Koulujen aamunavauksista kaksi kirjoitusta

Kössönöm

"Joutavatko aamunavaukset
romukoppaan

...Lakipykäläthän sanovat, että koulupäivä pitää aloittaa aamunavauksella. Se ei määrittele miten. Äänimerkin kilahtaessa olemme valmiina kuin kuolaa valuttavat Pavlovin koirat. Avauksen lopuksi havahdumme uudestaan hereille. Kaiuttimesta raikaa mattia ja teppoa tai räkästä rokkia.

Perjantaiaamuisin on seurakunnan vuoro. Saman logiikan mukaan ehdotan, että maanantaina on SAK:n aamunavausvuoro, tiistaina kokoomuksen ja keskiviikkona soroptomistien. Torstaina ääneen pääsee Flat Earth Society, jonka vankan käsityksen mukaan maapallo on litteä.

...Entäpä, jos koulujenkin aamunavaukset siirrettäisiin sinne, missä ovat oppilaatkin? Luokkiin. Pidettäisiin ”aamunavaus” rupattelemalla niitä näitä. Kasvotusten. Ihminen ihmiselle. Ihan kuin oikeassakin elämässä. Oppilaita kiinnostavan keskustelun aiheen voi valita Idols-voittajasta jääkiekkoon. Vinkiksi. Tupakan ja oluen paheista tai koulukiusaamisesta paasaaminen ei voisi oppilaita vähempää kiinnostaa.

Kirjoittaja on turkulainen lukion lehtori.

Hannu Tuominen"

http://www.ts.fi/online/mielipiteet/kirjoittajavieras/68202.html

Ja sitten toinen:

"Rukoilkaamme koulurauhaa

Lehtori Hannu Tuominen pohdiskeli palstalla 18.8., joutavatko koulujen aamunavaukset romukoppaan.

Itsekin muistan aulassa pidetyt aamuhartaudet, joihin oli kiiruhdettava jos ei mielinyt jäädä ulko-ovien taakse ja saada myöhästymismerkintää päiväkirjaan. Pyörtymisiäkin muistan silloin tällöin sattuneen. Pakkopullaa tai ei, olivat nämä aamunavaukset kuitenkin yhteisiä tilaisuuksia, joissa saatettiin hetki rauhoittua ennen päivän työrupeamaa. Ja oltiinpa Raamatunluvusta sitten mitä mieltä hyvänsä, niin yleensä avauksissa kai kuitenkin kehotettiin kohtelemaan kanssaihmisiä ystävällisesti ja kunnioittavasti. Ja kyllä se virrenveisuukin muistaakseni rauhoitti mieltä ja lisäsi yhteenkuuluvuutta.

Tuosta tulikin mieleeni, että koulujen nyt alkaessa olisi tarpeellista kaikin keinoin korostaa yhteenkuuluvuutta ja kaikkien oppilaiden viihtymistä kouluyhteisössä.Jos ”koulukiusaamisesta paasaaminen ei voisi oppilaita vähempää kiinnostaa”, niin asialle olisi pikaisesti tehtävä jotakin.

Kaikissa kouluissa olisi syytä ottaa käyttöön KivaKoulu-projektin opit; onhan tämä projekti vähentänyt koulukiusaamista ilahduttavasti. Jospa joka aamu pidettäisiin yhteinen tilaisuus, jossa rukoiltaisiin koulurauhan puolesta. Tai ainakin yhdessä sitouduttaisiin tekemään kaikki voitava sen eteen, ettei yhdenkään oppilaan tarvitsisi aamulla tulla työpaikalleen kiusaamista peläten.

Syrjinnästä saattaa muuten alkaa uhrin elinikäinenkin syrjäytyminen.

Kansakoulun kasvatti"

http://www.ts.fi/online/mielipiteet/lukijoilta/68678.html

- Kun noita kahta kirjoitusta lukee, niin kumpi tuntuu järkevämmältä?

Minusta tuo "Kansakoulun kasvatti" ei ole tajunnut sellaista asiaa, että kouluissa on nykyään oppilaiden kirjo aivan toisenlaista, kuin kansakoulun aikaan. Yhteinen aamunavaus joltain kristilliseltä pohjalta ei ole mitenkään perusteltua.

Ja eri uskontojen opetus erottaa lapset toisistaan, ei suinkaan luo yhteenkuuluvuutta.

37

366

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kössönöm

      kaikissa muodoissaan. Mikä siinäkin oikein on, ettei sitä sieltä saada pois. Onko muka kansanedustajissa niin paljon uskovaisia, etteivät ne saa tätä asiaa kuntoon?

      • Kössönöm

        että onko kukaan ottanut kansanedustajiin yhteyttä tämän asian esille tuomiseksi?

        Tässä täytyy näköjään itsekseen jutella tästä asiasta.


      • orkoliinne
        Kössönöm kirjoitti:

        että onko kukaan ottanut kansanedustajiin yhteyttä tämän asian esille tuomiseksi?

        Tässä täytyy näköjään itsekseen jutella tästä asiasta.

        Se näyttää olevan nykytilanne. Päättäjät eivät halua päivittää maailmaa tämän päivän tasolle! Kaikki, mikä on aina toiminut, saa toimia niin pitkään, kunnes on pakko tehdä muutos. Eli, täytynee kasvattaa jälkikasvumme uskonnottomiksi kriitikoiksi ja toivoa, että "aate" tarttuu ajan myötä kaikkialle ympäristöön ja lopulta on pakko myöntyä uskonnottomuuden tielle. Uskottomuuden väkinäinen käännytysaalto on varmaan ainut vaihtoehto, sillä uskonnollisuuttakin levitetään ko. tavalla. Kannattaa alkaa uhkailemaan uskovia aiheuttamastaan vauriosta jälkipolvien älylliseen ja henkiseen kehittymiseen, maailman todellisen yhdistymisen jarruttamisesta, teknologisen kehittymisen hidastamisesta, lapsien hyväksikäytöstä ja oman elämänsä kadottamisesta. Tai jotain, vituttaa liikaa, jotta keksisi mitään hyviä vaihtoehtoja. Vain uskonnoton ja ateistinen älymystö eduskuntaan nykyisen perustyhmän kansan sijaan? Ei varmasti toimisi, sillä vastustus on ylivoimainen. :D Tyhmistä päistä kärsii koko kansa.


      • Kössönöm
        orkoliinne kirjoitti:

        Se näyttää olevan nykytilanne. Päättäjät eivät halua päivittää maailmaa tämän päivän tasolle! Kaikki, mikä on aina toiminut, saa toimia niin pitkään, kunnes on pakko tehdä muutos. Eli, täytynee kasvattaa jälkikasvumme uskonnottomiksi kriitikoiksi ja toivoa, että "aate" tarttuu ajan myötä kaikkialle ympäristöön ja lopulta on pakko myöntyä uskonnottomuuden tielle. Uskottomuuden väkinäinen käännytysaalto on varmaan ainut vaihtoehto, sillä uskonnollisuuttakin levitetään ko. tavalla. Kannattaa alkaa uhkailemaan uskovia aiheuttamastaan vauriosta jälkipolvien älylliseen ja henkiseen kehittymiseen, maailman todellisen yhdistymisen jarruttamisesta, teknologisen kehittymisen hidastamisesta, lapsien hyväksikäytöstä ja oman elämänsä kadottamisesta. Tai jotain, vituttaa liikaa, jotta keksisi mitään hyviä vaihtoehtoja. Vain uskonnoton ja ateistinen älymystö eduskuntaan nykyisen perustyhmän kansan sijaan? Ei varmasti toimisi, sillä vastustus on ylivoimainen. :D Tyhmistä päistä kärsii koko kansa.

        ei ole kyse isosta asiasta. Miksi tällainen kummallinen jäänne uskonnoista kouluissa oikein johtuu?

        Suomessa hehkutetaan koululaisten pärjäämistä Pisa-tutkimuksissa ja tietoyhteiskuntaa ja sivistyksen hyvää tasoa, eikä kuitenkaan saada tuollaista uskomusten opettamista karsittua kansantaloutta rasittamasta.


      • edustajat,

        kansanedustajat edustavat kansaa ja jos suurin osa kansasta on (tapa)uskovia, niin sen mukaan eletään. Maassa maan tavalla. Samoin voi kansa halutessaan nostaa valtaan esim. islamistit tai kommariateistit.


      • Kössönöm
        edustajat, kirjoitti:

        kansanedustajat edustavat kansaa ja jos suurin osa kansasta on (tapa)uskovia, niin sen mukaan eletään. Maassa maan tavalla. Samoin voi kansa halutessaan nostaa valtaan esim. islamistit tai kommariateistit.

        Ei enemmistö määrää suinkaan kaikissa asioissa. Jos krisselienemmistön mukaan mentäisiin, niin Suomessa ei olisi rekisteröityjä parisuhteita, ei homoilla oikeutta perheen sisäiseen adoptioon, eikä paljon muutakaan.


    • jeesushuora

      Yritätkö nyt saada keskusradioista kuulutettavia perjantaisia pappien aamunavauksia pois. Ensinnäkin sitten se vastuu siirtyisi ylityöllistetyille opettajille ja kuitenkin papit tekevät tuon homman koulun vinkkelistä ilmaiseksi.

      Huono ajatus ellei aamunavauksista luovuta perjantain osalta. Koulu ottaa vastaan kaiken ilmaisen.

      Sen sijaan uskontojen julkinen harjoittaminen tulisi kieltää lailla.

      • Kössönöm

        että miksi kouluissa pitäisi olla uskonnollisia aamunavauksia, tai minkäänlaisia aamunavauksia.

        Ei tuollaisen tingeltangelin poistamiseksi tarvita muuta, kuin pikkiriikkinen lakimuutos.


      • uskonnoton opettaja
        Kössönöm kirjoitti:

        että miksi kouluissa pitäisi olla uskonnollisia aamunavauksia, tai minkäänlaisia aamunavauksia.

        Ei tuollaisen tingeltangelin poistamiseksi tarvita muuta, kuin pikkiriikkinen lakimuutos.

        Missään ei sanota, että aamunavauksen pitäisi olla uskonnollinen. Tässä siis riittäisi asennemuutoskin, eli koulun rehtori päättää, että kaikkien aamunavausten pitää olla kaikille sopivia.

        Uskonnollisissa (ev.lut.) aamunavauksissahan on se ongelma, että vähemmistöuskontoihin ja uskontokuntiin kuulumattomat voivat olla osallistumatta tuollaisiin tilaisuuksiin. Mutta onhan se aika arveluttavaa toimintaa opettajilta, että vaikkapa ala-asteella pieni lapsi (sanotaan vaikka, että hän on uskontokuntiin kuulumaton) erotetaan muusta ryhmästä ev.lut. papin vierailun ajaksi. Ei kyllä ole mukavaa lapsen odotella koko muuta koulua uskonnollisen aamunavauksen ajan :-(

        Eräs näkemys, ja tietoa yleiseettisistä aamunavauksista, löytyy et-opetus-sivuilta:

        http://www.et-opetus.fi/index.php/opetusmateriaalit/paeivaenavaukset

        On tietty hieman ihmeellistä, että esimerkiksi opetushallitukselta löytyy runsaasti uskonnollisia avauksia, tässä esimerkki: http://www.edu.fi/pageLast.asp?path=498,1329,1393,86675,59355,61671

        Ymmärtääkseni aamunavaus voisi olla aivan hyvin islamilainen, hindulainen, hare krisnalainen, joten näitä kokeilemalla voisivat ev.-lut oppilaat kokea saman, mitä vaikkapa ET:n oppilaat joutuvat kokemaan nykyään. Osanottajia ei tietysti välttämättä olisi paljoa, mutta haitanneeko tuo...


      • Kössönöm
        uskonnoton opettaja kirjoitti:

        Missään ei sanota, että aamunavauksen pitäisi olla uskonnollinen. Tässä siis riittäisi asennemuutoskin, eli koulun rehtori päättää, että kaikkien aamunavausten pitää olla kaikille sopivia.

        Uskonnollisissa (ev.lut.) aamunavauksissahan on se ongelma, että vähemmistöuskontoihin ja uskontokuntiin kuulumattomat voivat olla osallistumatta tuollaisiin tilaisuuksiin. Mutta onhan se aika arveluttavaa toimintaa opettajilta, että vaikkapa ala-asteella pieni lapsi (sanotaan vaikka, että hän on uskontokuntiin kuulumaton) erotetaan muusta ryhmästä ev.lut. papin vierailun ajaksi. Ei kyllä ole mukavaa lapsen odotella koko muuta koulua uskonnollisen aamunavauksen ajan :-(

        Eräs näkemys, ja tietoa yleiseettisistä aamunavauksista, löytyy et-opetus-sivuilta:

        http://www.et-opetus.fi/index.php/opetusmateriaalit/paeivaenavaukset

        On tietty hieman ihmeellistä, että esimerkiksi opetushallitukselta löytyy runsaasti uskonnollisia avauksia, tässä esimerkki: http://www.edu.fi/pageLast.asp?path=498,1329,1393,86675,59355,61671

        Ymmärtääkseni aamunavaus voisi olla aivan hyvin islamilainen, hindulainen, hare krisnalainen, joten näitä kokeilemalla voisivat ev.-lut oppilaat kokea saman, mitä vaikkapa ET:n oppilaat joutuvat kokemaan nykyään. Osanottajia ei tietysti välttämättä olisi paljoa, mutta haitanneeko tuo...

        Tuo opetushallituksen aamunavausesimerkki on hyvä esimerkki siitä, miten lapsille koulussa voidaan puhua totuudenvastaisesti ja tuo kyllää rikkoo opettajan eettisiä ohjeita vastaan.

        "TOTUUDELLISUUS

        Totuudellisuus on keskeinen arvo opettajan perustehtävässä, jossa hän ohjaa oppijaa kohtaamaan todellisuutta. Asioiden tutkiva lähestymistapa edellyttää avointa keskustelua ja totuuden etsimistä. Rehellisyys itselle ja rehellisyys kaikessa vuorovaikutuksessa on osa opettajan työn perustaa."

        http://www.oaj.fi/portal/page?_pageid=515,447767&_dad=portal&_schema=PORTAL


        "Missään ei sanota, että aamunavauksen pitäisi olla uskonnollinen. Tässä siis riittäisi asennemuutoskin, eli koulun rehtori päättää, että kaikkien aamunavausten pitää olla kaikille sopivia."

        - Totta, mutta tässä ollaan sitten siinä tilanteessa, että tuo samainen rehtori voisi (kai) halutessaan päättää, että kaikki avaukset ovat valtionkirkon oppien mukaisia.


      • Ex-ope
        uskonnoton opettaja kirjoitti:

        Missään ei sanota, että aamunavauksen pitäisi olla uskonnollinen. Tässä siis riittäisi asennemuutoskin, eli koulun rehtori päättää, että kaikkien aamunavausten pitää olla kaikille sopivia.

        Uskonnollisissa (ev.lut.) aamunavauksissahan on se ongelma, että vähemmistöuskontoihin ja uskontokuntiin kuulumattomat voivat olla osallistumatta tuollaisiin tilaisuuksiin. Mutta onhan se aika arveluttavaa toimintaa opettajilta, että vaikkapa ala-asteella pieni lapsi (sanotaan vaikka, että hän on uskontokuntiin kuulumaton) erotetaan muusta ryhmästä ev.lut. papin vierailun ajaksi. Ei kyllä ole mukavaa lapsen odotella koko muuta koulua uskonnollisen aamunavauksen ajan :-(

        Eräs näkemys, ja tietoa yleiseettisistä aamunavauksista, löytyy et-opetus-sivuilta:

        http://www.et-opetus.fi/index.php/opetusmateriaalit/paeivaenavaukset

        On tietty hieman ihmeellistä, että esimerkiksi opetushallitukselta löytyy runsaasti uskonnollisia avauksia, tässä esimerkki: http://www.edu.fi/pageLast.asp?path=498,1329,1393,86675,59355,61671

        Ymmärtääkseni aamunavaus voisi olla aivan hyvin islamilainen, hindulainen, hare krisnalainen, joten näitä kokeilemalla voisivat ev.-lut oppilaat kokea saman, mitä vaikkapa ET:n oppilaat joutuvat kokemaan nykyään. Osanottajia ei tietysti välttämättä olisi paljoa, mutta haitanneeko tuo...

        Kokemusteni mukaan vain totisimmat uskonnonopettajat ottavat kohdalleen osuvan aamunavauksen vähänkään vakavasti; muille opettajille koko tehtävä on vain kiusallinen, toistuva riesa.

        Joku saattaa luulla, että opettajat ottavat uskonnolliset aamunavaukset vakavasti, koska lukevat vuorollaan uskonnollisia tekstejä keskusradion kautta. Kyseessä ei kuitenkaan ole uskonto missään muodossa, vaan hyvin inhimillinen laiskuus ja tympääntyminen.

        Jokaisen koulun opehuoneen hyllyltä löytyy seurakunnan sinne ujuttama kirjanen, jossa on valmiita aamunavauksia: ympäripyöreitä, joka tilanteeseen sopivia, tyhmänpulskeita jeesusteluja. Välinpitämättömimmät opettajat tempaavat kirjasen mukaansa, avaavat sen satunnaiselta sivulta ja latelevat tekstin mikrofoniin. Ne, jotka eivät halua tuota puppua suoltaa, pystyvät kokemukseni mukaan ostamaan pikkurahalla jonkun muun opettajan lukemaan tekstin tai vaihtamaan aamunavausvuoronsa toiseen tympeään tehtävään: välitunnin ulkovalvontaan huonolla säällä.


