kauppaan niin, että molemmista perheistä lähtee joku mukaan, ja maksetaan ruoat kokonaan tai vaikka puoliksi. Iso summa jos 3-4 henkeä syö kylässä monta päivää. Sama sitten käytössä myös toisin päin, tai ystävät tuovat tullessaan vaikka punaviiniä laatikollisen ja muutaman pullon sampanjaa.
Toinen esittämäsi tapa on yhtä hyvä, ja koeta heti ehdottaa sitä paikanpäällä, ja kyllä sopu sijaa antaa, ei vieraita varten tarvitse olla vierashuonetta, viimeksi meillä viidestä vieraasta kaksi nukkui olohuoneessa.- alkuperäinen kirjoittaja
muutama pullo samanjaa.. Kuulostaa aika paljolta.. miten monta yötä tuolla määrällä sitten yövytään?
Itelleni tuli mieleen joku kahvipaketti sen kanssa jotain pullo alkoholia ja lapsille lahjat/tuliaiset kutsu kylään. - viimeksi vain 2 yötä
alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:
muutama pullo samanjaa.. Kuulostaa aika paljolta.. miten monta yötä tuolla määrällä sitten yövytään?
Itelleni tuli mieleen joku kahvipaketti sen kanssa jotain pullo alkoholia ja lapsille lahjat/tuliaiset kutsu kylään.Riippuu ihan vierailun kestosta, yleensä tämän perheen tuliaiset ovat vakiot. Viinit ovat edullisempia heidän kotimaassaan kuin Suomessa.
Välillä sillä määrällä on viivytty neljäkin yötä, viimeksi ehtivät olla tosin vain kaksi.
Vielä on muutama pullo jäljellä.
Kahvipakettien vaihtaminen on meillä lopetettu aikoja sitten. Kaikilla ystävillä ei ole lapsiakaan, joten karkkipusseja emme osta.
Muualla kuin Suomessa asuvien luona vieraillaan vähän harvemmin, kun koulujen loma-ajat eivät osu yksiin. Kesälomallaan ovat Suomessa ja joululomalla lentävät usein hieman lämpimämpään suuntaan.
- lapseton sinkku
Sanoisin että ostakaa ruoka yhdessä, ja jos teitä on enemmän niin maksat enemmän. Kavereiden kesken käymme aina yhdessä kaupassa. Jotenkin eksyin lukemaan näitä viestejä vaikka itselläni ei ole lapsia. Ja olen maksanut sisarusteni perheiden ruuista järjettömän osuuden, viimeksi pistin sille stopin ja yksi sisarukseni veti siitä kunnolla herneet nenään kun kehtasin sanoa että en maksa enää. Eli kustannukset sen mukaan montako jäsentä perheessä on, ei tietysti joka senttiä tarvitse maksaa. Kohteliasta on myös viedä tuliaisia, viiniä tai kukkia tai suklaata tai mistä nyt kukin pitää. Kysy myös viettekö omat lakanat! Asun yksin eikä ole oikeasti kivaa pestä viisiä lakanoita kun yksi sisaruksistani tulee koko perheen kanssa kylään.
Kaikkein paras siis on että kysyt suoraan kaveriltasi miten toimitaan. - ystävyydestänne
Noista lakanoista ja pyyhkeistä olisi hyvä ainakin kysyä.
Itse jos menen kylään, vien aina jotain, vaikken olisi yötäkään. Jos olette parikin päivää, ei yksi kahvipaketti ole vielä ihan riittävä vastavuoroisuus, vaikkei kyläänkutsuja ajattelekaan saavansa 100% taloudellien vastineen vieraaltaan.
Hyvien ystäviemme luokse mökille mennessämme kysymme aina mitä voi tuoda, yleensä pyytävät tuomaan juotavaa, viemme pari pulloa viiniä ja lahjat lapsille ja ehkä vielä jotain kotitekoista herkkua (olen innokas kokki). Kysyn aina vielä miten voin auttaa keittiössä. Heillä on aina vierashuoneessa pedattuna sängyt meille, pyyhkeet otamme itse mukaan. Talvella he käyvät meillä illallisilla ja tuovat viiniä mukanaan.
Eräs ystäväni kävi aikoinaan kyläilemässä oudolla metodilla, tapasimme kaupungilla, mutta hän kysyi voimmeko mennä kokkailemaan luokseni. Ajoimme kaupan kautta kotiin, kyselin mitä hän haluaa syödä ja jotain kalliimpaahan se aina oli. Minä maksoin aina kauppalaskun ja avasin pullon viiniä kotona. Loppujen louksi hän aina jäi vielä yöksi ja petasin hänelle sohvalle ja tarjosin pyyhkeen ja t-paidan yöpaidaksi. Eräänä kertana huomasin, että hänellä oli tohvelit ja yöpaita mukana, vaikka olimme taas sopineet kaupungilla syömisestä (ja sieltä omille teillemme lähtemisestä...). Ystävyys hiipui, kun en koskaan saanut häneltä mitään vastavuoroisuutta.- alkuperäinen kirjoittaja
kyllähän olin muutakin viemässä kuin kahvipaketin.. ja sit ruuat puokkiin (mikäli tämä joka kylässä pitää suostuu tähän) Alunperinhän oli kyse siitä, että onko tönkköö ehdotella, että maksaa ruuat, nimittäin meidän suvussa on kyläilty paljon (äidillä monta sisarrusta ja he ovat käyneet toistensa luona lapsineen kylässä ja sisarrusten lapset kyläilleet keskeneään ja sisarrukset lapsineen kyläileet "kotonaan" jne) ja koskaan kukaan ei ole ostanut toisilleen ruokia ja aina on kutsuttu kylään. Pieniä tuliaisia on viety kyllä. Kukaan ei ole koskaan valittanut mistään ja mielellään ruokaa on tarjottu, jopa pakotettu syömään ja loukkaannuttu, jos ei ole jostain syystä syöty.
