Olen 9 luokalla ja ajattelin mennä ammattikouluun autolinjalle. En kuitenkaan varmaan halua olla koko loppuelämääni autonasentaja ja insinöörin (kone) hommat kiinnostaisi.
8-luokan kevät-todistuksen lukuaineiden keskiarvoni oli 7.9.
Jos tasoni jatkuisi suurinpiirtein samana ammattikoulussa niin pääsenkö sisään ammattikorkeakouluun?
Ammattikoulusta ammattikorkeakouluun.
9
4155
Vastaukset
- JMJV
Jos vain jaksat panostaa ammattikoulussa äidinkieleen, englantiin, matikkaan ja fysiikkakemiaan niin uskoisin ja ennen pääsykokeita amk:hon käyt kertauskursseilla niin olet varmasti valittujen joukoissa. pääsykokeethan ovat ratkaiseva tekijä ja niissä on pääasiassa matematiikkaa. itselläni oli 3-4 arvosanat ja koe meni suht hyvin ja pääsin sisälle vaikka konelinjalle otetaan vähän opiskelijoita tällä hetkellä.
- been there, done that
Kyllä sieltä ihan samallatavalla pääsee, tosin riippuu koulusta mihin haet, koska joihinkin otetaan 70 lukiosta ja 30 amiksesta niin amiksesta saattaa olla vaikeampaa päästä. Suorita yleisaineet hyvin, koska niistä saa helposti pisteitä. Itse sain 46 pistettä pelkästä todistuksesta(AMIS). Jos tiedät, että tuo on sinun tuleva tiesi inssiksi niin suosittelen iltalukion pitkää matikkaa, fysiikkaa ja kemiaa rinnalle, koska se helpottaa amk opintoja huomattavasti. Sieltä iltalukiostahan ei tarvitse edes valmistua, kunhan saat pohjatietoa. Kannattaa myös pääsykokeeseen lukea. Amiksesta on ihan hyvät mahdollisuudet jatkaa amkkiin itse sain yhteispisteikseni 75 ilman työkokemusta ja heittämällä sisään. Tosin muista, että vaikka pääsisit sisään se ei tarkoita sitä että pääsisit ulos. Putoamis prosentti on korkea, joten opiskelu kannattaa ottaa vakavasti
- mieti viellä
Kyllä varmaan tolla keskiarvolla voi mennä lukioon. Suosittelen sellasille jotka aikoo jatko-opintoihin lukioo, koska amiksen kautta on aina vaikeempi menestyä jatko-opinnoissa. Homma ei oo siinä pääseekö sinne vaan siellä pitäis kans jotenkin menestyä. Lukion käyneillä se on huomattavasti helpompaa.
Kyllä sulla on hyvä mahdollisuus päästä jatko-opintoihin jos olet valmis panostamaan opiskelúun. Hyvillä papereilla pääsee aina helpommin sisään,- soopertaja
Tietyissä amkeissa lukiolaiset ja amikset menevät eri polkuja eli amiksille opetetaan enemmän teoraa, kun lukiolaiset ovat pajalla. Amiksesta tullut menestyy aivan yhtä hyvin, jos asenne on kohdillaan. Helppoahan se ei ole
- mieti viellä
soopertaja kirjoitti:
Tietyissä amkeissa lukiolaiset ja amikset menevät eri polkuja eli amiksille opetetaan enemmän teoraa, kun lukiolaiset ovat pajalla. Amiksesta tullut menestyy aivan yhtä hyvin, jos asenne on kohdillaan. Helppoahan se ei ole
Tosi kiva jos on noin. Itse aloittamassa ammattikoulun jälkeen ammattikorkeakoulussa ja sen takia suosittelen lukioo, koska hyppäys amiksesta ammattikorkeeseen tuntuu valtavalta..
Minä menin lukiosta AMK:uun (Kansalaistoiminnan ja nuorisotyön ko, yhteisöpedagogi) ja ainakin eka vuosi oli mulle PALJON helpompi kuin sille amiksen käyneelle puoliskolle luokkaa. Esim. enkun, teologian ja kasvatustieteen asiat oli jo suurimmaksi osaksi tuttuja lukiosta. Jos ammattikorkeakouluun meinaa, yks vaihtoehto on käydä lukio ja toinen vaihtoehto on käydä _saman alan_ amis, muut vaihtoehdot menee liian hankalaksi siitten amk:ssa. Näin ainakin meillä.
- ihan sama kumpaan,
molemmissa on hyvät ja huonot puolensa. lukiosta saa kuin saakin paremmat valmiudet jatkaa opiskelua, koska pääasiassahan yo-todistus on hyödyksi jatko-opintoja ajatellen.
itse valmistuin ammattikoulusta autoasentajaksi 3 vuotta sitten keväällä, jonka jälkeen olen ollut lähinnä kesälomatuuraajana paikallisilla korjaamoilla. nyt keväällä työttömyys ja pätkätyöläisyys alkoikin sitten kyllästyttää ja laitoin hakua amk:aan insinöörilinjalle. pieni matematiikan ja fysiikan kertaus internetissä ja pääsin sisään.
itse katson jokatapauksessa käyttäneeni ajan paremmin hyödykseni, koska työkokemustakin on sentään jonkin verran karttunut ja vaikka en tulevasta koulusta koskaan valmistuisikaan, on minulla silti jo ammatti valmiina.
jos olisin mennyt suoraan yläasteelta lukioon ja kenties vielä valmistunut ylioppilaaksi, tuskin olisin jaksanut enää taas jatkaa opiskeluja suoraan kolmannelle asteelle. välivuoden aikana tuskin olisin töitä saanut senkään vertaa, mitä tähän mennessä. joten ammattikoulun johdosta minulla on ammatti jonkinlainen käsitys siitä, miten hommat pääasiassa pyörii noissa firmoissa.
tosin jokainen tehköön päätöksensä, ei siinä lukiovalinnassa mitään väärää ole, kunhan vaan jaksaa ja kehtaa tunkee sitä tietoa päähänsä.. - Atticus--
Harkitse ihmeessä kanssa kaksoistutkintoa jos vaan mitenkään on opiskelupaikallasi mahdollista. Itse valmistuin raksan kaksoistutkinnosta tänä keväänä ja pääsin amkiin. Molempien koulujen yleisaineiden tunneilla käyneenä voin kertoa että lukio-opetus edes muutamassa näistä tuo varmasti helpotusta jatko-opinnoissa amiksen suppeisiin opetuskokonaisuuksiin verratessa.
- Kokemustaonkokemusta
Ehdottomasti kannattaa suorittaa ammattikoulu hyvin, jonka jälkeen ammattikorkeakouluun. Tämän jälkeen olet arvokasta valuuttaa työmarkkinoilla, jos vain ammattikoulun ja ammattikorkeakoulun opinnot ovat jokseenkin samalta alalta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624362Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551823Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141543Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381317Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681083- 58929
- 79925
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.169847Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791