Asiallista keskustelua kiitos =)
V-150 luokan ajateltu huippunopeus on 65s. Olen ajatellut ostaa tuulilasiveneen ja rakentaa siitä kilpurin kyseiseen luokkaa.. Nyt kysyisin, että jos vene on kulkenut 40hv noin 30s niin saako sen kulkemaan 60hv:lla edes 40s. Vai onko tavallisesta tuulilasiveneestä aivan turha edes yrittää rakentaa nopeeta kilpavenettä.
Sitten jos joku tietää, että paljon se vaikuttaa kulkunopeuteen kun kone nostetaan ihan pintaan. Potkuriakseli esim. vain 5cm rungon alapuolelle. Jos sillä sais toiset 10s lisää niin sitten veneen pitäisi kulkea jo 50s.
Tietysti kaikki vaikuttaa kaikkeen, moottori, potkuri, veneen pohja ja muoto jne.. Mutta edes teoriassa. Jos jollain on nopea tuulilasivene niin saa kertoa, että millä koneella / potkurilla..
Kiitos.
V-150 kilpaveneet
14
940
Vastaukset
- tuulilasiveneestä
tehdyllä voit käydä katsomassa kilpailuja. Ja hyvä yleisohje on KVG.
- liian vanha
ymmärtämään näitä nykyajan lyhenteitä.. Onneksi osaan googlettaa..
- Joakim_
65 kn on jo todella kova vauhti. "Tavallinen" tuulilasivene ei tuollaista vauhtia kulje millään koneella. Eikä myöskään kestä.
V-150 säännöissä veneen pitää olla aika iso: 570 pitkä ja painaa matkustajineen 840 kg: http://www.xii.fi/pdf/v150saannot2009.pdf
Mikäs tuulilasivene olisi tuollainen? Ehkä Yamarin 600 BR? Sen voisi ehkä saada oikein yrittämällä kulkemaan lähes 60 kn vakio 150:llä, mutta 65 jää haaveeksi (onnistuu 225 hv koneella).
Yamarinilla ei liene kuitenkaan pienintäkään mahdollisuutta pärjätä oikealle V-150 luokkkaan sopivalle kilpaveneelle.
Se mitä joku vene kulkee 40 hv koneella kertoo aika vähän vauhdista 150 hv koneella. 40 hv koneelle sopiva kilpavene kulkee sillä yli 50 kn, mutta on aivan liian kevyt ja pieni V-150 luokkaan.- V-150
Särkisalon meripäivillä kyseissä luokassa oli 3 venekuntaa tämän näköisellä kalustolla:
OMP
Johnson 150
Tintorera 20
Mercury 135
Yamarin 600
Yamaha 150
3. sijoittuneella meni 66 mpk:n aikaa 1 tunti 26min ja se tekee keskinopeudeksi 46s.
Sopiva 5.2m pitkä tuulilasivene olisi katottuna valmiiksi ja siihen todennäköisesti saisi sen vaadittavan 50cm lisää pituutta kun laittaa moottorin perään. V-150 on ns. harrasteluokka, mutta ei se harrasteluokalta vaikuta jos vene moottori tulisi maksamaan yli 20 000e.. Ajattelin päästä kiusaamaan luokan huippuja edes kerran vuodessa särkisaloon alle 2000e kalustolla.. Kyllä ne kestää kun laittaa vaan lisää lasikuitua jos näyttää pahalta.. - olisit
V-150 kirjoitti:
Särkisalon meripäivillä kyseissä luokassa oli 3 venekuntaa tämän näköisellä kalustolla:
OMP
Johnson 150
Tintorera 20
Mercury 135
Yamarin 600
Yamaha 150
3. sijoittuneella meni 66 mpk:n aikaa 1 tunti 26min ja se tekee keskinopeudeksi 46s.
Sopiva 5.2m pitkä tuulilasivene olisi katottuna valmiiksi ja siihen todennäköisesti saisi sen vaadittavan 50cm lisää pituutta kun laittaa moottorin perään. V-150 on ns. harrasteluokka, mutta ei se harrasteluokalta vaikuta jos vene moottori tulisi maksamaan yli 20 000e.. Ajattelin päästä kiusaamaan luokan huippuja edes kerran vuodessa särkisaloon alle 2000e kalustolla.. Kyllä ne kestää kun laittaa vaan lisää lasikuitua jos näyttää pahalta..sitten vähintään neljäs! V-50 voisi olla myös ihan hyvä vaihtoehto...
- Joakim_
V-150 kirjoitti:
Särkisalon meripäivillä kyseissä luokassa oli 3 venekuntaa tämän näköisellä kalustolla:
OMP
Johnson 150
Tintorera 20
Mercury 135
Yamarin 600
Yamaha 150
3. sijoittuneella meni 66 mpk:n aikaa 1 tunti 26min ja se tekee keskinopeudeksi 46s.
Sopiva 5.2m pitkä tuulilasivene olisi katottuna valmiiksi ja siihen todennäköisesti saisi sen vaadittavan 50cm lisää pituutta kun laittaa moottorin perään. V-150 on ns. harrasteluokka, mutta ei se harrasteluokalta vaikuta jos vene moottori tulisi maksamaan yli 20 000e.. Ajattelin päästä kiusaamaan luokan huippuja edes kerran vuodessa särkisaloon alle 2000e kalustolla.. Kyllä ne kestää kun laittaa vaan lisää lasikuitua jos näyttää pahalta..Seuraavan päivän kisan näytti Yamarin voittaneen 50 kn keskinopeudella. Keskinopeus voi olla jotain aivan muuta kuin huippunopeus riippuen radasta ja kelistä.
50 kn pääsee jo vaikkapa avo Flipper 640:llä 150 hv koneella ja monella muulla härvelillä. Jos siis tavoite ei ole siis päästä lähellekään tuota 65 kn vauhtia, homma helpottuu radikaalisti. Jos tuo luokka saa vähääkän innostusta, ei noilla 50 kn vehkeillä ole mitään jakoa enää.
Paljon halvempi olisi tosiaan tuo V-50. 2000e kalustolla ei taatusti pärjää V-150 luokassa. Eihän 2000e:lla saa edes 150 hv konetta. - totta turisette
olisit kirjoitti:
sitten vähintään neljäs! V-50 voisi olla myös ihan hyvä vaihtoehto...
Mutta edelleen se löytämäni 5.20m pitkä runko olisi varmaan ihan passeli.. V-50 luokassa veneen minimi paino on 300kg ja tämä runko painaisi 350kg.
Olisi tuo luokka ainakin säännöiltäänkin vähän helpompi, vaikka samat varusteet täytyy kummassakin tehdä ja hommata.
"Veneen minimipituus 4,15 m ja maksimipituus 5,70 m." tässä ei kerrota miten pituus lasketaan. Pelkkä runko vai otetaanko moottori mukaan.
Ja onko kukaan seurannut kilpaveneilyä, että kuinka paljon V-50 luokan kisoja järjestetään kesässä? Nopeesti googletettuna en löytänyt montaakaan. - keskinopeutena
Joakim_ kirjoitti:
Seuraavan päivän kisan näytti Yamarin voittaneen 50 kn keskinopeudella. Keskinopeus voi olla jotain aivan muuta kuin huippunopeus riippuen radasta ja kelistä.
50 kn pääsee jo vaikkapa avo Flipper 640:llä 150 hv koneella ja monella muulla härvelillä. Jos siis tavoite ei ole siis päästä lähellekään tuota 65 kn vauhtia, homma helpottuu radikaalisti. Jos tuo luokka saa vähääkän innostusta, ei noilla 50 kn vehkeillä ole mitään jakoa enää.
Paljon halvempi olisi tosiaan tuo V-50. 2000e kalustolla ei taatusti pärjää V-150 luokassa. Eihän 2000e:lla saa edes 150 hv konetta.50 solmua keskinopeus on jo aika kova, kyllä siihen vaaditaan 60 solmun huippuja.
Jos veneen huippunopeus optimioloissa on 50 solmua niin ratakisassa tuksin pääsee 35 solmun keskinipeuksiin, nos ei veneen ajoominaisuudet ole eritysen hyvät jotta voi ajaa luukku auki koko matkan käännöksineen. - myrskyreitin?
Joakim_ kirjoitti:
Seuraavan päivän kisan näytti Yamarin voittaneen 50 kn keskinopeudella. Keskinopeus voi olla jotain aivan muuta kuin huippunopeus riippuen radasta ja kelistä.
50 kn pääsee jo vaikkapa avo Flipper 640:llä 150 hv koneella ja monella muulla härvelillä. Jos siis tavoite ei ole siis päästä lähellekään tuota 65 kn vauhtia, homma helpottuu radikaalisti. Jos tuo luokka saa vähääkän innostusta, ei noilla 50 kn vehkeillä ole mitään jakoa enää.
Paljon halvempi olisi tosiaan tuo V-50. 2000e kalustolla ei taatusti pärjää V-150 luokassa. Eihän 2000e:lla saa edes 150 hv konetta.Sunnuntain kisa oli siirretty kovan tuulen takia myrskyreitille, jonka pituutta en ainakaan itse tiedä.. Tuntuisi oudolta, että sunnuntaina olisi menty kovempaa kuin lauantain helteessä..
- Joakim_
myrskyreitin? kirjoitti:
Sunnuntain kisa oli siirretty kovan tuulen takia myrskyreitille, jonka pituutta en ainakaan itse tiedä.. Tuntuisi oudolta, että sunnuntaina olisi menty kovempaa kuin lauantain helteessä..
Katsoin kutsusta pituudet, sillä tuloksissa niitä ei ollut. Ajoiko kaikki veneet saman reitin? Jos ajoivat, Yamarin oli nopeampi kuin monta kattia.
Ei kai noi "avomeriradat" kovin mutkaisia ole? Kai keskinopeus on varsin lähellä huippunopeutta, jos keli sallii huippunopeudella ajamisen?
- v-150
Hanki uusi tai käytetty mittoihin sopiva vene, niitä kyllä löytyy käytettyjen palstoilta. Siihen uusi tai käytetty 150 heppainen vakiomoottori,
Suomessa meitä ei ole liikaa tässä sarjassa. Riittää hyvin jos saat paketin kulkemaan vähän yli 50 solmua.
Ei kun mukaan vaan, ei ole vaikeaa, mutta hauskaa.
LISÄTIETOJA RUSETTI SIVUILTA- taisi olla
tuo alle 2000€..
- V-150
2000e:lla saisin ostettua Argon tai ainakin Argoa vastaavan rungon V-50 luokkaan. Onko kirjoittajalla mitään havaintoa / ajatusta, että kuinkamonta venekuntaa ajaisi V-50 sarjaa ensikaudella? Kilpaveneily on täysin uusi asia, vaikka harrasteveneilijä olenkin.. Ainakin ensimmäisen vuoden voisin ajaa V-50 luokkaa ja siirtyä sen jälkeen V-150..
Rekisteröidyin Rusetin foorumille jo sunnuntaina, mutta eivät ole vielä vahvistaneen rekisteröitymistäni :o Btw, rusetin etusivulla Förby race:n ensimmäisessä kuvassa näkyy allekirjoittaneen Flipper HT taka-alalla :D - ..,,,,..,,,
V-150 kirjoitti:
2000e:lla saisin ostettua Argon tai ainakin Argoa vastaavan rungon V-50 luokkaan. Onko kirjoittajalla mitään havaintoa / ajatusta, että kuinkamonta venekuntaa ajaisi V-50 sarjaa ensikaudella? Kilpaveneily on täysin uusi asia, vaikka harrasteveneilijä olenkin.. Ainakin ensimmäisen vuoden voisin ajaa V-50 luokkaa ja siirtyä sen jälkeen V-150..
Rekisteröidyin Rusetin foorumille jo sunnuntaina, mutta eivät ole vielä vahvistaneen rekisteröitymistäni :o Btw, rusetin etusivulla Förby race:n ensimmäisessä kuvassa näkyy allekirjoittaneen Flipper HT taka-alalla :DLuulisi että jos saisit vielä muitakin mukaan, niin miksei...aika vähän tuntuu olevan kilpailijoita kaikissa luokissa muutenkin.
Argo 16 taitaa olla kilpailukykyinen jopa pieneen budjettiin..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645592Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204207Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172906- 1522170
- 171906
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1241728- 951377
- 681154
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171126Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o77978