Eli olen hyvin huonosti tottunut moiseen. Ymmärrän toki, että kun on ystävä kyseessä, niin asia on eri. Enkä tiedä sitten hänen tavoistaan. Siksi ajattelin eka, että riittääkö pienet tuliaiset (n. 20 € edestä) ja kutsu kylään. Toisaalta eihän sitä koskaan tiedä haluaako hän tulla kylään :), että siinä mielessä tarjouduin jo että käydään kaupassa ja ostetaan ruuat puokkiin (Ei vastanut mitään). Joka tapauksessa, että suunnilleen tulee "korvattua" käynti. - alkuperäinen kirjoittaja
kyllähän olin muutakin viemässä kuin kahvipaketin.. ja sit ruuat puokkiin (mikäli tämä joka kylässä pitää suostuu tähän) Alunperinhän oli kyse siitä, että onko tönkköö ehdotella, että maksaa ruuat, nimittäin meidän suvussa on kyläilty paljon (äidillä monta sisarrusta ja he ovat käyneet toistensa luona lapsineen kylässä ja sisarrusten lapset kyläilleet keskeneään ja sisarrukset lapsineen kyläileet "kotonaan" jne) ja koskaan kukaan ei ole ostanut toisilleen ruokia ja aina on kutsuttu kylään. Pieniä tuliaisia on viety kyllä. Kukaan ei ole koskaan valittanut mistään ja mielellään ruokaa on tarjottu, jopa pakotettu syömään ja loukkaannuttu, jos ei ole jostain syystä syöty.
Eli olen hyvin huonosti tottunut moiseen. Ymmärrän toki, että kun on ystävä kyseessä, niin asia on eri. Enkä tiedä sitten hänen tavoistaan. Siksi ajattelin eka, että riittääkö pienet tuliaiset (n. 20 € edestä) ja kutsu kylään. Toisaalta eihän sitä koskaan tiedä haluaako hän tulla kylään :), että siinä mielessä tarjouduin jo että käydään kaupassa ja ostetaan ruuat puokkiin (Ei vastanut mitään). Joka tapauksessa, että suunnilleen tulee "korvattua" käynti.periaatehan on, että "rahaa ei lasketa" ja kaikille on jäätävä hyvä maku suuhun. Ja kuten jo sanoin, alunperin kyselin asiasta juuri sen takia, että en ole moiseen tottunut, että kukaan ei loukkaannu.
- Kylään kutsuja!
periaatehan on, että "rahaa ei lasketa" ja kaikille on jäätävä hyvä maku suuhun. Ja kuten jo sanoin, alunperin kyselin asiasta juuri sen takia, että en ole moiseen tottunut, että kukaan ei loukkaannu.
Mietit vielä tuutko tänne elättämään itses pentuineen. Osta kuule ruokakassi ja elätä meidätkin vierailun ajan. Tuo vielä muutama pullo kossua samalla.
- Mäkin tiedän kuka oot!
Onneksi tää oli tyhmien kysymysten palstalla.
Hei haloo!! Kahden lapsen kanssa kyläilemään ja mietit vielä, KUULUUKO antaa jotain korvausta!!!
Kokemusta on totisesti mullakin hyväksikäytöstä. Että kaikkea otetaan vastaan, mutta kustannuksiin ei osallistuta. Ja joku hikinen viinipullo tuodaan tuliaisiksi. Siis ihan tosissaan: jos kersojen kanssa taikka muuten isommalla porukalla liikenteessä, niin luulisi olevan itsestään selvää, että kustannuksiin osallistutaan - jos siis ollaan pitempään kuin vaikka vain 1 yönseutu. En usko että kukaan loukkaantuu siitä, että vieraat osallistuvat kustannuksiin, mutta itse olen pistänyt lapun luukulle enkä enää aio ruokkia enkä passata hyväksikäyttäjiä.- alkuperäinen kirjoittaja
linjalle etten korvaisi. Kysymys oli jo alunperinkin siitä kuinka korvaisin hienovaraisesti.
- En sittenkään tiedä kuka
linjalle etten korvaisi. Kysymys oli jo alunperinkin siitä kuinka korvaisin hienovaraisesti.
No siinä tapauksessa ei muuta ku jotain pikkusta tuliaista mukaan ja sit kulut vaikka puokkiin...???
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273623- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362304Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381539
- 141342
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661285Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275