kasa sivuvaikutuksia?

lamictal&lyrica

Hei,

ovatko tuttuja lääkkeiden sivuoireita?

- väsymys
- masentuneisuus
- aloitekyvyn puute
- keskittymis/oppimisvaikeudet
- muistiongelmat
- makeanhimo
- hiustenlähtö
- akne
- ummetus

Sairastan ohimolohkoepilepsiaa, lääkkeenä Lamictal ja Lyrica. Kaikkia edellämainittuja poden enemmän tai vähemmän, mutta epäselvää on, johtuvatko ne itse epilepsiasta vai ovatko esimerkiksi lääkkeiden sivuoireita.

8

639

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muunmerkkisiä mutta suunnilleen samat sivuvaikutukset tuttuja. Luulen, että ihan kaikilla epilepsialääkkeillä on aika voimakkaat sivuvaikutukset. Vaikuttavathan ne keskushermostooon. Toisille ihmisille sitten toiset lääkkeet aiheuttavat vähemmän sivuvaikutuksia. Minulle tosin väsymys tuli jo sen aivoverenvuodon myötä joka sitten taas aiheutti 1,5 vuotta leikkauksen jälkeen tämän epilepsiani. Väsymys on melko kova mutta kun olen päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle ja levätä voin koska vain niin joskus jopa otan parin tunnin päivänokoset. Tuohon heti perään kyllä lisäisin, että mieluummin olisin vielä täysin terve ja olisin töissä. Terveisin MLL

    • t***a

      Ummetusta lukuunottamatta lista on aika tuttu ja hiustenlähtöä mulla oli vain Deprakinen käytön aikana. Nyt on käytössä Lamictal.

      Monestakaan oireesta ei varmaankaan voi tietää, kummasta se johtuu, tai ehkä molemmista. Tai vaikka makeanhimo voi olla kytköksissä masentuneisuuteen, eikä lääkkeen sivuvaikuutus.

      Maininta aloitekyvyn puutteesta herätti mielenkiinnon. Itsessäni pidän sitä aika kiusallisena piirteenä, joka helposti sekoitetaan laiskuuteen tai jopa tyhmyyteen. Miten se sinulla ilmenee?

      • Ann-85

        Olipas hyvä aihe! Olen itsekin miettinyt nuita Lamictalin sivuvaikutuksia.. Tuntuu, että "oireet" johtuu lääkkeestä, mutta toisinaan sitten ajattelen, että ehkä ne onkin lääkkeestä!? Lääkkeitä kun on melkein aina syönyt, niin ei tiiä mitä se olisi ilman!?

        Minulla on väsymystä, aloitekyvyn puutetta, joskus keskittymisvaikeutta (varsinkin jossain luennoilla koulussa), ja muistiongelmia (aina enemmän mitä enemmän lääkettä syö) ja kyllähän tuo makiakin maistuu, ennen söin vain vähän makeeta.

        Tuota aloitekyvyn puutetta olen monesti miettinyt! Että johtuuko se lääkkeestä vai onko se vaan mun luonteenpiirre..? Mielessäni uskottelen välillä, että se johtuu lääkkeestä.. Mainitaanko se Lamictalin sivuvaikutuksissa. En ole tutkinut sitä..Olispa ihana laittaa se lääkkeen piikkiin.. :) Kaikilta ei heru empatiaa lääkkeen sivuvaikutuksille..tai niitä ei oteta todeksi! Äiti pitää mua laiskana, kun en koko ajan tee hommia, kuten itte. Pitää mua omituisena, kun muistini ei ole sama, kun Trileptalin aikana..
        Juuri niin, että se sekoitetaan tyhmyyteen/laiskuuteen.. Ei siis mikään kiva juttu!

        Olen kyllä ollut väsynyt vaikka olen ollut työttömänä nyt vähän aikaa.. Tuntuu, etten millään jaksaisi lähtä töihin..Vaikka toisaalta haluaisinkin..

        Kertokaahan lisää kokemuksia muistin huonontumisesta, aloitekyvyn puutteesta ja muusta!!!


      • t***a
        Ann-85 kirjoitti:

        Olipas hyvä aihe! Olen itsekin miettinyt nuita Lamictalin sivuvaikutuksia.. Tuntuu, että "oireet" johtuu lääkkeestä, mutta toisinaan sitten ajattelen, että ehkä ne onkin lääkkeestä!? Lääkkeitä kun on melkein aina syönyt, niin ei tiiä mitä se olisi ilman!?

        Minulla on väsymystä, aloitekyvyn puutetta, joskus keskittymisvaikeutta (varsinkin jossain luennoilla koulussa), ja muistiongelmia (aina enemmän mitä enemmän lääkettä syö) ja kyllähän tuo makiakin maistuu, ennen söin vain vähän makeeta.

        Tuota aloitekyvyn puutetta olen monesti miettinyt! Että johtuuko se lääkkeestä vai onko se vaan mun luonteenpiirre..? Mielessäni uskottelen välillä, että se johtuu lääkkeestä.. Mainitaanko se Lamictalin sivuvaikutuksissa. En ole tutkinut sitä..Olispa ihana laittaa se lääkkeen piikkiin.. :) Kaikilta ei heru empatiaa lääkkeen sivuvaikutuksille..tai niitä ei oteta todeksi! Äiti pitää mua laiskana, kun en koko ajan tee hommia, kuten itte. Pitää mua omituisena, kun muistini ei ole sama, kun Trileptalin aikana..
        Juuri niin, että se sekoitetaan tyhmyyteen/laiskuuteen.. Ei siis mikään kiva juttu!

        Olen kyllä ollut väsynyt vaikka olen ollut työttömänä nyt vähän aikaa.. Tuntuu, etten millään jaksaisi lähtä töihin..Vaikka toisaalta haluaisinkin..

        Kertokaahan lisää kokemuksia muistin huonontumisesta, aloitekyvyn puutteesta ja muusta!!!

        Aloitekyvyn puutteesta vaikka seuraavanlainen esimerkki: on joku tilanne, missä tarvitaan vapaaehtoinen hoitamaan homma. Tekisin ihan mielelläni, mutta jotenkin en saa aikaseksi sanoa "minä teen...". Jos kysyttäisiin minulta suoraan, niin toki vastaisin kyllä.

        Muistin kanssa mietityttää, onko viikonpäivistä sekoaminen yleistä? Olen välilä aamusta alken väärässä viikonpäivässä, saattaa lipsua jopa yön yli ennekuin sanomalehdestä, tai jostain, huomaan oikean päivän. Aika kuluu nopsaan, joskus hukkuu kokonainen päivä elämästä huomaamatta :-( Yleensä tähän suuntaan, olen ajanlaskusta jäljessä.

        Keskittymiskyvyn puutteesta: puhelin on vaikea työkalu. En jaksa keskittyä kuuntelemaan ihmistä, jota en näe. Luennoilla on vaikea seurata, vaikka aihe kuinka kiinnostaisi. Kahdenkesken keskustelussa vielä jotenkuten pysyn hereillä, vaikka pitkäpuheiset ihmiset onkin rasittavia.

        Onko epileptikoiden keskuudessa paljon niitä, joilla on huono kasvomuisti? Sitä voisi odottaa esiintyvän niillä, joilla kohtauspesäke on oikealla ohimolla. Kuulemma juuri sillä alueella on visuaalinen muisti, naamat, paikat yms. yksityiskohtaiset kuvat tallentuvat sinne.


    • varmaan kaikille eri epilääkkeitä syöville.

      Kuten MLL vastasi asianmukaisesti lääkkeiden vaikutuksista.

      Mielummin nuo sivuvaikutukset, kuin pahimmat GM-kohtaukset.

      Kummatkin on "sieltä" ja syvältä.

    • ja on

      Itsellä käytetään kaksisuuntaisen hoitoon deprakinen kanssa ja kaikkia noita oireita on ollut ja on..Tiedä sitä sitten johtuvatko lääkkeistä vai muusta.

      Keskittymis- ja muistiongelmat häiritsee kyllä pahasti ja ovat ainakin tulleet mielestäni lääkityksen myötä.

      Kiinnostaisi myös onko kellään tullut kyseisistä lääkkeistä esim kilpirauhasen tai maksan toimintahäiriöitä ja seurataanko veriarvoja mitenkään? Itselläni kun ei kukaan lääkäreistä ole oikein huomioinut asiaa kun olen kysynyt. Ohjeena kuitenkin on että veriarvoja tulisi seurata säännöllisesti näitä lääkkeitä käytettäessä.

    • että tuo

      makeanhimo ei ole varsinainen itse epilääkkeen sivu-/haittavaikutus vaan johtuu esimerkiksi masennuksesta. Eli vaikutukset ovat tavalla tai toisella kytköksissä toisiinsa. Esimerkiksi pelkkä masennus saattaa aiheuttaa väsymystä, keskittymisvaikeuksia, aloitekyvyn puutetta jne.

    • Voi voi

      Alotin Lamictalin juuri ja heti samanlaisia sivuvaikutuksia tullut kun litosta. Turvotusta vatsakipuja ummetusta, sekä ei huvita tehdä mitään, turhautumista ja ärtyisyyttä. Aina kun syön vatsa tulee niin kipeäksi ette pysty kävellä suorassa. Kaikista pahinta eli ummetusta ei edes mainita koko sivuvaikutus luettelossa. Hyvä kuulla että jollakin muullakin on sama ongelma. Vaikka aloitusannos on vain 25mg ja jo ongelmia. Lääkettä syöty vasta kolme päivää. Pitää lopettaa ja keksiä jotain muuta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4582
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe