AKVAARION HOITORUTIINIT

fish KING

HOITORUTIINIT
Kirjoittanut: fish KING / 6.6.09 / klo 20:09
Vastaukset akvan hoitoon

kerran päivässä
- kalojen kunnon tarkistus, kalojen ruokinta, alle vuoden vanhat; kahdesti päivässä yöaktiiviset illalla
- syömättömien ruokien poisto, ruokinta annos määrän vähennys niin että kaikki ruoka tulisi syötyä n. parin minuutin aikana
- valaistuksen toiminta, ajastimella säädetään päivärytmiksi n. 6-12h tarpeesta riippuen

viikottain/viikon aikana
- veden vaihto; alle 200l akvaariot, 2xviikossa n. kolmannes, sitä suuremmat joko nitriitti pitoisuuden mukaan tai kerran viikossa n. puolet kerralla, nitriitti NO3 ei saisi nousta yli 40mg/l pitoisuuksiin joka on kaloille hengenvaarallista
- kasvien kunnon tarkistus/kuolleitten lehtien poisto
- pohjahiekan varovainen lappoaminen hiekan pinnalta jos lietettä on kertynyt suvanto paikkoihin

kuukausittain/tarvittaessa
- suodattimen pesu/puhdistus, kun suodatin ei enää jaksa kierrättää vettä on se syytä puhdistaa ja pestä moottorin osat sekä vanut/massa aineet
- kasviravinteiden annostelu ohjeiden mukaisesti
- koristeiden pesu
- valaisimen loisteputken uusiminen, kahden-kolmen vuoden välein

ei koskaan
- hiekan totaalinen pesu

.... lauantai sidukassa nopsasti tekastu, oleellisia lisäyksiä saa laittaa !!!

19

699

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 20 vuotta akvaarioita

      Ikinä ei suodatinta saa pestä pesemällä!!
      Sisäsuodattimen patruuna puristellaan pelkästä irto "paskasta". Liiallisella suodattimen pesulla nostaa nitriitit varsinkin pienessä altaassa kattoon. Jos mahdollista kantsii pikku altaaseenkin laittaa 2 sisäsuodatinta ja pestä ne vuoronperää.

      Toinen vaihto ehto on pestä patruunasta vain puolet kerrallaan.

      Yli 200 litran altaisiin kannattaa laittaa ulkosuodatin sisäsuodatin ns. roskan kerääjäksi. (Halpoja ja ihan hyviä suodattimia saa mm. akvaterrasta).
      Tai sitten kaksi sisäsuodatinta!

      Ulkosuodatinta ei todellakaan tarvii pestä kuin vasta sitten kun se on tukossa tai veden kulku on huomattavasti hidastunut. Itse pesen noin 2 kertaa vuodessa.


      Tuosta pohjanlappomisesta sen verran, että pelkkien ns. paskakasojen poistaminen on fiksumpaa ku alkaa lappoo pohjaa kerran viikossa.
      Hiekkaan kannattaa laittaa muutama kierteinen pitämään kuohkeudesta huolta. (saa ilmaiseksi tai maksaa 20 c suunnilleen akvaariokaupoissa).

      Loisteputkien vaihtoa vähän tiheemmin kun 3 v välein kantsii harkita...ainakin jos aikoo pitää kasvit hengissä.
      Toinen asia mikä liittyy kasveihin niin pienissä altaissa itse laittaisin pohjaan pitkä vaikutteisen lannotteen, kun alkaisin joka viikko lutraa muutaman millin kanssa.

      Akvaarion pito ja hoito on äärimmäisen yksinkertaista kun se on oikeen perustettu ja perusasiat esim. suodatus on kunnossa.

      • fish KING

        ei lisättävää


      • hoitsukki

        Ja itse huuhtelen sisäsuodattimen irtoroskat vaihtovedessä, eli ämpäriin lappoan vettä ja siinä huljuttelen. Enkä vaihda kahtakertaa viikossa tuohon satalitraiseenkaan vettä, sillä saa aikaan vain bakteerisamennuksen, lähtihän tuo pois, kun harvensin vedenvaihtoja.
        Vuosi vielä ja 30-vuotta akvaarioita.


      • fish KING
        hoitsukki kirjoitti:

        Ja itse huuhtelen sisäsuodattimen irtoroskat vaihtovedessä, eli ämpäriin lappoan vettä ja siinä huljuttelen. Enkä vaihda kahtakertaa viikossa tuohon satalitraiseenkaan vettä, sillä saa aikaan vain bakteerisamennuksen, lähtihän tuo pois, kun harvensin vedenvaihtoja.
        Vuosi vielä ja 30-vuotta akvaarioita.

        itse olen harrastanut akvaarioita vuodesta 95 vai kuus... ;)


      • hoitsukki
        fish KING kirjoitti:

        itse olen harrastanut akvaarioita vuodesta 95 vai kuus... ;)

        Mutta arvaapa järkyttääkö välillä, kun sitä itse vanhenee siinä samalla. Järkytti se tosiasia, että kun aloitin vuonna -80, niin vuoden päästä siitäkin on tuo 30-vuotta, onhan tuota sullakin jo toistakymmentä vuotta kertynyt.


      • fish KING
        hoitsukki kirjoitti:

        Mutta arvaapa järkyttääkö välillä, kun sitä itse vanhenee siinä samalla. Järkytti se tosiasia, että kun aloitin vuonna -80, niin vuoden päästä siitäkin on tuo 30-vuotta, onhan tuota sullakin jo toistakymmentä vuotta kertynyt.

        neljättäkymmentä paremmalla puolella ;)


      • *vinks ja vonks*
        hoitsukki kirjoitti:

        Ja itse huuhtelen sisäsuodattimen irtoroskat vaihtovedessä, eli ämpäriin lappoan vettä ja siinä huljuttelen. Enkä vaihda kahtakertaa viikossa tuohon satalitraiseenkaan vettä, sillä saa aikaan vain bakteerisamennuksen, lähtihän tuo pois, kun harvensin vedenvaihtoja.
        Vuosi vielä ja 30-vuotta akvaarioita.

        Itsehän olen aloittanut tämän vuoden helmikuussa, ja tämä suodattimenpsu vinkki oli muuten hyvä. Aion tehdä juurikin näin kun sen aika tulee. Kiitos!

        Olen muuten syntynyt vuonna -84. Mutta peräst tullaan !


      • fish KING
        *vinks ja vonks* kirjoitti:

        Itsehän olen aloittanut tämän vuoden helmikuussa, ja tämä suodattimenpsu vinkki oli muuten hyvä. Aion tehdä juurikin näin kun sen aika tulee. Kiitos!

        Olen muuten syntynyt vuonna -84. Mutta peräst tullaan !

        hoksottimet pelaa


    • Höpötys

      Tarkentaisin vielä että tässä kohtaa puhut varmasti vain nitraatista eli NO3:sta:
      "viikottain/viikon aikana
      - veden vaihto; alle 200l akvaariot, 2xviikossa n. kolmannes, sitä suuremmat joko nitriitti pitoisuuden mukaan tai kerran viikossa n. puolet kerralla, nitriitti NO3 ei saisi nousta yli 40mg/l pitoisuuksiin joka on kaloille hengenvaarallista"

      Itse pidän hyvänä vaihtaa kerran viikossa 50% vedestä oli allas minkä kokoinen hyvänsä, jos nitraatti pysyy alle 25mg/l. Jos kuitenkin tuosta nousee, voisi kartoittaa sille syyn. Onko kyseessä ylikansoitus, liian isot kalat altaaseen nähden, liikaruokinta, korvattavassa vedessä nitraattia jne.

      • fish KING

        "nitriitti NO3 ei saisi nousta yli 40mg/l pitoisuuksiin joka on kaloille hengenvaarallista"

        eli nitraatti NO3 ei saa nousta ... nitriittiä NO2 ei saa esiintyä lainkaan ;)

        pientä pilkkuilua mutta minkäs teet...


      • fish KING
        fish KING kirjoitti:

        "nitriitti NO3 ei saisi nousta yli 40mg/l pitoisuuksiin joka on kaloille hengenvaarallista"

        eli nitraatti NO3 ei saa nousta ... nitriittiä NO2 ei saa esiintyä lainkaan ;)

        pientä pilkkuilua mutta minkäs teet...

        tästä


      • Tulipyrstö 1
        fish KING kirjoitti:

        tästä

        Hiekalle kertyy hiukan jätöksiä jotka olen saanut liikkeelle kaatamalla kannulla (haihtuneen tilalle) vettä reippaalla vauhdilla pohjaa kohti johon on kertynyt jätöksiä. Suodattimet hoitaa loppusiivouksen.


      • fish KING
        Tulipyrstö 1 kirjoitti:

        Hiekalle kertyy hiukan jätöksiä jotka olen saanut liikkeelle kaatamalla kannulla (haihtuneen tilalle) vettä reippaalla vauhdilla pohjaa kohti johon on kertynyt jätöksiä. Suodattimet hoitaa loppusiivouksen.

        UP


    • fish KING

      POP UP

      • :)

        siis eikö hiekkaa saa pestä tai sellasta pikkukivi hiekkaa (soraa) ????????????????????? ois kiva tietää


      • fish KING
        :) kirjoitti:

        siis eikö hiekkaa saa pestä tai sellasta pikkukivi hiekkaa (soraa) ????????????????????? ois kiva tietää

        Kun akvaarion hiekka on pesty akvaariota perustettaessa, ei siihen kajota enää ikinä akvaarion ollessa toiminnassa. Hienossa hiekassa (raekoko 0.5-1.2mm) on se hyvä puoli että sen pinnalla liete kulkeutuu suoraan suodattimeen eikä jää kivin rakoihin kuormittamaan akvaarion vettä (raekoko 2-4mm) jos kyseessä käytetään nk. soraa.

