Kertoisiteko minulle

Epätietoinen??

miksi pitää olla niin monta "uskonlahkoa"? Eli kun on yksi ja sama Raamattu, niin miksi silloin pitää olla niin monia eri seurakuntia, kuten Helluntai, vapaakirkko, luterit, adventit,ym? Miksi? Minulle on herännyt ajatus, että jos se onkin ihmisten järkeisoppii, josta Raamattu varoittaa? En millään ymmärrä sitä, että yhdestä ja samasta Raamatusta pitää tehdä niin monia eri tulkintoja ja seurakuntia. Tuntuu sille, että se Raamattu ei olekkaan niin selväpiirteinen ja helposti tulkittava kirja. Ajattelen sitä, että jos Raamatun sanoma olisi selkeää, niin silloinhan kaikki olisivat siitä samaa mieltä jotka uskovat, mutta nyt mone ovat erimieltä samasta asiasta. Esimerkkinä nyt mainittakoon se, että onko Jeesus Jumala vai Jumalan Poika? Omasta mielestäni Jeesus on Jumalan Poika kuten Raamattu sen kertoo. Jos taas Jeesusta sanotaan jumalaksi, niin se onkin sitten jo mielestäni ihmisten järkeilemää oppia. Vetoan siihen, kun ei Raamattu kerro missään kotaa sitä, että Jeesus olisi Jumala niin selkeästi kun se kertoo Jeesuksen olevan Jumalan Poika. Samoijn Jeesus kertoo useassa kohtaa itse olevansa Jumalan Poika, mutta ei kerro että Hän olisi jumala itse.

Eli tässä onki vaarana se, että monet ovatkin sortuneet järkeisoppiin, josta Raamattu nimenomaan varoittaa. Ekivaari sitä on useasti kertonut Raamatussa olevan ristiriitaisuuksia, pitääköhän se todellakin paikkansa?

12

115

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta vielä hölmömpää

on se, että luterilaisen kirkon sisällä on lukuisa määrä erilaisia lahkoja kuten heränneet, evankeliset, monet eri lestadiolaiset, monet eri viidesläiset, rukoilevaiset ja muut poppoot, jotka pitävät toinen toisiaan harhaoppisina.

Eikö Luther perustanut vain yhden kirkon?

• Ateistina voin lukea Raamattua ilman ennakkoluuloja ja kyllä siellä selkeästi perusasiat on täysin eriä, kuin mitä yleensä kristityt opettaa.

Raamatun mukaan Jeesus on välikätenä toimiva vapahtaja, sekä yhteyshenkilö, eikä mikään Jumala ja se mainitaan sadoissa kohdissa.
      Kolminaisuusoppiakaan ei ole Raamatussa vaan ihan päinvastainen oppi, joka on kymmenessä käskyssäkin.
      Vanhaa testamenttia ei myöskään ymmärretä Juutalaisten kirjasta muokatuksi ja juutalaista uskoa ei ymmärretä.

Suurimpia ihmetyksen aiheita on se että Raamattu sanotaan olevan kristittyjen uskon "oppikirja" ja kuitenkin sen opit vääristetään ja samaan aikaan uskon oppikirjoiksi ostetaan muita ihmisten kirjoittamia kirjoja, sekä muuta materiaalia.

• todé*

"Raamatun mukaan"!

On se niin mukavaa, kun ateisti tulkitsee Raamattua, ja kumoaa Raamatulla Raamattuun uskonsa tukeutuvien opit.

• ja toden luulot
        todé* kirjoitti:

"Raamatun mukaan"!

On se niin mukavaa, kun ateisti tulkitsee Raamattua, ja kumoaa Raamatulla Raamattuun uskonsa tukeutuvien opit.

Peku sanoo LUKEVANSA Raamattua. Se on ihan eri asia kuin tulkitseminen, jota monet eri uskonlahkot tekevät - muuntavat omaan haluunsa Raamatun tekstin. Vai sitäkö halusit sanoa, että ateistin lukutaito on sinusta epäluotettavampi kuin vaikkapa rakkaan veljesi Mohikaanin lukutaito?

• Epätietoinen??

että olet ateisti? Eli miksi et usko Jeesukseen? Oletko löytänyt jostain luotettavaa tietoa siitä, että Jumalaa ja Jeesusta ei ole olemassa? Jos olet niin mistä?

Minua kiinnostaisi tietää tuollaiset asiat, jotta voisin itsekin tehdä omia "johtopäätöksiä" kohdallani. Minä olen "lievästi" uskovainen.

• puolusteluillesi!
        ja toden luulot kirjoitti:

Peku sanoo LUKEVANSA Raamattua. Se on ihan eri asia kuin tulkitseminen, jota monet eri uskonlahkot tekevät - muuntavat omaan haluunsa Raamatun tekstin. Vai sitäkö halusit sanoa, että ateistin lukutaito on sinusta epäluotettavampi kuin vaikkapa rakkaan veljesi Mohikaanin lukutaito?

