Hei kaikki,
ajattelin tallennella ajatuksia tänne, kun vihdoin monen monen vuoden jälkeen tuntuu että tunnelin päässä näkyy valoa ja alan päästä syömiseni herraksi.
Minun tarinani on niin samanlainen kuin teillä muilla, etten viitsi sitä tarkkaan referoida. Vaikka elämässäni kaikki on aina ollut periaatteessa ihan hyvin, on aina tuntunut, että jos en hallitse jotain niin yksinkertaista peruselämän edellytystä kuin syömistä, vie se pohjan kaikilta muiltakin onnistumisislta. Muistan joskus miettineeni miten paljosta olisin valmis luopumaan, jos vain osaisin syödä oikein. Koin ja koen välillä edelleen suurta rimakauhua moniin asioihin, sosiaallisiin tapahtumiin, tentteihin, ihan tuollaisiin peruselämän haasteisiin jotka eivät normaaleja ihmisiä niin kamalasti tunnu hetkauttavan. Ja monesti tuo rimakauhu veikin voiton ja turvauduin syömiseen. (Harvemmin kuitenkin enää nykyään.) Syömiseen ja idioottimaisten elämäntapaohjelmien katseluun jopa kokonaisia päiviä. Seuraavaksi olikin vuorossa hirveä itseinho ja pettymys itseen. Tiedätte varmaan sen olon, kun pitäisi kaivosta kiivetä takaisin elämään ja tähän päivään. Vihasin ruokaa ja rakastin. Suurin ongelma tässä onkin se ettei sitä pääse pakenemaan, kun ravinto kuitenkin kuuluu päivittäiseen elämään.
Jossain vaiheessa pysähdyin miettimään elämääni vähän aikuismaisemmin, varmaan asiaan vaikutti myös se että ikää on ehtinyt tulla jo 20 paremmalle puolelle. Päätin lopettaa pelkäämästä epäonnistumisia ja miettiä niitä vasta jälkeenpäin, mitään kovin kamalaa ei ole tähänkään mennessä vielä ole tapahtunut. Päätin myös lopettaa itkemisen siitä, että heitän parhaat vuoteni hukkaan.
Samaan aikaan sain oivalluksen syömiseeni. (Sain apua eräältä personal trainerilta, periaatteesa tiesin kaiken, mutta jonkun auktoriteetin oli sanottava se ääneen) Pakotin itseni syömään neljä kertaa päivässä, kirjoitin ylös mitä syön ja mihin kellon aikaan. Ei mitään paastopäiviä tai "starttipäiviä" tai en syö kuuden jälkeen päiviä. Pikkuhiljaa syömisestä alkoi tulla rutiini, se ei enää ollut sen kummempaa kuin vessassa käynti. Niin sanotusti jää aikaa muuhunkin kun syöminen tai syömättä jättäminen ei enää ollut jalustalla. Syömiseen sortumista provosoi myös stressi, joten olen yrittänyt ottaa tavoitteekseni hoitaa juoksevat asiat samantien. Näin ei epätoivo iske kun kaikki lopulta on kaatumassa niskaan.
Tsemppiä teille muille, minulle tämä on ollut aivan uskomaton kokemus, ja toivon että voisin auttaa teitä muita tästä ongelmasta kärsiviä. Tiedän että täällä kirjoittelee ihania, hauskoja, tunnollisia ja empaattisia ihmisiä, joilla elämä on kuitenkin aivan pyörällään tämän "pikkuongelman'' takia. Meille ei kovin hirveästi ole virallisia tukipalveluja, BED kun kuuluu siihen luokkaan "muut syömishäiriöt". Voisin laittaa vaikka s-postiosoitteen, jos joku haluaisi kirjoitella tällaisen toipilaan kanssa? :)
Toipilaan ajatuksia
5
498
Vastaukset
- Toipilaaksi?
Vaihtaisin mielelläni ajatuksia kanssasi. Olen itse vähän yli parikymppinen nainen ja kärsinyt samaisesta sairaudesta myös useampia vuosia (en edes tarkkaan muista koska tämä alkoi, välillä on ollut parempiakin aikoja).
Jos laittaisit sähköpostiosoitteen, niin mailaan sinulle. - Toipilaaksi?
Vaihtaisin mielelläni ajatuksia kanssasi BED:stä, siitä toipumisesta yms. sähköpostin välityksellä. Olen vähän yli parikymppinen nainen ja olen kärsinyt syömishäiriöistä jo melko kauan (en edes muista tarkalleen koska kaikki alkoi).
Mikä on sähköpostiosoitteesi?- Laitoin vahingossa..
2 kertaa, niinku varmaan huomasit. :D Ekaksi tohon tuli, et viesti ei mennyt perille ja kirjoitin uudelleen. Heh :)
- osoite
Laitoin vahingossa.. kirjoitti:
2 kertaa, niinku varmaan huomasit. :D Ekaksi tohon tuli, et viesti ei mennyt perille ja kirjoitin uudelleen. Heh :)
Heips, anteeksi vastausviive, en ollut vähään aikaan täällä vieraillut:) Tässä siis osoite: [email protected]
Kirjoittelemisiin! :) - s-postista..
osoite kirjoitti:
Heips, anteeksi vastausviive, en ollut vähään aikaan täällä vieraillut:) Tässä siis osoite: [email protected]
Kirjoittelemisiin! :)tämä on myös muille bediläisille, olisi mukava vaihtaa ajatuksia kanssanne!
-toipilas :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki2006148Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442857- 442317
- 932079
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382021Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2311427- 771402
Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin
Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa3031387Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131326Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j61256