Vaihdoin lukiosta ammattikouluun ja nyt en oikein tiedä kun, aina kun menen kouluun, niin kun sielä on niin paljon helpompaa kuin lukiossa niin itsetunto sanoo, että "tätäkö haluat tehdä". Kaverit ei todellakaan auta itsetunnon kohottamisessa. Tuntuu vieläkin siltä että ammattikoulu on luusereille vaikka itse sielä olenkin, kaverit tietysti vielä kohttavat tätä ajattelutapaa, mutta olen tietysti myös miettinyt sitä ja yrittänyt ajatella, että no tästä saa ammatin ja oppii tekeään jotain ja että eiväthän ne muut pelkällä tiedolla mitään tee ellei he osaa toteuttaa sitä mitä he haluaisivat tehä, ellei tietysti heistä tule suunnittelijoita. Kyllähän tietysti osaavat toteuttaa ja olenkin miettinyt, että kyllä minun alalaisiakin tarvii olla toteuttamassa muiden ideoita.
Lukiossa meni ihan hyvin, mutta kielissä tuli muuri, taino ei muuri, mutta todella vaikeaa oli nelosia ja vitosia kokeista. No päätökseni tuli melkeinpä siinä ekan vuoden loputtua. Ajattelin koko ajan, että en tule koskaan pääsemään enkusta läpi kirjoituksissa ja sen vuoden vikassa jaksossa olisi ollut vielä 2 enkun kurssia ja ajattelin taukoamatta, että molemmat menee syksyn uusintaan, en koskaan pääse niistä läpi jne.
No sitten ajattelin, että jos vaihtaisi ammattikouluun, niin pääsisi töihin aikasemmin, kun en oikein tiennyt mitä tekisinkään lukion jälkeen, menisin yliopistoon? ei kiinnostanut, kun tiesi että siellä tulee olemaan vieläkin hankalampaa. Reaaliaineet oli vahvin osapuoli lukiossa nimittäin.
Nyt viime syksynä kumminkin erosin sitten lukiosta, mutta en saanut heti opiskelupaikkaa, joten jouduin pitämään välivuoden, no nyt pääsin ammattikouluun vielä siihen mihin olin ensimmäisenä hakenut, mutta nyt tuntuu oudolta kun sain lukiosta niin paljon hyväksilukuja, että minulla ei ole paljoa mitään koulua, parikertaa viikossa ja vielä 3 vuoden ajan, menee työmoraali kohta ihan kokonaan ja tarkoitus oli vielä mennä ammattikoulun jälkeen ammatti korkeeseen, mutta jos työmoraali on tuon jälkeen mitä on, niin siitä ei taida tulla mitään. Nyt kun olen ammattikoulussa, niin olen alkanut miettimään, no saisiko niillä pidemmillä opinnoilla paljonkin enemmän rahaa, siis tarkoitan jos olisin lukiota jatkanut.
Nyt kun kävelen lukion ohi niin jään miettimään, olisiko sittenkin pitänyt jatkaa opiskeluja siellä, olisinko sittenkin päässyt läpi jos olisin vain jaksanut, minulla on melko vaikea lukihäiriö ja koeviikot kuluttivat minut aina melkein ihan loppuun, 8h päivässä kotona kirja kädessä ja lukemista koko ajan ja se mitä jäi päähän oli pieni osa, joten kielistä tuli 4-5 matikasta noin 7 ja reaali aineista 6-8 ja liikunnasta 10.
Onko tämä masennusta vai mitä, kotona sitä ei juuri niin mieti, mutta kun menee kouluun ja on siellä vähän aikaan ja sitten näkee sen lukion niin jonkinlainen kaipaus tulee sitä kohtaan, kun näkee vanhoja koululaisia kun lukio on samalla matkalla ja sitten näkee sen rakennuksen ja sitten vielä lukiossa käyvät ovat paljon asiallisemmin pukeutuvia, kohta heillä on kirjoituksetkin, ajattelen myös, että jos olisin jatkanut, olisin itsekin kirjottamis vaiheessa, mutta miten selviäisin siitä.
Onhan ammattikoulussakin tietysti niitä ihan tyylikkäitäkin tyttöjä (olen siis poika), mutta jotkut ei tietysti nappaa, ja pojat on tietysti suurin osa sitä hoppari kansaa, kyllähän niiden kanssa tulee ihan ok toimeen vaikka itse olenkin vähän eri tyylinen, fruidin suuntainen mutta kuitenkin taviksen ja fruittarin välimalli.
Oli ihan pakko tulla kertomaan tänne, että saa vähän vuodattaa, onko kellään tietoa miten tästä voisi jatkaa?
Lukiosta ammattikouluun vaihto
18
6352
Vastaukset
- ghghghgh
Jatka nyt vain sitä ammattikoulua, ei se kuitenkaan kestä kuin kokonaisuudessaan vain kolme vuotta ja sitten sinulla on jo yksi ammatti vyön alla. Itselläni ei ole mitään koulutusta ja nyt olen sitten työtön. Lukiosta et valmistu yhtään mihinkään. AINOA hyöty mitä lukiosta voi saada on yliopistojen suhteen, mutta jos mikään yliopistossa ei kiinnosta niin miksi kävisit lukiota? Vähän vuosia kun tuosta kuluu niin tajuat tämän asian. Itse olen myös käynyt sekä ammattikoulua ja iltalukiota, olisi pitänyt se keskeytetty amis käydä vaan loppuun, niin olisi nytkin ainakin yksi tutkinto josta olisi jotain hyötyä. Lukiopapereilla ei töihin pääse. Kun olet koulun käynyt loppuun voit taas opiskella jotain muuta. Maailmassa on opintojenkin suhteen paljon mahdollisuuksia, nuoremmat eivät yleensä edes tiedä sitä. Sitä paitsi miksi luulet, että lukion käymisellä tienaisi enemmän rahaa? Sinähän et ole kiinnostunut yliopistosta, jossa voi opiskella hyväpalkkaiseksi juristiksi tai vaikka lääkäriksi. Käy nyt vain se koulu loppuun. Kokemuksesta sanon, että lukiopapereilla ei tee yhtään mitään!
- Aloittaja
Kiitos vastauksestasi, hyvä kun sait tekstistäni jotenkuten edes selvää kun sen niin hätäisesti kirjoitin, huomasin vasta tekstin kokonaan lukiessani suoraan kuinka hajanainen se on :)
Tätä olen itsekin kovasti pohtinut, että miksi haluaisin niin kovasti silti käydä sen lukion, varmaan se että siitä saa sen valkolakin, mutta tosiaan on varmaan hyvä käydä ammattikoulu loppuun niin sitten on joku ammatti, voihan sitä myöhemmin mennä sitten ammattikorkeakouluun jos saa tarpeeksi hyvät paperit ammattikoulusta.
Tätä on jatkunut jo viikon koulujen alkamisesta, heti kun meni kouluun niin tuli sellainen "kuka ei kuulu joukkoon fiilis" ei nyt mitenkään silleen, ettenkö muka voisi ammattikoulussa olla, mutta lukiossa oli paljon erityylisempää porukkaa. Tosin ammattikoulussa on ollut helpompi tutustua muihin ku he ovat paljon avoimempia ja puheliaampia sekä niille on myös helppo heittää huumoria.
Olen muita muutaman vuoden vanhempi kuin muut meidän luokkalaiset, vaikka muutama onkin saman ikäinen kuin minä eli 18 ja muutama vain vuoden nuorempi, mutta loput ovatkin 15-16vuotiaita, ei sillä ettei niiden kanssa voisi ystävystyä, mutta kumminkin epäilen, että en tule ammattikoulusta sellaista tosiystävää saamaan, nyt alkoi menemään kyllä aiheen ohi mutta ei kai sillä sen väliä.
Pitää kai sitä jotenkin säilyttää se työmoraali siihen hommaan.
Heipat aloittajalle! Tilanteesi on minulle siinä mielessä tuttu että, minunkin tyttöni keskeytti lukion jo ensimmäisenä vuotenaan. Totesi vaan että tämä ei ole se hänen jutunsa. Piti välivuoden, kuin sinäkin. Pääsi sen jälkeen ensimmäiselle haluamalleen amiksen linjalle. Nyt kolme vuotta myöhemmin on tyytyväinen ratkaisuunsa. On valmis ammatti ja jatko koulutus paikka irtosi ammattikorkeasta. Haluan vaan sanoa sinulle kanustuksen sanoja...ehkä sittenkin valitsit oikein..ja kuten tuolla edempänä ketjua jo sinulle sanottiin...koulutusmahdollisuuksia on nii..in paljon muitakin kuin lukio.
- amiskalaisen kummi
Etkös hyvä aloittaja tiedä että ammattikoulujen arvostus on todella kasvanut nykyään. Juuri luin paikallislehdestä haastattelun jossa yli 9 keskiarvolla peruskoulunsa päättänyt ei halunnut lukioon vaan käytännön töihin opettavaan ammattikouluun. Ota vaan tosissas se koulu, tuntuuhan se varmaan mukavalta saada hyviä arvosanoja lukion kielten nelosten ja vitosten jälkeen:) Ja ammattikoulustakin voit hakeutua jatko-opintoihin niin kauan kuin pää kestää (tarkoitan lukupää, päässäsi ei todellakaan mitään vikaa ole)
Ja sitä paitsi!! Jos sinua harmittaa kesken jääneet lukio-opinnot niin niitähän pääset suorittamaan myöhemmässä elämän vaiheessasi, esim. aikuisena iltalukiossa. Ja tietääkseni lukioaineita voi suorittaa yksittäisinä kursseina myös niin eipähän käy liian raskaaksi. Jos ammattikoulu tuntuu liian iisiltä niin aloita joku lukion kurssi rinnalla!
Pää pystyyn ja pakertamaan:) - Aloittaja
amiskalaisen kummi kirjoitti:
Etkös hyvä aloittaja tiedä että ammattikoulujen arvostus on todella kasvanut nykyään. Juuri luin paikallislehdestä haastattelun jossa yli 9 keskiarvolla peruskoulunsa päättänyt ei halunnut lukioon vaan käytännön töihin opettavaan ammattikouluun. Ota vaan tosissas se koulu, tuntuuhan se varmaan mukavalta saada hyviä arvosanoja lukion kielten nelosten ja vitosten jälkeen:) Ja ammattikoulustakin voit hakeutua jatko-opintoihin niin kauan kuin pää kestää (tarkoitan lukupää, päässäsi ei todellakaan mitään vikaa ole)
Ja sitä paitsi!! Jos sinua harmittaa kesken jääneet lukio-opinnot niin niitähän pääset suorittamaan myöhemmässä elämän vaiheessasi, esim. aikuisena iltalukiossa. Ja tietääkseni lukioaineita voi suorittaa yksittäisinä kursseina myös niin eipähän käy liian raskaaksi. Jos ammattikoulu tuntuu liian iisiltä niin aloita joku lukion kurssi rinnalla!
Pää pystyyn ja pakertamaan:)Moi, joo kyllä olen ajatellut sitten niitä jatko-opintoja, mutta sittenkun on käynyt löysän ammattikoulun, niin jaksaako sitä enään lukea esimerkiksi ammattikorkeassa :/
- Aloittaja
Hyvä, että jotkut on tehny samoin, etten ole ainoa. Toivottavasti tosiaan minäkin olen tyytyväinen sitten kun olen koulun käynyt, mutta tässä vaiheessa jotenkin vaan tuntuu siltä, että onko se nyt se ammatti mitä haluan tehdä, pakko se oli johnkin mennä, mutta kyllä tuo kuvaa mielestäni parhaiten sitä, mitä minä eniten haluan tehdä.
- amiskalaisen kummi
Aloittaja kirjoitti:
Moi, joo kyllä olen ajatellut sitten niitä jatko-opintoja, mutta sittenkun on käynyt löysän ammattikoulun, niin jaksaako sitä enään lukea esimerkiksi ammattikorkeassa :/
Älä sitä pelkää että "löysän" ammattikoulun jälkeen et jaksaisi lukea. Kas kun monelle ne lukuhalut tulee vasta myöhemmin. Oma kouluaikainen ystäväni (ollaan jo 5-kymppisiä) aikoinaan koulussa pääs just ja just luokaltaan, ei kiinnostanu lukeminen pätkääkään. Aikuisena (ja 3 lapsen äitinä) kävi sitten ensin iltalukion ja kirjoitti hyvin arvosanoin, teki välillä neljännen lapsen ja kävi sitten vielä kauppaopiston iltakouluna. On tehnyt siinä välillä ja koulujen jälkeen myös töitä. Vielä miettii että lähtiskö lähihoitajakouluun:).
Tuolla alempana on kirjoituksia opinto-ohjaajista. Hyvä asia että semmoisia on nykyään. Yleensä aina vältän puhumasta - omille lapsilleni tai kenellekään - että "ennen vanhaan" oli sitä tai tätä tai ei ollut. Mutta ennen vanhaan ei todellakaan ollut opinto-ohjaajia ja kyllä sitä vaan osattiin kouluihin hakea. Kaikki omat luokkakaverini (tuota ystävääni lukuunottamatta) hakivat opiskelemaan haluamalleen alalle ihan ilman kenenkään opastusta. Kaikki eivät tietenkään päässeet juuri sille alalle joka kiinnosti, mutta eihän sitä päästä nytkään.
Älä tässä vaiheessa ota murhetta hyvin pitkälle tulevaisuuteen. Satsaa nyt siihen kouluun jota käyt ja mieti sitten. Tai jos nyt yhtäkkiä huomaat että amiskassa olisikin jokin kiinnostavampi linja, niin kysele vaihtomahdollisuutta.
