AMK-opintojen hyväksilukeminen yliopistossa

Sosionomi AMK -> opeksi

Hei,

olen 2003 sosionomi AMK:ksi valmistunut koulukuraattori. AMK-tutkinnon lisäksi olen suorittanut Esi-ja alkuopetuksen opetuskokonaisuuden (perusopintojen laajuinen) Helsingin yliopistossa sekä lastensuojelun erikoistumisopinnot (olisko se ollut 35op) AKM:n täydennyskoulutuksessa. Erityispedagogiikan perusopinnot ovat vähän olleet jäissä, mutta meinasin ne talven aikana tehdä loppuun. Eli näitä kaikenmaailman opintoja riittää ja yli vuoden työkokemuskin luokaopettajan sijaisuudesta, mutta mietin korvaavuuksia. Kovin montaa vuotta en jaksaisi melkein 3-kymppisenä ja vuosia opiskelleena enää ihan koulun penkillä istua.

Luokanopettajaksi tekisi mieli - haave on elänyt jo pitkään ja nyt koulukuraattorin vakituisessa toimessa mietin, että se oma paikkani koulumaailmassa tosiaan olisi joku ihan muu homma kuin tämä ikuinen ongelmien selviminen ja järkyttävä kiiire ja kaaos. Päätin, että ensi keväänä olisi aika tehdä asialle jotain. Ei ole liian myöhäistä.

Onko teillä kokemuksia vastaavasta alan vaihdosta? Miten kauan AMK:n jälkeen opiskelitte yliopistossa ja miten aiempia opintoja korvattiin tai katsottiin hyväksi? Olen ollut siinä käsityksessä, että AMK:n paperilla samannimisillä opintojaksoilla saa kohtalaisen huonosti yliopisto-opintoja korvattua, mikä on ihan ymmärrettävääkin.

Kertokaa kokemuksianne. Kiitos ja mukavaa syksyä kaikille! :)

2

1461

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei se miksikään

muutu:"tämä ikuinen ongelmien selviminen ja järkyttävä kiiire ja kaaos."
      Meeppä kuraattorin ominaisuudessa luokkaan tunniks...pariks...

• aloittaja

Ei ollut millään tavalla tarkoitus väheksyä opettajien työn vaativuutta. Se on vain erilaista kiirettä ja kaaosta kuin nykuinen työni. Olen lähes koko AMK-opiskelujeni ajan ollut opettajien sijaislistalla ja tehnyt hommia eriluokka-asteilla alakoulusta lukioon. Sen lisäksi olin luokanopettajan äitiysloman sijaisena vuoden verran 6.-luokan opena. Lisäksi teen kyllä kuraattorin työssä paljon töitä kokonaisten luokkien kanssa. Eli jonkinnäköinen käsitys minulla on kyllä opettajan työstä.

Tarkoitin tuolla sitä, että työ olisi eri tavalla rajattua. Minulla olisi se yksi luokka, tietty määrä oppilaita kerrallaan. Olisin perillä heidän asioistaan, tekisin töitä heidän perheiden ja yhteistyötahojen kanssa. Nyt kaaoksella ja kiireellä tarkoitan sitä ahdistusta, kun mulla on 7 koulua ja yli 1300 oppilasta alueellani. Työkavereita (=opettajia), joiden kanssa teen yhteistyötä, on pitkälti yli 100 yhteistyökumppanit päälle. 8 eri OHR, joihin kuulun. Puhelin soi koko ajan ja joutuu asiakkaille sanomaan, että kalenteri on 3 viikkoa eteenpäin täynnä. Jos on korkea työmoraali, niin on vaikea kestää sitä, ettei yksinkertaisesti pysty tarjoamaan kaikille tasavertaisesti sellaista koulukuraattorin palvelua, joka kaikille tarvitseville kuuluisi. Eli sitä selkeyttä tarkoitin.

On ikävää, että asiallisesti kysyin neuvoa asiaan, joka on kypsynyt mielessäni pitkään ja saan yhden ainoan vastauksen, etten ymmärrä mitään luokanopettajan työstä ja en kuraattorina varmaan ole siihen tutustunutkaan. Haluan kyllä haastavan työn, mutten tällaista työmäärää. (Lastensuojelupuolella 4 työskennelleenä sanon, ettei sielläkään ole tällainen kiire ja paine kuin nykyisessä työssäni.)

Mutta jos jollain on antaa neuvoa näihin alkuperäisiin kysymyksiini AMK-opintojen hyväksilukemisesta, olisin hyvin kiitollinen. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      321
      7635
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2176
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1856
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1392
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1261
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1231
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      57
      1186
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1029
    Aihe