Magneettikuvauksesta

PetraJii

Hei!

4 kk voimakasta alaselän kipua takana, sairaslomailua, voimakkaita lääkkeitä jne. Olen asioinut koko ajan työterveyspalveluiden kautta (työnantajan laskuun) yksityisellä. Kävin erikoislääkärillä (samoin siellä yksityisellä) ja hän kirjoitti lähetteen fysioterapiaan, jonka aloitin tänä aamuna. Hän myös lisäksi kirjoitti lähetteen magneettikuvaukseen, siltä varalta jos haluan sinne itse mennä omalla kustannuksellani, työnantaja ei sitä maksa.

Varasin ajan mutta nyt yhä epäröin menenkö vai perunko. Maksettavaa tulee himpun alle 700 euroa Kelan suorakorvauksien jälkeenkin. Se on minulle aivan hirrrrmuisen iso raha, varsinkin kun fysioterapiakin lankeaa itselleni maksettavaksi. Kysyin fysioterapeutin mielipidettä ja hän sanoi että täysin riippumatta siitä mitä kuvassa näkyy, terapiahoito on sama. Toki silti kiinnostaa mikä siellä on, varsinkin kun fysiatrian erikoislääkäri antoi kaksi diagnoosivaihtoehtoa, ns. pseudoiskiaksen ja välilevytyrän.

Miten minä pääsisin kunnalliselle kuvaan? Mihin minun ylipäätään pitäisi olla yhteydessä? Varata aika lääkärille kunnalliselle? Terveyskeskuksessa ei tällä hetkellä siis ole mitään tietoa minun selästäni...

9

1563

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Omalla kustannuksella...

Miten tuo magneetti voi niin paljon maksaa? Itse olin alaselästä/lantiosta yksityisellä Helsingissä ja laitettiin lähete magneettikuvaan. Multakin lekuri kyseli, että pystynkö itse maksamaan ja sanoin pystyväni. Magneettikuvaus Medimagneetissa Hkissä maksoi 654€ , mutta KELA-korvauksen jälkeen maksettavaksi mulle jäi 290€. Olihan se iso raha kieltämättä ja kyllähän vähän turhalta tuntui se maksaa kun ei sitä mitenkään hoidettu. Ajan kanssa pullistuma kuivui... mutta toki, jos epäillään jotain pahempaa niin kuva on melkeinpä pakollinen, jotta selviää tarvitaanko leikkausta.

En tiedä miten helposti laittavat magneettiin kunnalliselta puolelta... tuskin kovinkaan helposti ja vaikka laittaisivat niin jonot on piiiiiitkät. Tunnetusti tk-lekurit vaan lykkää särkylääkettä ja saikkua ja sanoo, että tuu takas jos ei mee ohi parissa vkossa. Mutta voithan sä kysyä....
      Minä itse kyllä just tänään kävin polvesta ortopedilla työterveydessä ja hän kirjoitti lähetteen mulle magneettikuvaan. Hän antoi minun itse päättää,e ttä haluanko sairaalaan vai menenkö yksityiselle. Sanoin, että en halua toista kertaa maksaa siitä suurta summaa itse niin lääkäripä sit laittoi lähetteen sairaalaan, mutta sinne tosiaan sit saa sitä aikaa odottaa monta kuukautta...

• ollut mukana matkassa

kun viime talvena sairastuin, sain heti tokalla tk-lääkärikäynnillä maksusitoumuksen kunnalta lannerangan kuvauksiin. Löytyihän sieltä kaikenlaista, mutta koska oireet heijastuiv at myös käsiin, polyneuroptiaan viittaavat oireistot, minut kuvattiin myöhemmin myös kaularangasta ja päästä sekä tehtiin hermoratatutkimukset mahdollisten lihastautiepäilyjen poissulkemiseksi. En pidä itseäni tilanteessa onnellisena minkään muun kuin taloudellisen puolen vuoksi - omavastuuksi jäi jotain 28 euroa/kuvaus ja hermoratatutkimuksesta sama. Ehkä tilanne parempi tällaisella pikkupaikkakunnalla, tietysti voihan olla että etunani on myös jossain määrin se (ja tätähän ei kukaan allekirjoita), että tiedän itse näistä asioista ammattini puolesta luultavasti enemmän kuin mattimeikäläiset, ja osaan vaatia ja kyseenalaistaa asioita. Täytyy antaa täysi kiitos paikallisille tk-lääkäreille - he kuuntelevat potilasta - siitähän se kaikki alkaa,ja jos sitä taitoa lääkärillä ei ole, ei lääkäristä voi olla kenellekään mitään hyötyä!

• kyllä vaivan

alkuperäinen syy voi olla tärkeä selvittää, vasinkin selässä.
      Vähän ohi aiheen, mutta tällä viikolla leikattiin läheiseltä" dementia", oli siis iso aivokasvain( hyvänlaatuinen). Oikea dignoosi viivästyi lähes kahdella vuodella
      koska magneetia ei haluttu ottaa eikä itse tajuttu vaatia. loppu hyvin kaikki hyvin kuitenkin. Voi se kuvaus olla turhakin, etukäteen ei voi tietää. Jos sinulla on lähete, sillä pääsee tod näk kunallisen jonoon, aloita arpomiskeskuksessa armoton valitus? Fysioterapeutii ei ole lääkäri joten nuo neuvot jättäisin huomioimatta.

