Veneprojekti?

maakrapu

Olen maakrapu eli täysin kokematon veneilyn suhteen. Mutta vuosia olen haaveillut veneestä. Ja nyt olisi sen haaveen toteutuksen aika. Asun Itä-Helsingissä eli meri olisi vieressä...

Haluaisin päästä suht halvalla kiinni veneprojektiin. Eli haaveena olisi joku runko jota voisi itse sitten vaikka vuosia kuluessa varustella. Ei tarvitse olla iso eikä kallis. Muutaman metrin pituinen, katettu (että voi nukkua), moottori (perä tai keski), yksinkertainen.

Miten pääsisin halvalla liikenteeseen? Jos olisi aluksi vaikka vain runko, ehkä lasikuituinen. Myykö joku valmistaja perussettiä, jota voisi sitten itse varustaa?

20

1660

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maakrapu

      Tarkoituksena on siis retkeillä veneellä saaresta toiseen ja käydä vaikka rannikon lähikaupungeissa. Ei tarvitse olla mitenkään "hienon" näköinen, kunhan toimii ja kuljettaa.

      • uudet

        Jos sen kiulun ei tarvinnu olla kallis, niin kannattaa unohtaa uudet tyhjät rungot. Pelkkä usi runko maksaa helposti käytetyn valmiin veneen hinnan ja rungon rakentaminen valmiiksi vähintään toisen mokoman.

        Halvalla pääset alkuun kun kattelet nettiveneestä esim terhi ms600 tai marino 700 veneitä. Ne on lasikuitusia uppoumarunkosia hitaita putputtajia. ei maksa paljoo ja pääsee halvalla eteenpäin. Mahtuu nukkumaan ja on helppohoitosia. Sisustaa voi uusia mieleisekseen.


      • maakrapu
        uudet kirjoitti:

        Jos sen kiulun ei tarvinnu olla kallis, niin kannattaa unohtaa uudet tyhjät rungot. Pelkkä usi runko maksaa helposti käytetyn valmiin veneen hinnan ja rungon rakentaminen valmiiksi vähintään toisen mokoman.

        Halvalla pääset alkuun kun kattelet nettiveneestä esim terhi ms600 tai marino 700 veneitä. Ne on lasikuitusia uppoumarunkosia hitaita putputtajia. ei maksa paljoo ja pääsee halvalla eteenpäin. Mahtuu nukkumaan ja on helppohoitosia. Sisustaa voi uusia mieleisekseen.

        Kiitos paljon tästä neuvosta. Voisi tosiaan olla järkevää tehdä kuten sanoit.
        Mitä muuten tarkoittaa uppoumarunoinen? Mihin hintaa niitä voi ajatella löytävänsä? Siis sellaisia, joka on vielä ok toimivassa ja remontoitavassa kunnossa?


      • vene ei
        maakrapu kirjoitti:

        Kiitos paljon tästä neuvosta. Voisi tosiaan olla järkevää tehdä kuten sanoit.
        Mitä muuten tarkoittaa uppoumarunoinen? Mihin hintaa niitä voi ajatella löytävänsä? Siis sellaisia, joka on vielä ok toimivassa ja remontoitavassa kunnossa?

        nouse oman aaltonsa päälle. Uppoumarunkoinen vene on siis hidas vene, joka kulkee oman pituutensa ja leveytensä määrittämää runkonopeutta hyvinkin vähäisellä moottoriteholla. Runkonopeudet ovat pienillä uppoumarunkoisilla luokkaa 6-7 solmua elikkä noin 10km/h. Käytetty moottoriteho tällöin luokkaa 10-15 hevosvoimaa. Elikkä pieni moottori riittää ja kulutus on toki myös pieni = edullista veneilyä. Uppoumarunkoisen voi toki puskea suurella teholla yli runkonopuden, mutta kulutus kasvaa rajusti, mutta nopeus ei juurikaan nouse.
        Mahtaisiko sinulla olla veneistä tietävää kaveria avuksi veneen ostossa, niin et olisi aivan myyjän "armoilla"? Samoin kaverista olisi varmaan hyötyä veneenkäytön opetuksessa".
        Syksyllä alkavat Suomen navigaatioliiton laivurikurssit kansalaisopistoissa. Ensimmäinen kurssi on saaristolaivurikurssi. Kyseessä on toki "kirjoituspöytä" navigointia, väistämissääntöjä jne., mutta kurssi on varmasti hyödyllinen aloittelavalle veneilijälle. Lisäksi Suomen veneilyliitto järjestää kursseja, joista ensimmäinen taitaa olla "veneen kuljettaja" kurssi. Näissä on myös käytännön harjoittelua vesillä. Näistä kursseista löytyy netistä tietoa.
        Tervetuloa hyvän harrastuksen pariin!


      • maakrapu
        vene ei kirjoitti:

        nouse oman aaltonsa päälle. Uppoumarunkoinen vene on siis hidas vene, joka kulkee oman pituutensa ja leveytensä määrittämää runkonopeutta hyvinkin vähäisellä moottoriteholla. Runkonopeudet ovat pienillä uppoumarunkoisilla luokkaa 6-7 solmua elikkä noin 10km/h. Käytetty moottoriteho tällöin luokkaa 10-15 hevosvoimaa. Elikkä pieni moottori riittää ja kulutus on toki myös pieni = edullista veneilyä. Uppoumarunkoisen voi toki puskea suurella teholla yli runkonopuden, mutta kulutus kasvaa rajusti, mutta nopeus ei juurikaan nouse.
        Mahtaisiko sinulla olla veneistä tietävää kaveria avuksi veneen ostossa, niin et olisi aivan myyjän "armoilla"? Samoin kaverista olisi varmaan hyötyä veneenkäytön opetuksessa".
        Syksyllä alkavat Suomen navigaatioliiton laivurikurssit kansalaisopistoissa. Ensimmäinen kurssi on saaristolaivurikurssi. Kyseessä on toki "kirjoituspöytä" navigointia, väistämissääntöjä jne., mutta kurssi on varmasti hyödyllinen aloittelavalle veneilijälle. Lisäksi Suomen veneilyliitto järjestää kursseja, joista ensimmäinen taitaa olla "veneen kuljettaja" kurssi. Näissä on myös käytännön harjoittelua vesillä. Näistä kursseista löytyy netistä tietoa.
        Tervetuloa hyvän harrastuksen pariin!

        taas paljon näistä neuvoista. Täytynee hakeutua kurssille ;-


      • toneman

        Sinulla on sama tilanne kuin hyvällä tuttavallani kolme vuotta sitten. Olin kaveria auttamassa venevalinnassa ja onnistuimme kaikin puolin hyvin. Vaikka vene on vuodelta 1969, on se erinomaisessa kunnossa. Tuohon aikaan lasikuiturungot valmistettiin käsin laminoimalla ja sellainen on vankkaa tekoa.
        Kaverini osti Gullringen -veneen ja on todella tyytyväinen siihen.
        Muutama sellainen näyttää olevan naapurimaassa myynnissä.
        http://www.blocket.se/hela_sverige?q=Gullringen&cg=1060&w=3&st=s&st=u&ps=&pe=&c=&ca=11&md=thse

        Ensimmäiseksi kannattaa perusteellisesti kartoittaa käyttötarve ja käyttömäärä. Jos veneilee viikonloppuisin ja piipahtelee vain lähisaarissa, niin jokin jämäkkärakenteinen 5 metrinen liukuvarunkoinen vene soveltuu mainiosti. Esim. HT malli.
        Jos retkeilyä harrastaa veneellään enemmänkin, niin kannattaa hankkia vene, jossa yöpyminen ja ruoan laittaminen onnistuu. Tällaisia veneitä saa muutamalla tonnilla hyväkuntoisina yksityisiltä markkinoilta.

        Mikäli asumiseen haluaa luonnollista lämpöä, niin puinen vene on hyvä valinta. Puuveneen hankinnassa kannattaa olla huolellinen. Huolellisella tutkimisella saa miellyttävällä tavalla käyttäytyvän paatin ja sen huolto on yhtä helppoa kuin muovisenkin.

        OHJE: http://koti.kapsi.fi/~nietsu/boats/Vene-esitykset/puuveneenhankinta.mov

        Tuossa muutama kuva Ruotsissa myynnissä olevasta hienokuntoisesta veneestä, joka on ns. puoliplaanaava malli VP diesel koneella (78hv).

        http://koti.kapsi.fi/~nietsu/boats/Wikström -74/

        Malttia ja harkintaa veneen hankintaan, niin onnistuu ja jatkossa ei ole murheita.

        "Pihkanokka"


    • olli kuhta

      Älä vaan missään nimessä aloita mitään projektia, minä nimittäin aloitin ja omalla pihalla venettä laittelen niin milloin on naapurit selän takana kertomassa mitä teen milloinkin väärin, jos naapurit ei ole niin sitten on sukulaiset.. Netistä jos erehdyt kysymään neuvoa niin neuvoa et varmasti saa, vaan taas on joku oman mielipiteensä sanomassa miten joku asia pitää tehdä juuripäin vastoin kuin itse olit suunnitellut!

      Välillä tuntuu että mikä ihmeen harrastus tämä on kun kaikki on vain tosiaan arvostelemassa, vit***lemassa ja haukkumassa toisten ratkaisuja, en ikinä missään muissa piireissä ole törmännyt tälläiseen "kateuteen"..

    • Vanhanen

      Sama haave minullakin. Nyt luin säädöksistä että vain alle kuusimetriset veneet kelluvat. Tai niiden on pakko kellua.
      Minä en ainakaan osta yli kuusimetristä venettä. Ne on ilmeistesti niitä uppoumarunkoisia joiden pinnalla pysymisestä ei ole takeita.
      Ihmettelen miksi niitä yleensä saa valmistaa. Varmaan Venäjän markkinoille tarkoitettuja?

      Olen nähnyt noissa alle kuusimetrisissä ce-kilven joka takaa niiden turvallisuuden.
      Sellainen on varmaan hyvä aihio tai runko kun alkaa tekemään omaa projektia.
      Ei kannata olla tyhmä. Ainakaan oman turvallisuuden kanssa.

      • hoijaa

        mitä puppua....


      • johan-

        tuli potaskaa tuutin täydeltä.


    • Rojekti.

      Joko olet veneen hankkinut?
      Jos et voisit laittaa jonkinlaisen hinnan mitä se saisi max maksaa, niin voisin laittaa muutaman linkin sopivista vaihtoehdoista.
      Itellä 2 rojektia työn alla juuri nyt.

    • Anonyymi

      Jos vähänkin järkeä päässä niin unohtakaa ns projektit. Pitäisi olla todella hyvät käden taidot työkalut tietotaito sähkötöistä moottori tekniikasta onko runko puuta metallia vai lasikuitua joten tietoa/taitoa myös siihen,puutyö taito tehdä sisusta ym asioista ja paikka missä tehdä projekti valmiiksi sekä aikaa että rahaa. Jos ei ole tietoa/taitoa niin unohtakaa projektit. Pihat satamat täynnä ns projekti kuntoisia veneitä ja et pääse niistä eroon mitenkään. . Vaikka ilmaiseksi antaisit.

      • Anonyymi

        Projektiveneet sopivat sellaisille, joille rakentaminen on tärkeämpää kuin veneily tai purjehtiminen.
        Tästä päästään asian tärkeimpään osioon. Rakentamiseen täytyy olla kuiva paikka ja jos tehdään laminointia, niin lämpöä on oltava saatavilla.
        Veneen rakentaminen on kallista puuhaa. Tarvikkeet ja osat maksavat aivan eri mittakaavassa kuin talon remontointi.
        Pitkäjännitteinen luonne korjaajalla on välttämätön vaatimus, sillä siinä tulee eteen päiviä kun mikään ei tunnu onnistuvan ja muu arki pyrkii viemään mielenkiinnon.

        Usein näkee myynnissä hitsattuja runkoja myynnissä. Jotkut ovat jopa pohjamaalissa.
        Liian harvoin tuodaan esiin sitä tosiseikkaa, että rungon osuus lopullisista rakennuskustannuksista on vain alle kolmannes ja työmäärästä vieläkin vähemmän.

        Kuten tuossa edellä todettiin, niin omiaan ei projektiveneestä nykypäivänä saa pois.
        Veneiden hinnat ovat viime vuosina laskeneet todella nopeasti.

        Olen itse nykyaikaistanut yhden lujitemuoviveneen, joka ei ollut edes projekti.
        En saanut siitä yhdeksän vuoden jälkeen edes itse maksamaani rahaa pois.
        Kaikki uudistukset ja parannukset, jotka teet vanhaan veneeseen ovat vain itseäsi varten. Toiset eivät ole halukkaita niistä mitään maksamaan.
        Tuon kun pitää mielessään, niin ei pety liikaa myyntipäivänä.


    • Anonyymi

      Kaikki veneet on projekteja.

    • Anonyymi

      Ja tehtailla tehtyjä kötöstyksiä ,ei ikinä kannata ostaa niitä ensimmäisiä uutuuksia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      172
      6293
    2. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      147
      1744
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1528
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1280
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      46
      962
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

      Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      32
      879
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

      En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      97
      856
    8. Reeniähororeeniä

      Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      809
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

      Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      231
      775
    10. Kävit nainen näemmä mun

      Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      759
    Aihe