mistä johtuu kipu silmän takana?

mitä kummaa

Onko kellään mitään aavistusta/kokemusta siitä mistä voisi johtua kipu/särky silmän takana ja aristavuus silmiä liikuttaessa? Silmälääkärillä on tullut käytyä useammankin kerran muttei silmissä eikä laseissa pitäisi mitään vikaa olla. Niskojakin on hierottu eikä siitäkään pitäisi olla kyse.

23

88447

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kummaa se mahtaa

      ollakaan,nimittäin itselläni on aivan sama juttu!
      Silmänpohjat ok,silmänpaineet ok,ei näköhermotulehdusta,eikä muutakaan tulehdusta.
      Oletko käynyt silmälääkärillä kun tätä kipua on ollut?Eli siinä "akuuttivaiheessa"?Itse olen ja kaikki pitäisi olla ok.
      Kyselin lähetettä CT-kuviin ja sain,silmäl. tosin totesi että taitaa olla turha reissu,mutta olen jo varannut ajan,varmuuden vuoksi,eli pään alueen CT-kuviin olen menossa.

      Osasiko silmälääkäri sanoa mitään mistä tuo oireilu saattaisi johtua?Omani ei.
      Kaikki tuntui olevan kunnossa,mutta......samat oireet kuin sinulla jatkuvat edelleen.

      Laitathan tänne jotain viestiä jos saat jostain jotain infoa?!
      Hyvää viikonloppua sinulle,ihmetellään yhdessä tätä vaivaa!

      • mitä kummaa

        Sama juttu tosiaan mulla, silmänpohjat ja -paineet ok. Näköhermotulehdustakaan ei sanottu olevan (tosin olen lukenut että silmälääkäri ei välttämättä näe sitä koska vain hermonpää on näkyvissä silmän pohjassa).

        Kyllä mulla jossain määrin oli silloinkin sitä vaivaa kun kävin näyttämässä. Olen käynyt parilla silmälääkärillä.

        Kävin myös neurologilla vaivan vuoksi ja kovan kädenväännön jälkeen sain lähetteen pään TT-kuvaan. Varmuuden vuoksi tosiaan haluan tutkituttaa.

        Toinen silmälääkäri epäili vain kuivasilmäisyyttä mutta olen huomannut ettei siitä pohjimmiltaan kyse ole. Tipat sun muut kyllä virkistää vähän. Lievää piilokarsastusta on mutta tuskin sekään vaivaa selittää.

        Mystistä todella. Olen koittanut hakea kovin tietoa että missä sairaudessa tällaista oiretta olisi mutta eipä juuri ole mitään löytynyt.


    • tätä?

      sarjoittainen päänsärky: aina toispuoleinen, silmän takana tuntuu, on kuin joku poraisi silmään, kun esiintyy, tulee monta kertaa päivässä aina samaan aikaan, yksi jakso voi kestää muutamasta viikosta vuosiin. Silmä voi vuotaa, nenän kivun puoleinen sierain voi vuotaa limaa, hikeä pukkaa ohimolta. Joskus kivun sykkeen tahdissa myös pupillit supistuvat, tämä häiritsee tarkkaa näköä. Minulla auttaa lukemattomien kokeilujen jälkeen hyvin yksinkertainen lääke: parasetamol 2*500 mg (reseptillä lähes "ilmainen" 100 kpl 4.5 e)

      • mitä kummaa

        Ihan alkuun epäilin hetken tuota mutta hylkäsin sen koska tietojen mukaan siinä kipu on todella KOVA. Mulla ei ole sillä lailla mitään sietämätöntä kipua ollu, häiritsevä pikemminkin.


      • varmastikin

        Hortonia?!Olen se toinen asian ihmetteliä ja itsekin suljin Hortonin pois,koska kipu ei ole sellaista.


      • Anonyymi

        Normaalin kipulääkkeen ei pitäisi auttaa tuohon vaivaan. Triptaanit ja lääkkeellinen happi on hoitokeitona. Myös migreeninestolääkkeet.


    • Mari

      Vaikka joku vastas, ettei piilokarsastus varmaan selitä särkyä, niin mulla se oli silmän takana olevan kivun syy. Jos päässä olis jotain vialla niin uskoisin, että olisi muitakin oireita. Migreeni-ihmisenä tiedän tämän kun olen sitä lääkäreiltä kysynyt. Esim. raajojen tuntohäiriöt, epileptiset kohtaukset tai sellaiset viittaisivat aivoperäiseen vaivaan!

      En siis olisi ihan paniikissa. Piilokarsastus paheni mulla kun tein tosi paljon tietokonehommia vaan nyt on taas kaikki ok. Jos oireet ei helpota itsestään, piilokarsastusta voi hoitaa silmäjumpalla ja silmälasien käyttäjille voidaan tehdä laseihin ns. prismalinssit.

      Toivottavasti kyse ei oo sunkaan kohdalla mistään vakavammasta :)

      • mitä kummaa

        En sitäkään mahdollisuutta ole täysin poissulkenut. Silmälääkäri vaan tuntui suhtautuvan koko mahdollisuuteen aika epäilevästi (optikko oli taas vähän eri mieltä). Silmäjumppaa lekuri mullekin suositteli. Prismalasit taas hänen mukaansa vievät vaan ojasta allikkoon.

        Tein aiemmin 8h päivässä atk-hommia eikä karsastus silloin koskaan tuottanut ongelmia. Siksi se ei tuntunut niin todennäköiseltä syyltä. Mut voi se kai ajan myötä pahentua tms.

        Miten muuten itse sait vaivan aisoihin?


      • Mari
        mitä kummaa kirjoitti:

        En sitäkään mahdollisuutta ole täysin poissulkenut. Silmälääkäri vaan tuntui suhtautuvan koko mahdollisuuteen aika epäilevästi (optikko oli taas vähän eri mieltä). Silmäjumppaa lekuri mullekin suositteli. Prismalasit taas hänen mukaansa vievät vaan ojasta allikkoon.

        Tein aiemmin 8h päivässä atk-hommia eikä karsastus silloin koskaan tuottanut ongelmia. Siksi se ei tuntunut niin todennäköiseltä syyltä. Mut voi se kai ajan myötä pahentua tms.

        Miten muuten itse sait vaivan aisoihin?

        Hei!

        Mulla oireet vain helpottivat pikkuhiljaa, mitään erityistä en tehnyt. Tai no, ehkä hieman vähensin ylimääräisiä tietokonehommia ja lepuutin sekä pyörittelin silmiä aina työnteon välissä.

        Laseista tuli vielä mieleen, että mulla harkittiin jopa erillisten, miedompien lukulasien laittoa (käytän miinuslaseja) vaikka olen vasta 26 v. Syynä oli se, että lasit päässä piilokarsastus jopa paheni ja kun tehoja pudotettiin, karsastus väheni. En sitten ruvennut ostamaan laseja, koska oireet alkoivat helpottaa itsekseen. Mutta jos käytät miinuslaseja, niin kysypä optikoltasi tästä mahdollisuudesta!

        Nyt silmiä ei onneksi särje vaan piilokarsastus oireilee enää niin, että joudun lähityössä joskus keskittymään katseen tarkentamiseen. Varsinkin väsyksissä huomaan, että silmät meinaa seikkailla sinne sun tänne ;)

        Lykkyä tykö!


      • kimmo00
        mitä kummaa kirjoitti:

        En sitäkään mahdollisuutta ole täysin poissulkenut. Silmälääkäri vaan tuntui suhtautuvan koko mahdollisuuteen aika epäilevästi (optikko oli taas vähän eri mieltä). Silmäjumppaa lekuri mullekin suositteli. Prismalasit taas hänen mukaansa vievät vaan ojasta allikkoon.

        Tein aiemmin 8h päivässä atk-hommia eikä karsastus silloin koskaan tuottanut ongelmia. Siksi se ei tuntunut niin todennäköiseltä syyltä. Mut voi se kai ajan myötä pahentua tms.

        Miten muuten itse sait vaivan aisoihin?

        milläistä se on?


      • LASEILLA.

        PIILOKARSATUS SELITTÄÄ KIVUN SYYN.MINULLA LASIT .TODETTU PIILOKARSATUS.ILMAN LASEJA OLEMISESTA EI TULE MITÄÄN,SILMÄLÄÄKÄRIN MÄÄRÄÄMÄT LASIT,JOLLOIN TODETTU PIILOKARSATUS,KUN KÄYTÄN LASEJA EI KIPUA SILMÄSSÄ TUNNU.


      • en tiedä mikä on
        LASEILLA. kirjoitti:

        PIILOKARSATUS SELITTÄÄ KIVUN SYYN.MINULLA LASIT .TODETTU PIILOKARSATUS.ILMAN LASEJA OLEMISESTA EI TULE MITÄÄN,SILMÄLÄÄKÄRIN MÄÄRÄÄMÄT LASIT,JOLLOIN TODETTU PIILOKARSATUS,KUN KÄYTÄN LASEJA EI KIPUA SILMÄSSÄ TUNNU.

        minulla on hieman saman tapainen kipu se tuntuu lähes aina silmän ohimonpuoleisessa ylänurkassa. sitä ei ole kuin noin joka viides päivä.
        eli aluksi silmään tulee kohtalaisen hiljainen kipu ja siitä se nousee häiritseväksi eli ei mitään kauhean kovaa kipua. usein sitten illemmalla tulee pääkin kipeäksi.
        pääkipu on noin keskellä päätä. ehkä vähän sen edessä.
        menen nukkumaan ja aamulla kipu on kadonnut.
        kipupäivät ovat olleet kutakuinkin samanlaisia kuin ei kipua päivät.
        minulla on miinus lasit, ei vahvat. ja taittovika sekään ei paha.en käytä lasejani kokoajan yleensä vain aamusta klo 14 asti. välillä kipu alkaa kun otan lasit pois ja välillä taas jo puolenpäivä aikaan kun vielä käytän laseja.
        en yhtään tiedä mistä johtuu mutta jos joku tietää niin kertokaa.