- sivusta seurannut
rupesi suututtamaan nämä koulujen opinto-ohjaajat. Millaista porukkaa siellä oikein työskentelee? Onko heillä mitään realiteetintajua ja ymmärrystä nuoria kohtaan.
Kesäisin ovat lomilla, kun nuorilla on yhteishaun aika. Heikon matikkapään omaavia neuvovat hakemaan kauppikseen jne. Yhtään hyvää opinto-ohjaajaa ei taida olla olemassakaan.
Palkattujen aikuisten tehtävä olisi ohjata nuoria!
Millaista neuvoa olet kotoa saanut eri koulutusvaihtoehtojen suhteen ja heijastatko heidän ajatusmaailmaansa tuossa lukion ihannoinnissa?- Aloittaja
Kotona on ollut äiti koko ajan sitä mieltä, että suoraan ammattikouluun eikä lukioon, mutta faija oli vähän lukion kannalla, mutta kyllä ammattikoulukin hänelle kelpasi.
Opinto-ohjaajista minulla ei ole huonoja kokemuksia, itse päätökseni tein ja nyt vähän harhaillaan. - sivusta seurannut
Aloittaja kirjoitti:
Kotona on ollut äiti koko ajan sitä mieltä, että suoraan ammattikouluun eikä lukioon, mutta faija oli vähän lukion kannalla, mutta kyllä ammattikoulukin hänelle kelpasi.
Opinto-ohjaajista minulla ei ole huonoja kokemuksia, itse päätökseni tein ja nyt vähän harhaillaan.itse päätöksen, mutta tekivätkö opinto-ohjaajat mitään?
- Aloittaja
sivusta seurannut kirjoitti:
itse päätöksen, mutta tekivätkö opinto-ohjaajat mitään?
En kyllä tarkalleen muista, mutta ei nyt mitenkään merkittävästi, koska muuten varmaan muistaisin.
- sivusta seurannut
Aloittaja kirjoitti:
En kyllä tarkalleen muista, mutta ei nyt mitenkään merkittävästi, koska muuten varmaan muistaisin.
Hienoa, että palkka sentään kelpaa. Nyt on nuori mies pulassa, koska asiantuntijat ovat mitä ovat. Ehkä oli opolla kynsi katkennut juuri silloin ja piti surra sitä. Nuori mies tuli häiritsemään tärkeää yksityistä hetkeä.
- pk
menet sitten armeijaan ja oletko ajatellut sitä uraa? Liikunta 10? Taistelusukeltaja?
- pk
ei haitanne. Vaikutat myöskin älykkäältä.
http://www.mil.fi/merivoimat/joukot/esukeltajat/hakeutuminen.dsp - Aloittaja
Käyn varmaankin koulun ensiksi alta pois ja sen jälkeen olisi tarkoitus inttiin mennä. Toki olen ajatellut paljonkin mihin menisi, esimerkiksi lentäjä tai erikoisjääkäriksi, mutta näköni estää näihin pääsyn kun se on turhan huono.
- liian löysää,
ehkä työstä tai liikunnasta vois ettiä haastetta???
- Teemu-
Olen 16-vuotias ja hain ammattikouluun. Itselläni ei oikeasti ollut mitään alaa joka hakuaikana olisi kiinnostanut (eikä ole vielkäkään) ..lähdin sitten opiskelemaan alaa johon kaverikin meni. Nyt kun vajaa 2 kuukautta on takana nii on muaki alkanu vähän masentaa. Samallainen tunne kuin sinulla. (en kuulu joukkoon) ..lähes kaikki luokallani ovat näitä mopo/autoihmisiä kun itseäni nämä eivät kiinnosta pätkääkään. Muutenkin kaikki ovat sellasia hoppareita (aivan erilaisia kuin minä). Nämä luokkalaiset eivät siis pahemmin masenna vaan tämä itse ala. en tiedä onko sitten aikuisena kiva tehdä tälläistä työtä likaisissa haalareissa ja kun tämän alan työntekijätkin lähes kaikki polttavat ja itse kun en polta enkä ikinä haluakkaan ruveta polttamaan. Lukioon taidan tässä syksyn yhteishaussa hakea (pääsy ei todellakaan ole varma). Lukuaineitteni keskiarvo yläasteella oli 6,97 joka tietenkin on melko heikko, mutta olen varma että lukiossa motivaatiota läksyjenkin lukemiseen olisi. Lukion jälkeenhän ei työpaikkaa vielä irtoa mutta saisipa ainakin sivistettyä itseään ja miettimisaikaa kiinnostavaa alaa varten.. ..Tosin sitten kotoakin muuttaminen viivästyisi jne.
- Anonyymi
ON!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1212642Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J691094Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2101054- 39982
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va38931- 47894
- 36876
Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke123853- 4829
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35812