Laitoinpa tämän saman otsikon jo Yleistä maanpuolustuksesta -palstalle, mutta laitanpa tänne myös:
Missä otsikon asetta käytetään Suomen armeijassa? Pääseekö jossain ihan varusmiehet tällä tykillä ampumaan?
Kyse on siis tästä aseesta: http://www.mil.fi/maavoimat/kalustoesittely/index.dsp?level=64&equipment=49
Jos joku on kyseisellä aseella ampunut, niin miltä se tuntui? Itse olen päässyt ampumaan noilla kahdella pienemmän kaliiperin tarkilla, ja voin vain kuvitella kuinka paljon tämä tykki potkaisee. Onko kiikarina samanlainen 12 kertaisella zoomilla varustettu tähtäin kuin 8.6 TKIV 2000:ssa?
12.7 Tarkkuuskivääri 2000 Suomen armeijassa
3
2123
Vastaukset
- mnjk
Mpkyn järjestämällä tak 1- kurssilla eräs osallistuja sanoi ampuneensa kyseisellä vehkeellä keuruun pioneerirykmentissä. Ilmeisesti opetettiin tuhoamaan vaikeasti raivattavia miinoja tai RAT:eja. Huhujen mukaan myös joskus PorPr:n FRDF:n joukot olisivat tutustuneet barrettiin.
- turpajarru
Olen ampunut vastaavalla aseella, joka käyttää venäläistä 12.7x107 patruunaa. Siinä on jonkin verran enemmän tehoa kuin Barretin a-tarvikeessa. Jyräys on mahtava, suujarru vielä voimistaa sitä, paineaalto nostaa kaikki pikkutavarat ilmaan lähistöllä, mutta suujarrun ansiosta rekyyli vastaa noin haulikon 12/70 patruunaa. Tarkkuuskivääri hillitön rekyyli ei ole tarkkuuden kannalta hyvä yhdistelmä.
- Enpähän kirjautunut.
Aikoinaan Lohtajalla ammuimme 20mm it-kiväärillä eli norsupyssyllä pois poikkeen ukko kuin ukko.
Toisessa aseessa sukset ja toinen ruuvvattiin kiinni katkaistuun näreeseen. Suksivehkeellä napsittiin rähmältään ja toisella seisaaltaan.
Ennen olivatkin miehet rautaa. Kukaan ei keskeyttänyt asepalveluaan. Päin vastoi, ylipalvelua paukahti kokolailla usein. Nykyiset "Mäkkäripellet... joopa joo.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2554664Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii793118- 472483
- 281923
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451777- 911520
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851305PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143975- 69958
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894