Nykyään jos et

On näitä

muuta osaa niin älä aja lepuuttajat sivuilla. Nykyään joka toinen vene ajelee ja veneilyn perussääntöihin kuuluu ettei näin tehdä. Vai käveletkö sepalus auki kaupungilla joka on täysin verrattavissa. Ja jos et tiedä mitkä on lepuuttajat niin ne on ne ilmalla täydetävät suikulat jotka on kiinni veneen laidoissa ja niiden tarkoitus on estää vahingot omalle että naapurin veneelle kun liikut satamassa.
Tiedän että tämä viesti on turhaa mutta minun silmälle ne ovat hirveän näköiset kun kovassa vauhdissa kimpoilevat edestakaisin pitkin laitoja.

56

3841

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oikein tulee?

      Vai että "veneilyn perussääntöihin"? Paskan latvat. Veneilyn perussäännöt ovat kirjassa nimeltä "Vesiliikenteen säädökset". Siinä kirjassa on käytännössä kaikki, mitä veneilijän tarvitsee noudattaa ja aika tavalla sellaistakin, mikä ei häntä koske (mm. lähes koko Merilaki), eikä siellä puhuta lepuuttajista mitään.

      Jos sinun silmiäsi häiritsee, että jollakulla on lepuuttajat alhaalla ajossa, niin älä katso.

      • nappiin meni

        arvata että heitä on myös näillä palstoilla. Ei se nyt missään laessa ole mutta on niin paljon asioita ns. herrasmies pohjalta ja sinä et siihen porukkaan kyllä kuulu.
        Ajele vain rauhassa miten haluat ja ei minua häiritse jos ei joku siihen porukkaan kuulu. Varmaan kuljet kadulla myös sepallus auki sillä ei sitäkään laki kiellä mutta kyllä se näyttää naurettavalta.


      • lepuuttajat sivulla
        nappiin meni kirjoitti:

        arvata että heitä on myös näillä palstoilla. Ei se nyt missään laessa ole mutta on niin paljon asioita ns. herrasmies pohjalta ja sinä et siihen porukkaan kyllä kuulu.
        Ajele vain rauhassa miten haluat ja ei minua häiritse jos ei joku siihen porukkaan kuulu. Varmaan kuljet kadulla myös sepallus auki sillä ei sitäkään laki kiellä mutta kyllä se näyttää naurettavalta.

        En tiedä missä päin ajelet, mutta ainakaan tuolla Saaristomerellä ei läheskään joka toisella ole lepuuttajat sivulla, hyvin harvalla itse asiassa. Ja siihenkin voi olla pari "laillista" syytä: ensinnäkin unohdus ja toisekseen se, että venettä ollaan siirtämässä lyhyehkö matka laiturista toiseen. Ainakaan itse en ota lepuuttajia pois kun puksuttelen kotirannasta bensikselle. Oli sitten kamalan näköistä tai ei!


      • toisten tekemiset
        nappiin meni kirjoitti:

        arvata että heitä on myös näillä palstoilla. Ei se nyt missään laessa ole mutta on niin paljon asioita ns. herrasmies pohjalta ja sinä et siihen porukkaan kyllä kuulu.
        Ajele vain rauhassa miten haluat ja ei minua häiritse jos ei joku siihen porukkaan kuulu. Varmaan kuljet kadulla myös sepallus auki sillä ei sitäkään laki kiellä mutta kyllä se näyttää naurettavalta.

        Aloittelijat tietenkin töppäilevät, mutta heille se suotakoon. Eihän se fendarien heiluminen kulussa olevan veneen kyljillä oikeastaan ketään haittaa, vaikka tarpeetonta onkin. Ehkä siitä on muille jopa hyötyä: toissa kesänä pyydystin avomerellä siistin fendarin ja otin sen omaan käyttööni.
        Jos fendarit, lepuuttajat, välttämättä haluaa pitää koko ajan ulkona, voisi tehdä kuten ammattiveneissä näkee. Katsokaa esim. luotsiveneitä, joissa fendarit voivat olla sidottuina kylkiin. Vapaana heilumaan niitä ei ammattimerenkulkijakaan jätä.


      • Anonyymi

        Hyvät merimiestavat ,oletko kuullut sellaista sanaa,tampio.


    • samaa mieltä

      Lisäksi ärsyttää nähdä näitä nykyveneilijöitä, jotka saattavat ajella ilman kipparilakkia, jotkut jopa ihan tavallinen lippalakki päässä! Onpahan tullut nähtyä sellainenkin veneilykulttuurin häväistys kuin peräliputon purjevene! Pöyristyttävää.

      • vene ei käytä

        Kilpaileva vene ei käytä perälippua. Ja se on perinne, osa veneilykulttuuria eikä mikään häväistys.


      • jälkeen

        laiturissa olevesta veneestä on perälippu ehdottomasti laskettava paitsi juhannuksena jolloin lippua pidetään paikallaan koko yön. Lipun paikalleen jättäjiä on lupa ylenkatsoa, heille on myös lupa vittuilla ja keksiä tarpeellisia lisänimiä. Joskus yöliputtajaa voidaan käydä myös ns. miehissä hieman opastamassa. Esimerkiksi seuralaituriin pidemmäksi aikaa jätetyssä veneessä ei lippua käytetä. Että tässä sinulle moukalle hieman aviisia.


      • sinua vähäsen
        vene ei käytä kirjoitti:

        Kilpaileva vene ei käytä perälippua. Ja se on perinne, osa veneilykulttuuria eikä mikään häväistys.

        Minä en ole koskaan käyttänyt lippua purjeveneeni perässä. En ole vielä löytänyt mitään syytä pistää sinne yhtä ylimääräistä stångaa.


      • Anonyymi
        jälkeen kirjoitti:

        laiturissa olevesta veneestä on perälippu ehdottomasti laskettava paitsi juhannuksena jolloin lippua pidetään paikallaan koko yön. Lipun paikalleen jättäjiä on lupa ylenkatsoa, heille on myös lupa vittuilla ja keksiä tarpeellisia lisänimiä. Joskus yöliputtajaa voidaan käydä myös ns. miehissä hieman opastamassa. Esimerkiksi seuralaituriin pidemmäksi aikaa jätetyssä veneessä ei lippua käytetä. Että tässä sinulle moukalle hieman aviisia.

        Miten lippu ja leputtajat liittyvät toisiinsa. Lipun käytöstä on virallinen ohjeistus. Leputtajia saa jokainen käyttää miten haluaa. Ne voi tunkea vaikka omaan ahteriin jos haluaa. Jos joku haluaa roikottaa niitä veneen ollessa kulussa ei se minua haittaa.


    • barta

      Meilläpäin tavattiin sanoa, että "ei olla porilaisia, nostetaan fendarit ylös"

      • hyvä pointti

        näin ja näitä "porilaisia" näyttää olevan kyllä paljon ja ihan joka puolella Suomea. Pitää varmaan olla jo huolissaan?


    • valitettavasti

      kaikki kunnon jutut varsinkin veneilyssä ovat kaadettu romukoppaan ja jos ei ole lakia niin sitten vikistään että kun ei laki määrää jne. Eikö perkele ole muuta kuin että pitää poliisin ojentaa ja sittenkin valitetaan että perku.... Mitään tapoja ei enää tunneta ja tuossa yksi päivä oli kyllä paras. Meillä Päijänteellä on yksi mukava paikka mutta siellä on vain yksi laituri. Kun kunnolla laittaa veneet niin siihen mahtuu 7-9 metrisiä n. 5 kpl mutta yksi saatanan näitä uusia veneilijöitä oli jättänyt 7 metrin veneen laiturin päähän joka esti homman että saimme vain 2 venettä kiinni. Kävimme hänelle siitä sanomassa mutta sanoi että helvettiin valittamasta. Kun hän oli lähdössä niin ilkesi pyytää vielä apua että pääsee laiturista ehjänä ulos. Ei ollut meistäkään auttamaan, ei sitten millään vaikka olisi tehnyt mitä. Tämä oli nyt aivan äärilaita mutta kertoo missä ollaan ja tuttu ääliömäisyys maanteiltä on valitettavasti tullut myös vesille viimeisen 3 vuoden aikana. Kannata ajokorttia ja erittäin tiukkaa seulaa ettei nämä ääliöt edes sitä läpäise sillä kovin vaikea ei tarvitse olla testi että tuolla älykkyysmäärällä läpi menisi.

      • meno jokapaikassa

        postmodernissa maailmassa kaikenlaiset asiat kyseenalaistetaan, Miksei muka tylsää veistä saa pistää suuhun - haarukkahan on paljon paljon vaarallisempi. Myöskään toimijan iästä tai edes virkaiästäkään ei ole aina kysymys. Minun kokemukseni perusteella näitä kylkikiinnittyjiä löytyy myös esim. yli 65 vuotiaista merikarhujen HR:llä purjehtivista jäsenistäkin. Ehkä käyttäytyvät karhupaikoissa eri tavalla.


      • Veneessä on
        meno jokapaikassa kirjoitti:

        postmodernissa maailmassa kaikenlaiset asiat kyseenalaistetaan, Miksei muka tylsää veistä saa pistää suuhun - haarukkahan on paljon paljon vaarallisempi. Myöskään toimijan iästä tai edes virkaiästäkään ei ole aina kysymys. Minun kokemukseni perusteella näitä kylkikiinnittyjiä löytyy myös esim. yli 65 vuotiaista merikarhujen HR:llä purjehtivista jäsenistäkin. Ehkä käyttäytyvät karhupaikoissa eri tavalla.

        Tarjolla seksiä jos fendarit roikkuu veneen kyljellä.
        Saisimmeko vielä värikoodin, punaisilla fendareilla tarjolla naisille ja sinisillä miehille?


      • porilaisia
        meno jokapaikassa kirjoitti:

        postmodernissa maailmassa kaikenlaiset asiat kyseenalaistetaan, Miksei muka tylsää veistä saa pistää suuhun - haarukkahan on paljon paljon vaarallisempi. Myöskään toimijan iästä tai edes virkaiästäkään ei ole aina kysymys. Minun kokemukseni perusteella näitä kylkikiinnittyjiä löytyy myös esim. yli 65 vuotiaista merikarhujen HR:llä purjehtivista jäsenistäkin. Ehkä käyttäytyvät karhupaikoissa eri tavalla.

        Meilläkin puhutaan (saaristomerellä) porilaisista, kun on fenderit alhaalla. Ettei vaan turkulaiset yritä hämätä, vai onko porilaiset tosiaan levinneet niin laajalle?


      • hietasaari

        On niitä vanhojakin veneilijöitä,jotka eivät osaa käyttäytyä.On siellä päijänteellä sellainenkin saari,jossa on ihana hiekkaranta ja tilaa olisi tosi monelle veneelle,mutta nämä vanhat seilaajat isoilla laivoillaan laittaa kiinnitysköydet niin leveelle,ettei rantaan mahdu.Ja jos yrittää pyytää siirtään köysiä,he vaan istuvat terasseillaan ja ovat kuin eivät kuulisikaan.Ja on se veneily sen verran vaikeaa,että ehkäpä vanhat seilaajat voisivat muistella omia alkuaikojaan kun ihan kaikki ei sujunutkaan oppikirjojen mukaan ja olla hieman myötätuntoisempia.


      • säälittävää
        hietasaari kirjoitti:

        On niitä vanhojakin veneilijöitä,jotka eivät osaa käyttäytyä.On siellä päijänteellä sellainenkin saari,jossa on ihana hiekkaranta ja tilaa olisi tosi monelle veneelle,mutta nämä vanhat seilaajat isoilla laivoillaan laittaa kiinnitysköydet niin leveelle,ettei rantaan mahdu.Ja jos yrittää pyytää siirtään köysiä,he vaan istuvat terasseillaan ja ovat kuin eivät kuulisikaan.Ja on se veneily sen verran vaikeaa,että ehkäpä vanhat seilaajat voisivat muistella omia alkuaikojaan kun ihan kaikki ei sujunutkaan oppikirjojen mukaan ja olla hieman myötätuntoisempia.

        Aika oudolta tuntuu se, että johonkin rantaan ei mahtuisi ellei sinne aikaisemmin kiinnittynyt vene muuta kiinnitysköysiensä paikkoja. Itselleni ei ole juolahtanut mieleenkään mennä jonkun "terassiveneen" vierustalle ja pyytää kipparia muuttamaan veneensä kiinnityksiä, että itse pääsisin lähemmäksi. Haittaako muuten sekään, jos keulaköydet menee ristiin naapurin kanssa vai mikä oli pointtisi? Miksi luonnonsatamassa pitää tuppautua lähietäisyydelle? En tunne Päijänteen nykyistä venekantaa. Onko Päijänteellä sukupolvien välistä kaunaa, kun kerrot "vanhoista seilaajista isoilla laivoillaan"?


      • Päijänteellä päin
        säälittävää kirjoitti:

        Aika oudolta tuntuu se, että johonkin rantaan ei mahtuisi ellei sinne aikaisemmin kiinnittynyt vene muuta kiinnitysköysiensä paikkoja. Itselleni ei ole juolahtanut mieleenkään mennä jonkun "terassiveneen" vierustalle ja pyytää kipparia muuttamaan veneensä kiinnityksiä, että itse pääsisin lähemmäksi. Haittaako muuten sekään, jos keulaköydet menee ristiin naapurin kanssa vai mikä oli pointtisi? Miksi luonnonsatamassa pitää tuppautua lähietäisyydelle? En tunne Päijänteen nykyistä venekantaa. Onko Päijänteellä sukupolvien välistä kaunaa, kun kerrot "vanhoista seilaajista isoilla laivoillaan"?

        Paha sanoa, kun ei paikkaa tunne, mutta tiedän kyllä, että leveä laiturikiinnitys voi tehdä seuraaville tulijoille tilanteen hankalaksi. Pahimmillaan voi olla niin, että veneen keula ei yllä tarpeeksi lähelle, että keulagasti pystyisi astumaan laiturille.


      • vissiin laitetaan
        säälittävää kirjoitti:

        Aika oudolta tuntuu se, että johonkin rantaan ei mahtuisi ellei sinne aikaisemmin kiinnittynyt vene muuta kiinnitysköysiensä paikkoja. Itselleni ei ole juolahtanut mieleenkään mennä jonkun "terassiveneen" vierustalle ja pyytää kipparia muuttamaan veneensä kiinnityksiä, että itse pääsisin lähemmäksi. Haittaako muuten sekään, jos keulaköydet menee ristiin naapurin kanssa vai mikä oli pointtisi? Miksi luonnonsatamassa pitää tuppautua lähietäisyydelle? En tunne Päijänteen nykyistä venekantaa. Onko Päijänteellä sukupolvien välistä kaunaa, kun kerrot "vanhoista seilaajista isoilla laivoillaan"?

        perä kiinni rantaan kummaltakin puolelta 20 metriä leveälle, keula rantahiekassa, eikä ankkuria käytetä lainkaan. Tästä taitaa olla kysymys.


      • paikallisesta tavasta
        Päijänteellä päin kirjoitti:

        Paha sanoa, kun ei paikkaa tunne, mutta tiedän kyllä, että leveä laiturikiinnitys voi tehdä seuraaville tulijoille tilanteen hankalaksi. Pahimmillaan voi olla niin, että veneen keula ei yllä tarpeeksi lähelle, että keulagasti pystyisi astumaan laiturille.

        Niin siis tässähän on kysymys siitä, että isojen teräspaattien omistajat ajavat keulan rantaan ja perästä vedetään köydet 45 asteen kulmassa rantapuihin. (Ei siis ankkuria) Näin 12 metrinen vene varaa molemmille puolilleen sen 12 metriä. Heti köyden kiinnityskohtaan voi työntää samanlaisen, jolloin köydet ovat ristissä siinä välissä eikä siihen sitten kyllä enää voi lisää veneitä kiinnittää eli veneet ovat noin 12 metrin päässä toisistaan.

        Kyllä Päijänteellä rantoja riittää vaikka ei siellä ihan kylki kyljessä ollakaan.


      • hyvä paikka
        Päijänteellä päin kirjoitti:

        Paha sanoa, kun ei paikkaa tunne, mutta tiedän kyllä, että leveä laiturikiinnitys voi tehdä seuraaville tulijoille tilanteen hankalaksi. Pahimmillaan voi olla niin, että veneen keula ei yllä tarpeeksi lähelle, että keulagasti pystyisi astumaan laiturille.

        Mämminiemi ja kuka on siellä käynnyt niin tietää paikan.


      • ahdas ranta
        säälittävää kirjoitti:

        Aika oudolta tuntuu se, että johonkin rantaan ei mahtuisi ellei sinne aikaisemmin kiinnittynyt vene muuta kiinnitysköysiensä paikkoja. Itselleni ei ole juolahtanut mieleenkään mennä jonkun "terassiveneen" vierustalle ja pyytää kipparia muuttamaan veneensä kiinnityksiä, että itse pääsisin lähemmäksi. Haittaako muuten sekään, jos keulaköydet menee ristiin naapurin kanssa vai mikä oli pointtisi? Miksi luonnonsatamassa pitää tuppautua lähietäisyydelle? En tunne Päijänteen nykyistä venekantaa. Onko Päijänteellä sukupolvien välistä kaunaa, kun kerrot "vanhoista seilaajista isoilla laivoillaan"?

        Päijänteellä on upeita paikkoja pilvin pimein,mutta pari suurta suosikkia on ja niissä voi varsinkin heinäkuussa olla tosi ahdasta.Kerran yhdellä hiekkarannalla oli siis jo 15 suurta venettä ja niiden väleissä risteilivät levällään peräkiinnitysköydet rantaan puihin,eli mitenkäs siihen väliin enää voi mahtua,kun köydet tai siis liinat ovat kuin hämähäkinverkko?Vaikea on enää kulkea edes omaan veneeseensä jos väliin päättäisi rantautua.Mutta pointti on siis se,että nämä suuret laivat ovat usean metrin päässä toisistaan ja varaavat itselleen rantaalueita vetämällä köydet rantaan mahdollisimman levälleen,eikä siihen silloin mahdu rantaan kuin muutamia laivoja ja kaikki varsinkin pienemmät veneet saavat rantautua kaislikonreunaan huonommille paikoille jos mahtuvat rantaan ollenkaan.Päijänne on merta rajallisempi ja siksi rantautumispaikkojakin on vähemmän ja sen vuoksi yhdellä rannalla voi ja tarvitseekin veneitä olla mahdollisimman tiheässä.Yleensä tilaa löytyy ja useat siirtävät köysiään vapaaehtoisestikin,mutta poikkeuksiakin löytyy ja näin meille kävi viime kesänä.


      • laituriin
        ahdas ranta kirjoitti:

        Päijänteellä on upeita paikkoja pilvin pimein,mutta pari suurta suosikkia on ja niissä voi varsinkin heinäkuussa olla tosi ahdasta.Kerran yhdellä hiekkarannalla oli siis jo 15 suurta venettä ja niiden väleissä risteilivät levällään peräkiinnitysköydet rantaan puihin,eli mitenkäs siihen väliin enää voi mahtua,kun köydet tai siis liinat ovat kuin hämähäkinverkko?Vaikea on enää kulkea edes omaan veneeseensä jos väliin päättäisi rantautua.Mutta pointti on siis se,että nämä suuret laivat ovat usean metrin päässä toisistaan ja varaavat itselleen rantaalueita vetämällä köydet rantaan mahdollisimman levälleen,eikä siihen silloin mahdu rantaan kuin muutamia laivoja ja kaikki varsinkin pienemmät veneet saavat rantautua kaislikonreunaan huonommille paikoille jos mahtuvat rantaan ollenkaan.Päijänne on merta rajallisempi ja siksi rantautumispaikkojakin on vähemmän ja sen vuoksi yhdellä rannalla voi ja tarvitseekin veneitä olla mahdollisimman tiheässä.Yleensä tilaa löytyy ja useat siirtävät köysiään vapaaehtoisestikin,mutta poikkeuksiakin löytyy ja näin meille kävi viime kesänä.

        Tänä kesänähän on puhuttu paljon siitä,että vierassatamat ovat tupaten täynnä.Ahtaisiin laitureihin on joskus tosi vaikea rantautua.Voihan olla,että tässäkin laiturissa oli aiemmin ollut väkeä,eikä kyseinen veneilijä ollut päässyt kiinnittymään paremmin.Ja tuo fendarikeskustelu on ihan idioottimaista.Mitä väliä sillä on jos joku haluaa ajella fendarit alhaalla?Tai sitten hän ei vain ole muistanut nostaa niitä.Sehän on tuon veneilijän oma asia,ei kaikesta aina tartte valittaa.


      • näin meillä
        Veneessä on kirjoitti:

        Tarjolla seksiä jos fendarit roikkuu veneen kyljellä.
        Saisimmeko vielä värikoodin, punaisilla fendareilla tarjolla naisille ja sinisillä miehille?

        Roikkuvat fenderit, viesti kanssaveneilijöille että huoria on paatissa. Siitä että olisiko homoilla oma värikoodi en ole kuullut.


      • Not-real
        laituriin kirjoitti:

        Tänä kesänähän on puhuttu paljon siitä,että vierassatamat ovat tupaten täynnä.Ahtaisiin laitureihin on joskus tosi vaikea rantautua.Voihan olla,että tässäkin laiturissa oli aiemmin ollut väkeä,eikä kyseinen veneilijä ollut päässyt kiinnittymään paremmin.Ja tuo fendarikeskustelu on ihan idioottimaista.Mitä väliä sillä on jos joku haluaa ajella fendarit alhaalla?Tai sitten hän ei vain ole muistanut nostaa niitä.Sehän on tuon veneilijän oma asia,ei kaikesta aina tartte valittaa.

        Syy, miksi fendeerit roikkuu ajossa veneen kyljessä on useinmiten unohdus.
        Syy miksi asioita unohtuu on kiusallisen usein, ettei veneestä löydy sen verran selvää henkilöä joka olisi tajunnut nostaa ne ylös.
        Kohdatessa sellainen vene liikkeessä on ihan fiksua jättää reilumpi "turvaväli"
        koska kännisestä kipparista ei aina tiedä.....


      • Seksiämerellekin
        näin meillä kirjoitti:

        Roikkuvat fenderit, viesti kanssaveneilijöille että huoria on paatissa. Siitä että olisiko homoilla oma värikoodi en ole kuullut.

        Vaadin että tästä luodaan uusi värikoodi!


        :D :D


      • kynnon kyrpee
        Veneessä on kirjoitti:

        Tarjolla seksiä jos fendarit roikkuu veneen kyljellä.
        Saisimmeko vielä värikoodin, punaisilla fendareilla tarjolla naisille ja sinisillä miehille?

        kunhan vaan pyytäjä täyttää sovitut muotovaatimukset. Minulla pitkät ja paksut fenderit roikkuu laitojen yli phallos-symboleina, kuvaten kipparin miehisiä kykyjä.


    • agent007

      olet paskan valittaja, eikö ole tärkeämpää kirjoitettavaa???

    • Anonyymi

      Nää taas ihan v..n sankareita. Muutama syy lisää miksi en omista mitään venettä enkä tule omostamaa.

      En tiedä kummat ovat enemmän sekaisin päästään? Nämä veneilijät vai kaikenkarvaiset karavaanarit.

      Juu ei tule näitäkään koppeja olemaan minun omistuksessa enkä aio myöskään vuokrata tai lainata.

      Mökin voin ehkä joskus vuokrata mutta mitään työleiriä en aio itselleni ostaa.....

      Että ihmisillä o energiaa kaikkeen edellämainittuun kuluttaa niin rahaa/aikaa sekä mölistä näistä ja muista vielä suoli kaksnelosella....

    • Anonyymi

      En vaan ymmärrä miksi lyhyille matkoille pitäisi ottaa lepuuttajat ylös?

      Ajelen vain päiväreissuja ja muita veneitä on täällä järvellä yleensä aikasta vähän.

      • Anonyymi

        Metkaa on se että pahennusta herättää fendari joka ajossa heiluu kuin hullun kulli, mutta kun veneen laitaan on sidottu pienistä fendareista yhtenäinen ketju vaakatasoon niin se onkin stailattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Metkaa on se että pahennusta herättää fendari joka ajossa heiluu kuin hullun kulli, mutta kun veneen laitaan on sidottu pienistä fendareista yhtenäinen ketju vaakatasoon niin se onkin stailattu.

        Yksi fendari ulkona, on palstan tietojen mukaan perinteinen signaali siitä, että veneessä on vieras nainen. Eli ei se tilanne nyt välttämättä kaikissa merenkulkijoissa herätä pahennusta. Voi tietysti aiheuttaa kateutta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi fendari ulkona, on palstan tietojen mukaan perinteinen signaali siitä, että veneessä on vieras nainen. Eli ei se tilanne nyt välttämättä kaikissa merenkulkijoissa herätä pahennusta. Voi tietysti aiheuttaa kateutta?

        Perimätiedon mukaan fendarit sivellään fairyvedellä ettei ne narise veneen kylkeä vasten, ja siinä veneessä jonka ympärillä vesi satamassa vaahtoaa on kippari tekemässä lähempää tuttavuutta vieraaseen naiseen.


    • Anonyymi

      Tämähän on todella loistava aihe saada porukka kiimaan - ihme kun tätä ei ole aikaisemmin nostettu framille.

    • Anonyymi

      Löytyyhän lepuuttajien roikottamisen välttämiselle ihan järkisyitäkin estetiikan ohella. Ainakin liukuvissa veneissä ja etenkin aallokossa lepuuttajien köydet joutuvat kovalle koetukselle ja ennen pitkää katkeavat. Tämä ei tietenkään haittaa pari kertaa kesässä hyvällä ilmalla veneileviä joita nämä lepuuttajat ulkona ajavat kai pääasiassa ovat.

    • Anonyymi

      Niimpä lepuuttajat ulkona ja pressu päällä, se on nykytyyli.

    • Anonyymi

      Hassua, miten kovasti jotkut vaativat muiden jakavan harrastukset kanssansa. Jos sinä harrastat veneilyperinteitä, niin hyvä juttu. Hieno harrastus. Joku toinen saattaa harrastaa veneilyä olematta lainkaan kiinnostunut perinneharrastuksista. Ei siinä mitään väärä ole. Ja miksi se raja vedetään juuri siihen, miten sinä toimit? Ennen purjehdittiin kilpaa kunnioittavasti puku päällä. Nykyään kilpamiehistöt sonnustautuvat keinokuituisiin ulkoiluasuihin. Saattavat jopa kipparikokoukseen ja palkintojenjakoon ilmestyä sellaisissa. Järkyttävää!

      • Anonyymi

        Hyvin sanottu. Ei siinä mitään väärää (vaikka ehkä hölmöä, ainakin mielestäni), että haluaa itse omassa tekemisessään jostain oppimistaan perinteistä pitää kiinni, olipa kyse sitten lipunkäytöstä, sanastosta, solmuista, fendareista tai mistä hyvänsä, mutta muilta sitä ei pidä yrittää vaatia. Eli turpa rullalle, vaikka näkeekin muiden toimivan eri tavalla, mikäli lakia ei rikota. Mikä ei ole kirjoitettu laki, ei ole laki lainkaan, se on hyvä nyrkkisääntö.


    • Anonyymi

      Minäpäs ajan veneellä sepalus auki. Kädessäni minulla on lepuuttaja, jolla hutkin ilmaan sattumanvaraisia koreografioita.

    • Anonyymi

      Perälipun jättäminen yöksi heilumaan saa näiden muiden fandareita kyttäävien pään pahasti sekomaan ja sydänkohtauksen partaalle. Siksi siis.

    • Anonyymi

      Ja monet näköjään luulevat, että peräaallot ovat ihan itsestään kunnossa. Ei ole, kyllä ne pitää aina vanavesimittalaitteella säätää.

      Ja tottakai kello 21. 00 jälkeen vielä uudestaan.

      Kuten kunnon merimiestavat vaativat.

    • Anonyymi

      Aloittaja on hieman jyvällä asiasta, mutta pipo on vähän turhan piukassa kuten myös useilla tähän ketjuun osallistuneilla.
      Asun lounaisessa Suomessa meren rannalla, paikkakunnalla jossa on vuosisatoja eletty merenkulusta. Perimätiedon mukaan entisajan merimiehet viestittivät laivalla olevista "huonoista naisista" jättämällä fendarit alas laivan kyljelle. Tämä on tiedossa myös paikkakunnan veneilyä harrastavien perheiden naisväellä. Siksi veneilevä väki täällä ei turhaan roikuta fendareita kulussa olevassa veneessä. Täällä vierailevien venekuntien ei kannata juurikaan ennen Suukaria laskea fendareita. Poislähtiessä viimeistään Suukarissa fendarit ylös, muuten voi vastaantulevien alusten miehistössä ilmetä erikoisen hilpeitä ilmeitä.

      • Anonyymi

        Varsinais-Suomessa on myös eräs toinen julkisesti salainen viestintätapa. Ajamalla moottorilla purjeveneellä Airistolla, annetaan ymmärtää että vene on matkalla autiosaareen Gay-orgioihin jossa viina virtaa ja ukkomiehillä on nestehukkaa joka päässä kroppaa. Kiinnostuneet seuraa venettä ja pääsee mukaan leikkeihin. Fendareita käytetään toisinaan tyynyinä, mutta missä asennossa ne on matkan aikana on merkityksetöntä. Perillä kaikki on kaikissa asennoissa joka tapauksessa ;))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varsinais-Suomessa on myös eräs toinen julkisesti salainen viestintätapa. Ajamalla moottorilla purjeveneellä Airistolla, annetaan ymmärtää että vene on matkalla autiosaareen Gay-orgioihin jossa viina virtaa ja ukkomiehillä on nestehukkaa joka päässä kroppaa. Kiinnostuneet seuraa venettä ja pääsee mukaan leikkeihin. Fendareita käytetään toisinaan tyynyinä, mutta missä asennossa ne on matkan aikana on merkityksetöntä. Perillä kaikki on kaikissa asennoissa joka tapauksessa ;))

        Sen verran salainen, että en tuota tiennyt, mutta sinä ilmiselvästi tiedät kokemuksesta kun osaat kuvailla niin tarkkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varsinais-Suomessa on myös eräs toinen julkisesti salainen viestintätapa. Ajamalla moottorilla purjeveneellä Airistolla, annetaan ymmärtää että vene on matkalla autiosaareen Gay-orgioihin jossa viina virtaa ja ukkomiehillä on nestehukkaa joka päässä kroppaa. Kiinnostuneet seuraa venettä ja pääsee mukaan leikkeihin. Fendareita käytetään toisinaan tyynyinä, mutta missä asennossa ne on matkan aikana on merkityksetöntä. Perillä kaikki on kaikissa asennoissa joka tapauksessa ;))

        Vähän on väkinäistä vääntämistä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän on väkinäistä vääntämistä!

        Sitä se on jos liukkari unohtuu kotiin.


    • Anonyymi

      Hyvä että ajavat fenderit ulkona. Minä olen poiminut lukuisia leputtajia, hyvä niin.

    • Anonyymi

      Ei minua haittaa jos joku haluaa ajaa leputtajat ulkona. Olen poiminut paljon niitä ja voin hyvin poimia edelleenkin.

    • Anonyymi

      Ruotsalaiset tulee ilman fendareita satamaan, jos muilla on fendarit. Sitä sitten päivitellään, vaikka hyvähän se on ettei fendarit mee solmuun.

    • Anonyymi

      Miksei viranomaiset valvo näitä leputtaja huligaaneja. Kunnon sakot saman tien eikä mitään huomautuksia.

    • Anonyymi

      Ihan järkisyyt ottaa lepuuttajat sisään. Lisäävät ilmanvastusta, pomppivat ärsyttävästi, sotkevat kylkiä, lepuuttajan kiinnitysköydet kuluvat ja todennäköisyys että lepuuttaja putoaa mereen kasvaa. Itselleni on merkki siitä että kippari on laiska.

      • Anonyymi

        Laiska ihminen on hyvä ihminen. Ahkerat ihmiset ovat useimmiten mulkkuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laiska ihminen on hyvä ihminen. Ahkerat ihmiset ovat useimmiten mulkkuja.

        Melkoinen kehäpäätelmä, vaikutat kovastikkin älykkäältä ihmiseltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Melkoinen kehäpäätelmä, vaikutat kovastikkin älykkäältä ihmiseltä.

        Ihan hyvä päätelmä. Peruslaiska ei vouhota turhasta, ei ole jatkuvasti valittamassa, ei ole jatkuvasti pätemässä ja toimii mimienergiaperiaatteen mukaisesti eli tehokkaasti tuloksiin. Joku duracell tunkee nokkansa joka paikkaan ja on aina säätämässä ja vaatimassa eikä anna hetkenkään rauhaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan hyvä päätelmä. Peruslaiska ei vouhota turhasta, ei ole jatkuvasti valittamassa, ei ole jatkuvasti pätemässä ja toimii mimienergiaperiaatteen mukaisesti eli tehokkaasti tuloksiin. Joku duracell tunkee nokkansa joka paikkaan ja on aina säätämässä ja vaatimassa eikä anna hetkenkään rauhaa.

        Taitaa olla jo muinainen kiinalainen viisaus, että ihmiset voi jakaa neljään ryhmään, joiden järjestys vahingollisimmasta hyödyllisimpään on:
        1) tyhmät ahkerat
        2) tyhmät laiskat
        3) älykkäät ahkerat
        4) älykkäät laiskat.

        Ryhmä 1 on ylivoimaisesti vahingollisin, koska sählää koko ajan. Ja ikävä kyllä se on myös varsin suuri ryhmä. Kakkosryhmä on tietysti vahingollinen sekin, mutta laiskuutensa vuoksi ei saa juuri vahinkoa aikaan. Kolmos- ja nelosryhmien järjestyksestä voi joku tietysti väitellä, mutta koska kolmonen on kuitenkin pienin kaikista ryhmistä eikä välttämättä priorisoi tehokkuutta eli mahdollisimman vähäistä vaivannäköä yhtä paljon, häviää se neloselle.
        Valitettavaa on tietysti se, että ryhmät 1 ja 2 muodostavat n. 80-90% väestöstä niin paikallisella kuin globaalillakin tasolla. Ehkä enemmänkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7765
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1965
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1920
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1633
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1565
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1016
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      909
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe