Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

matoja, apua!

anni'

Hei ystävät! Antakaa nyt hyvät neuvot mitä mun pitäisi tehdä. Minulla on aiemmin ollut tavallinen komposti (muovinen, ei lämmin) mutta ongelmana on ollut ettei siihen talvella voi kompostoida. Nyt sitten hankein lämpökompostorin (aerobin, multasormesta). Hajut loppui ja komposti alkoi heti maatua ei mädäntyä. MUTTA, tänä aamuna kun vein sinne mehustusjätettä oli kompostin sisällä ja ulkopuolella, jokapaikassa pieniä valkoisia matoja. Yök.

Kuiviketta olen käyttänyt ehkä enemmänkin kun aikaisemmin sillä kompostori hikoilee aika paljon ja olen ajatellut ettei se tulisi liian märäksi. Hajua ei juurikaan ole. Olen kyllä kuullut että kärpäset ja ns onkimadot kuuluu asiaan mutta nämä nilviäiset ovat niin yököttäviä etten voi kompostoria pidelläkkään ennenkuin tiedän miten ne sieltä hävitetään.

Auttakaahan joku joka tietää näistä asioista paremmin kuin minä. Kiitti etukäteen :)

3

2579

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kompostointikeuhko
      • muatuska

        hermostu, vaan tartu talikkoon ja käännä kompostiasi reilusti ylösalaisin.Onko kosteus kunnossa?
        Puristaessa pysyy paakussa, ei liiana kuivaa?
        Minulla tuppaa olemaan liian kuivana, jolloin muuurahaiset pesiytyvät sinne.Kastelu auttaa ja kääntely.
        Itselläni on Keter-kompostori, edullinen (n.50€), ei lämpöeristetty.
        Tyhjennän sen loppukesällä näihin aikoihin joko pensaiden alle tai lehtikompostiin kerroksittain maatumaan
        talven yli. Kompostoriin kertyy ennen pakkasia uusi lämmin alku ja se pysyy sulana pitkälle talveen.
        Eikä se haittaa, vaikka jäätyy.Talven tähteet sopivat siihen ja kevät alkaa sulattaa uuteen käyttöön.
        Näin on toiminut kymmenkunta vuotta.Tsemppiä!


      • anni'
        muatuska kirjoitti:

        hermostu, vaan tartu talikkoon ja käännä kompostiasi reilusti ylösalaisin.Onko kosteus kunnossa?
        Puristaessa pysyy paakussa, ei liiana kuivaa?
        Minulla tuppaa olemaan liian kuivana, jolloin muuurahaiset pesiytyvät sinne.Kastelu auttaa ja kääntely.
        Itselläni on Keter-kompostori, edullinen (n.50€), ei lämpöeristetty.
        Tyhjennän sen loppukesällä näihin aikoihin joko pensaiden alle tai lehtikompostiin kerroksittain maatumaan
        talven yli. Kompostoriin kertyy ennen pakkasia uusi lämmin alku ja se pysyy sulana pitkälle talveen.
        Eikä se haittaa, vaikka jäätyy.Talven tähteet sopivat siihen ja kevät alkaa sulattaa uuteen käyttöön.
        Näin on toiminut kymmenkunta vuotta.Tsemppiä!

        Kiitos vastauksestasi! Arvaappa mitä, ne madot hävisivät yks kaks ihan itsellään. En tiedä oliko syynä se etten pariin päivään vienyt sinne mitään (ne madot oli niin karseita) ja ennen sitä lisäsin reilusti kuiviketta. En tiedä miten kuiva tai märkä komposti saa olla, aloittelija kun olen mutta hajua siellä ei ole ja märältä näyttää, kansi hikoilee melko runsaasti. Mutta se mikä oli hienoa kun sinne parin päivän päästä menin, paitsi madot oli kadonneet, niin siellä oli tosi kuuma :) Ihan höyry nousi mitä ei mielestäni koskaan tapahtunut edellisen ei eristetyn kompostin aikana.
        sitten olisi vielä yksi kysymys. Tuo kompostori kun nyt on iso 440 litrainen niin voiko sinne laittaa jo kuihtuneita amppelikukkien jäännöksiä ja niitä multapaakkuja? Niitä kun minulla sattuu olemaan toistakymmentä :) Ne ei hanki kunnolla maatua kun olen ne talon taakse metsään yhteen kasaan aina syksyisin laittanut. Viime kesältäkin siellä on ruukun muotoisia multapaakkuja kasassa.
        Voiko niitä käyttää esim kuivikkeen sijaan kun paakut ovat kyllä rutikuivia? Varmaa pieniä niitä täytyy jollain lapiolla.
        Minne te muut ne laitatte?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2297
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2093
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1708
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1526
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1520
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1427
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1389
    8. 52
      1278
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      64
      1226
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe