pyytäisitkö lapseltasi vuokraa, jos hän asuisi sinun omistamassasi asunnossa (ei siis sinun kanssasi, vaan yksin)?
pyytäisitkö lapseltasi vuokraa?
64
4432
Vastaukset
- mmmmmmmm
Hieman riippuen lapsen elämäntilanteesta, opiskeleeko vaiko käykö töissä ja jne...
ainakin nimellistä vuokraa pyytäisin koska pitäähän se oppia ettei raha puussa kasva oli sitten syntynyt kultalusikka suussa tai ei :) - ja työssä-
käyvältä ehdottomasti, opiskelijalta vähän hänen tulojensa mukaan.
- *'
!
- Kyllä..
On reilua..
- asunnon kustanukset
saisi maksaa.
- nostradaaaamus
Riippuu mistä roikkuu, mutta vastikkeen verran nyt ainakin pitäisi maksaa.
Kyllä, tai jos oma tilanne on hyvä, niin ainakin hoitovastike pitäisi lapsen itse maksaa. Ei täällä loputtomiin olla lasten puolesta kaikkea maksamassa ja hyvä oppia heti itsenäisen elämän alusta, mihin raha riittää ja mihin ei.
Olen 23v töissä käyvä ja olen vuokralla isäpuoleni omistamassa yksiössä, vuokran maksan, mutta en nyt ihan sillä absoluuttisella hinnalla, mitä voisi joltain toiselta pyytää. 370e kuussa maksan ja neliöitä 25.
On raivostuttavaa kuulla nuorista, joille on vanhemmat OSTANUT yksiön tai jopa kaksion. Siinä sitten asustavat ja keräävät rahaa omaan pussiinsa. Törkeää epäreiluutta. Vaikea sanoa, mitä itse vanhempana tuossa asemassa tekisin, mutta tuskin olisi varaakaan ostella ylimääräisiä kaksioita, joten turha miettiä..- Hah11111
Epäreiluutta ketä kohtaan!? Hahhah, vittu miten säälittävää. Tommonen tilitys kertoo vain ja ainoastaan hyvin materialistisesta maailmankuvasta. Ihan, ku rahan saaminen olis onnelliseks tekevä tai joku maailman tärkein asia, voi voi... Ite en oo vanhemmilta ikinä saanu cd-soitinta kummosempia juttuja, mut olen aidosti ilonen kavereiden puolesta, jotka saavat vanhemmiltaan esim. just asunnon. Mikä siinä on niin hirveen noloa muka!? Se, et ei tarvi murehtia vuokria ja on näin yksi murhe vähemmän??
- se vaan
Hah11111 kirjoitti:
Epäreiluutta ketä kohtaan!? Hahhah, vittu miten säälittävää. Tommonen tilitys kertoo vain ja ainoastaan hyvin materialistisesta maailmankuvasta. Ihan, ku rahan saaminen olis onnelliseks tekevä tai joku maailman tärkein asia, voi voi... Ite en oo vanhemmilta ikinä saanu cd-soitinta kummosempia juttuja, mut olen aidosti ilonen kavereiden puolesta, jotka saavat vanhemmiltaan esim. just asunnon. Mikä siinä on niin hirveen noloa muka!? Se, et ei tarvi murehtia vuokria ja on näin yksi murhe vähemmän??
noloa kun eivät pärjää omillaa täysi-ikäisinä...
- varmastikkaan
Alue ei ilmeisesti ole halvin mahdollinen. Neliöitä ja vuokraa kun vertailee. Etenkin jos allennusta vielä. Itse en ole vanhempien tai muiden sukulaisten asunnossa vuokralla ollut, vaikka mahdollisuuksia olisi ollut. Ei ole ollut tarvetta. Autostani isä maksoi osan ja minä maksoin takaisin kun sain rahat kokoon.
En tosin näe siinä mitään pahaa jos vanhemmat tiukanpaikan edessä auttavat rahallisesti, itselläni ei vain luonto anna periksi ottaa apua vastaan. Menen sitten vaikka vanhemmille töihin jos rahaa on pakko heiltä ottaa. Ystäväni asui isänsä ostamassa asunnossa koulun ja armejan ajan. Ystäväni maksoi opiskelu aikana ihan vain nimellistä vuokraa ja armeja aikana vuokra nousi (tämä siksi koska ystäväni ei itse tarvinnut vuokraa maksaa).
Parempi minusta olla vuokraa maksamatta ja asua vanhempien asunnossa, kuin ottaa opintolainaa ja maksaa sitä piiiiiitkään pois. Jos ihan perus kaavalla elämää etenee niin lainaa ehtii/joutuu ottamaan myöhemminkin. - sanoi kettu
Mitä sitä jos lapsilleen jotain ostaa!!!!. Jotkut tekee ahkerasti töitä, jotkut jahtaa miehiä, ja "viettää vapaa-aikaa", ja kas lapsilla on taas uusi isäpuoli ja äidillä venereeninen tauti. Ahkeralla on siis rahaa ostaa...
- Hah11111
se vaan kirjoitti:
noloa kun eivät pärjää omillaa täysi-ikäisinä...
Siis mitä!? Että sä oot yksinkertanen. Miten se, et vanhemmat ostaa asunnon vaikuttaa siihen miten sä muuten pärjäät elämässä tai miten osaat pitää itestäs huolta? EI MITENKÄÄN!
Mieti, et ite voittasit ens viikolla lotossa. Tekiskö se susta aivan yllättäen jotenkin tyhmemmän ihmisen, joka ei enää pärjää elämässä? Eipä kai.
Se on kasvatuksesta kiinni miten lapset pärjää elämässä. Ja jos pelkistä tuloista puhuit, ni täs maassa ei ookkaa, ku muutama kymmenen/satatuhatta työtöntä, jotka "eivät pärjää omillaa", vaikka ovat täysikäsiä.
Ja lopulta: ihminen, joka ei pärjää omillaan tarvii kannustusta ja hyväksyntää - ei ivaa. Mut näkeehän sen noista kouluammuskeluista, alkoholin suurkulutuksesta ja muusta yleisestä pahoinvoinnista, et täs maassa on tapana lyödä lyötyä ja pilkata heikkoja. - ddddduegad
Hah11111 kirjoitti:
Siis mitä!? Että sä oot yksinkertanen. Miten se, et vanhemmat ostaa asunnon vaikuttaa siihen miten sä muuten pärjäät elämässä tai miten osaat pitää itestäs huolta? EI MITENKÄÄN!
Mieti, et ite voittasit ens viikolla lotossa. Tekiskö se susta aivan yllättäen jotenkin tyhmemmän ihmisen, joka ei enää pärjää elämässä? Eipä kai.
Se on kasvatuksesta kiinni miten lapset pärjää elämässä. Ja jos pelkistä tuloista puhuit, ni täs maassa ei ookkaa, ku muutama kymmenen/satatuhatta työtöntä, jotka "eivät pärjää omillaa", vaikka ovat täysikäsiä.
Ja lopulta: ihminen, joka ei pärjää omillaan tarvii kannustusta ja hyväksyntää - ei ivaa. Mut näkeehän sen noista kouluammuskeluista, alkoholin suurkulutuksesta ja muusta yleisestä pahoinvoinnista, et täs maassa on tapana lyödä lyötyä ja pilkata heikkoja.No siis. Onhan se nyt vähän eri asia asua talossa, josta ei tarvitse maksaa vuokraa, vastiketta tai mitään muutakaan.
Toki jos töissä käy muutenkin, niin siinä hoituu työnhankinnan oppiminen. Mutta silti vielä jää osaamatta erilaisten kuukausittaisten laskujen hoito, kun rahat voi laittaa vaatteisiin, levyihin yms. Toisin sanoen säästämistä ei tule opittua. Ja se voi olla kallis oppitunti myöhemmin, jos erehtyy hankkimaan Visan eikä osaa säännöstellä rahan käyttöään.
Eihän nuokaan asiat koske kaikkia, jotka asuvat vanhempien ostamassa talossa, mutta pitää sitäkin nyt ajatella, että jos lapsi ei hirveästi ole jaksanut/osannut hakea töitä ja saa nyt vielä ilmaisen kämpän, niin tuskin se myöskään erityisemmin kannustaa siihen.
Ja suoraan sanottuna: ihminen jolla on se ilmainen kämppä eikä pärjää omillaan niin... Ei iva nyt oikea vaihtoehto ole, mutta tuskin surkuttelu ja lohduttaminenkaan ovat. Suoraa apua työn hankintaan siinä pitäisi olla eikä antaa toisen valittaa asioista, joihin voi vaikuttaa. - iloita toisen puolesta?
Olen myös aidosti onnellinen kuullessani ystäväni onnesta asua vanhempien omistamassa asunnossa, josta ei vuokria pahemmin peritä.
Suomen oloissa on turha puhua niistä muista kultalusikka ihmisistä. Jos verrataan meidän elintasoa ja koulutusmahdollisuutta moniin muihin maihin, niin me kaikki olemme etuoikeutettuja. Toiset toki enemmän ja toiset vähemmän.
Elämä on helvetin hankalaa. Jos nyt jollain sen osa-alueella on keskivertoa onnekkaampi, niin hienoa!
Olen itse mennyt vaikeamman kautta, tiedän siis mitä elämä on (saanen nauraa!). Vau, niinkö pitäisi sanoa? ;)
joka kuussa isälleni yhtiövastikkeen (185), mutta olemme sopineet että jos päädyn palkattomaan työharjoittelupaikkaan (opiskelut alkavat ens ma), saan sen ajan asua ilmaiseksi. Tietysti toivon että kun työharjoittelupaikka löytyy että se olisi palkallinen =/
- perisin
Varsinaista vuokraa en erikseen perisi, mutta kaikki kiinteistöön tai asuntoon kohdistuvat menot lapsi saisi hoitaa: esim. yhtiövastike, vesi, sähkö, vakuutukset, verot, mahdolliset tiehoitokunnan maksut, jätemaksut... yms. Edellyttäen tietenkin että on työssä käyvä, opiskelijaa en rokottaisi ihan kaikesta.
- opittava omilleen
Totta kai omat lapset pitää opettaa elättämään itsensä ja pärjäämään omillaan!
Ei kait ole tarkoitus, että vanhemmat paapovat pilalle ja elättävät aikuisia lapsia.
Omat lapset ovat nyt jo 27 ja 32. Vanhempi naimisissa ja yhden lapsen isä jo.
Molempia tuimme kun he muuttivat toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. Maksoimme ensimmäisen vuoden vuokran kummallekkin.
Tämä sääntö oli sovittu selkeäksi, sen jälkeen saivat pärjätä omillaan.
Lisäksi autoimme esim pesukoneen, TV:n ostossa. Nämä molemmat saivat joululahjaksi ja synttärilahjaksi.
kotona käydessään mukaansa täyden kassin ruokaa ja juna-bussilipun hinnan rahana käteen.
Nuorempi lapsista on opiskelujen jälkeen ollut määräaikaisissa tai pätkätöissä. Nyt muutti takaisin paikkakunnalle jossa me asumme, ja jossa omistamme myös pienen kaksion.