    • Saag Paneer

      Hyvä koulupäivä aloitetaan aina orientaatiolla. Toisin kuin ammatillisella toisella asteella tai ammattikorkeakouluissa, joissa orientaatio liittyy meneillään olevan kurssin tai projektin tematiikkaan, yleissivistävissä opinnoissa orientaation pitäisi minunkin mielestäni liittyä ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin aiheisiin. Päivän "sanomalehtikatsaus" ja aiheista keskustelu ei olisi ollenkaan pahitteeksi.

    • Tähdenlento.

      kyllä aamunavaukset ovat aina hyvästä. Ei ainoastaan kouluissa vaan tällainen aamunavaus tai ainakin viikonavaus olisi hyvä tapa myös työyhteisöissä (ja sitten vielä tietenkin se viikonlopetus).

      Se millainen tämä avaus olisi luonteeltaan riippunee kyllä yhteisön jäsenistä. Jos koulusta on kyse, niin pitänee tarkoin harkita, onko tämä yhteinen tilaisuus luokka-/vai kaikkien oppilaiden yhteinen tilaisuus.

      Koulussahan oppilaat muodostavat aina yhden yhteisen kokonaisuuden, samoine päämäärineen. Joten kyllä noiden molempien kirjoittajien näkemykset ovat tahollansa puolustettavissa. Joten eiköhän koulujen opettajat koulukohtaisesti voisi pohtia sitä fiksuinta tapaa?!

      • Kössönöm

        Jos joku on metalliverstaassa töissä, niin sinne sitten tulee toimitusjohtaja klo. 7.00 pitämään pikku puheen siitä, miten tärkeää on, että te tänäänkin, arvoisat pultinvääntäjät, teette parhaanne, jotta voitto kasvaisi.

        Niin vai?


      • Tähdenlento.
        Kössönöm kirjoitti:

        Jos joku on metalliverstaassa töissä, niin sinne sitten tulee toimitusjohtaja klo. 7.00 pitämään pikku puheen siitä, miten tärkeää on, että te tänäänkin, arvoisat pultinvääntäjät, teette parhaanne, jotta voitto kasvaisi.

        Niin vai?

        tämän metalliverstaan päämääränä onkin toimia taloudellisesti tehokkaasti. Eihän tappiota tuottava verstas kykenisi edes työllistämään?! Ja tuon toimitusjohtajan pienikin puhe saattaa olla riittävän ’tehokas’, mikälis puheen sisältö on mielekäs.

        Muutekseen tässä kohtaa onkin huomionarvoista se seikka, että johtajuudella ja johtamistavalla on erittäin suuri merkitys työssäjaksamiseen ja työpaikkakiusaamisen karsimiseen. Eli samat pointit kuin kouluympäristössäkin. Työyhteisöissä on vaan se ero, että tehtävien luonne ja päämäärät poikkeavat toisistaan ja tätä myötä myös yhteisön ihmiset.

        Ja vielä sekin seikka, että yhteisö kuin yhteisö tarvitsee aina johtajan. Kummallista mutta totta?


      • Kössönöm
        Tähdenlento. kirjoitti:

        tämän metalliverstaan päämääränä onkin toimia taloudellisesti tehokkaasti. Eihän tappiota tuottava verstas kykenisi edes työllistämään?! Ja tuon toimitusjohtajan pienikin puhe saattaa olla riittävän ’tehokas’, mikälis puheen sisältö on mielekäs.

        Muutekseen tässä kohtaa onkin huomionarvoista se seikka, että johtajuudella ja johtamistavalla on erittäin suuri merkitys työssäjaksamiseen ja työpaikkakiusaamisen karsimiseen. Eli samat pointit kuin kouluympäristössäkin. Työyhteisöissä on vaan se ero, että tehtävien luonne ja päämäärät poikkeavat toisistaan ja tätä myötä myös yhteisön ihmiset.

        Ja vielä sekin seikka, että yhteisö kuin yhteisö tarvitsee aina johtajan. Kummallista mutta totta?

        että hyviä johtajia tarvitaan. Mutta mikään julistaminen ei kyllä toimi suomalaisessa työyhteisössä.

        Jos joku pomo tulisi tuollaisia julistamaan, niin kyllä seurauksena saattaisi olla vitutus. Hyvä työntekijä tekee ilman moisia höpötyksiäkin työnsä ja on ylpeä tekemästään.

        Tiedä sitten, miten tämä nyt liittyy koulujen aamunavauksiin, muuta kuin siltä osin, että harvat pitävät tuputtamisesta.

        "Muutekseen tässä kohtaa onkin huomionarvoista se seikka, että johtajuudella ja johtamistavalla on erittäin suuri merkitys työssäjaksamiseen ja työpaikkakiusaamisen karsimiseen."

        - No niin. Nykyään kouluissa on ties kuinka monen eri uskontokuntaan kuuluvien vanhempien lapsia, joten eri uskontojen aamunavaukset nimenomaan erottelevat lapsia. Oletkos sitä ajatellut?


      • Tähdenlento.
        Kössönöm kirjoitti:

        että hyviä johtajia tarvitaan. Mutta mikään julistaminen ei kyllä toimi suomalaisessa työyhteisössä.

        Jos joku pomo tulisi tuollaisia julistamaan, niin kyllä seurauksena saattaisi olla vitutus. Hyvä työntekijä tekee ilman moisia höpötyksiäkin työnsä ja on ylpeä tekemästään.

        Tiedä sitten, miten tämä nyt liittyy koulujen aamunavauksiin, muuta kuin siltä osin, että harvat pitävät tuputtamisesta.

        "Muutekseen tässä kohtaa onkin huomionarvoista se seikka, että johtajuudella ja johtamistavalla on erittäin suuri merkitys työssäjaksamiseen ja työpaikkakiusaamisen karsimiseen."

        - No niin. Nykyään kouluissa on ties kuinka monen eri uskontokuntaan kuuluvien vanhempien lapsia, joten eri uskontojen aamunavaukset nimenomaan erottelevat lapsia. Oletkos sitä ajatellut?

        Niin hyvä työntekijä tekeekin ilman höpötyksiäkin työnsä ja on ylpeä tekemästään. Mutta tässä kohtaa edellytyksenä onkin, että työntekijä nauttii työnsä tekemisestä. Eli on oikealla ammattialalla. Toisaalta kyllä hyvä työntekijäkin kaipaa kannustusta ja ennen kaikkea kiitosta. Ja kukas tätä antaa? Johtaja/esimies, kenties jopa työkaverit?

        Ja koulun aamunavauksiin tämä liittyy siten, että opettajat osaltaan toimivat koulun johtajina. Tosin heilläkin on vielä se oma johtajansa, koko koulun johtaja. Joten ongelmaa kerrakseen!

        Ja alallensa sitoutuneet, motivoituneet ja päämäärähakuiset opettajat, se koulunjohtaja mukaan lukien, osaavat kyllä ottaa huomioon kaiken erilaisuuden! Erilaisuushan on voimavara!


      • jos pomo tulee juttelee
        Kössönöm kirjoitti:

        että hyviä johtajia tarvitaan. Mutta mikään julistaminen ei kyllä toimi suomalaisessa työyhteisössä.

        Jos joku pomo tulisi tuollaisia julistamaan, niin kyllä seurauksena saattaisi olla vitutus. Hyvä työntekijä tekee ilman moisia höpötyksiäkin työnsä ja on ylpeä tekemästään.

        Tiedä sitten, miten tämä nyt liittyy koulujen aamunavauksiin, muuta kuin siltä osin, että harvat pitävät tuputtamisesta.

        "Muutekseen tässä kohtaa onkin huomionarvoista se seikka, että johtajuudella ja johtamistavalla on erittäin suuri merkitys työssäjaksamiseen ja työpaikkakiusaamisen karsimiseen."

        - No niin. Nykyään kouluissa on ties kuinka monen eri uskontokuntaan kuuluvien vanhempien lapsia, joten eri uskontojen aamunavaukset nimenomaan erottelevat lapsia. Oletkos sitä ajatellut?

        Melkeinpä se tarkoittaa yt-neuvotteluja, saneerausta tai potkuja, jos pomo tulee 'avaamaan aamunavausta'. Näin oli meillä ja tahti tuntuu vain kiihtyvän. Sanoisimpa, että pomot pitävät nykyään tiuhaan näitä 'aamunavauksia' ihan vaan aika-ajoin.


      • Tähdenlento.
        jos pomo tulee juttelee kirjoitti:

        Melkeinpä se tarkoittaa yt-neuvotteluja, saneerausta tai potkuja, jos pomo tulee 'avaamaan aamunavausta'. Näin oli meillä ja tahti tuntuu vain kiihtyvän. Sanoisimpa, että pomot pitävät nykyään tiuhaan näitä 'aamunavauksia' ihan vaan aika-ajoin.

        on toimittava muussakin roolissa kuin pahanilman lintuna!

        Ja näitä saneerausjuttuja voi sitten mietiskellä ihan erikseen. Eli onko ne ylipäätänsäkään aiheellisia, vai vaan tämän niin sanotun laman varjoon ujutettua 'sivutuotetta'.

        Jos näin on, niin sitten kyllä voidaan puhua voiton maksimoimisesta ja voiton haalijoista. Nimenomaan siinä mielessä, että kenenköhän taskuun ne säästetyt eurot rapsahtavatkaan!?


      • Kössönöm
        Tähdenlento. kirjoitti:

        Niin hyvä työntekijä tekeekin ilman höpötyksiäkin työnsä ja on ylpeä tekemästään. Mutta tässä kohtaa edellytyksenä onkin, että työntekijä nauttii työnsä tekemisestä. Eli on oikealla ammattialalla. Toisaalta kyllä hyvä työntekijäkin kaipaa kannustusta ja ennen kaikkea kiitosta. Ja kukas tätä antaa? Johtaja/esimies, kenties jopa työkaverit?

        Ja koulun aamunavauksiin tämä liittyy siten, että opettajat osaltaan toimivat koulun johtajina. Tosin heilläkin on vielä se oma johtajansa, koko koulun johtaja. Joten ongelmaa kerrakseen!

        Ja alallensa sitoutuneet, motivoituneet ja päämäärähakuiset opettajat, se koulunjohtaja mukaan lukien, osaavat kyllä ottaa huomioon kaiken erilaisuuden! Erilaisuushan on voimavara!

        pitäisi luopua, koska ne eriarvoistavat oppilaita. Jos halutaan luoda yhteishenkeä, niin ei se ainakaan sitä luo, että osa oppilaista kokee olevansa väärässä paikassa.

        "Ja alallensa sitoutuneet, motivoituneet ja päämäärähakuiset opettajat, se koulunjohtaja mukaan lukien, osaavat kyllä ottaa huomioon kaiken erilaisuuden! Erilaisuushan on voimavara!"

        - Luepa tämä edun ehdotus aamunavaukseksi ja mieti uudelleen:

        "Ruokarukous



        Ruokarukous-päivänavaus on kristillinen. Se on tarkoitettu ala-asteen käyttöön.

        RUOKARUKOUS

        Mikko oli tottunut aina ennen ruokailua ristimään kätensä ja kumartamaan päänsä pieneen ruokarukoukseen. Niin hän teki nytkin. Se oli kotona opittu tapa, eikä se ollut vain tapa, vaan sitä myös käytettiin päivittäin. Jostain syystä hän ei vain huomannut, että hän teki sen tällä kertaa ihan näkyvästi. Tavallisesti koulussa, kavereiden lähellä, hän teki sen mahdollisimman salaa. ”Mitä sä teet”, kajahti melkein yhdestä suusta pöydän ympäriltä. ”Ihanko sä oikeesti rukoilet”, sai joku sanottua hämmästyksensä ääneen. Mikko tajusi punastuvansa ja nolostuvansa. Sanat takertuivat kurkkuun ja vaivoin hän sai nolosti nyökättyä. Hetken kuluttua koko oma luokka ja melkein koko koulu tiesi, että Mikko rukoili ruokalassa, ruokapöydässä.

        Seuraava välitunti tuntui Mikosta loputtoman pitkältä. Päässä jyskytti. Nyt ne kaikki tietävät, miten meillä kotona toimitaan. Hävettää tuo vanhanaikaisuus. Tästä saan varmaan kuulla lopun ikäni, Mikko mietti ja yritti vetäytyä mahdollisimman kauas kavereistaan. Pojat taas yrittivät tulla lähelle ja kysellä asiasta, mistäpä muusta. Joku kysyi: ”Mistä sä olet ton oppinu?” Toinen kysyi: Miksi sä niin teet ja teetkö sä aina ruokapöydässä niin?” Kysymyksiä sateli ja poikien ryhmä Mikon ympärillä tiivistyi. Välituntivalvojana oleva opettaja liittyi joukkoon ja sai pian selville, mistä oli kysymys. Mikko oli siis rukoillut ruokarukouksen. Moni koululaisista oli ollut sellaisessa päiväkodissa, jossa ruoka oli aina siunattu. Osa oli ollut seurakunnan päiväkerhossa, jossa oli toimittu samoin, mutta ruokarukoushan oli lasten juttu. Eihän sitä enää koulussa käytetty.

        Kello soi ja Mikkoa se helpotti. Luokassa opettaja otti asian kuitenkin vielä puheeksi. Ensimmäiseksi opettaja kysyi: Kenellä on joskus ollut kova nälkä? Tietysti jokainen nosti kätensä. Kuka on ollut joskus sairaana? Taas toistui sama, kädet nousivat. Opettaja jatkoi: ”Elämässä on asioita, joita me pidämme itsestäänselvyyksinä, koska nälkäisinä saamme ruokaa, sairaana saamme hoitoa. Emme ehkä tule ajatelleeksi, että nuo itsestäänselvyydet ovatkin meille Jumalan isoja lahjoja. Niiden arvon voi ymmärtää parhaiten vasta sitten, kun niitä ei ole, kun ei ole ruokaa tai kun menettää terveytensä. Kukaan ei sellaista halua.”

        Ruokarukous on kiitosta ruuasta. Se muistuttaa siitä, että ruoka on lahjaa, Jumalan lahjaa, vaikka se onkin niin tavallista ja jokapäiväistä. Mikko on oppinut hyvän tavan. Sitä paitsi ennen Mikkoa miljoonat ihmiset ovat tehneet samoin ja monet tekevät nytkin samoin. Tänä vuonna 2007 tulee kuluneeksi 450 vuotta kirjakielen luojan ja Uuden testamentin kääntäjän Mikael Agricolan kuolemasta. Jo hän rukouskirjassaan julkaisi paljon erilaisia rukouksia, esimerkiksi ruokarukouksia, jotta ihmiset voisivat niin kiittää hyvää Jumalaa hänen antamistaan lahjoistaan. Yksi Agricolan rukouskirjan rukous on suoraan Raamatusta Psalmien kirjasta (Ps.145:15-16)

        Ps. 145:15-16

        Kaikki katsovat odottaen sinuun,
        ja sinä annat heille ruoan ajallaan.
        Sinä avaat kätesi
        ja hyvyydessäsi ravitset kaiken mikä elää."


        http://www.edu.fi/pageLast.asp?path=498,1329,1393,86675,59355,61671

        - Ja huom! Tuo on tarkoitettu ala-asteelle.


      • Tähdenlento.
        Tähdenlento. kirjoitti:

        on toimittava muussakin roolissa kuin pahanilman lintuna!

        Ja näitä saneerausjuttuja voi sitten mietiskellä ihan erikseen. Eli onko ne ylipäätänsäkään aiheellisia, vai vaan tämän niin sanotun laman varjoon ujutettua 'sivutuotetta'.

        Jos näin on, niin sitten kyllä voidaan puhua voiton maksimoimisesta ja voiton haalijoista. Nimenomaan siinä mielessä, että kenenköhän taskuun ne säästetyt eurot rapsahtavatkaan!?

        tähän kohtaan, kun jostain syystä en voi enää vastata uudelleen tuohon Kössön aloitukseen. Eli onko tämäkin jotain uudistusta?

        Joo, mutta tulikin vielä mieleeni, että miksiköhän apinalauma tarvitsee aina niin tiukan ja sääntöjä sanelevan johtaja-apinan?


      • Tähdenlento. kirjoitti:

        on toimittava muussakin roolissa kuin pahanilman lintuna!

        Ja näitä saneerausjuttuja voi sitten mietiskellä ihan erikseen. Eli onko ne ylipäätänsäkään aiheellisia, vai vaan tämän niin sanotun laman varjoon ujutettua 'sivutuotetta'.

        Jos näin on, niin sitten kyllä voidaan puhua voiton maksimoimisesta ja voiton haalijoista. Nimenomaan siinä mielessä, että kenenköhän taskuun ne säästetyt eurot rapsahtavatkaan!?

        Yritystä ihan voiton tavoittelun vuoksi.
        Onko olemassa jotakin muuta syytä miksi yrityksen perustaisi?


      • Tähdenlento. kirjoitti:

        tähän kohtaan, kun jostain syystä en voi enää vastata uudelleen tuohon Kössön aloitukseen. Eli onko tämäkin jotain uudistusta?

        Joo, mutta tulikin vielä mieleeni, että miksiköhän apinalauma tarvitsee aina niin tiukan ja sääntöjä sanelevan johtaja-apinan?

        Ovat yrittäneet saada teiltä selville.



        Johtaja-apina = jumala


        Apinalauma = uskovaiset


      • Tähdenlento.
        zippo100 kirjoitti:

        Ovat yrittäneet saada teiltä selville.



        Johtaja-apina = jumala


        Apinalauma = uskovaiset

        ne, jotka oikeasti uskovat apinateoriaan?

        1. Ihminen on apinasta seuraava

        2. Apinalaumalla on aina johtajansa, joka ei paljolti soraääniä kuuntele


      • Tähdenlento.
        zippo100 kirjoitti:

        Yritystä ihan voiton tavoittelun vuoksi.
        Onko olemassa jotakin muuta syytä miksi yrityksen perustaisi?

        jo aiemmin esitin, ettei yrityksen pyörittämisellä sinällään ole mitään virkaa, ellei voittoa tavoittele.

        Se muu syy on sitten ihan ihmisestä itsestään kiinni.


      • Tähdenlento.
        Kössönöm kirjoitti:

        pitäisi luopua, koska ne eriarvoistavat oppilaita. Jos halutaan luoda yhteishenkeä, niin ei se ainakaan sitä luo, että osa oppilaista kokee olevansa väärässä paikassa.

        "Ja alallensa sitoutuneet, motivoituneet ja päämäärähakuiset opettajat, se koulunjohtaja mukaan lukien, osaavat kyllä ottaa huomioon kaiken erilaisuuden! Erilaisuushan on voimavara!"

        - Luepa tämä edun ehdotus aamunavaukseksi ja mieti uudelleen:

        "Ruokarukous



        Ruokarukous-päivänavaus on kristillinen. Se on tarkoitettu ala-asteen käyttöön.

        RUOKARUKOUS

        Mikko oli tottunut aina ennen ruokailua ristimään kätensä ja kumartamaan päänsä pieneen ruokarukoukseen. Niin hän teki nytkin. Se oli kotona opittu tapa, eikä se ollut vain tapa, vaan sitä myös käytettiin päivittäin. Jostain syystä hän ei vain huomannut, että hän teki sen tällä kertaa ihan näkyvästi. Tavallisesti koulussa, kavereiden lähellä, hän teki sen mahdollisimman salaa. ”Mitä sä teet”, kajahti melkein yhdestä suusta pöydän ympäriltä. ”Ihanko sä oikeesti rukoilet”, sai joku sanottua hämmästyksensä ääneen. Mikko tajusi punastuvansa ja nolostuvansa. Sanat takertuivat kurkkuun ja vaivoin hän sai nolosti nyökättyä. Hetken kuluttua koko oma luokka ja melkein koko koulu tiesi, että Mikko rukoili ruokalassa, ruokapöydässä.

        Seuraava välitunti tuntui Mikosta loputtoman pitkältä. Päässä jyskytti. Nyt ne kaikki tietävät, miten meillä kotona toimitaan. Hävettää tuo vanhanaikaisuus. Tästä saan varmaan kuulla lopun ikäni, Mikko mietti ja yritti vetäytyä mahdollisimman kauas kavereistaan. Pojat taas yrittivät tulla lähelle ja kysellä asiasta, mistäpä muusta. Joku kysyi: ”Mistä sä olet ton oppinu?” Toinen kysyi: Miksi sä niin teet ja teetkö sä aina ruokapöydässä niin?” Kysymyksiä sateli ja poikien ryhmä Mikon ympärillä tiivistyi. Välituntivalvojana oleva opettaja liittyi joukkoon ja sai pian selville, mistä oli kysymys. Mikko oli siis rukoillut ruokarukouksen. Moni koululaisista oli ollut sellaisessa päiväkodissa, jossa ruoka oli aina siunattu. Osa oli ollut seurakunnan päiväkerhossa, jossa oli toimittu samoin, mutta ruokarukoushan oli lasten juttu. Eihän sitä enää koulussa käytetty.

        Kello soi ja Mikkoa se helpotti. Luokassa opettaja otti asian kuitenkin vielä puheeksi. Ensimmäiseksi opettaja kysyi: Kenellä on joskus ollut kova nälkä? Tietysti jokainen nosti kätensä. Kuka on ollut joskus sairaana? Taas toistui sama, kädet nousivat. Opettaja jatkoi: ”Elämässä on asioita, joita me pidämme itsestäänselvyyksinä, koska nälkäisinä saamme ruokaa, sairaana saamme hoitoa. Emme ehkä tule ajatelleeksi, että nuo itsestäänselvyydet ovatkin meille Jumalan isoja lahjoja. Niiden arvon voi ymmärtää parhaiten vasta sitten, kun niitä ei ole, kun ei ole ruokaa tai kun menettää terveytensä. Kukaan ei sellaista halua.”

        Ruokarukous on kiitosta ruuasta. Se muistuttaa siitä, että ruoka on lahjaa, Jumalan lahjaa, vaikka se onkin niin tavallista ja jokapäiväistä. Mikko on oppinut hyvän tavan. Sitä paitsi ennen Mikkoa miljoonat ihmiset ovat tehneet samoin ja monet tekevät nytkin samoin. Tänä vuonna 2007 tulee kuluneeksi 450 vuotta kirjakielen luojan ja Uuden testamentin kääntäjän Mikael Agricolan kuolemasta. Jo hän rukouskirjassaan julkaisi paljon erilaisia rukouksia, esimerkiksi ruokarukouksia, jotta ihmiset voisivat niin kiittää hyvää Jumalaa hänen antamistaan lahjoistaan. Yksi Agricolan rukouskirjan rukous on suoraan Raamatusta Psalmien kirjasta (Ps.145:15-16)

        Ps. 145:15-16

        Kaikki katsovat odottaen sinuun,
        ja sinä annat heille ruoan ajallaan.
        Sinä avaat kätesi
        ja hyvyydessäsi ravitset kaiken mikä elää."


        http://www.edu.fi/pageLast.asp?path=498,1329,1393,86675,59355,61671

        - Ja huom! Tuo on tarkoitettu ala-asteelle.

        nyt eriarvoistavat?

        En tainnut ymmärtää Mikko –esimerkistäsi muuta kuin sen, että en enää yhtään ihmettele miksi koulukiusaamista esiintyy. Yksi ainut yksilö asetettiin eriarvoiseen asemaan.

        Lapset eivät taida aina ihan ymmärtää, että Mikolla saattaa piillä taitoja, joita yksikään muu ei siinä suuremmassa sakissa omaa.

        Ps. Tokkopa tuo suuri enemmistö edes aamunavauksia kuuntelee.


      • Kössönöm
        Tähdenlento. kirjoitti:

        nyt eriarvoistavat?

        En tainnut ymmärtää Mikko –esimerkistäsi muuta kuin sen, että en enää yhtään ihmettele miksi koulukiusaamista esiintyy. Yksi ainut yksilö asetettiin eriarvoiseen asemaan.

        Lapset eivät taida aina ihan ymmärtää, että Mikolla saattaa piillä taitoja, joita yksikään muu ei siinä suuremmassa sakissa omaa.

        Ps. Tokkopa tuo suuri enemmistö edes aamunavauksia kuuntelee.

        Oli kyse aamunavaustekstistä, jota opetushallitus suosittaa. Siis löpinää jostain jumalasta, joka antaa ihmisille ruokaa. Vaikka mistään jumalasta ei ole pierun vertaa näyttöä!

        Ei ole koulun tehävä valehdella lapsille. Vanhemmat hoitavat sen asian ihan itsekin, ei siihen tarvita yhteiskunnan varoja ja resursseja.


    • Ei ollut sitten AAmun ateistien aamuampumiset kolussa Jokelan tai kauhajoen tapaan? No hyvä !!

      • Kössönöm

        että sinä olet mielestäni äärettömän inhottava tyyppi. Jos en, niin tulipa nyt sanottua.


      • Kössönöm kirjoitti:

        että sinä olet mielestäni äärettömän inhottava tyyppi. Jos en, niin tulipa nyt sanottua.

        Kysyä minkä tähden ??


      • Ateisti kouluampujat rukoilivat jumalaa ennekun aloittivat teurastuksen.
        Huomaatko asiassa jotakin outoa?

        Mistä päättelit että jokelan tyyppi olisi Ateisti? Kuulopuheiden perusteella?


      • savonarola kirjoitti:

        Kysyä minkä tähden ??

        Hitlerin avustaja siinä lentokone höyhen jutussa?


      • Stt (S:n tietotoimisto)
        zippo100 kirjoitti:

        Hitlerin avustaja siinä lentokone höyhen jutussa?

        Hitler ostaa saviksen ex-vaimon koiraksi. Saviksen Isien, Saatanan ja Saddamin, lentokoneeseen piti aluksi hankkia höyheniä saviksen shakkipulunmuninnalla, mutta se meni pieleen, koska savis leikki munillaan työaikana. Savis siirtyi Jahven hommiin, sisäänrakastamaan homonismeja taivasten valtakuntaan, siitä savis saa palkaksi esinahkoja, joista lentokone lopulta tehtiin.


      • Tuiran Änkyrä
        savonarola kirjoitti:

        Kysyä minkä tähden ??

        tee maailmalle palvelus arola, älä lisäänny.


    • uskis

      Kehotan Jeesukseen uskovia oppilaita/opiskelijoita tekemään aloitteen ja perustamaan rukouspiirin kouluunsa tai oppilaitokseensa sekä vaatimaan aamuhartauskäytännön säilyttämistä.
      Jos meitä myöhemmin rangaistaan siitä, että rukoilemme ja vaadimme näin, niin otetaan rangaistus vastaan kiitollisena siitä, että saamme kärsiä vaivaa sen tähden, että tunnustaudumme Kristukseen uskoviksi.

      Jos meiltä evätään mahdollisuus aamuhartauksiin ja uskonnon opetukseen, niin onhan meillä naapurimaan historiasta jo opittu, että sellainen systeemi ei toimi ja tulee maailmalla tuomituksi (Suomelle ei olisi eduksi, että meidät rinnastettaisiin entisen Neuvostoliiton huonoihin, ihmisoikeuksia loukkaaviin puoliin).

      Jos meitä sakotetaan, niin suoritamme uskomme tähden saadut sakot vankilassa. Kun vankilat alkavat olla täynnä Jeesukseen uskovia rukoilevia ihmisiä, niin nekin muuttuvat paremmiksi paikoiksi. Katsotaan sitten mitä tapahtuu ja ollaan ennen kaikkea uskolliset Jumalalle, sillä enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmistä.

      Jos haluat perustaa rukousryhmän kouluusi, niin
      1) Pyydä lupa koulusi rehtorilta/johtajalta ja pyydä käyttöösi kerran päivässä huone, jossa voitte rukoilla. Daniel rukoili kolme kertaa päivässä. Jos hän olisi ollut koulussa, niin yksi niistä kerroista olisi varmasti sattunut kouluaikaan.
      Jos ette saa lupaa käyttää luokkahuonetta, niin kokoontukaa johonkin sopivaan paikkaan vaikkapa ulkona ja rukoilkaa yhdessä.
      2) Laita kutsu rukouspiiriin koulun ilmoitustaululle.
      3) Lukekaa aluksi Raamattua muutama minuutti(vaikkapa Danielia) ja rukoilkaa erityisesti koulunne ja Suomen puolesta ja lopuksi siunatkaa toinen toistanne.
      -------------------------------

      • Kössönöm

        ja perustatte sen piirinne, mutta koulu ei ole siihen oikea paikka. Koulun tarkoitus on näet antaa oppilaille tietoa, eikä levittää taikauskoja.


      • "Kun vankilat alkavat olla täynnä Jeesukseen uskovia rukoilevia ihmisiä, niin nekin muuttuvat paremmiksi paikoiksi. Katsotaan sitten mitä tapahtuu ja ollaan ennen kaikkea uskolliset Jumalalle, sillä enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmistä."

        Paitsi siltä osin että se olisi mitenkään hyvä paikka.
        Hihuleita siellä on jo pitkään ollut valtaosa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taisin tehdä virheen

      Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      74
      3990
    2. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      196
      3275
    3. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      47
      3006
    4. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

      Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      76
      2657
    5. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      379
      2398
    6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

      Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      181
      2072
    7. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

      Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      78
      1595
    8. Miksi mediheli

      Mitä on tapahtunut ku poliiseja ja ambulanssi pyöri aamusta keskustassa
      Kiuruvesi
      36
      1576
    9. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1408
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

      Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      39
      1392
    Aihe