Mikä se "härdelli" oli arkun ympärillä?

Alex

Mikä se "härdelli" oli siinä kenraalin arkun ympärillä?

Arkkua kantavat kenraalit haudalla, olivat vaihtamassa järjestystä ja siirtymässä taaksepäin, jotta kadetit pääsivät nostamaan lipun.

Kenraalien tehdessään käännöksen, yksi kenraaleista taisiko olla Sutela, kääntyi väärään suuntaan ympäri.

En ollut uskoa silmiäni tuli mieleen Chaplin-elokuvat.

"Härdelli" ei loppunut siihen, vaan yksi kenraaleista yritti improvisoida ja ottaa vainajan karvahatun vaikka se tehtävä kuului kadeteille, kuten miekan ja lipun ottaminenkin.

Tästä eräs kenraaleistaa oliko ryhmityksessä keskimmäinen otti ja työnsi kyseisen kenraalin eteen siis omalle paikalleensa, siis ensimmäiseksi ryhmitykseen kun lähdetään marssimaan pois haudalta.

Sinänsä tämmöinen "härdelli" on pikku juttu, mutta silloin kun vainaja on merkkihenkilö ja etenkin sotilashenkilö ja tiedotusvälineet on paikalla niin moinen "härdelli" välittyy suoraan jokaiselle asiaa seuraavalle ja luo oman mielikuvan armeijan toiminnasta, etenkin kenraalikunnasta.

Hei eikö tällaista hautajaissaatossa toimimista voisi kenraalit jossain harjoitella, olihan se sen verran nolon ja koomisen näköistä pyörimistä jonka varmasti moni armeijan käynyt mies havaitsi.

Ei hautajaissaatossa toimiminen oli kovin tavallista joten sitä sotilaiden pitäisi harjoitella erikseen ja ilmeisesti kadetit olivat niin tehneet, kenraaleilta harjoittelu oli jäänyt väliin ja tilanne näytti nololta eikä ollut vainajaa kunnioittavaa.

Ainakin minulle armeijan käyneelle miehelle tilanne herätti ihmetystä ja näytti kuin Chaplinin elokuvasta.

12

815

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarkkana

Härdelli tarkoittaa laitetta tai vekotinta, sekoilu on hässäkkä!

• Alex

Termillä voi olla monta merkitystä, silloin kun minä olin armeijassa kyseistä termiä käytettiin silloin kun tuvassa oli epämääräinen kaaos tai porukka heilu rivissä milloin mihinkin suuntaan.

• Alex

härdelli: sotilaallisesti järjestymätön joukko

• LTO
        Alex kirjoitti:

Termillä voi olla monta merkitystä, silloin kun minä olin armeijassa kyseistä termiä käytettiin silloin kun tuvassa oli epämääräinen kaaos tai porukka heilu rivissä milloin mihinkin suuntaan.

tunnetaan myös termi "härdelli", joka käytännössä tarkoittaa lasten päätöntä liikehdintää usein miten väärissä paikoissa väärään aikaan ja mieluimmin mahdollisimman suurilla desibeleillä:o)

• nainen

muutoin niin säntillisessä toimituksessa. Minäkin ajattelin samoin kuin sinä. Toisaalta taas täytyy muistaa, että inhimillisiä erehdyksiä sattuu kuten sille yhdelle kenraalille, joka pyöri kuin karuselli ympyrää! Minulle jäi myöskin epäselväksi se, miksi lipun nosto arkun päältä (viikkausta varten) kesti tuskaisen kauan? Liekö niitattu arkkuun kiinni?

Entä miksi lippu luovutettiin juuri Adolfin pojalle? Mitä hän sillä tekee? Tämän alan perinteet kun ovat vähän minulta hukassa...

• Tavaton

Myös minä ihmettelin, miksi lippu luovutettiin omaisille. Sehän on selvä, että karvalakki ja miekka viedään kotiin ja laitetaan vaikka kunniapaikalle, mutta lipun ripustaminen seinälle tai asettaminen pinkassa piirongin päälle vaikuttaa sen loukkaamiselta. Yksityinen kansalainen ei voi edes liputtaa sotalipulla.

Ei minulla ole mitään sitä vastaan, että näin menetellään, mutta esimerkiksi studiossa olleelta kulttuuri- ja tapahistorian asiantuntijalta Matti Klingelta olisi ollut mukava kuulla kommentti.

• Jopo

Tuommoistahan se oli aina aseveikkona ollessa. Paraateissakin varusmiehet osasivat kyllä hommansa, mutta kapiaiset aina sotkivat kaiken.

• vika

Ei varmaan

• Pyssymies

Kenraalien sulkeisharjoituksia vähennettiin Anneli Tainan (kok) toimiessa puolustusministerinä.

• paikka
        Pyssymies kirjoitti:

Kenraalien sulkeisharjoituksia vähennettiin Anneli Tainan (kok) toimiessa puolustusministerinä.

Mihin mentäisiin nauramaan jos Halonen ylipäällikkönä, ja Taina Puolustusministerinä

• Kohtuutta

Itse olin yllättynyt, että lapsuuden idoli Lauri Sutela on edelleen elossa. Mies pukkaa 80:tä ja täällä joku natiainen aukoo päätänsä kun ei papalla enää mene 3 tonnia rikki cooperissa. Vähän kohtuutta näihin kommentteihin. Vaikka Lauri Sutela on kuinka kenraali, niin ei se hänestä immuunia vanhenemiselle. Vanha mies halusi olla osoittamassa kunniaa aseveljelle ja teki sen kunniakkaasti ikänsä huomioon ottaen.

Viva el Lauri!

• vänrikintekele

Krapuloissaan nyt tunaroi Sutilaa nuoremmatkin kapiaiset. Aikoinani varusmiespalvelusta suorittaessani tulin näkemään, että mitä kosteampi ilta komppanianpäälliköllä oli ollut, sitä vittumaisempaa oli koulutettavilla seuraavana päivänä. Vanhalle viinalle lemuava, melskaava sinappia kauluksesta putsaava Yliluutnantti ei minun silmissäni ainakaan Suomen puolustusvoimien uskottavuutta merkittävästi lisännyt. Kyseisen Komppapäällikön useimmat ryyppykaverit sentään ymmärsivät pahimpina aamuina hankkiutua tehtäviin, joissa ei tarvinnut olla varusmiesten silmissä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      8108
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3912
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1916
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1380
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      33
      1224
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      31
      1109
    7. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      12
      980
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      857
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      832
    10. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      29
      797
    Aihe