      • se on
        en tiedä mikä on kirjoitti:

        minulla on hieman saman tapainen kipu se tuntuu lähes aina silmän ohimonpuoleisessa ylänurkassa. sitä ei ole kuin noin joka viides päivä.
        eli aluksi silmään tulee kohtalaisen hiljainen kipu ja siitä se nousee häiritseväksi eli ei mitään kauhean kovaa kipua. usein sitten illemmalla tulee pääkin kipeäksi.
        pääkipu on noin keskellä päätä. ehkä vähän sen edessä.
        menen nukkumaan ja aamulla kipu on kadonnut.
        kipupäivät ovat olleet kutakuinkin samanlaisia kuin ei kipua päivät.
        minulla on miinus lasit, ei vahvat. ja taittovika sekään ei paha.en käytä lasejani kokoajan yleensä vain aamusta klo 14 asti. välillä kipu alkaa kun otan lasit pois ja välillä taas jo puolenpäivä aikaan kun vielä käytän laseja.
        en yhtään tiedä mistä johtuu mutta jos joku tietää niin kertokaa.

        Se on hyvin lievää migreeniä.
        Itselläni se johtuu punkteeraamisvahingosta, luinen käytävä johtaa suoraan poskiontelon läpi silmäkuoppaan, tuli puudutusneulasta. Aina välillä särkyä silmän takana, kun poskiontelon läpi pääsee painetta sinne ja nuhassa varsinkin. Pakko hoitaa se aina flixotidellä pois.


      • tauolle
        se on kirjoitti:

        Se on hyvin lievää migreeniä.
        Itselläni se johtuu punkteeraamisvahingosta, luinen käytävä johtaa suoraan poskiontelon läpi silmäkuoppaan, tuli puudutusneulasta. Aina välillä särkyä silmän takana, kun poskiontelon läpi pääsee painetta sinne ja nuhassa varsinkin. Pakko hoitaa se aina flixotidellä pois.

        netissä olo, tekee niskan kipeaksi ja samalla silmänpohjat, kuin olis migreeniä. Niska jumissa ja siksi tuntuu silmänpohjissa.


    • lkjeeur

      Kipu silmän takana, aivoissa, on migreenikipua, ja liittyy kolmoishermoon. Joskus tuo kipu on merkki Sjögrenin syndroomasta. Kivun ehkäisyyn auttavat sokeriton, kofeiiniton ruokavalio, runsaasti kasviksia sisältävä, sekä stressitön elämä, liikunta, ulkoilu, pitkät yöunet ja valvomisen välttäminen auttavat.

    • Kokeilkaa
    • Gjgggc

      Tietäisikö kukaan mikä minua vaivaa minun oireet ovat että kun katson sivulle päin minua särkee silmään

      • Pipsap1

      • Anonyymi

        Mulla sama tilanne. Vasemman silmän taakse sattuu kun katson sivulle päin. Muuten ei satu. Alkoi pari päivää sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla sama tilanne. Vasemman silmän taakse sattuu kun katson sivulle päin. Muuten ei satu. Alkoi pari päivää sitten.

        Mulla sama homma oikeassa silmässä. Kun katsoo silmällä ääriasentoon ihan mihin päin vaan niin suht kova kipu. Silmä tullu kipeeks 2 viikkoa sitten ja viime viikollakävin lääkärissä niin katso paineet yms. Niin mitään vikaa ei löytynyt.. Tosiaan siis silmä ei ole kipeä kun katsoo suoraan eteenpäin mutta kun ääriasentoon katsoo ni kipua.
        Lasitkin ois mutta en ole käyttäny niitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla sama homma oikeassa silmässä. Kun katsoo silmällä ääriasentoon ihan mihin päin vaan niin suht kova kipu. Silmä tullu kipeeks 2 viikkoa sitten ja viime viikollakävin lääkärissä niin katso paineet yms. Niin mitään vikaa ei löytynyt.. Tosiaan siis silmä ei ole kipeä kun katsoo suoraan eteenpäin mutta kun ääriasentoon katsoo ni kipua.
        Lasitkin ois mutta en ole käyttäny niitä.

        Täällä sama homma? Onko edelleen kipuja vai onko lähtenyt? Jos on lähteny niin millä keinoin?


    • Anonyymi

      Minulle tulee "silmän taka kipu" silloin, kun minulla on ollut korkea kuume, kuumeen laskiessa sattuu silmien taakse niin perusteellisesti, Ei voi liikuttaa silmiä, pitää kääntää koko kroppaa, etää pystyy katsomaan sivulle. Kipulääke helpottaa vähän.

    • Anonyymi

      Mulla tuli kipua toiseen silmään väärin tehdyistä silmälaseista! Kivun synty tuli aina lasien pitämisen aikana tai lasien pidon jälkeen. Lasit on SPECSAVERILTÄ.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18459
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3145
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1860
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      272
      1416
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      83
      1091
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe