Lapamatoja nykyaikana?

Vatsavaivoja on

Onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia lapamadosta nykyaikana? Minkälaisia oireita on ollut? Näkyikö ulosteessa joskus pieniä valkoisia möykkyjä? Minulla on selittämättömiä vatsavaivoja usein ja vanhat ihmiset aina sanovat, että sinulla on matoja. Osta apteekista Kontal 500 lääke. Se auttaa. Minun on vaikea uskoa tuota. Ehkä he ovat vähän eri vuosikymmeneltä? Ennenvanhaan tuo on ollut yleinen vaiva.

3

684

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos syö raakaa

kalaa. Esim. hauessa on joskus vatsa täynnä lapamatoja. Kun tätä perkaa, madonmunia voi mennä kynnen alle. Kun sitten myöhemmin pureskelee kynsiään, kun jännittää tai kaivelee esim kalanpiikkiä hampaankolostaan, nuo madonmunat pääsevät suuhun ja alkavat kehittyä, kun ajautuvat vatsaan asti.

• faerieee

Kyllähän lapamatoja elää järvikaloissa edelleenkin ja siten myös tarttuminen ihmiseen on mahdollista. Järvikalaa ei saa koskaan syödä raakana tai huonosti kypsennettynä. Nykypäivänä on kuitenkin hyvin harvinaista saada lapamato ellei ole huolimaton ruokien käsittelyssä ja eritoten järvikalan. Vatsavaivoillesi on todennäkösesti jokin muu syy kuin lapamato.

• I got Alien?

Jee jee, aika varattu lääkärille kun rupesin epäilemään jotain matoa. Sain kumminkin vasta yli viikon päähän sen ajan, joten nyt sitten odotellessa täytyy täältä etsiä henkistä tukea...

Kävi niin, että ulosteessa näkyi n. sormenpään kokoinen valkoinen klöntti. Nostin sitä tikulla ja se ei sitten ollutkaan niin iso kuin miltä näytti vedessä lilluessa, vaan se oli litteä pienen kynnen kokoinen lötkö pala. Mietin voisiko se olla jotain sipulia tms. mutta jotenkin en kuitenkaan oikein uskonut sitäkään. Alkoi pelottaa, kun olin joskus lukenut, että madoista lähtee niitä jaokkeita, ja tämä vaikutti juuri sellaiselta (tai siis sellaiselta kuin voisin kuvitella niiden olevan). Aiemmin ei vatsakipuja ollut, mutta onko se sitten psykologista, kun tuon löydön jälkeen alkoi jatkuva kurlutus alavatsassa ja tukalan paisunut olo (vaikkei maha ulospäin näytä mitenkän paisuneelta). Ilmavaivoja on paljon ja nälkäkin on koko ajan.

Se tässä ei täsmää, mistä ihmeestä mato olisi tullut, kun en koskaan itse kokkaa kalaa, en ole käynyt ulkomailla vuosiinn eikä ole lemmikkejäkään (kissoja tosin on joillakin tuttavilla, mutta harvoin niitä näen).

Kommentoikaa jos tulee jotain mieleen. Olisi kiinnostavaa kuulla kokemuksia, että jos jollakulla on ollut lapa- tai joku muu vastaava mato, mitä niitä nyt onkaan, että millaisia oireita oli ja miten niistä päästiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3073
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2735
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2345
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2006
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1949
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1586
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1547
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1390
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1361
    Aihe