FRETTI VAI KANI!?

235734

elikkä, mikä lemmikki on seurallisempi? kivempi? sylilemmikkimäisempi?

fretti vai kani?????

määritelkää

18

1028

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fd

      nåen kuule tiää

      • fhj

        Hamsteri..


      • 235734
        fhj kirjoitti:

        Hamsteri..

        KYSYIN ETTÄ MIKÄ LEMMIKKI OLISI MUKAVAMPI LEMMIKKI, KANI VAI FRETTI, PIDÄ HAMSTERIS


      • enkylläossoosannoo
        235734 kirjoitti:

        KYSYIN ETTÄ MIKÄ LEMMIKKI OLISI MUKAVAMPI LEMMIKKI, KANI VAI FRETTI, PIDÄ HAMSTERIS

        Tähän ei kukaan muu voi vastata kuin sinä itse. No, kumpikaan ei yleensä viihdy kauaa sylissä, mutta tosi maku - ja eläinyksilökohtainen kysymys ... sama olisi kysyä onko kissa kivempi kuin koira, tai kani kivempi kuin kissa, tai koira jne ...tosi erilaisia eläimiä ja hankala verrata. Fretti on petoeläin, kani fretin saaliseläin. Joillekin sopii kani, joillekin fretti, monille ei kumpikaan. Kani on helpompi ja halvempi ja "kiltimpi" eli silleen "kivempi", frettä pitäisin seurallisempana ja älykkäämpänä ja taas omalla tavallaan "kivempi", mutta on niitä seurallisia kaneja ja seuraa karttavia frettejä ... Fretti haisee enemmän kuin kani, kani voi jyrsiä johtoja jnejnejne. Kun olin nuori mielestäni kaikista paras lemmikki koskaan oli rotta, kivempi kuin koira tai kissa, mutta monet kaverini olivat eri mieltä. En esim. koskaan ole ikinä tykännyt paljoa esim.koirista ja kissoista, kaneista, marsuista tai hamstereista, ja nyt omasta mielestäni fretti on kaikista kivin eläin ja niitä mulla on lemmikkinä. Sitten on ihmisiä ketkä ei tykkää freteistä, pitävät niitä pitkinä haisevina purevina rottina tms. Yksi kaverini harkitsi kauan frettiä, mutta päätyi kaniin ja on tyytyväinen päätökseensä.


    • Fretsu

      Hei :-)

      Asia vähän riippuu, koska fretti on seurallisempi, mutta esim. kääpiölupat ovat syliteltäviä lemmikkejä. Toisena kani tarvitsee pienemmän häkin kuin fretti ja se ei ole yhtä seurallinen kuin fretti. Omasta kokemuksesta kaikki kääpiölupatkaan eivät kuitenkaan ole sylipupuja. Äläkä ihmeessä hanki kania sen takia koska se viihtyy enemmän sylissä!

      Freteistä: Fretti on petoeläin (niin kuin edellinen kirjoittaja sanoikin) ja luultavasti maksaa enemmän. Oma pupuni maksoi vain 60 € mutta fretti voi maksaa jopa 200 €.

      Frettiurokset haisevat älyttömästi kun hormonit lähtevät hyrräämään, mutta jos uroksen leikauttaa, homma hoituu =) Muista että myös naaras on leikattava!

      Fretin ruoassa pitää olla:

      - Proteiinia min. 30 %
      - Rasvaa min. 19 %

      Fretti tarvitsee suuren häkin (mieluiten kolmikerroksisen) jonne on saatava alusia, vessalaatikko, tunneleita, piilopaikkoja, riippukeinu, juoma- ja ruoka-astiat, mökki ja leluja. Fretti on myös hyvin utelias eläin, minkä takia aikuisetkin fretit voivat yrittää tunkea itseään jopa 5cm:n koloon! Kaikki fretille vaaralliset materiaalit (vaahtomuovi, kumi jne.) on oltava poissa fretin ulottumattomissa samoin kuin myrkylliset kasvit. Tarvitsee kantokopan.

      Kaneista: Kani on saaliseläin (Frettiä ja kania ei missään nimessä samaan taloon!!) ja voi syödä johtoja. Se on sylilemmikkimäisempi kuin fretti, mutta vähemmän seurallisempi, ja kaikki puput eivät välttämättä pidä sylissä olemisesta.

      Kanit voi leikauttaa, niin uroksen kuin naaraankin. Kanin pääruoka koostuu pelleteistä ja heinästä. Suola- ja kalkkikivi olisi todella hyvä olla.

      Kani tarvitsee vain yksikerroksisen häkin (siis yksi kani) ja siellä pitää olla puruja, heinää, ruoka-astiat, juomapullo, leluja ja mökki. Myös jyrsittävää olisi hyvä olla, esim. puulelu. Pitkäkarvaisia kaneja tarvitsee harjailla paljon.

      Kaneja sekä frettejä voi molempia ulkoiluttaa valjaissa.

      Toivottavasti sait jonkinlaista vihiä siitä kumman otat =)

      • ...

        Fretti EI ole häkkieläin!!!!


      • Fretsu
        ... kirjoitti:

        Fretti EI ole häkkieläin!!!!

        Hei :-D

        Fretille voi hankkia häkin jossa se voi nukkua, syödä ja käydä asioilla. Häkkiä ei ole pakko ostaa jos koti on ns. "frettiturvallinen".


      • enkylläossoosannoo

        eli siis varmaan tarkoitit, kun kirjoitit että kani "tarvitsee pienemmän häkin" --- että kania voi pitää pienemmässä häkissä kuin frettiä, mutta se ei "tarvitse" pienempää häkkiä vaan isompi parempi :) Ja että kania ylipäänsä voi pitää häkissä, vaikka varmastikin monet kanitkin haluaisivat oman huoneen missä olla vapaana 24/7 ? Todellakin kani varmasti istuu hiljaa vierellä (tai ehkä sylissä) siliteltävänä enemmän kuin fretti. Itselläni ei ole tosin paljoa kokemusta kuin kavereiden kaneista, mutta sellainen kuva että ne useimmiten haluavat maata jalkojensa alle että tuntevat olonsa turvalliseksi.

        On frettejä mitkä makaavat sylissä, mutta perusoletus on se että ne eivät sitä tee. Oma urokseni lötköttelee välillä sylissä, jos väsynyt.

        On tilanteita että fretti mielestäni tarvitsee häkin, jos sillä ei ole omaa huonetta, eikä vessa ole turvallinen sulkemispaikka. Esim. mahdollisesti siivouksen ajaksi, jos fretti kaataa pesusankon tai hyppää sinne, jos kylässä käy vihamielisiä koiria, tai tulee vaikka remonttimies joka ramppaa ulos ja sisälle. Tällöin tilava häkki on parempi tilapäinen sulkemispaikka kuin esim. kuljetuskoppa parin tunnin ajaksi.

        Alkuperäiseen kysymykseen viitaten, nyt kun mietin uudestaan, suosittelen kuitenkin kania :)


      • Fretsu
        enkylläossoosannoo kirjoitti:

        eli siis varmaan tarkoitit, kun kirjoitit että kani "tarvitsee pienemmän häkin" --- että kania voi pitää pienemmässä häkissä kuin frettiä, mutta se ei "tarvitse" pienempää häkkiä vaan isompi parempi :) Ja että kania ylipäänsä voi pitää häkissä, vaikka varmastikin monet kanitkin haluaisivat oman huoneen missä olla vapaana 24/7 ? Todellakin kani varmasti istuu hiljaa vierellä (tai ehkä sylissä) siliteltävänä enemmän kuin fretti. Itselläni ei ole tosin paljoa kokemusta kuin kavereiden kaneista, mutta sellainen kuva että ne useimmiten haluavat maata jalkojensa alle että tuntevat olonsa turvalliseksi.

        On frettejä mitkä makaavat sylissä, mutta perusoletus on se että ne eivät sitä tee. Oma urokseni lötköttelee välillä sylissä, jos väsynyt.

        On tilanteita että fretti mielestäni tarvitsee häkin, jos sillä ei ole omaa huonetta, eikä vessa ole turvallinen sulkemispaikka. Esim. mahdollisesti siivouksen ajaksi, jos fretti kaataa pesusankon tai hyppää sinne, jos kylässä käy vihamielisiä koiria, tai tulee vaikka remonttimies joka ramppaa ulos ja sisälle. Tällöin tilava häkki on parempi tilapäinen sulkemispaikka kuin esim. kuljetuskoppa parin tunnin ajaksi.

        Alkuperäiseen kysymykseen viitaten, nyt kun mietin uudestaan, suosittelen kuitenkin kania :)

        Omasta kokemuksesta kaikki kanit eivät pidä sylissä olemisesta, ja jotkut jopa suuttuvat kun eivät saa olla sylissä ja änkevät syliin. Kuitenkin oma pupuni ei pidä sylissä olemisesta, ja vilkkaimmillaan se on vain öisin ja iltahämärässä. Eli päivisin kani vain nukkuu ja syö suurimmaksi osaksi.

        Ja ihan niinkuin "enkylläossoosannoo" sanoi, kani siis voi olla myös suuremmassa häkissä tai samanlaisessa kuin fretti, mutta ei kuitenkaan "vaadi" sitä. Omalla pupulla on yksikerroksinen ja tulee joka päivä pois häkistä (käy siellä asioilla ja syömässä).


      • ------------------------
        Fretsu kirjoitti:

        Omasta kokemuksesta kaikki kanit eivät pidä sylissä olemisesta, ja jotkut jopa suuttuvat kun eivät saa olla sylissä ja änkevät syliin. Kuitenkin oma pupuni ei pidä sylissä olemisesta, ja vilkkaimmillaan se on vain öisin ja iltahämärässä. Eli päivisin kani vain nukkuu ja syö suurimmaksi osaksi.

        Ja ihan niinkuin "enkylläossoosannoo" sanoi, kani siis voi olla myös suuremmassa häkissä tai samanlaisessa kuin fretti, mutta ei kuitenkaan "vaadi" sitä. Omalla pupulla on yksikerroksinen ja tulee joka päivä pois häkistä (käy siellä asioilla ja syömässä).

        Fretti ja kani - lähes mahdoton verrata. Fretti on petoeläin, ja kani sen saalis. Fretti on kuitenkin monin kerroin vaativampi ja kannattaa harkita tarkkaan. Jos et ole kokenut eläinten kanssa, suosittelisin paremmin kania.
        Fretti on seuraeläin siinä missä kissa ja koira - häkkiä suositellaan fretille "omaksi suojapaikaksi", minne se voi mennä syömään, nukkumaan yms. Joten häkki ei ole edes pakollinen. Jos fretti on häkissä suljettuna, siitä saattaa tulla ongelmafretti ja se stressaantuu jos se ei saa toimia luonnollisesti (eli juosta ja leikkiä, piilottaa ja kätkeä tavaroita yms).


      • American Idiot

        Mainittakoon nyt vain, että kaneja tulee AINA olla kaksi tai enemmän.


      • fretti-kani-fani
        American Idiot kirjoitti:

        Mainittakoon nyt vain, että kaneja tulee AINA olla kaksi tai enemmän.

        Kaneja ei välttämättä tarvitse olla enempää kuin yksi, mikäli sen kanssa OLLAAN tarpeeksi!
        Jos on pitkä työpäivä eikä usko seurustelevansa kanin kanssa useita tunteja päivässä, kannattaa EHDOTTOMASTI ottaa pupulle kaveri! Itselläni on 1-v. kani ja se nauttii kun saa olla "pomo".
        Ei kamusta kuitenkaan mitään haittaa ole, mutta se ei ole välttämätön. Marsuja taas PITÄÄ olla enemmän kuin yksi eläinsuojelulaissa!!!


      • fretit
        American Idiot kirjoitti:

        Mainittakoon nyt vain, että kaneja tulee AINA olla kaksi tai enemmän.

        Omasta kokemuksesta sanoisin etta frettejakin saisi olla ainakin kaksi. Paras leikkikaveri fretille on oma lajitoveri, etenkin jos niiden ihminen tekee pitkia tyopaivia. Oma nelikkoni aina loytyy nukkumassa samasta kasasta kun tulen kotiin. Onhan niitakin fretteja jotka eivat pida muiden frettejen seurasta, mutta tuntuvat olevan harvinaisuus ainakin meilla pain.


      • ferretsdd

        Pakko sanoa tähän väliin, että fretti ei todellakaan tarvitse häkkiä ja jos edes harkitset pitäväsi frettiä häkissä, niin hommaa mielummin se pupu :) Fretti ei ole häkkieläin, se tarvitsee tilaa leikkimiseen, pomppimiseen, juoksemiseen :D


    • liinahoo

      Kani on paljon helpompi. Fretti vaativampi, todella paljon vaativampi. Jos olet vielä aloittelija ja nuori, ota kani. Ne ovat halvempiakin.
      Molemmista saa sylilemmikin, mutta se on sattuman kauppaa, riippuu luonteesta ja siitä, jaksatko opettaa. Meillä on 3 frettiä joista 2 viihtyy sylissä. Minulla on ollut myös kani ja hermeliinikani, kani oli lempeä luonteeltaan ja oikea sylivauva, hermeliinikani oli taas kiukkupussi, antoi koirillekkin kyytiä...
      eikä viihtynyt sylissä.

      • liinahoo

        Lisään vielä häkeistä, että molempiahan voi pitää vapaana ja häkkiä vain nukkuma- ja syömäpaikkana, mutta kanit meillä tuhos enemmän paikkoja. Ne haluaa koko ajan jyrsiä jotain, jalkalistoja, johtoja (vaarallista)...fretit pureskelee lähinnä lelujaan ja mattojen tupsuja ja lattialle unohtuneita hikisiä sukkia.
        No, olenkin ihan frettihullu,mutta kyllä kaitkin on ihan kivoja ja söpöjä.


      • virwa
        liinahoo kirjoitti:

        Lisään vielä häkeistä, että molempiahan voi pitää vapaana ja häkkiä vain nukkuma- ja syömäpaikkana, mutta kanit meillä tuhos enemmän paikkoja. Ne haluaa koko ajan jyrsiä jotain, jalkalistoja, johtoja (vaarallista)...fretit pureskelee lähinnä lelujaan ja mattojen tupsuja ja lattialle unohtuneita hikisiä sukkia.
        No, olenkin ihan frettihullu,mutta kyllä kaitkin on ihan kivoja ja söpöjä.

        Mielumin kani...


    • Anonyymi

      Fretti

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1412
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      109
      1150
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1013
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      964
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      861
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      813
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      712
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      634
    Aihe