Korkea verenpaine + alkoholi

Bileet vai ei

Minulla todettiin alkuviikosta korkeat verenpaineet (160/100), aloitettiin Olmetec, yläpaine tuosta nopeasti normalisoituikin, mutta alapaine on pysynyt korkeana, oli hetki sitten mitattuna 98. Luin jostain, että nuorella ihmisellä alapaine nouseekin herkemmin kuin yläpaine, onko totta? Minulla on vahva sukurasitus sydänsairauksiin ja verenpainetautiin. Elintavoissani on paljon parannettavaa: tässä viimeisen kuukauden kuluessa olen nauttinut lakritsaa erittäin paljon...viime viikolla lähes kilon! Olen myös kesäloman kunniaksi mässäillyt suolaista roskaruokaa ja alkoholia on mennyt reippaasti. Kai jotenkin ajattelin, että ei näin nuorena voi kärsiä korkeista verenpainearvoista, tosi tyhmää.

Mieltäni askarruttaakin nyt eräs ehkä kovin pinnallinen asia: voiko tällaisilla paineilla käyttää alkoholia? Minulla on nimittäin syntymäpäiväjuhlat viikonloppuna ja olen kovasti odottanut niitä, suunnitelmissa on myös alkoholi...onko sitä turvallista ottaa vai täytyykö jättää kokonaan pois ja odottaa paineiden alenemista? En haluaisi ehdoin tahdoin terveyttäni vaarantaa, mutta houkutus on suuri.

2

2399

Vastaukset 2

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Myös korkeaan verenpaineeseen taipuvainen

onko alkoholia turvallista ottaa 1. tuon lääkkeen kanssa, vai 2. kun on kohonnut verenpaine? Lääkkeestä en osaa sanoa mitään, mutta tuo verenpaine ei ole niin korkea, että se olisi este alkoholin käytölle.

• M 65-v

Verenpaine ei estä alkoholin nauttimista mutta ylläpitää korkeaa painetta.
      Ainakin minulla.

50v ajokorttitarkastuksessa paineet 167/117.

Myöhemmin aloitetulla lääkityksellä, 10mg Ramiprilliä, paineet putosivat muutamassa kuukaudessa tasoon
      130/85.

Aloitin varovasti kuntosalilla 5krt/viikko. Syketaso 110 - 130, 1 - 1,5h.
      Puolen vuoden aikana sai jättää lääkityksen pois täysin ja paineei ovat tasossa 115/72.
      Leposyke laski samanaikaisesti 85 -> 60.
      Painoni ei ole pudonnut enkä ole muuttanut ruokailutottumuksiani.

Pitkän viikonlopun kaljoittelu nostaa paineeni vaikka popsin silloin 5mg Ramiprilliä.
      Tasainen pieni tissuttelu yhdistettynä 5mg lääkitykseen pitää paineet tasossa 140/85.
      Vajaan viikon kuluttua alkava yli kuukauden jakso itseni silpomistako?

Minulla raittius ja kuntoilu pitävät paineet erinomaisessa tasossa.
      Kertakänni ei niitä nosta mutta pienikin pitempiaikainen, säännöllinen käyttö on minulle tuhoisaa.

Nautiskelen harkiten.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi arkuuteni

Olen säälittävä, mitä tulee sinun kohtaamiseen. Tunnen vaan itseni todella epävarmaksi sun kanssa. Jos minun olisi pitän
      Ikävä
      52
      1013
    2. Kuka melkein täysi-ikäinen hukkui?

Poliisin mukaan nuori oli lähes täysi-ikäinen. Ennen iltakuutta tulleen ilmoituksen mukaan ihminen oli joutunut mahdoll
      Iisalmi
      17
      906
    3. Perussuomalaisten kannatus nousi rytinällä Ylen tänään julkaisemassa tuoreimmassa gallup-kyselyssä.

https://yle.fi/a/74-20239449 Perussuomalaisilla hurja- ja ylivoimaisesti suurin nousu tässä uudessa Ylen gallupissa. Kyl
      Maailman menoa
      501
      810
    4. kenen näköinen

kaivattusi on ?
      Ikävä
      46
      737
    5. Mikä on ollut

Söpöintä välillämme?
      Ikävä
      42
      674
    6. Hyvännäköinen pakkaus

Olet hyvännäköinen pakkaus nainen.
      Ikävä
      37
      629
    7. Tykkäätköhän vielä minusta?

Yhtä paljon, kuin minä sinusta? Haaveissa ollaan kahdestaan, rauhassa ja lähennytään fyysisesti ja tutustutaan syvemmin
      Ikävä
      30
      606
    8. Vihervasemmistofeministinaisasianaiset

Tulevat tänne palstalle haukkumaan miehiä ja naljailemaan miehelle, kehuvat olevansa heitä parempia. Itse asuvat MIEHE
      Sinkut
      166
      553
    9. Olet ihana

Muru, sä oot ihana. Tunsitko sen sähkön meidän välillä kun oltiin ihan låhekkäin? 👩‍❤️‍👩❤️😼😘
      Ikävä
      37
      540
    10. Muistatko Mikkelin panttivankidraaman?

Uusi draamasarja järkyttävästä tapauksesta on tulossa. Tositapahtumiin perustuva sarja ammentaa vuoden 1986 Mikkelin pan
      Maailman menoa
      57
      528
    Aihe