Kuinka monta vuotta keskimäärin sisäperämoottori kestää.
Tiedän että hoidolla ja huoltamisella on eroa kuten myös raakavesi & makeavesi jäähdytteisein koneen välillä kuten myös jos konetta käyetty sisävesillä tai merellä.
Nyt lähinnä on mielessä raakavesikäyttöinen joka ollut murretussa vedessä. Onko 1000h ajettu ja 20 vuotta vanha kone jo todenäköisesti lopussa. Kannattaako sellaiseen tehdä 5-6 Keur kansi, pakosarja, riseri yms rempaa vai suoraan uusi kone tilalle.
Sisäperämoottorin käyttöikä
17
3000
Vastaukset
- ilman kristallipalloa
pysty varmuudella vastaamaan. Se kone voi kestää 10-20 vuotta tai laueta huomenna. Todennäköisyys puhuu kyllä sen puolesta, että siihen koneeseen ei liikaa parane luottaa. Rempan kannattavuuden ei ilman koneen avaamista voi arvioida kuin kolikonheitolla.
Itse en ostaisi venettä tuollaisella koneella, ellei budjetti kestä moottorinvaihtoa. Mutta jos aiot ostaa, varaudu ainakin siihen kustannukseen, että kone otetaan irti ja avataan tutkittavaksi.- Jaap Stamina
Jos kone ei ylimääräistä lämpene, öljynpaineet ovat ihan kunnossa, vedet kiertää loistavasti ja kaikki tehot tallessa niin mikä tarve on ottaa irti ja tutkia?
Kone käy tasaisesti ei savuta ei pätki eikä muutakaan perstuntuma vikaa ole.
Ja vene kone on jo ostettu. Merkki Merccari - Crisu...
Jaap Stamina kirjoitti:
Jos kone ei ylimääräistä lämpene, öljynpaineet ovat ihan kunnossa, vedet kiertää loistavasti ja kaikki tehot tallessa niin mikä tarve on ottaa irti ja tutkia?
Kone käy tasaisesti ei savuta ei pätki eikä muutakaan perstuntuma vikaa ole.
Ja vene kone on jo ostettu. Merkki MerccariMikä moottori on kyseessä? Ilmeisesti aika eksoottinen pannu jos 6k€ maksaa kansi ja pakosarjaremontti...
Jos puhuttas vanhasta valurauta bensakoneesta niin sillon ei muuta kun muutaman vuoden välein pakosarjojen putsaus hapolla ja uudet tiivisteet. Sitten ku kone poksahtaa niin ei taatusti kannata korjailla. Jos olis kyse makeevesikoneesta niin tilanne olis ehkä toinen. - olla...
Crisu... kirjoitti:
Mikä moottori on kyseessä? Ilmeisesti aika eksoottinen pannu jos 6k€ maksaa kansi ja pakosarjaremontti...
Jos puhuttas vanhasta valurauta bensakoneesta niin sillon ei muuta kun muutaman vuoden välein pakosarjojen putsaus hapolla ja uudet tiivisteet. Sitten ku kone poksahtaa niin ei taatusti kannata korjailla. Jos olis kyse makeevesikoneesta niin tilanne olis ehkä toinen.kaukana tuosta 5-6K € hinnasta jos tehdään ihan alkuperäisosista, ja hyvällä korjaamolla.
- Crisu...
olla... kirjoitti:
kaukana tuosta 5-6K € hinnasta jos tehdään ihan alkuperäisosista, ja hyvällä korjaamolla.
Tuossa uudet kannet 550€ http://www.summitracing.com/parts/EDL-608519/
ja tästä vaikka koko kone 1300€ http://www.summitracing.com/parts/NAL-12568758/
Makeevesikoneeseen ajattelin kyllä laittaa seuraavaksi alumiinikannet ja imusarjan.
Kansien hinta muuten halvempi kuin ohjuri ja seetityöt näissä "laadukkaissa" firmoissa. - Jaap Satmina
Crisu... kirjoitti:
Mikä moottori on kyseessä? Ilmeisesti aika eksoottinen pannu jos 6k€ maksaa kansi ja pakosarjaremontti...
Jos puhuttas vanhasta valurauta bensakoneesta niin sillon ei muuta kun muutaman vuoden välein pakosarjojen putsaus hapolla ja uudet tiivisteet. Sitten ku kone poksahtaa niin ei taatusti kannata korjailla. Jos olis kyse makeevesikoneesta niin tilanne olis ehkä toinen.Merc. 4.3 Lx eli vee kutonen. Tuo hinta oli hiukan haarukoitu alkuperäisosina ja merkkikorjaamolla mutta ilmeisesti US-partsilta saa samaa kamaa puoleen hintaan.
Lähinnä tässä minulla on ajatus että mitä merkkejä kone antaa jos ja kun tulee käyttöikä täyteen. Pitäisikö tehdä ennakoivia korjauksia vai mennä niin kauan kunnes alkaa höyry tullla kannen läpi ulos. - Crisu....
Jaap Satmina kirjoitti:
Merc. 4.3 Lx eli vee kutonen. Tuo hinta oli hiukan haarukoitu alkuperäisosina ja merkkikorjaamolla mutta ilmeisesti US-partsilta saa samaa kamaa puoleen hintaan.
Lähinnä tässä minulla on ajatus että mitä merkkejä kone antaa jos ja kun tulee käyttöikä täyteen. Pitäisikö tehdä ennakoivia korjauksia vai mennä niin kauan kunnes alkaa höyry tullla kannen läpi ulos.Lähinnä noista koneista syöpyy kansi tai kanspahvi rikki. Sillon se kone on kyllä tullu tiensä päähän. Pakosarjat saattaa mennä hiukan aikasemmin ja sen takia ne kannattais joskus avata ja putsata sekä laittaa uudet tiivisteet erityisesti collectorin ja riserin väliin. Pakosarjojen putsaaminen on hiukan viheliäistä hommaa, itse teen sen suolahapolla. Kato ohjeet vaikka Kipparista.
Varmuuden vuoks noita koneita ei kannata avata, ei niissä paljon korjattavaa oo.
Jos saat järkihintaan makevesijärjestelmän niin se kannattaa asentaa, loppuu koneen syöpyminen siihen paikkaan. - tuo....
Crisu.... kirjoitti:
Lähinnä noista koneista syöpyy kansi tai kanspahvi rikki. Sillon se kone on kyllä tullu tiensä päähän. Pakosarjat saattaa mennä hiukan aikasemmin ja sen takia ne kannattais joskus avata ja putsata sekä laittaa uudet tiivisteet erityisesti collectorin ja riserin väliin. Pakosarjojen putsaaminen on hiukan viheliäistä hommaa, itse teen sen suolahapolla. Kato ohjeet vaikka Kipparista.
Varmuuden vuoks noita koneita ei kannata avata, ei niissä paljon korjattavaa oo.
Jos saat järkihintaan makevesijärjestelmän niin se kannattaa asentaa, loppuu koneen syöpyminen siihen paikkaan.summit racing ei ole suomessa, emmekä me Amerikassa.
Mutta jos Crisu toimittaa tuohon hintaan, olen enemmän kuin kiinostunut.. - Crisu...
tuo.... kirjoitti:
summit racing ei ole suomessa, emmekä me Amerikassa.
Mutta jos Crisu toimittaa tuohon hintaan, olen enemmän kuin kiinostunut..Jokainen joka noita osia tarvitsee voi ihan itse tilailla tai sitten ostaa ne us partsilta tms. yritykseltä joka tuo niitä maahan ihan sun puolesta. Noi rautakannet jää silti alle tonnin (alumiiniset 1100€) ja ammattiasentaja laittaa ne paikalle 500€:lla. Viellä on matkaa 6k€:oon.
Joo kyllä, itse tilaan kaikki osat veneeseen ja suurimman osan prätkän osista USA:sta.
Toivottavasti jokainen lukija ymmärsi että noiden osien päälle tulee tulli ja rahtimaksut.
Jos ei kiinnosta USA niin sitten täältä hakemaan. Kuten näette niin sama romu löytyy sieltäkin
http://www.usparts.fi/?page=59#100
Edelleenki mun pointti on vaan se että 20 vuotiasta konetta ei kannata korjata 6k€:lla. - yleensä ja erikseen
Crisu... kirjoitti:
Jokainen joka noita osia tarvitsee voi ihan itse tilailla tai sitten ostaa ne us partsilta tms. yritykseltä joka tuo niitä maahan ihan sun puolesta. Noi rautakannet jää silti alle tonnin (alumiiniset 1100€) ja ammattiasentaja laittaa ne paikalle 500€:lla. Viellä on matkaa 6k€:oon.
Joo kyllä, itse tilaan kaikki osat veneeseen ja suurimman osan prätkän osista USA:sta.
Toivottavasti jokainen lukija ymmärsi että noiden osien päälle tulee tulli ja rahtimaksut.
Jos ei kiinnosta USA niin sitten täältä hakemaan. Kuten näette niin sama romu löytyy sieltäkin
http://www.usparts.fi/?page=59#100
Edelleenki mun pointti on vaan se että 20 vuotiasta konetta ei kannata korjata 6k€:lla.ajatellaan että vaihdat 2450 LTD CC 330hp versioon kannet ja pakosarjat, raiserit yms. kuten alkuperäinen kirjoittaja aluksi ilmoittikin, ei vain kertonut moottorin kokoa... eikä 4.3 konekkaan mikään halpa ole osiltaan.
Koneen joutuu nostamaan pois, ja tietysti vetarin, työtunteja tulee ja osatkaan
ei niin halpoja enään ole vaikka käytettäisiin kiinalaisia pakosarjoja...
Ei 5-6K€ varaaminen ihan turhaa ole...
Tietysti voi selvitä raiserin tiivisteillä ja ohjurinkumeilla..
- HR...
Minulla on 40v vanha sisämoottori raakavesijäähdytyksellä käytössä johon on tehty täysremontti kahdesti. Remontit eivät todellakaan ole olleet 4...5keur luokkaa, viimmeksi on maksanut alle 2000mk. Lähes kaikkia osia on saatavilla autovaraosana, pakosarjaa lukuunottamatta. Uuden lohkonkin pystyy hankkimaan ilman tarvetta asioida venetarvikeliikkeessä muuntelemalla vastaavaa autokäyttöön tarkoitettua lohkoa. Moottori ei savuta, ei kuumene, ei syö öljyä ja lähtee käyntiin jos akussa on virtaa.
Jos vaihtaisin moottorin uuteen vastaavan tehoiseen joutuisin maksamaan siitä yli kymppitonnin ja uuden moottorin odotettu käyttöikä olisi 10..20v. Mitä järkeä on uuden moottorin hankinnassa jos vanhan moottorin rakentaa suunnilleen alusta loppuun uudestaan muutamalla tonnilla. Seuraavaksi vaihdan moottorista lohkon pakosarjoineen ja taas on käyttöikää tullut enemmän mitä uudella moottorilla olisi odotettavissa. Lisäksi nykyinen moottori on käyttövarmuudeltaan parempi mitä nykyiset sekä tarvittaessa se on korjattavissa omin neuvoin. Meillä on muistaakseni moottorilla ikää... Hmm... Luokkaa 25 vuotta? Merellä ollut koko elämänsä ja ajettu ensin enemmän ja nyt vähemmän. Aika ikuinen valurautapata. Mutta siinä onkin makeavesijäähdytys. Merivesipuolelle on palasia vaihdettu, kun tuppaavat ruostumaan. Tekniikan puolesta toimii varmaan vielä toiset 25 vuotta.
Jos taas koneessa kiertää murtovettä (jota koko itämeri on), voipi mennä nopeastikin. Vähän riippuu.
20v koneeseen voi kannattaa 5-6 tuhannen euron remppa tehdä - vähän koneesta riippuen. Paljonko uusi vastaava maksaa? 20 000 eurolla alkaa saada jo jonkinlaista dieseliä tai bensaa muistaakseni, mutta isommat maksavat enemmän.- Mokkismees
Paljonko arvioitte käyttövuosia olevan, jos ajan 93tuntia ajetulla Mercruiser 3.0/136 hepoa vm -04, Beikkari 175br veneellä noin 20 tuntia vuodessa, teen perushuollot...
- joseph curtain
Mokkismees kirjoitti:
Paljonko arvioitte käyttövuosia olevan, jos ajan 93tuntia ajetulla Mercruiser 3.0/136 hepoa vm -04, Beikkari 175br veneellä noin 20 tuntia vuodessa, teen perushuollot...
aika liki 23 1/2 vuotta näyttäis vielä koneesi kestävän.
Mokkismees kirjoitti:
Kannet ja pakosarjat joudut vaihtamaan n. 10 vuoden kuluttua.
Ja tämä arvio perustuu ainoastaan kokemusperäiseen tietoon, ja perushuoltokin voi olla erilaista... :D- perustuen
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Kannet ja pakosarjat joudut vaihtamaan n. 10 vuoden kuluttua.
Ja tämä arvio perustuu ainoastaan kokemusperäiseen tietoon, ja perushuoltokin voi olla erilaista... :Dei ko. moottorissa ole kuin kansi ja pakosarja.
- liikkuu
pelkkien koneiden hinnat apulaiteineen ja sillä silla saa jo hieman alle 200hp bensakoneen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1011031
Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt57989Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv61830Miehen ja naisen ystävyys
Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa144798- 65695
Naisten top-5 red flagit
1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel103571Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta
ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto90567- 78541
- 53537
- 39518