Reaktiivinen niveltulehdus tai reuma?

elsa86

Nivelvaivani alkoivat noin kuusi viikkoa sitten, aiemmin en ole koskaan sellaisista kärsinyt. Yhtenä aamuna herätessäni oli vasemman jalan varvasnivel niin kipeä, että hädin tuskin pääsin kävelemään. Ajattelin, että kipu johtuu vääränlaisista kengistä, ja laitoin lenkkariini toisen pohjallisen. Pääsin kävelemään joten kuten juna-asemalle, ja kipu antoi päivän kuluessa periksi.

Seuraavana yönä meni töihin yövuoroon. Yön aikana oikea ranteeni kipeytyi, mutta olin töissä loppuun asti. Kipu jatkui seuravaan päivän, ja uuden yövuoron koittaessa jouduin lähtemään töistä tunnin jälkeen kotiin, koska käteni ei kestänyt työskentelyä. Työssäni pitää nostella koko ajan erilaisia tavaroita. Menin lääkäriin, ja lääkäri kirjoitti minulle päivän sairasloman, koska ranteeni oli edelleen turvoksissa ja kipeä. Myös sormeni nivelet olivat arat ja jäykät. Mainitsin lääkärille myös aiemmin kipetyneestä jalkaterästä. Lääkäri kirjoitti diagnoosiksi jonkinlaisen rannekanavan oireyhtymän.

Rannekivut antoivat viikonlopun aikana periksi ja palasin töihin. Heti ensimmäisenä työpäivänä oikea olkapääni kipeytyi niin pahasti, että työskentelin suurimman osan päivää vasemmalla kädellä. Yöllä kipuilivat sekä olkapää että kyynärpäät molemmista käsistä. Söin särkylääkkeitä ja käytin kylmäpusseja töistä tullessani (olen yrittänyt minimoida sairaslomapäivät, koska kesätyöläisenä on riskialtista pitää paljon sairaslomapäiviä, jos mielii töihin vielä tulevaisuudessakin).

Kun käsissä olevat kivut antoivat vähitellen periksi, alkoivat jalkakivut: ensin kipeytyivät nilkat, sitten polvet. Joskus särkee myös lonkkia. Yhtenä päivänä kivut olivat niin pahat, että pääsin tuskin kävelemään. Kävin työterveys-terveydenhoitajalla, ja hän epäili kivuistani yersenia-bakteeria ja sanoi, että kipuihin ei ole muuta lääkettä kuin burana ja aika (kerroin hänelle olleeni Puolassa toukokuun alussa 2-5.5. ja saaneeni matkan aikana rajun vatsataudin, joka kesti noin neljä päivää ). Salmonellaa en matkalta saanut, koska minulle tehtiin salmonella-testi ennen kesätyöni alkamista. Kävin uudestaan lääkärillä ja kerroin nyt Puolan matkastani ja kaikissa nivelissä ilmenneistä kivuista. Lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä, ettei minulla luultavasti ole reaktiivista niveltulehdusta, koska nivelkivut tulivat vasta n. 8 viikon kulessa vatsataudista, eikä minulla ole ollut kuumetta. Minulta otettiin monenlaiset verikokeet: tulehdusarvot, senkka, vasta-aineet, ja toinen (?) reumakokeista. Kaikki olivat normaaleita, niistä ei siis selvinnyt mitän. Toista reuma-koetta en vielä tehnyt, koska olin syönyt aamulla, ja koe olisi pitänyt tehdä tyhjällä vatsalla. Lääkäri sanoi, että palataan asiaan, jos kokeista selviää jotain. No ei selvinnyt. Kivut kuitenkin jatkuvat. Kuinka todennäköistä on, että minulla olisi reaktiiviinen niveltulehdus, vaikkei verikokeista selvinnyt mitään. Onko se mahdollista? Entä vastaavatko kipuni reuman oireita? On outoa, että lähes kaikki nivelet ovat kipuilleet nyt 6 viikon aikana, ja aiemmin minulla ei ole ollut mitään oireita. Suvussani on nivelreumaa (ainakin 3 serkulla ja tädilläni). Onko mahdollista, että minulla olisi se myös, vaikkei verikokeista mitään selvinnytkään. Haluaisin asiaan selvyyden, mutta en tiedä, mitä tekisin, kun lääkäri ei antanut ohjeita jatko-toimiin... Täytyykö minun vain odottaa ja katsoa, kuinka kauan kivut jatkuvat? Onneksi kesätyöni loppuu viikon kuluttua, koska jalkojen nivelten kivut tuntuvat pahenevan tai ainakin korostuvan seisomatyössä. Kiitos etukäteen jos joku jaksaa kommentoida. :)

2

2727

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • erikoislääkärille

niin asia voi selvitä

• xxxxxxx

Viime talvena eräänä aamuna sängystä noustessani ihmettelin, että onko varpaani mennyt poikki, kun varpaan tyvinivel oli niiiiiiiiiiiiin kipeä.
      Ajattelin jotakin rasittumisen tapaista ja jatkoin köpöttelyä ja paranemista.
      Kuukauden jälkeen googlasin päkiäkipuaiheella ja löysin itseni lukemasta nivelreumasta.

Kun oireet eivät parantuneet ja olin syönyt särkylääkettä vaivoihini, menin suoraan reumatologille.
      Minullakin on suvussa nivelreumaa, joten geeniperimää löytyy. Veressä se näkyy myös, MUTTA moni seronegatiivinen tapaus todistaa, että nivelreumaa sairastavan veriarvot voivat olla täysin normaalit.
      Jos tunnet saunailtaa seuraavana päivänä nivelissäsi "krapulaa" tai säätilan muutuessa sateiseen suuntaan niveliäsi särkee...nämä pari käytönnön oiretta puhuvat nivelreuman puoleen.

Eli jos oireesi vain jatkuvat/pahenevat niin ehdottomasti suoraan asiantuntijan pakeille! Paha nivelreuma pitää saada mahd.aikaisin hoitoon, että taudin eteneminen niveltuhoineen saadaan suitsittua.

Tsemppiä!

PS. Sain apua E-EPA kalaöljytableteista...josko haluaisit alkajaisiksi lääkitä itseäsi "omin nokkinesi" : )

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      72
      2756
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2674
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1550
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1490
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1392
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1257
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1209
    Aihe