Peku tulkitsee Raamattua,eikä vain pelkästään lue sitä
        ja tietoisesti pyrkii tai ainakin yrittää kovasti tehdä
        helluntailaisten uskoa tyhjäksi-viekas kettu-mutta
        Jumala tietää ja näkee kaiken!

• "Ateistina voin lukea Raamattua ilman ennakkoluuloja ja kyllä siellä selkeästi perusasiat on täysin eriä, kuin mitä yleensä kristityt opettaa."

Itse uskovaisena luen Raamattua ilman ennakkoluuloja. Miksi pitäisi olla ennakkoluuloja? Kun sinä ateistina tulkitset Raamatun Sanaa, sinä tulkitset sitä vastoin Raamatun omaa opetusta ilman Pyhää Hengeä. En ole vieläkään ymmärtänyt miksi haluat tulkita väärin ja tuoda vääriä tulkintoja esille? Kyllä kristittyjen opetus on yleensä selkeää ja Raamatullista.

"Raamatun mukaan Jeesus on välikätenä toimiva vapahtaja, sekä yhteyshenkilö, eikä mikään Jumala ja se mainitaan sadoissa kohdissa.
        Kolminaisuusoppiakaan ei ole Raamatussa vaan ihan päinvastainen oppi, joka on kymmenessä käskyssäkin.
        Vanhaa testamenttia ei myöskään ymmärretä Juutalaisten kirjasta muokatuksi ja juutalaista uskoa ei ymmärretä.

Suurimpia ihmetyksen aiheita on se että Raamattu sanotaan olevan kristittyjen uskon "oppikirja" ja kuitenkin sen opit vääristetään ja samaan aikaan uskon oppikirjoiksi ostetaan muita ihmisten kirjoittamia kirjoja, sekä muuta materiaalia."

Jeesuksen Jumaluus on luettavissa lukuisista Raamatun kohdista. Myös alkuseurakunta palvoi Jeesusta Jumalana ja tästä on jopa Raamatun ulkopuolisia kirjoituksia todisteena.
        Sen taas että sinun Raamatun vastainen tulkinta ei vastaa kristittyjen tulkintaa, voisi nähdä todisteena ja totuutena kristittyjem oikeasta tulkinnasta.

• juhani1965 kirjoitti:

"Ateistina voin lukea Raamattua ilman ennakkoluuloja ja kyllä siellä selkeästi perusasiat on täysin eriä, kuin mitä yleensä kristityt opettaa."

Itse uskovaisena luen Raamattua ilman ennakkoluuloja. Miksi pitäisi olla ennakkoluuloja? Kun sinä ateistina tulkitset Raamatun Sanaa, sinä tulkitset sitä vastoin Raamatun omaa opetusta ilman Pyhää Hengeä. En ole vieläkään ymmärtänyt miksi haluat tulkita väärin ja tuoda vääriä tulkintoja esille? Kyllä kristittyjen opetus on yleensä selkeää ja Raamatullista.

"Raamatun mukaan Jeesus on välikätenä toimiva vapahtaja, sekä yhteyshenkilö, eikä mikään Jumala ja se mainitaan sadoissa kohdissa.

Suurimpia ihmetyksen aiheita on se että Raamattu sanotaan olevan kristittyjen uskon "oppikirja" ja kuitenkin sen opit vääristetään ja samaan aikaan uskon oppikirjoiksi ostetaan muita ihmisten kirjoittamia kirjoja, sekä muuta materiaalia."

Jeesuksen Jumaluus on luettavissa lukuisista Raamatun kohdista. Myös alkuseurakunta palvoi Jeesusta Jumalana ja tästä on jopa Raamatun ulkopuolisia kirjoituksia todisteena.
        Sen taas että sinun Raamatun vastainen tulkinta ei vastaa kristittyjen tulkintaa, voisi nähdä todisteena ja totuutena kristittyjem oikeasta tulkinnasta.

olevan okkultismia?

No se on sinun mielipiteesi.

Raamatunkääntäjät ovat jo tulkinneet Raamatun käännökseensä ja pidän siitä kiinni.

Kaikki muut kuin Raamatunkääntäjien sanatarkka tulkinta ovat kunkin omaa mielikuvitusta.

• sunnyriver

Itse olen kaikkein parhaiten ollut kotonani seurakunnissa,
      joissa jäsenmäärä on
      jossakin 150:n ja 200:n kieppeillä.
      Silloin vielä suurin piirtein tuntee kaikki
      sisarensa ja veljensä.
      Ei käy niin kuin eräälle vanhalle
      ja jo melkoisesti dementoituneelle evankelistalle, joka Helsingin asematunnelissa saattoi useampaan kertaan evankelioida toiset saman ryhmän jäsenet.
      Ei silti, parempi monesti kuin ei ollenkaan!
      *
      Toinen asia tietysti on oppi.
      Eli jos esim. luterilainen kirkko opettaa,
      että lapsi saa kasteessa Pyhän Hengen,
      niin silloin kyllä Jumalan Pyhällä Hengellä todella täyttämät
      etsiytyvät ainakin kirkon herätysliikkeisiin
      tai vaihtoehtoisesti helluntaihin, vapaakirkkoon tai vastaavaan.
      Ihan täysiä satuja ei välttämättä viitsi
      Jumalan sanana kuunnella.
      *
      Jeesus Kristus oli 100 % Jumala ja 100 % ihminen,
      Hän toimi täysin Jumalallisin valtuuksin,
      ei koskaan syntiin sortunut,
      mutta toisaalta oli kaikessa kiusattu niin kuin mekin,
      siis niiltä osin ihminen.
      Kun Jumala on kolmiyhteinen, on Jumala osa jumaluutta,
      Jeesus osa jumaluutta ja Pyhä Henki osa jumaluutta.
      Ei minun päätäni ainakaan kivistä yhtään ajatella
      Jeesusta osana kolmiyhteistä Jumalaa
      ja samalla Jumalan poikana.
      :) :) :)

• Yks-tämmönen

#miksi pitää olla niin monta "uskonlahkoa"?#

Jos olisi mahdollista, vaan ei ole, mutta jos olisi, niin jos jokainen uskova pudotettaisiin yksin autiolle saarelle vain Raamattu mukanaan vaikka kymmeneksi vuodeksi, niin vapauttaisiko se meidät puoluehengestä? No ehkä vähempi aikakin riittäisi.

• Vaikka ihminen tulee uskoon, häneen jää asumaan se "liha". Liha aiheuttaa eripuraa ja ylpeyttä. Jos on erimielisyyttä, sen sijaan että sovittaisi asiat, mennäänkin ja perustetaan uusi ja "oma" lahko.
      Toisaalta varmaankin ihmisten erilaisten persoonien takia voisi ajatella, että tarvitaan eri painotuksia Raamatusta korostavia kirkkokuntia. Itse esim. pidän Lutherialisuuden rauhallisuudesta, vaimoni taas vapaiden suuntien karismaattisuudesta, ei tämä meillä ole aiheuttanut riitaa eikä ristiriitoja, kunnioitamme toistemme luonteenpiirteitä.

Itse löydän Raamatusta Jeesuksen Jumaluuden hyvin kirkkaana ja näen sen myös loogisena, myös Raamatun ulkopuoliset lähteet todistavat, että alkuseurakunta palvoi Jeesusta Jumalana.

• Clark Kent

Seuraavassa textissä käy ilmi että Jeesus on Jumala:

1. Evankeliumi Johanneksen mukaan
      Sana tuli lihaksi
      Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. 2. Hän oli alussa Jumalan tykönä. 3. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on. 4. Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus. 5. Ja valkeus loistaa pimeydessä, ja pimeys ei sitä käsittänyt. 6. Oli mies, Jumalan lähettämä; hänen nimensä oli Johannes. 7. Hän tuli todistamaan, todistaaksensa valkeudesta, että kaikki uskoisivat hänen kauttansa. 8. Ei hän ollut se valkeus, mutta hän tuli valkeudesta todistamaan. 9. Totinen valkeus, joka valistaa jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan. 10. Maailmassa hän oli, ja maailma on hänen kauttaan saanut syntynsä, ja maailma ei häntä tuntenut. 11. Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan. 12. Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä, 13. jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta. 14. Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta. 15. Johannes todisti hänestä ja huusi sanoen: "Tämä on se, josta minä sanoin: se, joka minun jälkeeni tulee, on ollut minun edelläni, sillä hän on ollut ennen kuin minä." 16. Ja hänen täyteydestään me kaikki olemme saaneet, ja armoa armon päälle. 17. Sillä laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta. 18. Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt; ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, on hänet ilmoittanut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      69
      2522
    2. Olit ihan

Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      24
      2217
    3. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      105
      2157
    4. Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa

Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e
      Maailman menoa
      99
      2121
    5. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      9
      2062
    6. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

"Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      107
      1993
    7. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1895
    8. Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa

Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.
      Luterilaisuus
      597
      1889
    9. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      23
      1673
    10. Kemet lomautukset

Onkohan tuo oikein lain mukaista toimintaa jatkaa jo lomautettuina olevien uudelleen lomautusta yhdenvertaisuuden ja tas
      Suomussalmi
      40
      1447
    Aihe