yksi totuus

iso untuvikko

Ensimmäiseksi haluan sanoa, että nämä ovat minun kokemuksia vuosien ajalta, minkä olen elänyt enemmän ja vähemmän vanhoillislestadiolaisuuden keskellä. Toivon asiasta rohkeaa keskustelua.

Minun näkemykseni mukaan seurapuheet rauhanyhdistyksellä menevät kutakuinkin näin: Alustus, raamatun jakeiden luku ja itse saarna löyhästi sanaan viitaten. Siinä on periaatteessa vanhoillislestadiolaisten raamatun lukeminen lukuunottamatta joulua, jolloin luetaan jouevankeliumi.

Raamattua ei suositella yksin luettavaksi, koska sitä on vaikea ymmärtää. Näin meilläpäin käsitys on vain sinnikkäästi ainakin elänyt hyvin pitkään. En ole tavannut itseasiassa vanhoillislestadiolaista, joka olisi raamattuun oikein perehtynyt, jos raamatusta tulee puhetta, hän viittaa aina puhujan lainauksiin. Oppi on siis mennyt hyvin perille.

Minä taas en ymmärrä, että vanhoillislestadiolaisuus, joka pitää itseään Jumalan valtakuntana, tai paremminkin sen jäsenet eivät ole itsenäisesti tutkineet raamattua. Tai toisaalta ymmärrän: Sieltähän löytyy totuus ja totuutta ei ole kuin yksi.

Raamattu on todella kova kirja. Mutta äärettömän tärkeä uskon herättämisen ja ylläpitämisen kannalta. Jumalan sanaa itse lukiessa tietää, että lukee totuuden sanaa, ei kenekään kautta, vaan Häneltä itseltään. Jumala ei valehtele, ei lisää, eikä poista mitään. Hänellä ei ole tarvetta saada meitä hallintaansa, eikä rajoittaa, eikä pilata meidän elämäämme "keinoilla", joilla hän pitäisi meidät liekassaan. Hän rakastaa meitä ja tahtoo, että me tutkimme hänen sanaansa, sillä siinä uskon avaimet ovat.

Kun luet raamattua, luet kovaa lakia. Mitä pidemmälle luet, sen kovemmäksi se muuttuu. Tunnet pakokauhua, tuskaa siitä, ettet ikinä pysty lakia täyttämään: Siitä syntyy usko.

Kun tajuat, ettet ikinä tule olemaan puhdas, etkä kelvollinen Jumalalle, on sinun löydettävä tie, jota pitkin pääset taivaaseen. Meikkaamatta? Ei. Televisiotta? Ei. Tupakatta? Ei. On vain yksi totuus. Yksi ainoa tie. Yksi ainoa elämä.

Ja se on Jeesus Kristus.

Jeesus on se, joka on täyttänyt lain. Joka ikisen raamatun vaateen hän on täyttänyt, jotta minulla ja sinulla olisi mahdollisuus omistaa sydämmellemme usko hänen lunastustyöhönsä. Se on täytetty: Meidän todellakin tarvitsee vain uskoa.

Vain uskoa? Jaha, vanhoillislestadiolainen ajattelee.. Vainko uskoa? Varastaa, raiskata ja vaikka tappaa ja vain uskoa? Kyllä, vain uskoa.
Kun sydämelleen saa tuon uskon kerran omistaa, tulee Pyhä henki sydämeen asumaan, etkä sen jälkeen enää koskaan ole entisensä. Hän tekee sinussa aivan ihmeellistä työtä, jonka vain yhden totuuden omistavan ihminen tietää.

Oletko sinä se?

Joskus surettaa se, kuinka ihmisiä voidaan väärällä tavalla uskon nimissä johdattaa harhaan.
Tuntuu, että vanhoillslestadiolaiset eivät edes tiedä, mikä on synti Jumalaa vastaan ja mikä vanhoillislestadiolaista liikettä vastaan.
Synti on ollut aina ja tulee aina olemaankin, mutta jos me alamme pitämään synteinä asioita, joitka eivät pahenna ketään ilman, että siitä olisi opetettu pahentumaan (huom.), me olemme väärillä jäljillä.

Ja sitten, kun emme enää ota kuuleviin korviinkaan sitä ääntä, joka kuiskaa meille, että meneekö tämä nyt ihan oikein, me todellakin olemme väärillä jäljillä.

Ei voi tietää, mikä on totuus, jos ei ota koskaan selvää siitä.

17

301

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siinä ole oikeassa

Olet väärässä, ettei vl:l lukisi Raamattua. Minä mm.
      Kun olet noin innokas lukemaan Raaamattua, tuli houkutus antaa iltalukemista. vanha kysymys: "Ymmärrätkös, mitä luet"?

Joh. 20:23
      "Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt."
      21 Niin Jeesus sanoi heille jälleen: "Rauha teille! Niinkuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät."
      22 Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: "Ottakaa Pyhä Henki.
      23 Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt."

Korneliuksen uskoontulon?
      Ap. t. 10:1

ja purppuranmyyjä Lyydian?
      "Ap. t. 16:9 Ja Paavali näki yöllä näyn: makedonialainen mies seisoi ja pyysi häntä sanoen: "Tule yli Makedoniaan ja auta meitä".
      10 Ja kun hän oli nähnyt sen näyn, niin me kohta tahdoimme päästä lähtemään Makedoniaan, sillä me käsitimme, että Jumala oli kutsunut meitä julistamaan heille evankeliumia "

"2. Kor. 5:18
      Mutta ne kaikki ovat Jumalasta, joka meitä on itse kanssansa sovittanut Jesuksen Kristuksen kautta, ja antoi meille viran sovinnosta saarnata. "

Ap. t. 18:
      "24 Ja Efesoon saapui eräs juutalainen, nimeltä Apollos, syntyisin Aleksandriasta, puhetaitoinen mies ja väkevä raamatuissa.
      25 Tälle oli opetettu Herran tie, ja hän puhui palavana hengessä ja opetti tarkoin Jeesuksesta, mutta tunsi ainoastaan Johanneksen kasteen.
      26 Hän rupesi rohkeasti puhumaan synagoogassa. Mutta kun Priskilla ja Akylas olivat häntä kuunnelleet, ottivat he hänet luokseen ja selvittivät hänelle tarkemmin Jumalan tien.
      27 Ja kun hän tahtoi mennä Akaiaan, niin veljet kehoittivat häntä siihen ja kirjoittivat opetuslapsille, että nämä ottaisivat hänet vastaan. Ja sinne saavuttuaan hän armon kautta oli suureksi hyödyksi uskoon tulleille. "

Ap. t. 19:
      "1 Niin tapahtui, kuin Apollos oli Korintossa, että Paavali matkusti lävitse ylimaakuntain, ja tuli Ephesoon, ja löysi muutamia opetuslapsia,
      2 Ja sanoi heille: oletteko te saaneet Pyhän Hengen, sittenkuin te uskoitte? He sanoivat hänelle: emme ensinkään ole kuulleet, josko Pyhää Henkeä lieneekään.
      3 Ja hän sanoi heille: milläs te olette kastetut? He sanoivat: Johanneksen kasteella.
      4 Niin sanoi Paavali: Johannes tosin kasti parannuksen kasteella, sanoen kansalle, että heidän piti uskoman sen päälle, joka hänen jälkeensä tuleva oli, se on, Kristuksen Jesuksen päälle.
      5 Niin ne, jotka sen kuulivat, kastettiin Herran Jesuksen nimeen.
      6 Ja kuin Paavali pani kätensä heidän päällensä, tuli Pyhä Henki heidän päällensä, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat."
      47 ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista."

Joh. 13:
      "12 Kun hän siis oli pessyt heidän jalkansa ja ottanut vaippansa ja taas asettunut aterialle, sanoi hän heille: "Ymmärrättekö, mitä minä olen teille tehnyt?
      13 Te puhuttelette minua opettajaksi ja Herraksi, ja oikein te sanotte, sillä se minä olen.
      14 Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.
      15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt."

• Tuhannen taalan kysymys

vl-valheoppeihin?

• iltalukemisesi?
        Tuhannen taalan kysymys kirjoitti:

vl-valheoppeihin?

Tässä lisää elämän leipää. Tästä minä pidän, vaikka olenkin vl.

Joh. 13:20

"20 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka ottaa vastaan sen, jonka minä lähetän, se ottaa vastaan minut; mutta joka ottaa vastaan minut, se ottaa vastaan hänet, joka on minut lähettänyt. "

Luuk. 13:
        "23 Niin sanoi yksi hänelle: Herra, vähäkö niitä on, jotka autuaaksi tulevat? Ja hän sanoi heille:
        24 Pyytäkäät ahtaasta portista mennä sisälle, sillä monta on, sanon minä teille, jotka pyytävät mennä sisälle, ja ei taida.
        25 Kuin perheenisäntä on noussut ja oven sulkenut, ja te rupeette ulkona seisomaan ja oven päälle kolkuttamaan ja sanomaan: Herra, Herra, avaa meille! ja hän vastaa ja sanoo teille: en minä teitä tunne, kusta te olette;
        26 Niin te rupeette sanomaan: me olemme syöneet ja juoneet sinun edessäs, ja meidän kaduillamme sinä opetit.
        27 Ja hän on sanova: minä sanon teille: en minä teitä tunne, kusta te olette; menkäät pois minun tyköäni, kaikki te väärintekiät."

"Joh. 4:24 Mutta joka siitä vedestä juo, jonka minä hänelle annan, ei hän janoo ijankaikkisesti; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kuohuu ijankaikkiseen elämään."

4 (46:5) Virta lähteinensä ilahuttaa Jumalan kaupungin, Korkeimman pyhät asunnot."

• hyvän avauksen
        Tuhannen taalan kysymys kirjoitti:

vl-valheoppeihin?

Luuk. 16:
        "28 -sillä minulla on viisi veljeä-todistamaan heille, etteivät hekin joutuisi tähän vaivan paikkaan'.
        29 Mutta Aabraham sanoi: 'Heillä on Mooses ja profeetat; kuulkoot niitä'.
        30 Niin hän sanoi: 'Ei, isä Aabraham; vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät parannuksen'.
        31 Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'."

Luuk. 16:
        "16 Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti; siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa, ja jokainen tunkeutuu sinne väkisin."
        5 kun mieleeni muistuu se vilpitön usko, joka sinulla on, joka ensin oli isoäidilläsi Looiksella ja äidilläsi Eunikellä ja joka, siitä olen varma, on sinullakin.
        6 Siitä syystä minä sinua muistutan virittämään palavaksi Jumalan armolahjan, joka sinussa on minun kätteni päällepanemisen kautta.
        7 Sillä Jumala ei ole antanut meille pelkuruuden henkeä, vaan voiman ja rakkauden ja raittiuden hengen."

Room. 1:
        "16 Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle.
        17 Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta".

• kova lukemaan
        iltalukemisesi? kirjoitti:

Tässä lisää elämän leipää. Tästä minä pidän, vaikka olenkin vl.

Joh. 13:20

"20 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka ottaa vastaan sen, jonka minä lähetän, se ottaa vastaan minut; mutta joka ottaa vastaan minut, se ottaa vastaan hänet, joka on minut lähettänyt. "

Luuk. 13:
        "23 Niin sanoi yksi hänelle: Herra, vähäkö niitä on, jotka autuaaksi tulevat? Ja hän sanoi heille:
        24 Pyytäkäät ahtaasta portista mennä sisälle, sillä monta on, sanon minä teille, jotka pyytävät mennä sisälle, ja ei taida.
        25 Kuin perheenisäntä on noussut ja oven sulkenut, ja te rupeette ulkona seisomaan ja oven päälle kolkuttamaan ja sanomaan: Herra, Herra, avaa meille! ja hän vastaa ja sanoo teille: en minä teitä tunne, kusta te olette;
        26 Niin te rupeette sanomaan: me olemme syöneet ja juoneet sinun edessäs, ja meidän kaduillamme sinä opetit.
        27 Ja hän on sanova: minä sanon teille: en minä teitä tunne, kusta te olette; menkäät pois minun tyköäni, kaikki te väärintekiät."

"Joh. 4:24 Mutta joka siitä vedestä juo, jonka minä hänelle annan, ei hän janoo ijankaikkisesti; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kuohuu ijankaikkiseen elämään."

4 (46:5) Virta lähteinensä ilahuttaa Jumalan kaupungin, Korkeimman pyhät asunnot."

raaamattua.

• kuuliainen,

• Muuten oikein, mutta Raamatun lukua ei juuri ole. Ainoastaan irrallisia jakeita, sekä Rikas mies ja Lasarus. On myös otettava huomioon, että VL ei lue Raamattu, vaan bibliaa.

Raamattua ei suositella yksin luettavaksi, koska sitä on vaikea ymmärtää.¨¨¨¨¨ Juuri näin. He eivät ole ottanee vaaria Jeesuksen kehotuksesta. – ettäkö te tunne kirjoituksia. Yksittäinen ihminen tuntee vain sen verran sanaa – vain yhdessä seurakunnassa on oikea usko?? Mutta ei sitä, missä se sijaitsee Raamatussa, koska ei sitä tunne.

Oppi on siis mennyt hyvin perille.¨¨¨ Juuri tämä saa opin pois Totuudesta, Jumalan Sanasta, vaikka se on lähellä, avaa vain Raamatun, mutta sitä ei saa yksi tehdä, ei edes Raamattupiirissä, kuten Espoossa kävi. VL on hyvin pakanallinen järjestö.

