matoja, apua!

anni'

Hei ystävät! Antakaa nyt hyvät neuvot mitä mun pitäisi tehdä. Minulla on aiemmin ollut tavallinen komposti (muovinen, ei lämmin) mutta ongelmana on ollut ettei siihen talvella voi kompostoida. Nyt sitten hankein lämpökompostorin (aerobin, multasormesta). Hajut loppui ja komposti alkoi heti maatua ei mädäntyä. MUTTA, tänä aamuna kun vein sinne mehustusjätettä oli kompostin sisällä ja ulkopuolella, jokapaikassa pieniä valkoisia matoja. Yök.

Kuiviketta olen käyttänyt ehkä enemmänkin kun aikaisemmin sillä kompostori hikoilee aika paljon ja olen ajatellut ettei se tulisi liian märäksi. Hajua ei juurikaan ole. Olen kyllä kuullut että kärpäset ja ns onkimadot kuuluu asiaan mutta nämä nilviäiset ovat niin yököttäviä etten voi kompostoria pidelläkkään ennenkuin tiedän miten ne sieltä hävitetään.

Auttakaahan joku joka tietää näistä asioista paremmin kuin minä. Kiitti etukäteen :)

3

3064

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kompostointikeuhko
      • muatuska

hermostu, vaan tartu talikkoon ja käännä kompostiasi reilusti ylösalaisin.Onko kosteus kunnossa?
        Puristaessa pysyy paakussa, ei liiana kuivaa?
        Minulla tuppaa olemaan liian kuivana, jolloin muuurahaiset pesiytyvät sinne.Kastelu auttaa ja kääntely.
        Itselläni on Keter-kompostori, edullinen (n.50€), ei lämpöeristetty.
        Tyhjennän sen loppukesällä näihin aikoihin joko pensaiden alle tai lehtikompostiin kerroksittain maatumaan
        talven yli. Kompostoriin kertyy ennen pakkasia uusi lämmin alku ja se pysyy sulana pitkälle talveen.
        Eikä se haittaa, vaikka jäätyy.Talven tähteet sopivat siihen ja kevät alkaa sulattaa uuteen käyttöön.
        Näin on toiminut kymmenkunta vuotta.Tsemppiä!

• anni'
        muatuska kirjoitti:

hermostu, vaan tartu talikkoon ja käännä kompostiasi reilusti ylösalaisin.Onko kosteus kunnossa?
        Puristaessa pysyy paakussa, ei liiana kuivaa?
        Minulla tuppaa olemaan liian kuivana, jolloin muuurahaiset pesiytyvät sinne.Kastelu auttaa ja kääntely.
        Itselläni on Keter-kompostori, edullinen (n.50€), ei lämpöeristetty.
        Tyhjennän sen loppukesällä näihin aikoihin joko pensaiden alle tai lehtikompostiin kerroksittain maatumaan
        talven yli. Kompostoriin kertyy ennen pakkasia uusi lämmin alku ja se pysyy sulana pitkälle talveen.
        Eikä se haittaa, vaikka jäätyy.Talven tähteet sopivat siihen ja kevät alkaa sulattaa uuteen käyttöön.
        Näin on toiminut kymmenkunta vuotta.Tsemppiä!

Kiitos vastauksestasi! Arvaappa mitä, ne madot hävisivät yks kaks ihan itsellään. En tiedä oliko syynä se etten pariin päivään vienyt sinne mitään (ne madot oli niin karseita) ja ennen sitä lisäsin reilusti kuiviketta. En tiedä miten kuiva tai märkä komposti saa olla, aloittelija kun olen mutta hajua siellä ei ole ja märältä näyttää, kansi hikoilee melko runsaasti. Mutta se mikä oli hienoa kun sinne parin päivän päästä menin, paitsi madot oli kadonneet, niin siellä oli tosi kuuma :) Ihan höyry nousi mitä ei mielestäni koskaan tapahtunut edellisen ei eristetyn kompostin aikana.
        sitten olisi vielä yksi kysymys. Tuo kompostori kun nyt on iso 440 litrainen niin voiko sinne laittaa jo kuihtuneita amppelikukkien jäännöksiä ja niitä multapaakkuja? Niitä kun minulla sattuu olemaan toistakymmentä :) Ne ei hanki kunnolla maatua kun olen ne talon taakse metsään yhteen kasaan aina syksyisin laittanut. Viime kesältäkin siellä on ruukun muotoisia multapaakkuja kasassa.
        Voiko niitä käyttää esim kuivikkeen sijaan kun paakut ovat kyllä rutikuivia? Varmaa pieniä niitä täytyy jollain lapiolla.
        Minne te muut ne laitatte?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      86
      3358
    2. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      92
      1899
    3. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      87
      1733
    4. Nuorempi mies

Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      144
      1591
    5. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      65
      1458
    6. Miksi teillä meni...

...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      162
      1443
    7. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      95
      1384
    8. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      167
      1361
    9. Jos siis saamme

Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      100
      1314
    10. Onko sinulla

Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      86
      1267
    Aihe