        Sorankin pesu voi tapahtua ainoastaan hellästi lappo imurilla sitä pinta kerrosta tökkimällä JOS näyttää siltä että kuollutta lietettä sen pinnalle muodostuu, asiallisen suodatus järjestelmän kuitenkin pitäisi tämäkin estää jos suodatin on valittu akvaarioon oikein. Yli 150l akvaarioissa suosittelen jo satsaamaan kunnolliseen ulkosuodattimeen. Se kun on kuitenkin akvaarion sydän, miksei siis antaa akvaariolle hieman potkua lisää kun virtauksen säätö tapahtuu kuitenkin portaattomasti, massatilavuus suodattimen sisällä on se ratkaiseva tekijä.


      • Oikeinkirjoittaja
        fish KING kirjoitti:

        Kun akvaarion hiekka on pesty akvaariota perustettaessa, ei siihen kajota enää ikinä akvaarion ollessa toiminnassa. Hienossa hiekassa (raekoko 0.5-1.2mm) on se hyvä puoli että sen pinnalla liete kulkeutuu suoraan suodattimeen eikä jää kivin rakoihin kuormittamaan akvaarion vettä (raekoko 2-4mm) jos kyseessä käytetään nk. soraa.

        Sorankin pesu voi tapahtua ainoastaan hellästi lappo imurilla sitä pinta kerrosta tökkimällä JOS näyttää siltä että kuollutta lietettä sen pinnalle muodostuu, asiallisen suodatus järjestelmän kuitenkin pitäisi tämäkin estää jos suodatin on valittu akvaarioon oikein. Yli 150l akvaarioissa suosittelen jo satsaamaan kunnolliseen ulkosuodattimeen. Se kun on kuitenkin akvaarion sydän, miksei siis antaa akvaariolle hieman potkua lisää kun virtauksen säätö tapahtuu kuitenkin portaattomasti, massatilavuus suodattimen sisällä on se ratkaiseva tekijä.

        Hei, kun nyt ollaan suomalaisia ja jutellaan suomeksi, voitaisiin opetella sitä suomen kieltä. Isot alkukirjaimet kehiin ja ne YHDYSSANOJEN käytön voisi opetella.

        Ruokinta-annosmäärä (jos nyt tällaista sanaa haluaa käyttää..)
        Suvantopaikka
        Nitriittipitoisuus

        Ja nämä pitäisi kyllä osata kirjoittaa myös siinä lauantaisidukassa (!).


      • Tulipyrstö0
        Oikeinkirjoittaja kirjoitti:

        Hei, kun nyt ollaan suomalaisia ja jutellaan suomeksi, voitaisiin opetella sitä suomen kieltä. Isot alkukirjaimet kehiin ja ne YHDYSSANOJEN käytön voisi opetella.

        Ruokinta-annosmäärä (jos nyt tällaista sanaa haluaa käyttää..)
        Suvantopaikka
        Nitriittipitoisuus

        Ja nämä pitäisi kyllä osata kirjoittaa myös siinä lauantaisidukassa (!).

        Hyvä nimimerkki olet ihan väärässä osastossa, täällä keskustellaan akvaariosta, eikä suomen kieliopista.
        Täällä kirjoittaa jokainen niin kuin osaa, jos emme ymmärrä kysymme.
        Jos haluat päteä suomenkielen taidoillasi, hakeudu sille keskustelulle tarkoitetuun foorumiin.

        Anna meidänilmaistaitseämmeniinkuinosaamme. Tänne ei saa olla pääsyvaatimuksena virheetön suomenkielen kirjoitustaito.


      • fish KING
        Oikeinkirjoittaja kirjoitti:

        Hei, kun nyt ollaan suomalaisia ja jutellaan suomeksi, voitaisiin opetella sitä suomen kieltä. Isot alkukirjaimet kehiin ja ne YHDYSSANOJEN käytön voisi opetella.

        Ruokinta-annosmäärä (jos nyt tällaista sanaa haluaa käyttää..)
        Suvantopaikka
        Nitriittipitoisuus

        Ja nämä pitäisi kyllä osata kirjoittaa myös siinä lauantaisidukassa (!).

        tÄÄLLÄ KUN EI olla missään äidin kielen oppitunnilla ja kuitenkin 99% saa selvää kirjotuksista, pikku virheistä huolimatta niin eiköhön hommat jatku entiseen malliinsa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4856
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3066
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1777
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1591
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1461
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1218
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1203
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1167
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1167
    Aihe