Minä taas en ymmärrä, että vanhoillislestadiolaisuus, joka pitää itseään Jumalan valtakuntana, tai paremminkin sen jäsenet eivät ole itsenäisesti tutkineet raamattua. Tai toisaalta ymmärrän: Sieltähän löytyy totuus ja totuutta ei ole kuin yksi.¨¨¨ Juuri näin. Jos katsot mikä se totuus on, se on täältä luettavissa. Joh. 14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.¨¨ Tie ei ole SRK, vaan Jeesus, sen nimen sanominen on VL:ltä vaikeaa.

Raamattu on todella kova kirja……Juuri näin. Raamattua pitää selittää aina Raamatulla, eikä, kuten VL, Laestadiuksella, joka on nykyisin jäänyt paitsioon, ja Luther tullut tilalle, ne on selityksen selityksiä, osin jopa juoruja. Totuus tulee Jumalan Sanasta, kuten itse kerroit.

Hän rakastaa meitä ja tahtoo, että me tutkimme hänen sanaansa, sillä siinä uskon avaimet ovat.¨¨ On muuten sanottava, että missään Raamatussa ei kerrota, että Jumala rakastaa meitä kaikkia ihmisiä. Valitan. Hänellä on aina ehto. 1. Moos. 12:3
      MINÄ SIUNAAN NIITÄ, jotka siunaavat sinua, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinun saamasi siunaus tulee siunaukseksi kaikille maailman kansoille."¨¨ Sama on Ut aikaan Joh 3;16 Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, JOKA HÄNEEN USKOO, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.

Siunauksen saa Jumalala vai totuttamalla Hänen tahtonsa ja se on uskoa Jeesus Kristukseksi, Herraksi UT aikaan. Mutta Jeesus rakastaa kyllä kaikkia, mutta pelastaa vain omansa, ei tosien, saatanan ja jumalien omia.
      Siitä syntyy usko.¨¨¨ Syntyykö usko siitä Jeesukseen?? Siitä Raamattu sanoo näin. Joh. 6:44 Ei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei Isä, joka minut on lähettänyt, vedä häntä. Sen, joka tulee, minä herätän viimeisenä päivän䨨¨ Se synnin tunto, ja epätoivo on Jumpan luomaa etsikkoaikaa.

Kun tajuat, ettet ikinä tule olemaan puhdas, etkä kelvollinen Jumalalle, on sinun löydettävä tie, jota pitkin pääset taivaaseen. Meikkaamatta? Ei. Televisiotta? Ei. Tupakatta? Ei. On vain yksi totuus. Yksi ainoa tie. Yksi ainoa elämä.¨¨¨ Jumalalle on kelvollinen vain Kristus. Kristus esittelee isälleen ne, jotka ottivat Hänet vastaan ja seurasivat Häntä sekä uudestisyntyivät Pyhässä Hengessä. Jumalalla ei ole valtaa meihin, kaikki valta on ylösnousseella Jeesuksella. Jumala ei tuomitse, eikä pelasta ketään. Ei sinua, ei minua.

Ihmettelen, mitä TV ja meikki tähän kuuluu???

Jeesus on se, joka on täyttänyt lain. Joka ikisen raamatun vaateen hän on täyttänyt, jotta minulla ja sinulla olisi mahdollisuus omistaa sydämmellemme usko hänen lunastustyöhönsä. Se on täytetty: Meidän todellakin tarvitsee vain uskoa. ¨¨ Ja seurata, kuten ristin ryöväri.

tulee Pyhä henki sydämeen asumaan, etkä sen jälkeen enää koskaan ole entisensä. Hän tekee sinussa aivan ihmeellistä työtä, jonka vain yhden totuuden omistavan ihminen tietää. ¨¨¨¨ Pyhä Henki antaa myös armolahjoja jokaiselle voidellulle, mutta ei lestadiolaiselle, vai oletko nähnyt niitä, ja syy on selvä, heissä ei ole sitä, koska se ajettiin pois silloin hoitokokouksien aikaan. Silloi9n solmittiin SRK;n ja saatana kanssa sopimus, sitomis- sopimus.

Oletko sinä se? ¨¨ On, se siinä, sitomis- sopimuksessa ja sitä harrastetaan vieläkin.

