kohtaukset ennen kuukautisia

liian tuttua

Naiset, onko tuttua kohtausten saaminen ennen kuukautisia? Saan usein muutamaa päivää ennen kuukautisten alkua huomattavan määrän lyhyitä mutta voimakkaita paikallisalkuisia kohtauksia. Kuluneen vuorokauden aikana on tullut jo kolme ja tuntuu että lisää on tulossa. Ja masentaa. Ennen kohtauksia on pahoinvointia ja epätodellinen olo.

6

1190

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • t***a

Hormonien vaikutus kohtauksiin on yleistä. Se, missä vaiheessa kuukautiskiertoa niitä tulee, vaihtelee. Toisilla ennen kuukautisia, toisilla niiden aikana tai jälkeen, joillain ovulaation aikaan.

• heinäsaarihöö

Tutulta kuulostaa kyllä, nimenomaan erilaiset, "eri voimakkuuksiset" ihmeelliset epätodelliset tuntemukset, ja deja vu -fiilikset.

Tämä on siitä syystä veemäinen juttu, että mitään tahoa ei kiinnosta aiheen tutkiminen, ja hoitavalla taholla saatetaan todetaan vaan tyyliin, että suattaapi olla, tai suattaapi olla olematta tällaisia fiiliksiä sähköpäisillä naisimmeisillä.

...Niin ja sitten vielä lisätietona mainittakoon, että Nainen ja epilepsia -oppaasta ei tähän aiheeseen saa myöskään mitään vastauksia, vaan ainoastaan herää lisää kysymyksiä...

• uuvuttaa

Kertokaa, hyvät ihmiset, mikä avuksi. Edellisten kuukautisten edeltävät päivät eivät olleet edes näin pahat, mutta nyt taas vanhaa ja tuttua! Kohtauksia tulee monta per päivä, välillä niin voimakkaita että muissa maailmoissa on hyvän aikaa vielä kohtauksen jälkeenkin.

• Epi2

Minulla oli samaa ongelmaa.Gynegologini ehdotti, että käyttäisin ehkäisyvalmistetta nimeltä Depo-Provera. Se on keltarauhashormooni, pistetään lihakseen 3 kk välein. Tämä valmiste estää munasolujen irtoamisen ja minulta loppuivat kuukautiset kokonaan. Keltarauhashormoonitaso pysyy samana ja minulta loppuivat myös kaikki epi-oireet, jotka johtuivat kuukautisista. Lääkkeen saantiin vaikuttaa toki myös se haluatko lapsia, koska raskaaksi tuleminen voi kestää kauan lääkkeen lopettamisen jälkeen. Minä olen kuitenkin jo melko vanha 48 v, joten lapset on jo tehty. Olen käyttänyt lääkettä jo 13.v ja olen ollut tyytväinen. Olen itse sairaanhoitaja, joten piikitän itse 3 kk välein itseäni reisilihakseen joten minun ei tarvitse mennä edes terveydenhoitajan luokse piikitettäväksi. Välillä ihmettelen, miksei kyseistä lääkettä mainita missään ja tarjota potilaille. Olisiko halpa hinta syynä? Sitä varmaankin saa, jos osaa pyytää. Haittavaikutuksiakin voi tulla, mutta minulle ei ole tullut mitään.

• tyyt.Mirenallinen
        Epi2 kirjoitti:

Minulla oli samaa ongelmaa.Gynegologini ehdotti, että käyttäisin ehkäisyvalmistetta nimeltä Depo-Provera. Se on keltarauhashormooni, pistetään lihakseen 3 kk välein. Tämä valmiste estää munasolujen irtoamisen ja minulta loppuivat kuukautiset kokonaan. Keltarauhashormoonitaso pysyy samana ja minulta loppuivat myös kaikki epi-oireet, jotka johtuivat kuukautisista. Lääkkeen saantiin vaikuttaa toki myös se haluatko lapsia, koska raskaaksi tuleminen voi kestää kauan lääkkeen lopettamisen jälkeen. Minä olen kuitenkin jo melko vanha 48 v, joten lapset on jo tehty. Olen käyttänyt lääkettä jo 13.v ja olen ollut tyytväinen. Olen itse sairaanhoitaja, joten piikitän itse 3 kk välein itseäni reisilihakseen joten minun ei tarvitse mennä edes terveydenhoitajan luokse piikitettäväksi. Välillä ihmettelen, miksei kyseistä lääkettä mainita missään ja tarjota potilaille. Olisiko halpa hinta syynä? Sitä varmaankin saa, jos osaa pyytää. Haittavaikutuksiakin voi tulla, mutta minulle ei ole tullut mitään.

Ensin kannattaa kokeilla minipillereitä, kas kun jos tuo injektiona annettava ei sovi, niin siinähän sitten kärvistelee sivuvaikutusten kanssa muutaman kuukauden. Onhan noita muitakin, esim. ehkäisykapselit.

Injektiota käytetään lähinnä kehitysmaissa, täällä meillä ja useassa muussakin maassa kun on mitä erilaisimpia e-valmisteita.

Ja raskaaksi tulo ei kestä lääkkeen lopetuksen jälkeen yhtään sen kauempaa kuin esim. yhdistelmäpillereiden lopetuksen jälkeen, oma kierto kun alkaa/tasaantuu niin siinäpä se..

Lisäksi tuo mainitsemasi e-keinon teho ei riitä läheskään kaikkien epilepsialääkkeiden kanssa...

Minulla tilanne tasoittui kohtausten suhteen Mirenan asennuksen myötä (kas, keltar.sekin)

• ijre

Mulla on ollut sama ongelma nyt päälle 10v. Saan kohtauksia aina viikko ennen kuukautisten alkua, joka kuukausi. Kohtaukset ovat tajunnanhämärtymiskohtauksia (jokainen kohtaus kestää useamman minuutin) ja niitä tulee joskus vain yksi, mutta joskus jopa 8. Lääkkeitä on testattu jo monia, mutta ei ole vielä löytynyt lääkettä joka toimisi yli 2 kuukauden ajan. Ehkäisyyn liittyvistä kysymyksistä kysyin neurologilta. Hän kehotti kääntymään gynekologin puoleen, ja gynis kehotti kysymään neurologilta. Eli eivät osanneet siihen sanoa yhtään mitään. Perheen perustaminen olisi suunnitteilla lähivuosina, joten senkin takia on tarkkaan mietittävä mitä pillereitä alan popsimaan.
      Nyt tällä hetkellä on käytössä Neurotol Slow, Frisium ja Zonegran, ja kohtauksetonta aikaa 2kk takana. Katsotaan miten pitkään kestää...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      75
      4406
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3095
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      3075
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      396
      2152
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      217
      1269
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1203
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      74
      1186
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      29
      1055
    9. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      63
      1045
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      111
      973
    Aihe