Työpaikkatestit, toisto.

Ibu

Kyseisiä kokeita käytetään mm. työpaikoilla
"juoppojen" tsekkaamiseen ja muuhun kyttäämiseen,
vaikka näin ei saisi tehdä.
"Tehtaan lääkäri" vaan soittaa tulokset pomolle.

Myös muita testejä on muutamia, mm. etikkahapon ja
asetaldehydin pitoisuudet jne.

ALANIINIAMINOTRANSFERAASI

Lyhenne: S-ALAT, S-ALT
Tutkimuksen kuvaus: Laskimoverinäyte.
Tutkimussyitä: Maksavaurion osoittaminen.
Viitearvot: 10-50 U/l
Tulkinta: Korkeita aktiivisuuksia tavataan maksasolujen vaurioituessa, esi. kemiallisten aineiden aiheuttamissa reaktioissa.
Muuta huomattavaa: Yleisin maksaentsyymitutkimus.

GLUTAMYYLITRANSFERAASI eli GGT eli gammaGT eli maksalare

Lyhenne: S-GT.
Tutkimuksen kuvaus: Laskimoverinäyte.
Tutkimussyitä: Maksa- ja sappitiesairaudet. Maksa-aineenvaihdunnan kautta hajoavien lääkkeiden, alkoholin sivuvaikutusten ennakointi.
Viitearvot: Miehet 10 - 60 U/l, naiset 10 - 40 U/l.
Tulkinta: Kohonneita arvoja esiintyy mm. runsaan säännöllisen alkoholinkäytön yhteydessä.
Normalisoituu 2-3 viikossa alkoholin käytön lopettamisesta.
Muuta huomattavaa: Herkkä maksan kudosvaurion ilmaisija.

E-MCV, punasolujen "tilavuus"

80 - 96 fl, yli 100 voi viitata krooniseen tissutteluun

S -AFOS-Is

Viitearvot
Maksa-1- isoentsyymi < 140 U/l
Maksa-2- isoentsyymi < 20 U/l
Luustoperäinen isoentsyymi < 160 U/l
Suolistoisoentsyymi < 30 U/l

5

1076

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ibu

      Jokainen esim. lopputilin saanut tai muuten
      vaan ratinalisoitu voi jälkikäteen miettiä,
      että mitähän kaikkea työterveyden nimissä
      tehtyjen kokeiden perusteella onkaan tutkittu...

      Ja onko sillä ollut vaikutusta irtisanomiseen,
      "vaikka hoidin hommani varmasti paremmin kuin
      moni muu taloon jäänyt" !!!

      Moni työpaikka harrastaa myös tätä, vaikka sitä
      ei niin mielletä.

      Ei siis tarvitse olla alkoholisti tai muu, jos
      kokeet osoittavat sinun olevan MAHDOLLISESTI
      alkoholisti tai terveydestäsi tulee aiheutumaan
      kuluja työnantajalle, olet lähtijöistä ensimmäisiä.

      Tsekattuani tilannetta jonkun aikaa, olen tullut
      tulokseen, että testaaminen pitäisi lailla
      kieltää, muuten menee överiksi ja on mennyt jo.

      • vääryys

        Alkoholi on laillinen nautintoaine. Jos sen nauttimisesta tulee potkut, pitää työnantaja haastaa oikeuteen ja vaatia VAHINGONKORVAUKSIA!!!


      • minä
        vääryys kirjoitti:

        Alkoholi on laillinen nautintoaine. Jos sen nauttimisesta tulee potkut, pitää työnantaja haastaa oikeuteen ja vaatia VAHINGONKORVAUKSIA!!!

        Ja vaikka ei olisikaan laillinen niin se on kuitenkin ihmisen oma asia. Niin kauan kun se ei työntekoon vaikuta, ei työnantajalla ole oikeuksia antaa potkuja!


      • jees
        minä kirjoitti:

        Ja vaikka ei olisikaan laillinen niin se on kuitenkin ihmisen oma asia. Niin kauan kun se ei työntekoon vaikuta, ei työnantajalla ole oikeuksia antaa potkuja!

        Nykyään tutkittaan muitakin asioita kuin maksaarvot, Osa laillisesti ja laittomasti.
        Turvakyselyt viranonmaisilta ja muut utelut!
        Armeija antaa tietoja armeija-ajoilta.
        Yksityiset etsivät tonkii taustasi jne.


    • Ibu

      mitenkään puolustautua, edes oikeustoimilla.

      Mitään ei voi todistaa, paitsi sillä, että
      joku lääkäri (mieluumin useampi) tai testi-
      labrojen henkilökunta alkaa vuotamaan todellisia
      tietoja. Lakia testeistä KUULEMMA valvotaan, mutta miten,onko joku labrassa tai työterveyden piiristä
      valvomassa? Tuskin.

      Valvonnasta olis kiva saada tietoa, vai valvooko
      testin tekijä itseään, kuten moni muu instanssi?
      Suomalainen nykymoraali kyllä tiedetään jo.

      "Testilaki" kyllä lyötiin, mutta samalaisia
      ihmepykäliä tulee koko ajan liukuhihnalta,
      eikä niitä valvo kukaan.

      Tunnetuin viimeisin umpihullulaki on handsfreepakko, joka on ilmeisesti paskojen hf -laitteiden vuoksi aiheuttanut enemmän ryppypeltiä kuin se, että olis annettu asian olla.

      PS. "Tehtaan lääkäreitä" on ollut aina, nyt niitä
      tulee vaan lisää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe