Minulla on kääpiösitrus, jossa ostettaessa oli hedelmiä, se oli kaupassa kärsinyt veden puutteesta ja kellastuttanut lehtiään. Nyt se on tehnyt uusia lehtiä, jotka on kirkkaan vihreitä, eli ihan ok, mutta mutta: Kuinka talvettaisin sen? Haluaisin sen tietysti kukkivan mahd.pian uudelleen. Vaihtoehtoja on monia, omistan suurpainenatrim lampun 400W, eli olisi tarjolla tropiikki, n.25 astetta, yöllä viileämpi 12-18 astetta. Sitten olisi viileä lasi terassi (talvella 0-5 ast.) mihin tulisi ehkä 15W energiansäästö kasvivalo pimeään aikaan. Voisinkohan saada sen "tropiikissa" kukkimaan talven aikana? vai olisiko paras vain antaa sen lepäillä viileässä?
Samainen kysymys myös kahvipuuta koskien, haluan sen kukkivan ja aion antaa lepokauden (sadekautta jäljitellen runsas suihkutus ja kohtuu kastelu, ei ravinteita) Viihtyisikö se tropiikissa vai ehkä ihan asuinhuoneessa kasvilampun kera? Tropiikin ongelma on kuivahko huoneilma, mikä ei miellyttäne kahvi pensasta? tuhannet kiitokset vastauksista!
Kääpiösitruksen talvetus
1
852
Vastaukset
- onnistuu
parhaiten huoneenlämpöä viileämmässä paikassa,eli itse en ainakaan sitä laittaisi talveksi trooppisiin olosuhteisiin.Lasiterassillasi on taas turhan kylmää jos siellä on vaan 0-5 astetta,paras lämpö talvella sitrukselle olisi 10-15 astetta.Voisitko ajatella lasiterassin lämmitystä pienellä lämmittimellä,niin että lämpötila nousisi noin 10 asteeseen,uskon että sitruksesi talvehtisi sitten siellä hyvin.
Itsellänikin on ollut kääpiösitrus,sain sen talvehtimaan olohuoneessa,kotonani on talvella normaalia huoneen lämpöä viileämpää, 17-19 astetta.Minulla ei ole viileää lasikuistia,sellainen olisi kyllä monelle kasville ihanteellinen talvehdituspaikka.
Kahvipuu taas on trooppinen kasvi,sitä ei pidä viedä minnekkään kovin viileään talveksi.Varmasti se hyötyy lisävalosta talvella,ja sumuttelusta.Voisit täyttää laakean astian lekasoralla ja sitten sinne vettä,mutta ei ihan lekasoran pintaan asti.Kahvipuu ruukkuineen siihen lekasoran päälle,vesi haihtuu astiasta pikkuhiljaa ja kosteuttaa ilmaa kahvipuun ympärillä.Minulla on orkideoita,ja tällä konstilla saan järjestetyksi niille kostean "pienilmaston",enkä koskaan sumuttele niitä ja hyvin ovat pärjänneet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624362Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551823Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141543Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381317Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681083- 58929
- 79925
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.169847Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791