Tuntuu, että vanhoillslestadiolaiset eivät edes tiedä, mikä on synti Jumalaa vastaan ja mikä vanhoillislestadiolaista liikettä vastaan. ¨¨¨ Näin on, puurot ja vellit on pahasti sekaisin.

Ja sitten, kun emme enää ota kuuleviin korviinkaan sitä ääntä, joka kuiskaa meille, että meneekö tämä nyt ihan oikein, me todellakin olemme väärillä jäljillä. ¨¨ Totuutta ei löydä koskaan fundamentaalisessa lahkossa, koska vaihtoehtoja ei ole.

Ei voi tietää, mikä on totuus, jos ei ota koskaan selvää siitä. ¨¨ Eikä ole edes lupaa siihen.

Shalom

• gasds

onko Kesitas, Kempelainen ja Serge sama tyyppi? Ainakin tyyli on näillä ihan samanlainen.

• kristityllä
        gasds kirjoitti:

onko Kesitas, Kempelainen ja Serge sama tyyppi? Ainakin tyyli on näillä ihan samanlainen.

on sama tyyli?

Mutta miten oli se asia???

• Eräs isä vl

Tämä oli kohalleen sanottu.

• Työvaliokunnan veli

...nyt olla väärässä hengessä. Tuollaisia epäuskoisten kirjoituksia ei uskovainen halua kommentoida tuohon sävyyn. Vielä voit pyytää uskovaiselta veljeltä tai sisarelta synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.

• vakass ja mie
        Työvaliokunnan veli kirjoitti:

...nyt olla väärässä hengessä. Tuollaisia epäuskoisten kirjoituksia ei uskovainen halua kommentoida tuohon sävyyn. Vielä voit pyytää uskovaiselta veljeltä tai sisarelta synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.

keskustelimme tässä ketjussa. Siinä ei ollut mitään epäasiallista. Miksi keskustelut poistettiin?

• poistettu.
        vakass ja mie kirjoitti:

keskustelimme tässä ketjussa. Siinä ei ollut mitään epäasiallista. Miksi keskustelut poistettiin?

avausta kehuvia kommentteja. Liekö asialla jälleen ylläpidon vl-työntekijä.

• Poisonia

***On vain yksi totuus. Yksi ainoa tie. Yksi ainoa elämä.

Ja se on Jeesus Kristus***

vanhoillislestadiolaisille.

• sinulle?

Nyt siis tiedämme mikä heille on myrkkyä. Nyt haluamme tietää mikä teidän myrkkynne on - muu kuin vanhoillislestadiolaisuus?

Onko sinulla muuta "sanomaa" kuin tieto ja sen levitys siitä mikä vanhoillislestadiolaisille on myrkkyä?

kiitollisena vastaustasi odotellen :D

• Poisonia
        sinulle? kirjoitti:

Nyt siis tiedämme mikä heille on myrkkyä. Nyt haluamme tietää mikä teidän myrkkynne on - muu kuin vanhoillislestadiolaisuus?

Onko sinulla muuta "sanomaa" kuin tieto ja sen levitys siitä mikä vanhoillislestadiolaisille on myrkkyä?

kiitollisena vastaustasi odotellen :D

***On vain yksi totuus. Yksi ainoa tie. Yksi ainoa elämä.

Ja se on Jeesus Kristus***

taivaan mannaa ja Raamatun totuus.

• Raamatun

tutkimisessa. Itse elin 60-luvun loppupuolelta 80-luvun loppupuolelle vl-yhteisössä -siis syntymästäni parikymppiseksi, joten tiedän mistä puhun. Ja sen jälkeen suuren vl-suvun keskellä. Raamatun lukeminen kiellettiin joskus 70-luvulla kokonaan SRK:n lähetyspuhujien toimesta ja siitä varoiteltiin jatkuvasti. "Mennyt Raamatuista sekaisin", sanottiin ihmisistä, jotka tunsivat "liikaa" Raamattua ja kyseenalaistivat yksioikoiset vl-säännöt sen vuoksi.

Nykyään Raamatun lukemista ei enää synniksi julisteta, mutta ei sitä sallitakaan. Joku tulee heti puhuttelemaan jos alkaa tietämään "liikaa" Raamatusta. Espoon Ry:llä takavuosina tapahtunut aikuisten raamattupiirin kieltäminen SRK:n toimesta on hyvä esimerkki Jumalan Sanan totuuden vahingollisuudesta vl-opille.

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      7317
    2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      47
      5246
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      56
      2961
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      6
      2414
    5. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1468
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      191
      1348
    7. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      92
      1083
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      310
      1018
    9. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      225
      958
    10. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      30
      896
    Aihe