Korkea verenpaine + alkoholi

Bileet vai ei

Minulla todettiin alkuviikosta korkeat verenpaineet (160/100), aloitettiin Olmetec, yläpaine tuosta nopeasti normalisoituikin, mutta alapaine on pysynyt korkeana, oli hetki sitten mitattuna 98. Luin jostain, että nuorella ihmisellä alapaine nouseekin herkemmin kuin yläpaine, onko totta? Minulla on vahva sukurasitus sydänsairauksiin ja verenpainetautiin. Elintavoissani on paljon parannettavaa: tässä viimeisen kuukauden kuluessa olen nauttinut lakritsaa erittäin paljon...viime viikolla lähes kilon! Olen myös kesäloman kunniaksi mässäillyt suolaista roskaruokaa ja alkoholia on mennyt reippaasti. Kai jotenkin ajattelin, että ei näin nuorena voi kärsiä korkeista verenpainearvoista, tosi tyhmää.

Mieltäni askarruttaakin nyt eräs ehkä kovin pinnallinen asia: voiko tällaisilla paineilla käyttää alkoholia? Minulla on nimittäin syntymäpäiväjuhlat viikonloppuna ja olen kovasti odottanut niitä, suunnitelmissa on myös alkoholi...onko sitä turvallista ottaa vai täytyykö jättää kokonaan pois ja odottaa paineiden alenemista? En haluaisi ehdoin tahdoin terveyttäni vaarantaa, mutta houkutus on suuri.

2

1905

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Myös korkeaan verenpaineeseen taipuvainen

      onko alkoholia turvallista ottaa 1. tuon lääkkeen kanssa, vai 2. kun on kohonnut verenpaine? Lääkkeestä en osaa sanoa mitään, mutta tuo verenpaine ei ole niin korkea, että se olisi este alkoholin käytölle.

    • M 65-v

      Verenpaine ei estä alkoholin nauttimista mutta ylläpitää korkeaa painetta.
      Ainakin minulla.

      50v ajokorttitarkastuksessa paineet 167/117.

      Myöhemmin aloitetulla lääkityksellä, 10mg Ramiprilliä, paineet putosivat muutamassa kuukaudessa tasoon
      130/85.

      Aloitin varovasti kuntosalilla 5krt/viikko. Syketaso 110 - 130, 1 - 1,5h.
      Puolen vuoden aikana sai jättää lääkityksen pois täysin ja paineei ovat tasossa 115/72.
      Leposyke laski samanaikaisesti 85 -> 60.
      Painoni ei ole pudonnut enkä ole muuttanut ruokailutottumuksiani.

      Pitkän viikonlopun kaljoittelu nostaa paineeni vaikka popsin silloin 5mg Ramiprilliä.
      Tasainen pieni tissuttelu yhdistettynä 5mg lääkitykseen pitää paineet tasossa 140/85.
      Vajaan viikon kuluttua alkava yli kuukauden jakso itseni silpomistako?

      Minulla raittius ja kuntoilu pitävät paineet erinomaisessa tasossa.
      Kertakänni ei niitä nosta mutta pienikin pitempiaikainen, säännöllinen käyttö on minulle tuhoisaa.

      Nautiskelen harkiten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1785
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1174
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1173
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1161
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe