Raskaana olevia mirtazapiinin käyttäjiä

löytyykö muita?

Eli mulla ennen raskaaksi tuloa ollut käytössä mirtazapiini unettomuuteen. Nyt viikkoja 23 3 ja olen silloin tällöin joutunut ottamaan tabletin unta antamaan. Ihan pieni annos 3,75 mg riittää mulle antamaan unen. Lääkäriltä en tuosta lääkkeestä ole edes vaivautunut kysymään, mutta teratologiseen olen soittanut ja sieltä sanoivat, että ko. lääkettä voi syödä läpi raskauden. Mietityttää silti, että mitenkäs vauva, entäs jos lääkettä ei olekaan tutkittu vielä tarpeeksi eikä lääke olisikaan täysin turvallinen. Jotkut lääkärithän ei mielellään tätä lääkettä raskaana olevalle määrää, liekö sitten tietämättömyyttä?? Mites muilla, minkälaisella annostuksella teillä menee ko lääke, kuinka usein ja onko kyseessä masennus vai unettomuus. Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, onko muita kohtalotovereita...

8

649

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alkuperäinen kysyjä

ja ovat lääkettä syöneet. Oliko lääkkeen syönnillä vaikutuksia vauvaan?

• Lumia80

Hei ! Olen syönyt nyt raskauden ajan 15mg ja nyt menossa 36raskausviikko...Minä luotan teratologisen tietoon. Eivät sanoisi siellä et voi syödä jos ei ole tarpeeksi tutkittu. Ja sulla noin pieni annos niin en olisi yhtään huolissaan. Minulla myös se unettomuuteen. Vaikka en välttämättä silläkään nuku. Eli itsekin kokemuksia kaipaisin jos joku on käyttänyt tätä et vaikuttiko lapseen mitenkään siis ,että tuliko sivuvaikutuksia. Imettävälle tämä on ainakin ollut jo pitempään sallittu lääke.

• ap
        Lumia80 kirjoitti:

Hei ! Olen syönyt nyt raskauden ajan 15mg ja nyt menossa 36raskausviikko...Minä luotan teratologisen tietoon. Eivät sanoisi siellä et voi syödä jos ei ole tarpeeksi tutkittu. Ja sulla noin pieni annos niin en olisi yhtään huolissaan. Minulla myös se unettomuuteen. Vaikka en välttämättä silläkään nuku. Eli itsekin kokemuksia kaipaisin jos joku on käyttänyt tätä et vaikuttiko lapseen mitenkään siis ,että tuliko sivuvaikutuksia. Imettävälle tämä on ainakin ollut jo pitempään sallittu lääke.

Ootko syönyt mirtaa ihan koko raskauden, entä ootko ottanut joka ilta lääkkeen? Onko lääkäri määrännyt sulle lääkkeen raskauden aikana vai oliko sullakin tämä lääkitys jo ennen raskautta? Itse tässä kärvistelen taas 4 tunnin yöunilla, ku en halunnut lääkettä illalla ottaa. Nukahdin kyllä illalla hyvin, mutta heräsin sitten kolmen tunnin päästä ja vasta aamulla sain vielä tunnin nukuttua. Onneksi vapaapäivä, että saa päiväunet nukuttua. Vaikka ei se aina uni päivälläkään tule...

• 4:n äiti
        ap kirjoitti:

Ootko syönyt mirtaa ihan koko raskauden, entä ootko ottanut joka ilta lääkkeen? Onko lääkäri määrännyt sulle lääkkeen raskauden aikana vai oliko sullakin tämä lääkitys jo ennen raskautta? Itse tässä kärvistelen taas 4 tunnin yöunilla, ku en halunnut lääkettä illalla ottaa. Nukahdin kyllä illalla hyvin, mutta heräsin sitten kolmen tunnin päästä ja vasta aamulla sain vielä tunnin nukuttua. Onneksi vapaapäivä, että saa päiväunet nukuttua. Vaikka ei se aina uni päivälläkään tule...

Ei kannata kärvistellä noin lyhyillä unilla, jos apua on tarjolla. Väsymyksesi ja mahdollinen loppuunpalamisesi unettomuuden takia on monta kertaa vaarallisempaa itsellesi ja sikiölle. Kun tulee tarpeeksi väsyneeksi ei pysty nukkumaan päivälläkään, kun ylikierroksilla käyvä keho ei rauhoitu.
        Et ole sen jalompi, vaikka kuinka kärvisitelisit ilman lääkettä. Teratologinen laitos kyllä tietää nämä lääkeasiat ja käyttämäsi lääke on ok. Ja hei annoksesi on tosi pieni. Nuku hyvillä mielin ja pidä näin huolta itsestäsi! Tulet tarvitsemaan vielä paljon voimia.

• ..................

neuvolan on sitten saatava tietää lääkityksestä, ei se riitä että pelkästään on ottanut selvää Teratologisesta.

Jos joutuu esim. hätäsektioon tms.

"Lääkäriltä en tuosta lääkkeestä ole edes vaivautunut kysymään.." Mitä vaivaa siitä olisi ollut???

Onko sinulla mitään muuta lääkitystä? Oletko ottanut huomioon mahd.kontraindikaatiot sun muut?

• yrittäää pelotella

Siinä taas yksi tietämätön. Eihän mielialalääkkeitä saa ilman reseptiä. Kyllä ap. on lääkityksensä saanut alunperin lääkäriltä. Valitettavasti neuvolalääkärit eivät useinkaan tiedä mitään mielialalääkityksestä. Hyvä varmistaa itsekin tuplavarmuuden saamiseksi Teratologisesta. Mielialalääkitykset eivät vaikuta nukutuksiin.

• minäkin kiinnitin
        yrittäää pelotella kirjoitti:

Siinä taas yksi tietämätön. Eihän mielialalääkkeitä saa ilman reseptiä. Kyllä ap. on lääkityksensä saanut alunperin lääkäriltä. Valitettavasti neuvolalääkärit eivät useinkaan tiedä mitään mielialalääkityksestä. Hyvä varmistaa itsekin tuplavarmuuden saamiseksi Teratologisesta. Mielialalääkitykset eivät vaikuta nukutuksiin.

huomioni lauseeseen jossa aloittaja ei katsonut aiheelliseksi infota lääkäriä. Totta kai Mirta on reseptilääke, mutta onko se resepti saatu kenties _ennen_ raskautta.
        Lisäksi olisi ihan hyvä sairaalahenkilökunnan tietää mitä lääkkeitä äiti on raskaana olleessaan käyttänyt, lapsella kun saattaa sitten olla syntymän jälkeen vieroitusoireita.
        Ja mitä tulee narkoosiin, tarkistahan tietosi. Mirtan kohdalla se pitää paikkansa, vaan ei kaikkien mielialalääkkeiden kohdalla.

• truxal

Itse tässä 2 kk tyttölapsen äitinä voin lohduttaa sinua: sairastuin pahaan unettomuuteen raskauden aikana johon sain Naistenklinikan osastolla vihdoin ja viimein lääkityksen kuukauden kärvisteltyäni (neuvola ei millään tavalla osannut minua tässä asiassa auttaa, joten sain yksityiseltä lääkäriltä viimein lähetteen naistenklinikalle...). Lääkityksenä opamox 30 mg ja truxal 25 mg. Näillä rupesin vihdoin nukkumaan. Näiden päällä meni sitten vielä seroxat 30 mg ahdistukseen. Terve tyttövauva syntyi, ei myöskään minkäänlaisia vieroitusoireita. Siinä tilanteessa katsoivat ehdottoman tärkeäksi että minä nukun, teratologisen hyväksymät lääkkeet ovat ehdottoman ok, eli eivät aiheuta sikiölle vaaraa. Psykiatri sellitti esim tuon truxalin kohdalla, että siitä lääkkeestä on kokemusta 50-luvulta lähtien ja sillä ei kymmenkertaisella annoksellakaan ole vaikutusta sikiöön.

Tilanne ehti mennä todella pahaksi, kun en uskaltanut nukahtamislääkettä ottaa (opamox) aikaisemmin, kärvistelin sellaisella 5 mg opamoxia jolla nukuin ehkä tunnin..Eli älä ole huolissasi!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      23
      2742
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2302
    3. 148
      2264
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2180
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1792
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1652
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1586
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      294
      1470
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1418
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1409
    Aihe