• PetraJii

Tänään kävin magneettikuvassa ja 640 euroa siis jäi itselle maksettavaa. Tässä siis oli kaksi kuvaa, sekä alaselän että lannerangan kuvaus. Huomiseen pitää odotella lausuntoa ja kuvaläjän kanssa tulin kotiin. melko mielenkiintoista katsella niitä kuvia että mitäköhän ihmettä siellä näkyy. Yhden pullistuman olen näkevinäni ainakin, hauska kuulla huomenna olenko oikeassa.

Mikä muu aines kuin luu näkyy magneetissa valkoisena?

• olin 2 viikkoa sitten.

Syyskuun lopulla lääkäri soittaa vastauksen.
      Kesti kauvan ennen kuin pääsin kuvauksiin kunnalliseltapuolelta.
      Minulta on kuvatta tk:ssa lanneranka, on vikaa, mutta se oli 2007,
      minulla jatkuvaa selkäkipua, aamuisin kestää kauan ennenkuin saan selän suoraksi. Toukokuussa oli aivan kauheet selkäkivut, alkoi aina yöllä,
      muu ei auttanu kuin jäälevyjä selän alle, se turrutti, ja sit hidasvaikutteista Tramalia. mutta nyt vaan odottelen tuloksia. Työterveyshuollon kautta olen
      asioita hoitanu. Kävin kyllä yksityisellä puolellakin, ja kuvaus olisi tullu maksamaan
      itselle noin 300€. Tsemppiä sinne vaan

• PetraJii

Olin oikeassa. Nikamavälissä L5-S1 on lausunnon mukaan kookas prolapsi joka painaa s1-hermoa. Lääkityksenä Lyrica 150 mg ja Paratabs 1 gr, molemmat aamuin illoin. Fysioterapiassa pari kertaa viikossa käynyt jossa annetaan sekä sähköä että ultraääntä. McKenzie liikkeitä pitäisi tehdä 5-6 kertaa päivässä enkä muista niitä aina riittävästi tehdä. Selkäkipu täyttää juuri tänään 4 kk. Poukkoilen työn ja kodin väliä kun en osaa arvioida milloin olen työkunnossa ja milloin en ja pitäisikö antaa periksi ja jäädä taas sairaslomalle.

Tosi perseestä.

• Joopajooo
        PetraJii kirjoitti:

Olin oikeassa. Nikamavälissä L5-S1 on lausunnon mukaan kookas prolapsi joka painaa s1-hermoa. Lääkityksenä Lyrica 150 mg ja Paratabs 1 gr, molemmat aamuin illoin. Fysioterapiassa pari kertaa viikossa käynyt jossa annetaan sekä sähköä että ultraääntä. McKenzie liikkeitä pitäisi tehdä 5-6 kertaa päivässä enkä muista niitä aina riittävästi tehdä. Selkäkipu täyttää juuri tänään 4 kk. Poukkoilen työn ja kodin väliä kun en osaa arvioida milloin olen työkunnossa ja milloin en ja pitäisikö antaa periksi ja jäädä taas sairaslomalle.

Tosi perseestä.

Käyppä katsomassa mitä mieltä eräs kroonikko on mieltä McKenzie liikkeistä. Ne ovat suorastaan
        haitallisia joillekin potilaille. Itsekin kävin aikoinaan näitä läpi. Turhaan. Selkäliiton sivuilta löytyy
        kommentteja.T. Ei työkykyinen 3v>

• oooooooooooooooooo

Yritä saada se työterveyslääkäri laittamaan lähetteen sairaalaan polille. Siellä ne katsoo mikä on tarpeen ja tarvittaessa magneettikuvaus tulee sinulle maksuttomaksi.
      Tosin tuo fysioterapia kannattaa katsoa auttaako se.
      Näin minä olen toiminut.

• pullisteleva

Moi!
      Välilevynpullistuma potilas täällä kirjoittaa, ettei menisi. Oma soorini on, että menin työterveyteen ja usein ja sain vain lääkkeitä. Lopuksi itkin ja työterveyslääkäri sanoi, että mene yksityiselle omalla kustannuksella (muistaakseni 80 €). Tämä yksityinen laittoi mut julkiselle puolelle magneettikuviin (23 €).

Kuvathan ei mielestäni auta muuta kun siinä tapauksessa, että haluat leikkauspöydälle. Kuvat vanhenee nopeasti, etten sinuna maksaisi mitään isoja summia ainakaan. Kävisin fysioterapina loppuun ja katsoisin tilanteen uudelleen. Terveyskeskuksesta on hankala päästä magneettikuviin, mutta yksityisellä onnistui helposti kun oli oikeat oireet ja pitkäaikaiset (6 kk). Leikkausmääräys meni sitten kiireellisenä ja nyt voidaan edelleen vuosien päästä hyvin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      43
      2130
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      171
      1903
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      116
      1332
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1150
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      96
      952
    6. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      899
    7. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      849
    8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      43
      836
    9. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      31
      772
    10. Minkälaisen viestin toivoisit saavasi?

Miehelle.... Helpota vähän.
      Ikävä
      54
      691
    Aihe