Tarkoitus olisi ostaa niben 1240 malli netin kautta ja ottaa kaivonporaus porausfirmasta. Tuon väliin jäävän asennushomman olen ajatellut hoitaa mahdollisimman pitkälle itse, koska tarjouksissa joita olen kysellyt, työn osuus on ollut 4-5 tonnia, jota pidän melko korkeana "muutaman" putken vedosta. Lämpimän veden ja patteriverkoston kytkentä on ihan selvä mutta tuon keruupiirin asennus ja ilmaus vähän askarruttaa. Haluaisinkin niiltä jotka tuon homman ovat itse tehneet hieman kokemuksen ääntä,onko hommassa jotakin jonka kanssa enemmän vaikeuksia. Niben asennuskuvissa tehtiin järjestelmän ilmaus ja paineistus ulkopuolisen pumpun avulla. Tuo ilmaus ihan ok, laitetaan pumpulla litkut kiertämään niin kauan kun tulee ilmaa mutta sen jälkeen tapahtuva paineistus, onko siinä joku paine mikä sinne täytyy saada,maksimiksi ilmoitetaan 3 baaria mutta mikä on minimi?
Maalämpöpumpun asennus itse
40
9884
Vastaukset
- putkirunkkari
2bar hyvä. Varoventtiili maapiirissä ilmeisesti 3bar? Ilmauksessa oltava tehokas pumppu, jotta saadaan ilmat varmasti pois. Kaikkea ei kannata tehdä itse vaikka haluaisikin, voi tehdä satasen seppä tonnin vahingon..
- maanomistaja
yksi 1 kompuran kone ja 1 2 kompuran ja 4 maapiirin koneen.
ainakin lämpöässä on helppo ohjeiden mukaan asentaa ja teknistä tukea löytyy hyvin.
omalla kiertopumpulla olen laittanut maapiirin nesteet sisään. tietty voihan siihen laittaa vaikka uppopumpun yms kierrättämään ei niin tarkkaa kunhan imupuoli on tiiviisti, ja kyllä se ilma lähtee ajankanssa pois. itse kummatkin koneet kerran uudestaan täyttänyt kun veden ilma aikanaa lähtee pois.
omalla pumpulla saadaan tarvittava esipaine sisään ja kun on saavutettu niin hana kiinni - samoin hinta...
maanomistaja kirjoitti:
yksi 1 kompuran kone ja 1 2 kompuran ja 4 maapiirin koneen.
ainakin lämpöässä on helppo ohjeiden mukaan asentaa ja teknistä tukea löytyy hyvin.
omalla kiertopumpulla olen laittanut maapiirin nesteet sisään. tietty voihan siihen laittaa vaikka uppopumpun yms kierrättämään ei niin tarkkaa kunhan imupuoli on tiiviisti, ja kyllä se ilma lähtee ajankanssa pois. itse kummatkin koneet kerran uudestaan täyttänyt kun veden ilma aikanaa lähtee pois.
omalla pumpulla saadaan tarvittava esipaine sisään ja kun on saavutettu niin hana kiinniNimenomaan Lämpöässän asennus onkin hyvin yksinkertainen homma koska siihen on valmiiksi esiasennettu tehtaalla kaikki mikä voidaan. Sen takia LÄssän V-malli onkin markkinoiden kallein. Sen sijaan Niben tappelukukko on olevinaan se halvin, mutta siinä on sen asennuksen kanssa paljon enemmän puuhasteltavaa ja osiakin riittää enemmän osteltavaksi pumpun lisäksi.
- Melkein putkari
samoin hinta... kirjoitti:
Nimenomaan Lämpöässän asennus onkin hyvin yksinkertainen homma koska siihen on valmiiksi esiasennettu tehtaalla kaikki mikä voidaan. Sen takia LÄssän V-malli onkin markkinoiden kallein. Sen sijaan Niben tappelukukko on olevinaan se halvin, mutta siinä on sen asennuksen kanssa paljon enemmän puuhasteltavaa ja osiakin riittää enemmän osteltavaksi pumpun lisäksi.
Tarkoitat ilmeisesti sitä että Nibeen joutuu hankkimaan ulkopuolisen ilmauspumpun sekä venttiiliryhmän tätä touhua varten ja ässässä ne taas ovat jo valmiiksi asennettu pumppuun? Vai onko tämän lisäksi vielä jotain muuta mitä Nibestä puuttuu? Onko noissa pumpuissa muuten valmiiksi painemittaria tuolle keruupuolen nesteen paineelle?
- keruupiiri
Melkein putkari kirjoitti:
Tarkoitat ilmeisesti sitä että Nibeen joutuu hankkimaan ulkopuolisen ilmauspumpun sekä venttiiliryhmän tätä touhua varten ja ässässä ne taas ovat jo valmiiksi asennettu pumppuun? Vai onko tämän lisäksi vielä jotain muuta mitä Nibestä puuttuu? Onko noissa pumpuissa muuten valmiiksi painemittaria tuolle keruupuolen nesteen paineelle?
ei ole paineellinen, joten se ei tarvitse mittariakaan. Tuleeko nibeen vaihtoventtiili, mudanerotin yms. mukaan?
- mukaan
keruupiiri kirjoitti:
ei ole paineellinen, joten se ei tarvitse mittariakaan. Tuleeko nibeen vaihtoventtiili, mudanerotin yms. mukaan?
Nibessä näyttää olevan mukana muutama erotin ja ainakin tuo "lämmitysjärjestelmä/vedenlämmitin" vaihtoventtiili on mukana vai tarkoititko jotain muuta? Tuolta näkee mitä Nibe paketti pitää sisällään. http://www.prssystems.fi/maalampo/documents/nibe/F1240.pdf
Ässästä en ole onnistunut löytämään vastaavaa sivua, joten suora vertailu on hieman vaikeaa. tuon täyttösarjan Nibeen joutuu melkein pakosta hankkimaa(n.180e) ja jos tarvitaan toinen vaihtoventtiili niin hinta on suolaiset 270e.
- idiotike
itse vaan, tiedät ainakin ketä syyttää jos menee pieleen. Porakaivoon asennetussa keruuputkistossa ei ole ilmaongelmaa, ilmahan nousee automaattisesti ylös täytön aikana.
- vaimolta
miten asennetaan, sitä on helppo sitten syyttää....
- Syyttelemään
Kun kerran voi tehdä homman oikeinkin.
- Harkitselija
Onnistuiko pumpun asentaminen its ja paljonko maksoi osat? Itseänikin hirvittää vähän tuo yli 4 tonnin hintaero.
- toimiikohan se?
yli 4000 eur maalämpöpumpun asennuksesta on liikaa ja liikaa tosiaan hinnan erona!! Tuossa 4000 ekussa on varmaankin sisällään tarvittavat tarvikkeet, joten sen asennuksen osuus onkin sitten jotain muuta. Jos mietityttää niin kilpailuta, saneerauksessa myös purkutyöt kuuluvat usein urakkaan.
- Perkele!!
toimiikohan se? kirjoitti:
yli 4000 eur maalämpöpumpun asennuksesta on liikaa ja liikaa tosiaan hinnan erona!! Tuossa 4000 ekussa on varmaankin sisällään tarvittavat tarvikkeet, joten sen asennuksen osuus onkin sitten jotain muuta. Jos mietityttää niin kilpailuta, saneerauksessa myös purkutyöt kuuluvat usein urakkaan.
Nibellä huolto on perseestä!
Itselläni ollut pumppu rikki kuukauden nyt kovimpaan lämmitysaikaan. Huoltoa odoteltu kuukausi. Soitettu useasti Nibelle, jätetty soittopyyntöjä, kukaan ei soita takaisin, etc.... Siirtävät vastuuta jollekin aliurakoitsija putkimiehelle joka ei sekään ota mitään yhteyttä, eli maahantuoja ei näemmä ota mitään vastuuta huollosta.
Korjaus menisi vielä tehdastakuun piikkiin. Näin 1kk sitten lupasivät ja myönsivät, että on käytetty vääriä materiaaleja kudosvahvistettujen putkien eristeissä.
Nyt teetän pakon edessä korjauksen omaan piikkin, koska pumppu on saatava kuntoon.
Oli muuten viimeinen pumppu Nibeltä, enkä suosittele kenellekkään!!! - säästöä väärässä pai
Perkele!! kirjoitti:
Nibellä huolto on perseestä!
Itselläni ollut pumppu rikki kuukauden nyt kovimpaan lämmitysaikaan. Huoltoa odoteltu kuukausi. Soitettu useasti Nibelle, jätetty soittopyyntöjä, kukaan ei soita takaisin, etc.... Siirtävät vastuuta jollekin aliurakoitsija putkimiehelle joka ei sekään ota mitään yhteyttä, eli maahantuoja ei näemmä ota mitään vastuuta huollosta.
Korjaus menisi vielä tehdastakuun piikkiin. Näin 1kk sitten lupasivät ja myönsivät, että on käytetty vääriä materiaaleja kudosvahvistettujen putkien eristeissä.
Nyt teetän pakon edessä korjauksen omaan piikkin, koska pumppu on saatava kuntoon.
Oli muuten viimeinen pumppu Nibeltä, enkä suosittele kenellekkään!!!Nibe on maalämpöpumppujen "ultimate" tai Lada, mitä kukin haluaa vertauksena käyttää....
Halvalla saa halpaa, eikä sitten mitään muuta.
Työllistävä vaikutus noilla halpiksilla kyllä on, kun huoltokeikkaa riittää ja takuu on lyhyt....
t.Huoltomies LVI alalla - Anu Saukko
säästöä väärässä pai kirjoitti:
Nibe on maalämpöpumppujen "ultimate" tai Lada, mitä kukin haluaa vertauksena käyttää....
Työllistävä vaikutus noilla halpiksilla kyllä on, kun huoltokeikkaa riittää ja takuu on lyhyt....
t.Huoltomies LVI alallaHyi hitto meinasin ostaa niben mutta nyt en todellakaan osta tommosta paskaa!! Mikä olis varmasti hyvä ja kestävä, hinnasta viis?
- hyvää saa
Anu Saukko kirjoitti:
Hyi hitto meinasin ostaa niben mutta nyt en todellakaan osta tommosta paskaa!! Mikä olis varmasti hyvä ja kestävä, hinnasta viis?
osta vaillant onåaras ja kallein
- -25
säästöä väärässä pai kirjoitti:
Nibe on maalämpöpumppujen "ultimate" tai Lada, mitä kukin haluaa vertauksena käyttää....
t.Huoltomies LVI alallaTulipa tehtyä joulureissu Laadalla. Hyvin meni yli 1000km. Siellä tien poskessa pakkasessa seisoi hätävilkut päällä Saksalaiset loistoautot ja myyntitilastojen japsit.
- mersu mies
nibe on maalämpöpunppujen mersu käytä suorakytkentää . ja takuu pelaa
- ammatti ihminen
Tietenkin kannattaa tehdä itse, pyydän sitten ammatti-ihmisen korjaamaan.
- KKKMMM
Älkää nyt hyvät ihmiset uskoko näitä höpöhöpö juttuja. Nibe on oikeasti hyvä pumppu, jos se on oikein asennettu ja huolto pelaa varmasti. Kauhistuttaa lukea näitä tee-se-itse miesten juttuja. Vaikka pumppujen asennus ei ole avaruustekniikkaa, ei se tarkoita, että joka jamppa niitä pystyy asentamaan. Eikä työkaluksi riitä jakari ja putkarit todellakaan : ).
- Perkki-erkki
Juu, usein tulee halvemmaksi kun asennuttaa putkifirmalla, usein ne asennuksen virheet tulee viiveellä, niin että asentaja kuvittlee alussa, että hoimma onnistui.
- rakentaja
Rakensin itse 2 v sitten Nibe 1250:n paikoilleen. Maassa 2 piiriä 140 metriä syviä. Ilmasin putket uppopumpun kanssa. Saaviin 30 % viinaa ja muoviputket paikoilleen pumppuun. kun kuplat loppu niin homma ohi ja kone käyntiin. alkoi pelata ja on toiminut ok. Paineistaa ei tarvitse koska on avoin maalämpöastia. Sähkömies kytki piuhat.
- udeliassss.....
Siis onko kyse maapiireistä vai porakaivopiireistä?
- Avoin syst?
Tarkoitit varmaan suljettua kiertoa. Siinä on kyllä oltava ilmanpoisto.
- Erkki...
Itse asennus kannattaa aina. Kyllä on helppoa kun osaa. Muuten maalämpöä ei kantsikkaan hankkia jos ei ole tee se itse mies. Tee se itse mies osaa myös korjata viat maalämpöpumpuista ja tehdä tarvittavat hienosäädöt näin homma toimii.
Jos ei osaa mitään asennuksia, säätöjä, korjauksia niin ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ HANKI HARMIKSESI MAALÄMPÖJÄRJESTELMÄÄ...- Älä vaan hajoooOOOoo
Älä myöskään osta autoa,polkupyörää,mopoa,moottoripyörää,omakotitaloa yms. tai yleensä mitään jos et osaa asennuksia,korjauksia,säätöjä tai muuten vain olet vainoharhainen ja pelkkäät eri laitteiden rikkoutumista.
MUUTA KUULE SAVIMAJAAN SUDANIIN......KELE.
- Erkki...
Itse asennus kannattaa aina. Kyllä on helppoa kun osaa. Muuten maalämpöä ei kantsikkaan hankkia jos ei ole tee se itse mies. Tee se itse mies osaa myös korjata viat maalämpöpumpuista ja tehdä tarvittavat hienosäädöt näin homma toimii.
Jos ei osaa mitään asennuksia, säätöjä, korjauksia niin ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ HANKI HARMIKSESI MAALÄMPÖJÄRJESTELMÄÄ. - Huoleton111
Voihan ammattilaisen pyytää tuntityönä tekemään, löytyy tekijöitä, asennus oli 800
- Miksei maalämpö
Hehkulamppuhuijaus väittää, että printtereihin on asennettu laskuri, joka laskee tulostettujen sivujen määrää. Kun tietty määrä tulosteita on otettu, laitteet on ohjelmoitu hajoamaan, vaikka ne olisivatkin vielä käyttökunnossa.
Laitteet pitää myös tehdä itse ennen kuin kestävät. - älväri
Nibeä ei todellakaan kannata ostaa, huolto ei vikkelästi toimi! Mitenhän jos pakkaset jo paukkusvat? herroilla ei kiire korjaamaan....
- ipwvtrw
Eihän ne HAJOA/MENERIKKI/TARVIHUOLTAAYM
IKILIIKKUJIA:::
- geemiäs
Miksi kysyjälle ei tule mieleen, että mikäli itse asennettuun mlp-pumppuun tulee mitä tahansa vikaa, on erittäin todennäköistä, että pumpun valmistanut firma ei ota vastuuta viasta (vaikka siihen olisikin aihetta), koska valtuutettu asennusliike ei ole sitä asentanut. Lisäksi valmistaja voi aina syyttää väärää asennusta vian aiheuttajaksi.
Taas on toteutumassa vanha tarina: tuhannen euron säästöllä saadaan aikaan viiden tuhannen euron vahinko...- 3@+4
Paskapuhetta. Meillä on kuluttajansuojalaki. Myyjän on näytettävä, että vaurio johtuu väärästä asennuksesta.
- mies Länsi-Suomesta
3@+4 kirjoitti:
Paskapuhetta. Meillä on kuluttajansuojalaki. Myyjän on näytettävä, että vaurio johtuu väärästä asennuksesta.
juuri näin, laitteen valmistajalla/maahantuojalla on näyttövelvollisuus, että asiakkaan menettely on johtanut vaadittuun reklamaatioon.
tässä viestiketjussa löytyi henkilö, jonka mukaan Nibeen kriittisesti suhtautuvat ovat höpöä, olin itsekin vaihtamassa uuteen ja Nibeen, perhetuttuni joka on LVI-alan kaveri ja edustaa Nibea, sanoi, että älä vaan vaihda sitä vanhaa uuteen sen saa vielä korjattua mutta näitä uusia sä saat korjata koko ajan, tarkoitti siis Nibea ja lisäksi patteriverkossasi alkaa naksua koko ajan jollet hanki lisäsäiliötä, koska Nibe on ns. osatehoinen eli vaihtoventtiililaite.
Ostinkin Lämpöässän: kaikki edellä mainitut ongelmat poissa ja laite toiminut moitteettomasti kohta kaksi vuotta, ehdottomasti suosittelen vertailemaan eri laitteita ennen ostopäätöstä. - sama kuin edellä
mies Länsi-Suomesta kirjoitti:
juuri näin, laitteen valmistajalla/maahantuojalla on näyttövelvollisuus, että asiakkaan menettely on johtanut vaadittuun reklamaatioon.
tässä viestiketjussa löytyi henkilö, jonka mukaan Nibeen kriittisesti suhtautuvat ovat höpöä, olin itsekin vaihtamassa uuteen ja Nibeen, perhetuttuni joka on LVI-alan kaveri ja edustaa Nibea, sanoi, että älä vaan vaihda sitä vanhaa uuteen sen saa vielä korjattua mutta näitä uusia sä saat korjata koko ajan, tarkoitti siis Nibea ja lisäksi patteriverkossasi alkaa naksua koko ajan jollet hanki lisäsäiliötä, koska Nibe on ns. osatehoinen eli vaihtoventtiililaite.
Ostinkin Lämpöässän: kaikki edellä mainitut ongelmat poissa ja laite toiminut moitteettomasti kohta kaksi vuotta, ehdottomasti suosittelen vertailemaan eri laitteita ennen ostopäätöstä.meinasi unohtua, Lämpöässä antaa viiden vuoden takuun, sekin näköjään luottaa omaansa
- 1 mahis
oiloni antaa myös 5v takuuta.
- hermann1i
Olen samaa mieltä siitä, että 1-2 päivän asennuksesta 4 000 € on kova hinta. Vähän aikaa sitten uutisoitiin, että eräs mies opiskeli vuoden asennusohjeita ennen kuin uskalsi itse ryhtyä tuumasta toimeen. Kyllähän tällekin pitää laskea jokin hinta. Asennuksen voi sitä paitsi kilpailuttaa esimerkiksi https://kodinplaza.fi/ kautta, jolloin hinta pitäisi tulla inhimillisemmälle tasolle.
- Anonyymi
Lännen Maalämmön asennusporukka osaa asentaa pumpun kallelleen jopa ilman vatupassia.
- Anonyymi
Ei varmaan itse kannata yrittää, ammattilaiset sellaista laittamaan sitten ja se lämpökeskus, osaavat homma ok sitten.
Oikeasti aivan hyvä tuollainen porakaivoinen maalämpöjuttu. - Anonyymi
Aihe on vanha kuin taivas. Asiat ovat kuitenkin kymmeneen vuoteen muuttuneet. Nykyään voi laittaa lämpöpumppulämmityksen myös ilman kaivon porausta kun nostaa ilmavesilämpöpumpun seinustalle. Saa käytännössä ne samat edut mutta puoleen hintaan. Vesi ulkona -tyyppiset ilmavesilämpöpumput on helppo kytkeä tee-se-itse periaatteella. Viime vuonna ilmavesilämpöpumppuja myytiin jo enemmän kuin maalämpöpumppuja.
- Anonyymi
Aivan yhtä helppoa tai vaikeaa se maalampöpumppu on itse kytkeä. Maalampöpumppuja myytiin 2020 n. 10% enemmän kuin ilmavesilämpöpumppuja. Ero supistui reilusti edellisestä vuodesta.
https://www.sulpu.fi/documents/184029/0/SULPU lämpöpumpputilasto 2020, kuvaajat.pdf
Hintaero on tapaus- ja laitekohtaista. Harvemmin puolet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka953032GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431147- 831122
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja511015Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!31974- 67858
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53837
- 44822
- 71770