Hei
Sain juuri kuulla vuokranantajani olevan myymässä asuntoa. Paniikki iski!
Ensinnäkin se, että joudun pitämään asunnon tip top kunnossa koko ajan ja varautumaan asuntonäyttöihin harmittaa mua ihan älyttömästi. Ja tällä hetkellä alueellani on aika pitkät myyntiajat.
Mutta tässä varsinainen kysymykseni - toivottavasti joku osaisi auttaa. Minulla on vuoden määräaikainen sopimus, joka jatkuu vuoden jälkeen toistaiseksi voimassa olevana.
Eli jos uusi omistaja haluaa asunnon omaan käyttöönsä, milloin minun tulisi aikaisintaan muuttaa pois? Olen asunut asunnossa 04/09 lähtien. Ja milloin vuokranantajan tulisi minut irtisanoa? Saanko siis vielä olla tämän vuoden päälle esim 3 kk tai jopa 6 kk vai kenties minun pitää kerätä kimpsuni ja kampsuni jo vuoden määräajan tullessa täyteen?
Yritin tarkastella lakia, mutten osaa tulkita sitä varmuudella.
Vuosi määrä-aik, sen jälk toistaiseksi voimassa oleva
3
285
Vastaukset
Riippuu aivan tuomarista (jos mennään oikeuteen), se vuokrasopimuksesi on nimittän lainvastainen. Eli vuokrasopimus on joko toistaiseksi voimassaoleva, tai määräaikainen, mutta se ei voi olla molempia.
Jos tulkitaan lain henkeä, niin sopimus katsotaan olevan toistaiseksi voimassaoleva, ellei muuta ole sovittu. Toisaalta olet olettanut saavasi asua vähintään vuoden, joten sopimuksen päättyminen aikaisemmin heikentäisi sinun oikeuksiasi (minkä laki kieltää).
Itse näkisin, että saat asua vähintään sen vuoden ajan, mutta joudut todennäköisesti muuttamaan määräajan päätyttyä, edellyttäen että kolmen kuukauden määräaika irtisanomisilmoituksesta täyttyy...
Toisaalta en ole oikeusistuin, joten tämä on vain minun näkemykseni.- niin,
että sopimus on vuoden määräaikainen ja sen jälkeen jatkuu automaattisesti toistaiseksi voimassaolevana. Ja vuoden määräaikaisuudessa ensimmäinen mahdollinen irtisanomisajankohta 11 kk jälkeen vuokrasopimuksen alusta. Ja eikö vuokranantajan irtisanoessa irtisanomisaika ole 6 kk jos on toistaiseksi voimassaoleva............ Täh. Eli jos minä tyhmänä maallikkona ajattelisin, ei vuokranantajakaan voi laillisesti irtisanoa ennen kuin se 11 kk määräaikaisuuden alusta on kulunut ja toisaalta sen 12 kk jälkeen, vuokranantajan irtisanoessa 6 kk............ Tunnustetaan että vain muistelen että se olis 6 kk, voi toki olla lyhyempikin mutta kuitenkin pitempi kuin vuokralaisen 1 kk.
- vuoden määräaikainen
niin, kirjoitti:
että sopimus on vuoden määräaikainen ja sen jälkeen jatkuu automaattisesti toistaiseksi voimassaolevana. Ja vuoden määräaikaisuudessa ensimmäinen mahdollinen irtisanomisajankohta 11 kk jälkeen vuokrasopimuksen alusta. Ja eikö vuokranantajan irtisanoessa irtisanomisaika ole 6 kk jos on toistaiseksi voimassaoleva............ Täh. Eli jos minä tyhmänä maallikkona ajattelisin, ei vuokranantajakaan voi laillisesti irtisanoa ennen kuin se 11 kk määräaikaisuuden alusta on kulunut ja toisaalta sen 12 kk jälkeen, vuokranantajan irtisanoessa 6 kk............ Tunnustetaan että vain muistelen että se olis 6 kk, voi toki olla lyhyempikin mutta kuitenkin pitempi kuin vuokralaisen 1 kk.
Asiat on laissa kerrottu melkoi selkeästi. Muistelisin että siellä on pykälä jonka mukaan uudella omistajalla on 1kk kaupasta aikaa irtisanoa vuokralainen, mutta koskeeko oikeus myös määräaikaista vuokrasopimusta, en muista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1041076
Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt581025Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv61830Miehen ja naisen ystävyys
Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa144808- 65695
Naisten top-5 red flagit
1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel103591Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta
ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto89581- 78551
- 53547
- 39528