Mikä olisi halpa, VAKAA, kevyt, yksinpurjehdittava ja rantakärryllä yksin siireltävä jolla?
Vauhti ei ole pääasia, sillä hitaasti kiiruhtaen näkee enemmän. Kilpailuihin en halua (olen kilpailuasennevammainen), tahtoisin veneen jota purjehtiessa saa nauttia menosta rauhassa ja katsella maisemia eikä tarvitse loikkia henkensä hädässä laidalta toiselle istumaan ettei vene kippaa. Tämä varmaankin rajoittaa useat kilpajollat pois, mutta miten on esim. Scout? onko niin vakaa ettei tarvitse laidoilla kökkiä? Tuo siirreltävyys on myös mukava pointti, koska varsinaista omaa rantaa veneelle ei rakenneta, vaan jyrkähköä rinnettä vene nyitään ylös kärryllä.
Aamen, kiitos ja kumarrus.
Vakaa kevytvene aloittelijalle
12
696
Vastaukset
- yhtälö
Jo nimike kevytvene kertoo, että vain miehistön paino pitää veneen pystyssä. Vaatimukset viittaavat johonkin Terhisailin tapaiseen. Scoutia en juuri tunne, mutta käsitykseni mukaan sitä ei ole pidetty mitenkään erityisen onnistuneena konstruktiona.
- Touhos
Stil 525 voisi olla sinulle sopiva, mutta varmaan jokin vinssisyteemi olisi tarpeen että saat sen jyrkänteeltä ylös.
- menin
Ahvenanmaan ympäri leppoisasti ja tulin takaisin Helsinkiin. Voin suositella venettä. Tosin saa senkin kaatumaan jos haluaa urheilla - kokemusta siitäkin. MUkaan mahtuu telttaa ja tavaraa. Trailerilla saa liikuteltua myös.
- mukana?
Kerro vielä kuinka monta purjehtijaa siinä veneessä on. Purjehtisitko yksin vai onko toinen kaveri mukana? Vaikuttaa nimittäin veneen valintaan kevytveneissä.
- sunnuntaipurjehtija
Yksinään pääasiassa. Ei haittaa jos toinen mahtuu kyytiin mutta ei myöskään haittaa jos ei mahdu.
- sillä minä aloitin
sunnuntaipurjehtija kirjoitti:
Yksinään pääasiassa. Ei haittaa jos toinen mahtuu kyytiin mutta ei myöskään haittaa jos ei mahdu.
http://www.venelehti.fi/veneet-ja-koneet/purjeveneet/lightning.aspx
- litiä yksinään
sillä minä aloitin kirjoitti:
Liti on aivan liian iso yksinpurjehtijalle - ei riitä massa pitämään sitä pystyssä.
- Hyvin sujui kuitenkin!
litiä yksinään kirjoitti:
Liti on aivan liian iso yksinpurjehtijalle - ei riitä massa pitämään sitä pystyssä.
Taisit vähän liioitella. Liti oli mielestäni aika vakaa eikä ongelmia pystyssä pysymiseen todellakaan ollut, ei yksin eikä kavereiden kanssa retkipurjehduksilla. Kisasuoritukset on asia erikseen eikä litillä varmaankaan kukaan seilaa kisoissa yksinään. Se liti, millä itse aloitin harrastuksen, oli aika vanha ja purjeetkin jo parhaat päivänsä nähnyt. Minun mielestäni se oli luotettava ja oivallinen opetteluväline. Eikö sellaisesta ollut kysymys. Mikä jolla on retkiveneenä litiä vakaampi?
Miksi n. 300 kg:n liti on "aivan liian iso yksinpurjehtijalle"? Myöhemmin olen seilannut aika paljon yksin yli 12 tonnia litiä painavammalla veneellä. Onko se kenties "mahdotonta"? - turhaan mollaat....
litiä yksinään kirjoitti:
Näin Suomen Lightningliiton verkkosivuilla todetaan "litistä": Korkeat laidat ja kevytveneeksi harvinainen vakavuus sallivat leveän istuma-aukon ja kyllin leveät sivukannet, joten vene on myös mukava purjehtia.
- sunnuntaipurjehtija
sillä minä aloitin kirjoitti:
Hieman Lightningiä pienempää venettä kaavailin, kun säilytys- ja rantaolosuhteet ovat vähän puutteelliset... siinä max 4 metriä oikeestaan ja alle 150 kg.
- voisi olla vaihtoehto
sunnuntaipurjehtija kirjoitti:
Hieman Lightningiä pienempää venettä kaavailin, kun säilytys- ja rantaolosuhteet ovat vähän puutteelliset... siinä max 4 metriä oikeestaan ja alle 150 kg.
no mites olisi Vikla? tai Windmill
- kallistaa venettä
Hyvin sujui kuitenkin! kirjoitti:
Taisit vähän liioitella. Liti oli mielestäni aika vakaa eikä ongelmia pystyssä pysymiseen todellakaan ollut, ei yksin eikä kavereiden kanssa retkipurjehduksilla. Kisasuoritukset on asia erikseen eikä litillä varmaankaan kukaan seilaa kisoissa yksinään. Se liti, millä itse aloitin harrastuksen, oli aika vanha ja purjeetkin jo parhaat päivänsä nähnyt. Minun mielestäni se oli luotettava ja oivallinen opetteluväline. Eikö sellaisesta ollut kysymys. Mikä jolla on retkiveneenä litiä vakaampi?
Miksi n. 300 kg:n liti on "aivan liian iso yksinpurjehtijalle"? Myöhemmin olen seilannut aika paljon yksin yli 12 tonnia litiä painavammalla veneellä. Onko se kenties "mahdotonta"?ei paino tee litiä yksinpurjehtijalle sopimattomaksi vaan se isohko purjepinta-ala.
purjeisiin osuva tuuli kallistaa venettä ja vene pitää kevytveneissä (myös litissä) pitää pystyssä miehistön painolla, laidalla roikkumalla. Litissä on sen verran purjetta, että yhden ihmisen paino ei riitä kovemmassa tuulessa. Heikossa/kohtalaisessa tuulessa tietty riittää yhden ihmisenkin paino.
12 tonnia painavassa veneessäsi asia on täysin toisin, siinä on noin 4-5 tonnia rautaa tai lyijyä veneen kölissä komponsoimassa tuulen kallistavaa vaikutusta, joten on samantekevää kuinka monta ihmistä on miehistössä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1625355Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä432615- 1562212
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161749- 821374
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241291Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1551264Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321223Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.106972Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne21917