Toipilaan ajatuksia

6vuotta BEDiä

Hei kaikki,

ajattelin tallennella ajatuksia tänne, kun vihdoin monen monen vuoden jälkeen tuntuu että tunnelin päässä näkyy valoa ja alan päästä syömiseni herraksi.

Minun tarinani on niin samanlainen kuin teillä muilla, etten viitsi sitä tarkkaan referoida. Vaikka elämässäni kaikki on aina ollut periaatteessa ihan hyvin, on aina tuntunut, että jos en hallitse jotain niin yksinkertaista peruselämän edellytystä kuin syömistä, vie se pohjan kaikilta muiltakin onnistumisislta. Muistan joskus miettineeni miten paljosta olisin valmis luopumaan, jos vain osaisin syödä oikein. Koin ja koen välillä edelleen suurta rimakauhua moniin asioihin, sosiaallisiin tapahtumiin, tentteihin, ihan tuollaisiin peruselämän haasteisiin jotka eivät normaaleja ihmisiä niin kamalasti tunnu hetkauttavan. Ja monesti tuo rimakauhu veikin voiton ja turvauduin syömiseen. (Harvemmin kuitenkin enää nykyään.) Syömiseen ja idioottimaisten elämäntapaohjelmien katseluun jopa kokonaisia päiviä. Seuraavaksi olikin vuorossa hirveä itseinho ja pettymys itseen. Tiedätte varmaan sen olon, kun pitäisi kaivosta kiivetä takaisin elämään ja tähän päivään. Vihasin ruokaa ja rakastin. Suurin ongelma tässä onkin se ettei sitä pääse pakenemaan, kun ravinto kuitenkin kuuluu päivittäiseen elämään.

Jossain vaiheessa pysähdyin miettimään elämääni vähän aikuismaisemmin, varmaan asiaan vaikutti myös se että ikää on ehtinyt tulla jo 20 paremmalle puolelle. Päätin lopettaa pelkäämästä epäonnistumisia ja miettiä niitä vasta jälkeenpäin, mitään kovin kamalaa ei ole tähänkään mennessä vielä ole tapahtunut. Päätin myös lopettaa itkemisen siitä, että heitän parhaat vuoteni hukkaan.

Samaan aikaan sain oivalluksen syömiseeni. (Sain apua eräältä personal trainerilta, periaatteesa tiesin kaiken, mutta jonkun auktoriteetin oli sanottava se ääneen) Pakotin itseni syömään neljä kertaa päivässä, kirjoitin ylös mitä syön ja mihin kellon aikaan. Ei mitään paastopäiviä tai "starttipäiviä" tai en syö kuuden jälkeen päiviä. Pikkuhiljaa syömisestä alkoi tulla rutiini, se ei enää ollut sen kummempaa kuin vessassa käynti. Niin sanotusti jää aikaa muuhunkin kun syöminen tai syömättä jättäminen ei enää ollut jalustalla. Syömiseen sortumista provosoi myös stressi, joten olen yrittänyt ottaa tavoitteekseni hoitaa juoksevat asiat samantien. Näin ei epätoivo iske kun kaikki lopulta on kaatumassa niskaan.

Tsemppiä teille muille, minulle tämä on ollut aivan uskomaton kokemus, ja toivon että voisin auttaa teitä muita tästä ongelmasta kärsiviä. Tiedän että täällä kirjoittelee ihania, hauskoja, tunnollisia ja empaattisia ihmisiä, joilla elämä on kuitenkin aivan pyörällään tämän "pikkuongelman'' takia. Meille ei kovin hirveästi ole virallisia tukipalveluja, BED kun kuuluu siihen luokkaan "muut syömishäiriöt". Voisin laittaa vaikka s-postiosoitteen, jos joku haluaisi kirjoitella tällaisen toipilaan kanssa? :)

5

477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toipilaaksi?

      Vaihtaisin mielelläni ajatuksia kanssasi. Olen itse vähän yli parikymppinen nainen ja kärsinyt samaisesta sairaudesta myös useampia vuosia (en edes tarkkaan muista koska tämä alkoi, välillä on ollut parempiakin aikoja).

      Jos laittaisit sähköpostiosoitteen, niin mailaan sinulle.

    • Toipilaaksi?

      Vaihtaisin mielelläni ajatuksia kanssasi BED:stä, siitä toipumisesta yms. sähköpostin välityksellä. Olen vähän yli parikymppinen nainen ja olen kärsinyt syömishäiriöistä jo melko kauan (en edes muista tarkalleen koska kaikki alkoi).
      Mikä on sähköpostiosoitteesi?

      • Laitoin vahingossa..

        2 kertaa, niinku varmaan huomasit. :D Ekaksi tohon tuli, et viesti ei mennyt perille ja kirjoitin uudelleen. Heh :)


      • osoite
        Laitoin vahingossa.. kirjoitti:

        2 kertaa, niinku varmaan huomasit. :D Ekaksi tohon tuli, et viesti ei mennyt perille ja kirjoitin uudelleen. Heh :)

        Heips, anteeksi vastausviive, en ollut vähään aikaan täällä vieraillut:) Tässä siis osoite: [email protected]

        Kirjoittelemisiin! :)


      • s-postista..
        osoite kirjoitti:

        Heips, anteeksi vastausviive, en ollut vähään aikaan täällä vieraillut:) Tässä siis osoite: [email protected]

        Kirjoittelemisiin! :)

        tämä on myös muille bediläisille, olisi mukava vaihtaa ajatuksia kanssanne!
        -toipilas :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1605
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1086
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1062
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1029
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      950
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      837
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      731
    Aihe