Hän muutti tähän omistamaamme kaksioon ja maksaa meille vastikkeen 2x. eli perussääntönä on, että meille ei saa tulla hänen asumisestaan kuluja. Mutta mitään markkinahintaista vuokraa emme tietenkään ole häneltä vaatimassa.
Järjestely on kaikista reilu ja ok. Samoin katsomme, että nuorin lapsista saa suunnilleen saman, mitä talletamme ensimmäisen lapsenlapsemme tilille joka kk. Eli myös toinen lapsistamme saa saman summan (ei aihetta sisarkateuteen).- vaan, mutta...
Tuotanoin...oma asiasi tietysti, mutta lapsesi ovat niin kauan lapsia kuin heitä elätätte. Siis minun näkökulmasta jo tuokin mitä kerroit, lasketaan elättämiseksi. Heille se sopii koska rahaa kuluu niin paljon kaikkeen kivaan joka on "pakko saada" mutta mikään ei ole niin tärkeä kuin olla oman elämänsä herra. Niin kauan kuin ei maksa kaikkia omia kulujaan, ei ole oman elämänsä herra. Te autatte, mutta tosiasiassa ette :(
Minä maksan äidilleni siitä, että saan käydä hänen luonaan muutaman kerran vuodessa. Hän ei vaadi sitä, mutta niin teen, koska syömme hänen luonaan. Ei tulisi kuuloonkaan, että hän maksaisi kulkemiseni, saati laittaisi ruokaa mukaani! - äiti myös tässä
vaan, mutta... kirjoitti:
Tuotanoin...oma asiasi tietysti, mutta lapsesi ovat niin kauan lapsia kuin heitä elätätte. Siis minun näkökulmasta jo tuokin mitä kerroit, lasketaan elättämiseksi. Heille se sopii koska rahaa kuluu niin paljon kaikkeen kivaan joka on "pakko saada" mutta mikään ei ole niin tärkeä kuin olla oman elämänsä herra. Niin kauan kuin ei maksa kaikkia omia kulujaan, ei ole oman elämänsä herra. Te autatte, mutta tosiasiassa ette :(
Minä maksan äidilleni siitä, että saan käydä hänen luonaan muutaman kerran vuodessa. Hän ei vaadi sitä, mutta niin teen, koska syömme hänen luonaan. Ei tulisi kuuloonkaan, että hän maksaisi kulkemiseni, saati laittaisi ruokaa mukaani!eikö tuossa edellä ollut kyse opiskeluajasta.
eli silloin maksoivat matkat kotiin ja antoivat ruokaa mukaan.
näin mekin tehtiin kun lapset opiskeli.
nyt siis antavat lapsenlapselle ja saman summan vuokrasta toiselle. ihan ok minusta. - m 43
vaan, mutta... kirjoitti:
Minä maksan äidilleni siitä, että saan käydä hänen luonaan muutaman kerran vuodessa. Hän ei vaadi sitä, mutta niin teen, koska syömme hänen luonaan. Ei tulisi kuuloonkaan, että hän maksaisi kulkemiseni, saati laittaisi ruokaa mukaani!Elinkustannusten myöntäminen on halvinta mahdollista ennakkoperintöä: ei pääse valtio väliin.
- isänsä poika...
Riippuu omasta rahatilanteesta ja lapsen rahatilanteesta. Jos ei ole rahallisesti itsellä tiukkaa ja asunto on velaton niin antaisin asua kunhan hoitaa yhtiövastikeen, sähkön, veden ym. Tiedän tapauksen jossa isä perinyt lapseltaan vuokraa enemmän kuin olisi ulkopuoliselta saanut, mutta eipä sen tyypin kohdalla jaksa mikään hämmästyttää...
- verottaja??
tällaiseen touhuun, menee lahjonnan piikkiin? Ja monetko vanhemmat maksaa lapselta saaduista vuokratuloistaan veroa? Vuokratuloista tulee maksaa valtiolle pääomavero.
t.Verokarhu- maake60
Yksityinen henkilö saa tienata ilman veroa noin 2000€ vuodessa ennen kuin menee pääomaveroa. Markka- aikaan asuin vuokralla niin vuokraisäntä valitteeli että kun saa vuokratuloja tarpeeksi niin menee vero tuloista. Ehdotin että tehdään vuokrasopimus mikä jaa verovapaasti tienatun vuoratulon alle ja maksetaan loput pimeesti. Omalta lapselta kun perii vuokraa niin lapsi maksaa kaiken käteisenä ettei maksuliikenteestä jää merkintää niin ei niistä mitään veroa mene kun sanotaan ettei peritä asunnosta vuokraa. Jos asuu samalla paikkakunnalla niin pitää kirjansa lapsuudenkodissa jos mahdollista ja asuu toisessa asunnossa väliaikaisesti niin ei tarvitse mitään veroja maksaa.
- kaikenlaista kikkailua
maake60 kirjoitti:
Yksityinen henkilö saa tienata ilman veroa noin 2000€ vuodessa ennen kuin menee pääomaveroa. Markka- aikaan asuin vuokralla niin vuokraisäntä valitteeli että kun saa vuokratuloja tarpeeksi niin menee vero tuloista. Ehdotin että tehdään vuokrasopimus mikä jaa verovapaasti tienatun vuoratulon alle ja maksetaan loput pimeesti. Omalta lapselta kun perii vuokraa niin lapsi maksaa kaiken käteisenä ettei maksuliikenteestä jää merkintää niin ei niistä mitään veroa mene kun sanotaan ettei peritä asunnosta vuokraa. Jos asuu samalla paikkakunnalla niin pitää kirjansa lapsuudenkodissa jos mahdollista ja asuu toisessa asunnossa väliaikaisesti niin ei tarvitse mitään veroja maksaa.
Ei ole sitten ihme, ettei verottaja tai kela (opiskelijan asumistuki) oikein helpolla usko niitä nuoria aikuisia, jotka asuvat itsenäisesti ja maksavat rehellisesti ja näkyvästi käypää vuokraa asunnosta, jonka omistaja sattuu olemaan oma vanhempi.
Jos minä vanhempana olen ostanut sijoitusmielessä asunnon ja mahdollisesti peruskorjannut sen hienoon kuntoon, on siitä minulle aiheutunut kuluja, lainan korkoja jne. Jos minä sitten päätän ottaa siihen vieraan vuokralaisen sijasta oman aikuisen lapseni asumaan, kai on taloudellisesti järkevää periä siitä käypää vuokraa. Se, että syntyy vuotuista verotettavaa vuokratuloa tarkoittaa, että voi kaikki tämän tulon hankkimiseksi aiheutuneet kulut vähentää vuodesta toiseen niin kauan kuin ilmoitettua vuokratuloa syntyy. Asioilla on siis aina vähintään kaksi puolta.
- ihmisennäköinen
Elämäntilanteesta riippuen, esim. jos käy töissä, voisi osallistua ruokakustannuksiin ym, mutta varsinaista vuokraa en omalta lapseltani pyytäisi, en ole pyytänyt enkä tule pyytämään.
- ihmisennäköinen
Ymmärsin ensin, että jos asuisi kanssani. Mutta en siis pyytäisi, yhtiövastikkeen saisi maksaa ja oman elämisensä, jossa kyllä auttaisin tarvittaessa, jos hätä tulisi. Mutta en vuokraa pyytäisi.
- pitää.
ihmisennäköinen kirjoitti:
Ymmärsin ensin, että jos asuisi kanssani. Mutta en siis pyytäisi, yhtiövastikkeen saisi maksaa ja oman elämisensä, jossa kyllä auttaisin tarvittaessa, jos hätä tulisi. Mutta en vuokraa pyytäisi.
lapsen maksaa asumisesta,vaikka sitten asuisi kotona. Jos lapsi käy töissä tai saa korvausta,silloin pitää maksaa asumisesta. Näin lapsi oppii elämän perusasioita ja käyttämään oikein rahojaan.
- maake60
pitää. kirjoitti:
lapsen maksaa asumisesta,vaikka sitten asuisi kotona. Jos lapsi käy töissä tai saa korvausta,silloin pitää maksaa asumisesta. Näin lapsi oppii elämän perusasioita ja käyttämään oikein rahojaan.
Niin kauan kun lapsi asuu kotona niin ei peritä mitään maksuja oli töissä tai ei koska kyllä lapsi oppii kun muuttaa omilleen ja tämä on kasvatuksellinen asia että ottaa mvastuun tekemisistään. Kun lapsi asuu kotona niin heti pitää lapselle opettaa että säästää omistusasuntoon rahaa ettei tarvitse asua vuokralla koska se ihan järjetöntä maksaa vuokraa kun samalla rahalla voi maksaa omaa. Itse asun rivitalossa ja asumiskulut lainan lyhennyksinen 500€ kuussa ja kohta maksettu ja sitten on halpaa asua kun ei ole kuin yhtiövastike. Sen verran pitää olla sennetta että lapset elätetään siihen saakka kun asuvat kotona ja sen jälkeen pitää pärjätä omillaan kun muuttaa kotoa pois.
- ei tarvitse
pitää. kirjoitti:
maksaa vuokraa jos asuu vanhempien kanssa! Itse tosin jouduin joskus aikoinaan maksamaan, olin jo täysi-ikäinen, mutta ei ollut lupaa muuttaa pois vanhempien luota asumaan itsekseen johonkin vuokrakämppään... ;( Myöhemmin olen kyllä asunut eri paikkakunnalla yms. ;)
Mitä tulee alkuperäiseen kirjoittajan asiaan, niin mielestäni voi pyytää lapselta vuokraa omassa asunnossa asumisesta - "lapsi" siis asuu yksin. Mutta ei sen vuokran välttämättä tarvitse olla "viiminen hinta", vaan voi olla ns. halpa vuokra tai että maksaa yhtiövastikkeet, vedet, sähköt yms. Tietty vähän riippuu tuloistakin, mutta kyllähän yksin asuvat yleensä saavat asumistukea ja / tai muita tukia...
- ItsekärsäKäs
Ite teen sil tavalla, et lapset maksaa koko vuokran tai ainakin luulevat maksavansa, sillä laitan kaikki heiltä saamani vuokrarahat heille avaamilleni tileille, joista he eivät siis tiedä mitään ja jotka annan heidän käyttöönsä, kun menevät naimisiin ja saavat perheenlisäystä tai jos eivät saa, niin jossain vaiheessa, kun ovat jo oikeasti aikuistuneet, niin saavat sitten kivan pikku potin käyttöönsä. =)
- lahjaveron
Sitten kun lapsesi saavat sinulta tämän kivan "pikkupotin", joutuvat he ilmeisesti maksamaan jo kerran sinulle maksamistaan vuokrarahoista valtiolle lahjaveron. Riippuu tietenkin "potin" suuruudesta, mutta älä kasvata pottia liian suureksi, ettei lapsillesi tulisi ylimääräisiä kuluja sitten joskus
- maake60
lahjaveron kirjoitti:
Sitten kun lapsesi saavat sinulta tämän kivan "pikkupotin", joutuvat he ilmeisesti maksamaan jo kerran sinulle maksamistaan vuokrarahoista valtiolle lahjaveron. Riippuu tietenkin "potin" suuruudesta, mutta älä kasvata pottia liian suureksi, ettei lapsillesi tulisi ylimääräisiä kuluja sitten joskus
Ei joudu kun sitä ei ilmoiteta mihinkään ja vanhemmat voivat lapsen syntymästä asi talletta lapsen tilille kolmen vuoden välein 19999€ niin ei mene lahjaveroa ollenkaan tai antaa ennakkoperintöä ja periä saa verottomasti saman 19999€ kplmen vuoden välein. Mitään veroja ei tarvitse maksaa kun tili on kokoajan lapsen nimillä niin siihen ei verottaja pysty puuttumaan.
- pieni summa menee
maake60 kirjoitti:
Ei joudu kun sitä ei ilmoiteta mihinkään ja vanhemmat voivat lapsen syntymästä asi talletta lapsen tilille kolmen vuoden välein 19999€ niin ei mene lahjaveroa ollenkaan tai antaa ennakkoperintöä ja periä saa verottomasti saman 19999€ kplmen vuoden välein. Mitään veroja ei tarvitse maksaa kun tili on kokoajan lapsen nimillä niin siihen ei verottaja pysty puuttumaan.
lahjoittaa voi kolmen vuoden välein alle 4000e. perintöveroa alkaa mennä yli 20.000 euron summasta. nämä pitää muistaa pitää erillään.
ja vaikka menisikin veroa, onhan se kiva rahalahja silti. - hipheij
Sitä lapsesi tulevat varmasti arvostamaan vaikka nyt voivatkin luulla että on paskaa maksaa sulle.
Ja se on mun mielestä mahtava teko et äippä/iskä ajattelee nuinki etukäteen eikä vaan omahyväsesti!
Taidampa itsekkin laittaa saman homman ku ne ovat siinä iässä. =D Ihanaa! - Terpsihora
pieni summa menee kirjoitti:
lahjoittaa voi kolmen vuoden välein alle 4000e. perintöveroa alkaa mennä yli 20.000 euron summasta. nämä pitää muistaa pitää erillään.
ja vaikka menisikin veroa, onhan se kiva rahalahja silti... miksi näitä pitää muistaa pitää erillään? Jos perintövero alkaa mennä vasta yli 20.000 euron summasta, niin saahan sitten lahjoittaa 19 999. Mitä käytännössä eroa on sitten summilla alle 4000 ja alle 20 000?
- verovouti valvoo
Terpsihora kirjoitti:
.. miksi näitä pitää muistaa pitää erillään? Jos perintövero alkaa mennä vasta yli 20.000 euron summasta, niin saahan sitten lahjoittaa 19 999. Mitä käytännössä eroa on sitten summilla alle 4000 ja alle 20 000?
No on siinä aika iso ero, oletko elossa vai kuollut :)
Perintöä saadaan jos joku kuolee. Lahjaa, jos lahjoittaja on elossa.
Ennakkoperintöä, jos kyse on perinnöstä, jota halutaan jakaa ennen kuolemaa.
Eli sinun kohdalla lapsille voi tulla verottajan kanssa hankaluuksia sinun kuoltuasi. Kannattaisi tehdä selkeät lahjakirjat, muuten voi ne maksamattomat verot tulla kertarysäyksellä maksuun kuoltuasi.
- vuokraa
En pyydä
- hyvä kokemus
Aikoinaan sain 18v asti asua kotona maksutta, mutta sen jälkeen piti muutama kymppi maksaa kotiin. Töihin menon jälkeen piti maksaa useampi satanen.
Opetus oli hyvä ettei koko palkkaa voi tuhlata. Tämä järsetely kesti vajaan vuoden ja kun muutin kotoa sain nämä maksamani rahat vanhemmiltani. - vaikka naimisissa
Exeukko yritti ahneuttaan periä minultakin vuokraa vaikka olimme naimisissa ja asuimme yhdessä. Asunto oli hänen. Minun mökillä kuitenkin voi käydä korvauksetta.
Ei tuntenut avioliittolakia yhtään.- kris-tiina
Siis tässähän keskusteltiin huom.omista lapsista,periäkkö niiltä vuokraa.
Oliko tämä kyseinen asunto naisesi oma vai vuokra asunto?Jos oli vuokra,niin siinä tapauksessa joudut kyllä maksamaan vuokraan,asunnosta tulevat kulut kun laitetaan puoliksi,et sä missään ilmaiseksi saisi asua.
Takaisin omiin lapsiin ja kysymykseen:Siinä tapauksessa perisin jotain nimellistä vuokraa,jos molemmat olisivat töissä ja olisin vaikka ostanut lapsilleni asunnot,mutten silloin jos olisi tiukkaa,tai molemmat opiskelisivat.Mut mun kaks lasta asuu jo omillaan.Sekä tulevat toimeen omillaan.
Nuorin on mun kans kotona. - kris-tiina
Siis tässähän keskusteltiin huom.omista lapsista,periäkkö niiltä vuokraa.
Oliko tämä kyseinen asunto naisesi oma vai vuokra asunto?Jos oli vuokra,niin siinä tapauksessa joudut kyllä maksamaan vuokraan,asunnosta tulevat kulut kun laitetaan puoliksi,et sä missään ilmaiseksi saisi asua.
Takaisin omiin lapsiin ja kysymykseen:Siinä tapauksessa perisin jotain nimellistä vuokraa,jos molemmat olisivat töissä ja olisin vaikka ostanut lapsilleni asunnot,mutten silloin jos olisi tiukkaa,tai molemmat opiskelisivat.Mut mun kaks lasta asuu jo omillaan.Sekä tulevat toimeen omillaan.
Nuorin on mun kans kotona.
- ...poika..
Kyllä pitää vuokraa maksaa, ettei elämästä tule löysää hulvattomuutta. sen ymmärtää että itse maksaa vuokraa, mutta että vielä voi auttaa toista, joka
asuu yksin. se ei keskusteluissa näy. Vuokra niin järkikin pysyy, vaikka
opiskelisi ja sitten voi avustaa työelämään päästyänsä vanhempia ja veli sisko,,etc.. kun siltä näyttää- dkeie
Tossa on pieni ongelma kanssa mitä enemmän peritään vuokraa, sitä enempi joutuvat vanhemmat maksamaa veroja vuokratuloista.
Toisaalta aika usein tätä harrastetaan niin että kun se oma paapero saa sitten tukina noi vuokrarahat ja sitten "maksetaan" vanhemmille vuokraa. Vaikka ne rahat sitten sinne tilille siirtyisi että ei vaan jää kiinni niin sitten vanhemmat voi vilauttaa vähän sitä tukirahaa takaisin eiksje saadaan sillee sitten valtion kustannuksella kämppä.
- PYYTÄISI!!!
EI SITÄ NYT JUMALISTE OMAAN PESÄÄN KUSTA!!!
MUN LAPSISTA TULISI UPEITA IHMISIÄ JOILLE HALUAISIN MAHDOLLISMMAN ONNELISEN ELÄMÄN TÄYNNÄ ILOA JA RIEMUA.
MAAILMA ON JO MUUTENKIN VAIKEA PAIKKA ETTÄ JOS VOISIN ELÄMÄÄ SEN VERTAAKAAN HELPOTTAA ETTÄ OLISI KATTO PÄÄN PÄÄLLÄ NIIN UPEETA OLISI.
iTSE OLEN JO TARPEEKSI KÄRSINYT, EN HALUAISI SURUA JA TAAKKAA OMILLE AARTEILLENI JOTKA OLISIN KIVULLA SYNNYTTÄNYT!- Hra Ei nyt vaan pysty
Tässä täyttelen alku vuodesta 42, mutta edelleen samassa huoneistossa vanhempieni kanssa.
Oma sisäänkäynti, vessa, mutta keittiö on yhteinen.
Pinta-alaa runsas 300 neliötä. Eli kaikilla on oma rauha, joten miten asia ketään haittaisi?
Naisia on ollut (eikä vaan mennyt, koska ei ole ollut haittaa huoneistosta)
Mikäs tässä Helsingin ytimessä, merenranta ja kaikki lähellä. Täyteläistä elämää voi harrastaa myös näinkin! Niin ja vuokraahan en maksa vaan pienilla siivouksilla, liputuksenlaitoilla ym. Ilmaista on.
- ainakin
jonkin verran pyytäisin, jos siis lapsi täysi ikäinen, oppisi ettei saa kaikkea valmiina, ja jos saa tuet sun muut avut asuntoon tai on työttä käyvä. eihän asunnon pito (vesi,sähkö ym) ole vanhemmillekkaan imaista. tietysti asiaa muuttaa jos lapsi alaikäinen (miksi kylläkään vielä silloin muuttaa kotoa omaan jos esim sama kaupunki asua). tulevaisuudessakaan jos muuttaa sitten toiseen asuntoon täytyy hänen maksaa vuokraa joten olisi hyvä oppia katsomaan jo nuorella iällä mihin todellisuudessa on varaa ja mihin ei ja että laskut on maksettava jos aikoo omillaan pärjätä. mutta tämä vain minun mielipide, olen nähnyt ystävissäni ihmisiä joiden ei ole tarvinnut opetella että laskut maksettava ja sen kyllä huomaa, joillakin talous totaalisesti kuralla..
- minä vain
se on kyllä onnekasta jos vanhempien omistusasunnossa saisi elää,itse ei vanhempien varallisuudesta kokemusta,mutta tunnen muutaman jotka saavat melkein kaiken vanhempien kustannuksella,itsellä menee niin että jos vaikka 50e lainaan vanhemmilta niin saan sen kyllä myös maksaa takaisin.kyllä mua muuten on elämän aikana autettu,kyllä minusta vuokraa saa pyytää varsinkin jos on palkkatuloja lapsella,opiskelijalla kylläkään ei tuloja ole paljon mitään,joten tyhjästä on paha nyhjästä..:)....sais olla tyytyväinen lapsesi kohtaloonsa...
- BlueBean86
Itse jouduin maksamaan 18-vuotiaasta lähtien vuokraa 150e/kk kun asuin vielä vanhempien kanssa samassa taloudessa. Maksoin myös omat menoni sekä laskuni. Kun muutin pois kotoa, oli tämä valmentanut minua omaan elämääni ja iso kiitos kuuluu siitä vanhemmilleni. Muutin pois kotoa 19½-vuotiaana.
- ei töitä edes FT nykyään
Onhan meillä 55 ikäpolvella varaa siihen. Meillä on omaisuutta, vakkarit työt ja hyvät palkat. Meidän ikäpolvi sai töitä heti ja hyvää palkkaa jos oli koulutusta.
Omat lapseni ovat molemmat FT ja vain toisella pätkätöitä.
Ei heillä kummallakaan tule koskaan olemaan omakotitaloa, kesämökkiä, venettä ja kahta autoa.
Miksi en siis auttaisi lapsiani. Mielummin jaan omaisuuteni kun he sitä tarvitsevat. Eipä tarvitse sitten maksaa perintöveroja niin paljoa kun olen kuollut mamman kanssa.
Niin kauan kun lapset yrittävät parhaansa ja tekevät töitä ja yrittävät saada vakituisen työpaikan. Totta kai autan. Jos alkavat ryyppäämään ja rälläämään, en sellaista eloa tue. - veloittaa..
Vastauksena alk.per viestiin, kyllä veloittaisin mutta en täyttä hintaa, en varmaan vaikka lapsi saisi täyttä palkkaakin, jos itsellä olisi varaa antaa asua vähän halvemmalla. Eikö se olisi mukava temppu muksua kohtaan? Jos taas muksu jäisi työttömäksi, velottaisin aika vähän, jotakin sellaista summaa minkä esim Kela korvaisi melkein kokonaan, niin ei lapselle jäisi paljon maksettavaa.
Ja vähän offtopic: voisi luulla että haluaisin laittaa "vahingon kiertämään" ja tehdä itse samaa kuin äitini aikoinaan; jouduin maksamaan pienestä huoneestani vuokraa yhdeksännellä luokalla. Äiti laski mitä käytän vettä, sähköä ja ruokaa kuussa, plus kuinka monta neliötä huoneessani on ja veloitti sen mukaan. Me saimme pikkuveljen kanssa silloin viikkorahaa. Ts. omani meni vuokraan ja muuhun. Jouduin "raatamaan" kotona asumiseni eteen. Tilanne meni niin sekopäiseksi että koitin karata ja jouduin nuorisokotiin josta taas aukeni mukana rikollinen elämä eteeni kunnes tein täyskäännöksen. En vieläkään oikein tiedä johtuiko tuo äitini ahneudesta vai oliko se hänen (väärä) tapansa valmentaa aikuisten elämään. Pikkuveljelle ei koskaan käynyt samoin, hän asui kauan kotona ja äiti osti kaikki vaatteet ja muut hälle. Että silleen.- äiti -75
Olipa järkytys lukea että jo ysillä olet joutunut kustannuksia maksamaan... Onneksi olet kuitenkin ongelmien jälkeen tehnyt täyskäännöksen. Ite jouduin ongelmien takia lähteen pois kotoa 17v ja opintolainaa oli pakko ottaa elääkseen, joka onneksi jo nyt maksettu pois. Omien lapsien kohdalla olen päättänyt että kotona saa ilmaiseksi asua kun opiskelee ja jos töihinkin pääsis ni sais asua kotona ja säästää vuoden ajan palkat että ei tarvisisi tyhjän päälle kotoa lähtä, niin kuin itse olen joutunut tekemään. Itse kun en ainakaan vielä (Opiskelun takia) ole lapsille pystynyt säästään pesämunaa.
- Tiijulii
Tämä ei nyt varsinaisesti vastaa kysymykseesi, mutta mielipide silti :)
Itse asun vaikeasta elämäntilanteesta johtuen vanhemmillani nyt väliaikaisesti (avioero) ja vakavasta sairaudesta johtuen olen työstä poissa, joten tulot ovat minimaaliset.
En kuitenkaan voi kuvitella eläväni siltikään aivan ilmaiseksi vanhempieni luona. Rahallista "korvausta" tosin en kykene maksamaan, mutta kaikin muun tavoin pyrin "maksamaan" kuten siivoamalla, kokkaamalla, kuljettamalla ajokortitonta äitiäni asioilla jne. Muutaman kerran kuukaudessa pyrin myös täyttämään ruokavarastot ja ostamaan pesuaineet yms tarvikkeet. - IsäHahmo41w
Itse aloin maksamaan yh-äidilleni vuokraa heti kun menin töihin 18 vuotiaana ammattikoulun päätyttyä.
Lapseni alkavat maksaa markkinoiden mukaista vuokraa heti ja välittömästi töihin mentyään.
Siihen asti maksavat 1/3 tuloistaan.
Jos rahaa ei tipu, saavat mennä mihin parhaaksi näkevät.- maake60
Sitten kun olet vanha ja pyydät lapsiasi auttamaan joissain asiassa niin he sanovat että kyllä tehdään mutta se maksaa 100€ homma ja silloin se menee omaan nilkkaan. kyllä lapset pitää elättää siihen saakka kun asuvat kotona mutta neuvoa hetoi säästämään omaan asuntoon kun asuvat kotona ettei tarvitse asua koskaan vuokralla. Tässä näkee kuinka ahneita monet vanhemmat ovat. Jos jälkipolvi ei muuten elämää opi niin kantapään kautta oppii.
- hyväntekeväisyyttä?
maake60 kirjoitti:
Sitten kun olet vanha ja pyydät lapsiasi auttamaan joissain asiassa niin he sanovat että kyllä tehdään mutta se maksaa 100€ homma ja silloin se menee omaan nilkkaan. kyllä lapset pitää elättää siihen saakka kun asuvat kotona mutta neuvoa hetoi säästämään omaan asuntoon kun asuvat kotona ettei tarvitse asua koskaan vuokralla. Tässä näkee kuinka ahneita monet vanhemmat ovat. Jos jälkipolvi ei muuten elämää opi niin kantapään kautta oppii.
Lapsia on tietysti erilaisia niin kuin on vanhempiakin. Ei siinä minusta sinänsä mitään pahaa ole, että itsenäistymistä haluava täysi-ikäinen lapsi alkaa kustantaa oman elämisensä - vaikka sitten maksamalla omille vanhemmilleen vuokraa tai muuta ylöspitoa. Se on osa aikuisten maailmaa ja moni nuori sitä myös itse haluaa. Oma tyttäreni on oiva esimerkki tästä. Itse en ole häntä velvoittanut maksamaan, mutta hän oma-aloitteisesti haluaa näin tehdä. Yhteen aikaan jopa vastustelin kulujen korvaamista, mutta tytär sanoi, että se on hänelle itselleen tärkeää, koska hänellä on omat tulot ja haluaa näin vastata itse itsestään. Mikäpä minä sitten vanhempana olen vastaan väittämään. No, hän on ainut lapsi ja loppupeleissä kaikki mikä on minun omaisuuttani, on sitten joskus hänen.
- kotona asuva "lapsi"
hyväntekeväisyyttä? kirjoitti:
Lapsia on tietysti erilaisia niin kuin on vanhempiakin. Ei siinä minusta sinänsä mitään pahaa ole, että itsenäistymistä haluava täysi-ikäinen lapsi alkaa kustantaa oman elämisensä - vaikka sitten maksamalla omille vanhemmilleen vuokraa tai muuta ylöspitoa. Se on osa aikuisten maailmaa ja moni nuori sitä myös itse haluaa. Oma tyttäreni on oiva esimerkki tästä. Itse en ole häntä velvoittanut maksamaan, mutta hän oma-aloitteisesti haluaa näin tehdä. Yhteen aikaan jopa vastustelin kulujen korvaamista, mutta tytär sanoi, että se on hänelle itselleen tärkeää, koska hänellä on omat tulot ja haluaa näin vastata itse itsestään. Mikäpä minä sitten vanhempana olen vastaan väittämään. No, hän on ainut lapsi ja loppupeleissä kaikki mikä on minun omaisuuttani, on sitten joskus hänen.
Asun äitini ja pikkusiskoni kanssa lapsuuden kodissamme, omakotitalossa, josta on lainat jo maksettu. Ehdottomasti haluan maksaa osani ruuista ym. laskuista, en voisi kuvitellakaan että äitini maksaa kaiken vaikka hänellä rahaa olisikin.
- raita-annikki
Kyllä pyydän...Asunto on lainarahalla ostettu...vuoka vaan on hänelle normaalia alempi...pinnat on uusittu tyttären maun mukaan ja he saavat pitää koiransa asunnossa ilman valitusta eli aika luksusta...itsellä ei ollut kuin tuulenhuuhtoma perse ja muovikassi kun maailmalle läksin... kotoa oli lähtöeväänä isäpuolen kannustava lähtörepliikki:eli jos kerran lähdet niin turha tulla ruikuttaan penniäkkään ei tipu...kaikki on itse täytynyt ansaita joten niin saa oma lapsiki kaikesta muusta avusta huolimatta maksaa vuokransa,eiväthän ne muuten opi arvostamaan yhtikäs mitään...kaikkea ei voi saada valmiina,vaikka lapsi olisi kuinka rakas...
- aikoinaan
Asuin äitini nurkissa ja kävin säännöllisesti töissä ---> maksoin ihan vapaaehtoisesti 100e/kk mutsille ihan vain siitä että jaksaa mua nurkissaan katella... (tätä ei pidä käsittää väärin... tämä oli ihan OK molemmin puolin eikä asuminen ollut mitään väkinäistä puolin eikä toisin)
Nykyään maksan pois omaa kämppääni ja olen tyytyväinen tilanteeseen...
Mutta yhteenvetona: jos asutte vanhempienne nurkissa/vanhempienne omistamassa kämpässä ja käytte töissä, niin mielestäni on vähintäänkin reilua osallistua yhteisiin kuluhuihin...
- äitiliini 71
kyllä saisi maksaa jonkuu verran ainakii,koska ei lapsi muuten opi rahojen käyttöö. ei raha ksva puussa meillä vanhemmillakaa.
- blondeistablondein72hki
jonkinlaista nimellistä vuokraa.
- Missäs asut ilmaiseksi?
Tytär lähti pääkaupunkiin opiskelemaan ja ostimme sieltä asunnon velkarahalla. Hän maksoi vuokraa vastikkeen ja suurinpiirtein koron verran, sai tietysti myös asumistukea. Vaikka tietenkin vähemmän kuin jos olisi asunut vieraalta vuokraamassaan asunnossa.
Kun opinnot kuuden vuoden päästä loppuivat ja tytär muutti muualle, myimme asunnon. Saimme ihan mukavan voiton, josta annoimme osan tyttärelle "vuokranpalautuksena".
Olen itse aina ollut sitä mieltä, että vuokralla asuminen ei pidemmän päälle kannata, siinä menevät rahat ihan hukkaan. Tytär lienee huomannut saman asian ja ostaa varmaan oman asunnon, kunhan asettuu aloilleen. Missään asuminen ei myöskään ole ilmaista, se on hyvä opetella jo alusta alkaen. - työssä käyvä opiskelija
viimeisen lukio vuoden päätyttyä en saanut opiskelupaikkaa mutta töitä sain. asuin viimeisen lukiovuoden vuokralla mutta vuokranantajani muutti asuntoon joten muutin pois, takaisin kotiin vanhempieni luokse. maksoin heille siellä asuessani vuoden verran joka kuukausi tietyn summan (n. 200-300EUR) rahaa, ruokaan ja siihen että sain pestä pyykkini ja asua heidän kattonsa alla. nyt jo usean vuoden asunut yksin ja tällä hetkellä mieheni kanssa yhdessä. meillä kotona opetettiin sellainen raha politiikka että omillaan on tultava toimeen ja jos siivelle tullaan elelemään niin siitä pitää maksaa jonkinlainen korvaus. olen kiitollinen vanhemmilleni saamastani hyvästä talouskasvatuksesta. nainen 23v.
- jos kerran
on oma talous, täytyy myös oppia, ettei mitään saa ilmaiseksi...vaikka asuisi kotona, ja kävisi työssä, on osallistuttava jääkaapin täyttämiseen, kun sitä kerran käyttääkin, ainoastaan niin, nuoriso oppii käyttämään rahaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .984781Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403203Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503145Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4132264Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2361392Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111233- 761207
- 711151
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311118Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1181028