Renny Harlin

Lauri

Tuntuu siltä, että suomalaisilla on kova kateus Rennyä kohtaan. Harlinin elokuvat ovat viihdyttäviä ja jännittäviä. Niissä on aina jotakin omaperäistä. Joten kunnioitetaanpa hieman omaa poikaamme Hollywoodissa!

14

1357

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Caius

      Vaikka en Rennyn elokuvista hirveästi pidä niin kunnioitan kuitenkin Rennyä kun on menestynyt niinkin hyvin.

      • Biscuit

        Mina kunnioitan myos, ei oo helppoo suomen kokoisesta maasta paasta menestymaan noinkin hyvin hollywoodissa. Harmi vaan etta niin paskat kasikirjoitukset osuu Rennylla kohdalle etta eihan sellaisista kukaan paraskaan ohjaaja sais mitaan menestyselokuvaa tehtya.


    • Kirka

      Rennyn ohjaustyyli on kammottava eikä se ole tehnyt yhtään hyvää elokuvaa. Verratkaapa Rennyn tuotoksia Scorcesen ja Leonen mestariteoksiin.

      • Make

        Eivät kaikki voi olla Scorseseja, Stoneja jne. Renny on tehnyt muutaman ihan kelvollisen action-pätkän. Esim. Cliffhanger, Die Hard 2 jne.

        Renny tulee tuskin koskaan tekemään mitään megahittiä, mutta kelvollisia viihdeleffoja kyllä. Mielestäni on hyvä, että Suomella on edes yksi äijä Hollywoodissa.


    • löyly

      Viekää Harjola saunan taa ja ampukaa luoti päähän.
      Muuta ei tästä paskanokasta voi sanoa.

      • voivoi

        Voi löyly parka kuinka oletkaan kateellinen. Tee vain itsekin kovasti töitä, niin saattaahan olla että pääsisit itsekin hollywoodiin, eikä tarvitsisi noin kadehtia niitä jotka ovat saavuttaneet elämässään jotain.


    • Jubelius

      No, ihan mukavaa roskaviihdettähän se on siellä jenkkilässä duunannut. Cliffhanger & die hard 2 olivat ihan ok, muut perseestä. Mitä omaperäistä Rennyn leffoissa muka on?

      ai niin, suomenlippuja ja finlandiavodkaa.

    • Baxter

      Pitää paikkansa, Die Hard 2 on kevyesti Rennyn paras leffa. Toisaalta jos vertaa kahta ekaa Daikkaria kolmanteen, ei voi olla huomaamatta että ne on jotenkin eri puusta veistetty - vaikka ykkösen ja kolmosen on ohjannut sama ohjaaja, John McTiernan.

      Selitys?

      Ykkösen ja kakkosen on tuottanut Joel Silver, Jerry Bruckheimerin ohella yksi näkyvimpiä tuottajahahmoja Hollywoodissa. Kolmosessa oli eri tuotantoyhtiö.

      Johtopäätös?

      Renny ei ole suuri auteur vaan palkkatyöläinen. Todellinen sananvalta Harlinin leffoissa - niinkuin yleensäkin Hollywoodissa - on tuottajalla. Sinällään sääli.

      Huvittais kovasti nähdä mimmosen leffan Harlin tekis jos tulis tänne Eurooppaan missä meininki on vähän toinen.

      • Lauri

        Joku siinä kyseli, mitä omaperäisyyttä Rennyn leffoissa on? Rennyn kuvat eivät jätä ketään kylmäksi; niissä tapahtuu koko ajan. Joka elokuvassa on jotain uutta ja hämmästyttävää. Esimerkiksi Die Hard 2 oleva heittoistuinkohtaus oli siihen aikaan kova juttu.
        Joku puhui siitä, että Rennyn pitäisi näyttää taitonsa täällä Euroopassa. Eiköhän se ole niin päin, että suomalaisohjaajien, kuten Mäkelän ja Pölösen pitäisi tehdä läpimurto Hollywoodissa. Miksi he eivät tee? Koska eivät ole tarpeeksi hyviä. Pahat pojat, häjyt... voi voi mitä kamaa!
        Ja jos puhutaan huippuohjaajista, niin katsokaapa Kubrickin Hohtoa. Alkukohtauksessa näkyy kamerahelikopterin varjo kalliossa ja hotellia kuvattaessa ropellit näkyvät ylälaidassa. Ei kovin vakuuttavaa.
        Renny Harlin osaa hommansa. Mutta ainahan löytyy niitä, joilla sitä kateuden vihreyttä löytyy naamasta...


      • Baxter
        Lauri kirjoitti:

        Joku siinä kyseli, mitä omaperäisyyttä Rennyn leffoissa on? Rennyn kuvat eivät jätä ketään kylmäksi; niissä tapahtuu koko ajan. Joka elokuvassa on jotain uutta ja hämmästyttävää. Esimerkiksi Die Hard 2 oleva heittoistuinkohtaus oli siihen aikaan kova juttu.
        Joku puhui siitä, että Rennyn pitäisi näyttää taitonsa täällä Euroopassa. Eiköhän se ole niin päin, että suomalaisohjaajien, kuten Mäkelän ja Pölösen pitäisi tehdä läpimurto Hollywoodissa. Miksi he eivät tee? Koska eivät ole tarpeeksi hyviä. Pahat pojat, häjyt... voi voi mitä kamaa!
        Ja jos puhutaan huippuohjaajista, niin katsokaapa Kubrickin Hohtoa. Alkukohtauksessa näkyy kamerahelikopterin varjo kalliossa ja hotellia kuvattaessa ropellit näkyvät ylälaidassa. Ei kovin vakuuttavaa.
        Renny Harlin osaa hommansa. Mutta ainahan löytyy niitä, joilla sitä kateuden vihreyttä löytyy naamasta...

        Ensiksikin, mitä tulee siihen heittoistuimeen, minä en ainakaan jaksa uskoa sen idean tulleen alunperin Rennyltä vaan käsikirjoittajalta. Väitettä perustelen sillä että se mitä tarinassa tapahtuu kuuluu yleensä käsikirjoittajan vastuualueelle.

        Toiseksi, käsitys siitä että ainoastaan Hollywoodissa menestymällä tulee jotenkin "hyväksi" elokuvantekijäksi alkaa olla kyllä auttamattoman vanha ja pölyttynyt. Esimerkiksi John Woo ja Matthieu Kassowitz ovat tehneet pidetyimmät elokuvansa ennen tuloaan Hollywoodiin.

        Kolmanneksi, koko Kubrickin tuotannon alasampuninen kuuluisalla (ja faneja usein mietityttäneellä) helikopterimokalla sekä toisella mokomalla on myös hieman arveluttavaa. Virhebongaaminen kun ei kuitenkaan ole ohjaajan tärkein tehtävä, eikä mokamäärä/leffa -asteikolla voi loppuun asti arvottaa koko teosta - elokuvaa kun kuitenkin tekee monta muutakin ihmistä kuin pelkkä ohjaaja. Monesti jenkkilässä palkataan erikseen joku esim. vahtimaan jatkuvuutta (sitä onko lakki päässä ennen ja jälkeen skarvin jne.)

        Ja viimeiseksi, mitä tulee vihjaukseen kateellisuudesta, voin omalta kohdaltani sanoa että yläaste/lukio-akselilla lähes jumaloin Rennyn menestystä. Sitten alkoi näyttää siltä että ihminenhän se Harlinikin vaan on, yksi ratas isossa tuotantokoneistossa.

        Auteur-teoria on kaunis, mutta nykyään en jaksa uskoa että ihan kaikissa tapauksissa ohjaajan suhde elokuvaansa olisi tismalleen sama kuin kirjailijan suhde kirjaansa.

        ;)


      • rapakon taaa
        Baxter kirjoitti:

        Ensiksikin, mitä tulee siihen heittoistuimeen, minä en ainakaan jaksa uskoa sen idean tulleen alunperin Rennyltä vaan käsikirjoittajalta. Väitettä perustelen sillä että se mitä tarinassa tapahtuu kuuluu yleensä käsikirjoittajan vastuualueelle.

        Toiseksi, käsitys siitä että ainoastaan Hollywoodissa menestymällä tulee jotenkin "hyväksi" elokuvantekijäksi alkaa olla kyllä auttamattoman vanha ja pölyttynyt. Esimerkiksi John Woo ja Matthieu Kassowitz ovat tehneet pidetyimmät elokuvansa ennen tuloaan Hollywoodiin.

        Kolmanneksi, koko Kubrickin tuotannon alasampuninen kuuluisalla (ja faneja usein mietityttäneellä) helikopterimokalla sekä toisella mokomalla on myös hieman arveluttavaa. Virhebongaaminen kun ei kuitenkaan ole ohjaajan tärkein tehtävä, eikä mokamäärä/leffa -asteikolla voi loppuun asti arvottaa koko teosta - elokuvaa kun kuitenkin tekee monta muutakin ihmistä kuin pelkkä ohjaaja. Monesti jenkkilässä palkataan erikseen joku esim. vahtimaan jatkuvuutta (sitä onko lakki päässä ennen ja jälkeen skarvin jne.)

        Ja viimeiseksi, mitä tulee vihjaukseen kateellisuudesta, voin omalta kohdaltani sanoa että yläaste/lukio-akselilla lähes jumaloin Rennyn menestystä. Sitten alkoi näyttää siltä että ihminenhän se Harlinikin vaan on, yksi ratas isossa tuotantokoneistossa.

        Auteur-teoria on kaunis, mutta nykyään en jaksa uskoa että ihan kaikissa tapauksissa ohjaajan suhde elokuvaansa olisi tismalleen sama kuin kirjailijan suhde kirjaansa.

        ;)

        Minäkin olen samaa mieltä, että Harlin ei ole auteur vaan metteur-en-scene, näppärä käsityöläinen työstämään muiden ideat. Liekö Hollywoodissa koskaan tehnyt yhtään omaa ideaansa alusta loppuun saakka? Todellisia jenkkiläisiä elokuva-auteureja ovat esim. Scorsese, Coppola, Altman, Spike Lee, Lynch, Tarantino ym. joilla on kullakin täysin oma tyyli ja maailmankuva, joka myös näkyy heidän elokuvissaan. Miten esim. luonnehtia Rennyn tyyliä? Mitä omaperäistä siinä on?


      • Amblin
        Lauri kirjoitti:

        Joku siinä kyseli, mitä omaperäisyyttä Rennyn leffoissa on? Rennyn kuvat eivät jätä ketään kylmäksi; niissä tapahtuu koko ajan. Joka elokuvassa on jotain uutta ja hämmästyttävää. Esimerkiksi Die Hard 2 oleva heittoistuinkohtaus oli siihen aikaan kova juttu.
        Joku puhui siitä, että Rennyn pitäisi näyttää taitonsa täällä Euroopassa. Eiköhän se ole niin päin, että suomalaisohjaajien, kuten Mäkelän ja Pölösen pitäisi tehdä läpimurto Hollywoodissa. Miksi he eivät tee? Koska eivät ole tarpeeksi hyviä. Pahat pojat, häjyt... voi voi mitä kamaa!
        Ja jos puhutaan huippuohjaajista, niin katsokaapa Kubrickin Hohtoa. Alkukohtauksessa näkyy kamerahelikopterin varjo kalliossa ja hotellia kuvattaessa ropellit näkyvät ylälaidassa. Ei kovin vakuuttavaa.
        Renny Harlin osaa hommansa. Mutta ainahan löytyy niitä, joilla sitä kateuden vihreyttä löytyy naamasta...

        Puhut muuten asiaa.


    • Rapakon takaa

      ....on ylipäätään onnistunut viimeksi tekemään elokuvan?

      • ....

        no ei mikään huippuleffa, mutta ihan mukiinmenevä oli tuo 'mindhunters'.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkä nimistä naista

      Täällä kaipailet?
      Ikävä
      106
      2419
    2. Minkä nimistä miestä

      Täällä kaipailet🤔
      Ikävä
      106
      1902
    3. Ripeyttä asiointiin

      Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      16
      1794
    4. Mitä ajattelit hänestä

      Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen
      Ikävä
      99
      1457
    5. Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"

      Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol
      Maailman menoa
      192
      1412
    6. Mietitkö tosissasi..

      ..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole
      Ikävä
      4
      1345
    7. Koska me nähdään

      Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      57
      947
    8. En tunne muita

      Kohtaan tätä samaa polttavaa halua vain sinua kohtaan. Ei vaan muut sytytä
      Ikävä
      64
      946
    9. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

      Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      125
      938
    10. Se hetki kun

      Saisi olla kahdestaan ja rutistaa sua
      Ikävä
      76
      910
    Aihe