Se ateistien väite, jonka mukaan Paavalin näky oli ohimolohkoepilepsiakohtaus, ei ole täysin tuulesta temmattu, koskapa kyseisen sairauden tiedetään aiheuttavan uskonnollisia kokemuksia.
Itse kuitenkin rohkenen epäillä kyseistä väitettä. Ihminen, joka sairastaa ohimolohkoepilepsiaa, ei koe elämässään mitään yhtä suurta kohtausta, kuten Paavali. Jotkut ohimolohkoepileptikot näkevät säännöllisesti uskonnollisia näkyjä (monet "profeetat"), jotkut kokevat jatkuvasti Korkeamman Voiman läsnäolon.
Jos Paavali siis todella koki tuollaisen kohtauksen, lienee tapaus ainoa laatuaan ihmiskunnan historiassa. Minä väitän, että Jeesus todella ilmestyi Paavalille erityisen näyttävästi, koska Jumala tahtoi näin varmistaa kristinuskon säilymisen ja leviämisen, "jottei yksikään, joka Häneen uskoisi, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän". Itse tosin uskon, että useimmat ateistitkin pelastuvat ja että Helvetti on varattu vain niille, jotka pahassa hengessä kieltävät Jumalan - eli tietävät Jumalan olevan olemassa, mutta pahuuttaan eivät Häneen kuitenkaan usko.
Paavalin näky - epilepsiaa?
12
179
Vastaukset
"Jos Paavali siis todella koki tuollaisen kohtauksen, lienee tapaus ainoa laatuaan ihmiskunnan historiassa."
Juurihan sä itse pistit paremmaksi kun itse pääpiru jumala käväisi sun juttusilla.- LasarusCelestius
Mutta kokemani ilmestys OLI todellinen. Ja niin väitän Paavalinkin ilmestyksen olleen. Tuo on taas ad hominem.
LasarusCelestius kirjoitti:
Mutta kokemani ilmestys OLI todellinen. Ja niin väitän Paavalinkin ilmestyksen olleen. Tuo on taas ad hominem.
Ainutlaatuinen?
- LasarusCelestius
zippo100 kirjoitti:
Ainutlaatuinen?
Paavalin. Lue viestini tarkemmin. Sanoin, että jos Paavalilla olisi ollut ohimolohkoepilepsia, olisi tuollainen vain-yksi-suuri-kohtaus-elämän-aikana ollut aika poikkeuksellista.
Paavalin. Lue viestini tarkemmin. Sanoin, että jos Paavalilla olisi ollut ohimolohkoepilepsia, olisi tuollainen vain-yksi-suuri-kohtaus-elämän-aikana ollut aika poikkeuksellista.
tietäisit näin olleen.
Voihan olla että sillä oli paljon eri asteisia kohtauksia kuten sulla.- LasarusCelestius
zippo100 kirjoitti:
tietäisit näin olleen.
Voihan olla että sillä oli paljon eri asteisia kohtauksia kuten sulla.Raamattu on TÄYDELLINEN ilmoitus näissä asioissa. Jos Paavali olisi kokenut muitakin vastaavia kohtauksia, olisi niistä Sanassa mainittu. Eikö se olisi vain korottanut Paavalin kunniaa, jos hän olisi ollut toistuvasti yhteydessä Jeesukseen? Eikö moisen kohtauksen toistuminen olisi silloin kannattanut mainita?
Ei kuitenkaan mainittu. Siispä Paavali koki vain yhden "kohtauksen". LasarusCelestius kirjoitti:
Raamattu on TÄYDELLINEN ilmoitus näissä asioissa. Jos Paavali olisi kokenut muitakin vastaavia kohtauksia, olisi niistä Sanassa mainittu. Eikö se olisi vain korottanut Paavalin kunniaa, jos hän olisi ollut toistuvasti yhteydessä Jeesukseen? Eikö moisen kohtauksen toistuminen olisi silloin kannattanut mainita?
Ei kuitenkaan mainittu. Siispä Paavali koki vain yhden "kohtauksen".Kerran hullu on aina hullu.
Ja mitä raamattuun tulee niin vähemmän täydellistä kirjaa saa hakea ja pitkään.- K Lamm
Raamattu on TÄYDELLINEN ilmoitus näissä asioissa. Jos Paavali olisi kokenut muitakin vastaavia kohtauksia, olisi niistä Sanassa mainittu. Eikö se olisi vain korottanut Paavalin kunniaa, jos hän olisi ollut toistuvasti yhteydessä Jeesukseen? Eikö moisen kohtauksen toistuminen olisi silloin kannattanut mainita?
Ei kuitenkaan mainittu. Siispä Paavali koki vain yhden "kohtauksen".Raamattu ei ole mikään Paavalin terveystarkastusraportti. Joten hänellä saattoi olla vaikka kuinka paljon epileptisiä kohtauksia. Emme tiedä.
Tai sitten Paavalilla ei ollut epilepsiaa laisinkaan. Uskonnolliseen hurmostilaan pääsee kyllä ilman epilepsiaakin.
- se olen
nähnyt ihan supisuomalaisen kaverin porisevan jumalan, Jeesuksen, ufojen ja jostain kumman syystä myös Italialaisten jalkapalloilijoiden kanssa (sellaisia ei kyllä näkynyt lähimaillakaan). Kysyttäessä oliko hän nyt aivan varma, että juttukavereina olivat juri em. henkilöt, hän vastasi olevansa. Mitäpä tuota kukaan kiistämään. Edes Paavalien juttuja hämmästelevät.
- Vili-Villisika
Silllä ei ole mitään merkitystä yleisellä tasolla.
Olen minäkin nähnyt kaikenklaista mm. oman kuolemani. Se oli pieni, noin80 pitkä, passiivinen ja hattupäinen ukko. Silläkään ei ole mitään yleistä merkitystä.
Helvetti on ihmisen mielen osa-alue. Ihminen kohtaa sen, kun alkaa miettiä syvällisemmin omia edesottamuksiaan. Kemialliset muutokset voivat myös aktivoida sen. Jos on ollut pahasti hukassa, niin helvettikin voi olla ahdistava. Helvetin voi myös luoda ihan aiheetta ihmisille, kun hänelle istutetaan uskonnon varjolla tarpeeton ja ainainen syntisyyden ja syyllisyyden kokemus. - Lukija...
Entäs sitten adventistien Ellen G White. Hänen kerrotaan saaneen lapsena kiven päähänsä. Siitä alkoivat hänellä monenlaiset uskonnolliset näyt.
...ei tarvitse mennä edes sata vuotta taakse päin, kun epileptikot vietiin hullujenhuoneelle, koska heitä pidettiin paholaisen riivaamana.
Epileptikoille tehtiin pahojen henkien manauksia, kalloporauksia jne.
Mistä ihmeestä ateistin pitäisi pelastua? Sekoamasta näihin erilaisiin uskontoihin, tuntuu joka päivä sille, että uskossa olevat ovat ihan sekopäitä...kun näitä juttuja lukee....minä en ainakaan halua tuollaiseksi tulla ikinä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle573471Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖472826Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt1482640Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle572331Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3572053- 1561724
- 761495
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231338Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.381293- 241184