Minulla on nivelsiteet venähtäneet, revenneet, katkenneet jo useampaan kertaan. Niitä ei voi enää lääkärin mielestä korjata, kun ei ole mitä paikkaisi.
Nyt olen jonossa leikkaukseen missä nilkan yläpuolelta katkaistaan jänne, joka ujutetaan nilkanluun (johon porattu reikä) läpi ja yhdistetään jalkaterän puolella yhteen.
Onko kenelläkään kokemuksia ko. leikkauksista? Vaivaako jälkeenpäin? Pysyykö jalalla hyvin pystyssä? Miten pian pääsee kävelemään? Ihan mitä tahansa kokemuksia haluaisin kuulla...
Nivelsiteet rikki. Nilkkaan porataan reikä
19
3838
Vastaukset
- tyytyväinentytsä
Hei!
Mulle on tuo (Evans) tehty 2006, ja nyt viikon päästä tehdään myös toiseen nilkkaan. Sitä ennen kummatkin nilkat jo kahdesti leikattu heiverösemmillä menetelmillä.
Olen ollut tosi tyytyväinen, on tiukka, kuten lupasivatkin. Ehkä vähän liiankin tiukka, mutta mieluummin niin kuin et koko ajan menen nurin.
Ainoa huono puoli on ollut se että koska toinen nilkka on vielä muljahdellut ja olen mennyt nurin, tuosta Evans (jäänesiirtomenetelmä) -leikatusta nilkasta on nyt vajaan vuoden sisällä katkennut kaksi kertaa luu; ulkokehränen ja jalkapöydänluu. Koska siis nivelsiteet eivät anna periksi, luut antaa...
No ehkä tuokin asia nyt korjaantuu kun saan toisenkin nilkan lopulta kuntoon (ei ole ehditty leikata aiemmin, piti leikata jo syksyllä 2007).
Kaikki nuo nivelsiteiden korjaukset ovat olleet hitaita parantumaan; turpoilee ja kipuilee. Saikkua ollut se 8 viikkoa, nyt pyydän 12 vk, jotta saan rauhassa jalkaa kuntouttaa. Sitä täytyy pitää paljon ylhäällä, kun turpoaa herkästi. Muuten kipuja ei ole ollut.
Pyydän aina ortoosin mukaan, jonka vaihdan jalkaan kun tikit on poistettu kahden viikon kuluttua leikkauksesta. Se on kaikista paras. Ja vaikka olisi jo lupa kävellä ilman ortoosia, silti olen sitä pitänyt esim. koiran kans lenkillä, koska se tukee nilkkaa hyvin, ja voin reippaammin liikkua ja saada lihakset takaisin.- jänteellle
Porattiiko sulle siihen nilkkaan reikä? Se mua tässä eniten hirvittää?
Nyt kyllä epäilyttää myös toi luitten kestävyys. Poksahtaako ne sit rikki kaatuessa liian helposti...mennääkö ojasta allikkoon.
Laitatko tietoo leikkauksen jälkeen miten meni jne jne.. - kiiri
jänteellle kirjoitti:
Nyt kyllä epäilyttää myös toi luitten kestävyys. Poksahtaako ne sit rikki kaatuessa liian helposti...mennääkö ojasta allikkoon.
Laitatko tietoo leikkauksen jälkeen miten meni jne jne..Hei!
Minulle tehtiin sama leikkaus yhdeksän vuotta sitten. Olin silloin sen verran nuori, että varsinainen leikkauksessa tehty operaatio on selvinnyt nyt vasta myöhemmin.
Ko. nilkka ei ole leikkauksen jälkeen kertaakaan nyrjähtänyt eikä ole luita mennyt.
Kovasti se on kuitenkin kipuillut ja varsinkin väärille kohdille menneet hermot(??) ovat tuntuneet ikäviltä. Liikunta ja lääkäriltä saadut tulehduskipulääkkeet kuitenkin auttavat. - tyytyväinentytsä
jänteellle kirjoitti:
Laitatko tietoo leikkauksen jälkeen miten meni jne jne..Useita reikiä porattiin, koska jänteet kierrettiin koko homman ympäri, eli et saatiin oikein tukeva nilkka. Eli ei siinä yhdellä reiällä pääse :D
Toi tehtiin (kuten aiemmatkin) spinaalipuudutuksessa, eikä se ollut ollenkaan hirvittävää, mitäänhän et näe, mutta tietty hakkaamisen ja muut "tunnet" ja kuulet. Poraamisesta mulla ei kyllä ole hajuakaan, sitä on niin mukavan rentoutunut siinä tilanteesa, se leikkaus kesti noin 4,5 tuntia.
Nyt tehdään leikkaus nukutuksessa sillä selkään on laitettu titaania, eikä spinaali enää mahdollinen, ja tuo tarkoittaa et kivut tulee sitten ihan liian nopeeta päälle, puudutus on niitä hyvin siirtänyt :)
Kerron sitten, ja kysele vaan lisää jos haluat jotain tietää! - jänteelllle
kiiri kirjoitti:
Hei!
Minulle tehtiin sama leikkaus yhdeksän vuotta sitten. Olin silloin sen verran nuori, että varsinainen leikkauksessa tehty operaatio on selvinnyt nyt vasta myöhemmin.
Ko. nilkka ei ole leikkauksen jälkeen kertaakaan nyrjähtänyt eikä ole luita mennyt.
Kovasti se on kuitenkin kipuillut ja varsinkin väärille kohdille menneet hermot(??) ovat tuntuneet ikäviltä. Liikunta ja lääkäriltä saadut tulehduskipulääkkeet kuitenkin auttavat.Nyt mietityttää vielä toi kipuilu? Tällä hetkellä nilkka on melko kivuton. En syö särkylääkkeitä, enkä kyllä haluaisi syödä niitä leikkauksen jälkeenkään jatkuvasti. Mitenkä usein leikattu nilkka on kipuillut vai onko se jatkuvaa?
- jänteelllle
tyytyväinentytsä kirjoitti:
Useita reikiä porattiin, koska jänteet kierrettiin koko homman ympäri, eli et saatiin oikein tukeva nilkka. Eli ei siinä yhdellä reiällä pääse :D
Toi tehtiin (kuten aiemmatkin) spinaalipuudutuksessa, eikä se ollut ollenkaan hirvittävää, mitäänhän et näe, mutta tietty hakkaamisen ja muut "tunnet" ja kuulet. Poraamisesta mulla ei kyllä ole hajuakaan, sitä on niin mukavan rentoutunut siinä tilanteesa, se leikkaus kesti noin 4,5 tuntia.
Nyt tehdään leikkaus nukutuksessa sillä selkään on laitettu titaania, eikä spinaali enää mahdollinen, ja tuo tarkoittaa et kivut tulee sitten ihan liian nopeeta päälle, puudutus on niitä hyvin siirtänyt :)
Kerron sitten, ja kysele vaan lisää jos haluat jotain tietää!Vai vielä useampia reikiä. Lääkäri puhui siististi yhdestä reiästä.
Mä en itse leikkausta jännitä, enkä sen jälkeisiä kipuja. Isoin pelko on, että nilkkaa ei saa kuntoutettua kivuttomaksi...esim jää jotain hermo yms kipuja.
Nyt kyllä riesana on vielä toiseen jalkaan tullut ns. luupiikki, joka on kipeempi kuin leikkaukseen menevä nilkka. - tyytyväinentytsä
jänteelllle kirjoitti:
Vai vielä useampia reikiä. Lääkäri puhui siististi yhdestä reiästä.
Mä en itse leikkausta jännitä, enkä sen jälkeisiä kipuja. Isoin pelko on, että nilkkaa ei saa kuntoutettua kivuttomaksi...esim jää jotain hermo yms kipuja.
Nyt kyllä riesana on vielä toiseen jalkaan tullut ns. luupiikki, joka on kipeempi kuin leikkaukseen menevä nilkka.Muista et jokainen leikkaus on yksilöllinen, ja oikeastaan siinä vaiheessa vasta kun jalka avataan nähdään mitä tehdään. Ei ne aina mene kuten muilla, tai muutenkaan käsikirjoituksen mukaan.
Mulla esim. eka irroitettiin yksi jänne, mut sit huomattiin et se on liian lyhyt. Ompelivat sen takas paikoilleen ja irrottivat toisen sopivamman.
Mulla oli tuossa jalkapöydän ulkosyrjässä (ihan reunassa) hermokipua jonkin aikaa, ja se ehkä oireili ihan eniten (oli ikävin kipu), mutta ne kivut ei jääneet päälle, enkä edes muista koska hävisivät kokonaan pois. Jonkinverran aina leikkauksessa hermoja vaurioituu, mutta mun laajalla kokemuksella yksikään ei ole jäänyt häiritsemään :)
Tottahan ei se nilkka entiselleen tule, mutta mulla ainakin 100 krt parempi kuin ennen. Turpoaa ja vähäistä kipuja (ei tarttee siihen edes särkylläkettä) varmaan loppuelämän ajan, mutta en usko et mitään sellaista joka hirveästi jäisi vaivaamaan. Noi nilkan repeytyneet nivelsiteet ovat mulla olleet vain yksi ongelma, ja siinä suurin syy ollut leikkauksille se että pysyisin pystyssä enkä teloisi itseäni enää pahemmin :D
Missäs sut leikataan?
Mua ei arvet haittaa, niitä on jo niin paljon, mutta se säären ulkosyrjä josta se jänne irroitettiin, jäi kyllä hiukan ikäväksi (se hinta jonka joutuu maksamaan siitä että nilkka tulee paremmaksi?), sillä siinä jänteen kohdalla on vähän niin kuin pitkä monttu, ja se ei näytä kivalta, ja kipeytyykin/rasittuu tosi helposti. Mutta silti fiilikset leikkauksesta täysin plussan puolella. En lähtisi viikon päästä samaan rumbaan ellen pitäisi hyvänä keinona (ainoa!) saada nilkka kuosiin. - jänteellllllä
Muista et jokainen leikkaus on yksilöllinen, ja oikeastaan siinä vaiheessa vasta kun jalka avataan nähdään mitä tehdään. Ei ne aina mene kuten muilla, tai muutenkaan käsikirjoituksen mukaan.
Mulla esim. eka irroitettiin yksi jänne, mut sit huomattiin et se on liian lyhyt. Ompelivat sen takas paikoilleen ja irrottivat toisen sopivamman.
Mulla oli tuossa jalkapöydän ulkosyrjässä (ihan reunassa) hermokipua jonkin aikaa, ja se ehkä oireili ihan eniten (oli ikävin kipu), mutta ne kivut ei jääneet päälle, enkä edes muista koska hävisivät kokonaan pois. Jonkinverran aina leikkauksessa hermoja vaurioituu, mutta mun laajalla kokemuksella yksikään ei ole jäänyt häiritsemään :)
Tottahan ei se nilkka entiselleen tule, mutta mulla ainakin 100 krt parempi kuin ennen. Turpoaa ja vähäistä kipuja (ei tarttee siihen edes särkylläkettä) varmaan loppuelämän ajan, mutta en usko et mitään sellaista joka hirveästi jäisi vaivaamaan. Noi nilkan repeytyneet nivelsiteet ovat mulla olleet vain yksi ongelma, ja siinä suurin syy ollut leikkauksille se että pysyisin pystyssä enkä teloisi itseäni enää pahemmin :D
Missäs sut leikataan?
Mua ei arvet haittaa, niitä on jo niin paljon, mutta se säären ulkosyrjä josta se jänne irroitettiin, jäi kyllä hiukan ikäväksi (se hinta jonka joutuu maksamaan siitä että nilkka tulee paremmaksi?), sillä siinä jänteen kohdalla on vähän niin kuin pitkä monttu, ja se ei näytä kivalta, ja kipeytyykin/rasittuu tosi helposti. Mutta silti fiilikset leikkauksesta täysin plussan puolella. En lähtisi viikon päästä samaan rumbaan ellen pitäisi hyvänä keinona (ainoa!) saada nilkka kuosiin.Todennäköisesti mut leikataan Kuopiossa.
Ei muakaan arvet haittaa ja oot oikeassa lopputuloshan tässä on tärkein: PYSYY PYSTYSSÄ!
Tsemppiä leikkaukseen! - tyytyväinentytsä
jänteellllllä kirjoitti:
Todennäköisesti mut leikataan Kuopiossa.
Ei muakaan arvet haittaa ja oot oikeassa lopputuloshan tässä on tärkein: PYSYY PYSTYSSÄ!
Tsemppiä leikkaukseen!Leikkauksesta nyt toipumassa, koskee ja koskee, mutta parissa viikossa sit helpottaa. Mitä ilmeisimmin kaikki meni hyvin ja suunnitellusti, ainoa odottamaton juttu oli ollut se et jänne jonka ortopedi oli suunnitellut irrottavansa oli jollakin tavalla haljennut eikä sitä voinut käyttää, niin oli joutunut irroittamaan jonkun toisen jänteen. En enää muista minkä irroitti, mutta kolmen kuukauden päästä kontrolli ja sit varsin kertoo enemmän... eli vasta toipumisen alussa täällä, täytyy vaan uskoa huomiseen...
- jänteelle
Leikkauksesta nyt toipumassa, koskee ja koskee, mutta parissa viikossa sit helpottaa. Mitä ilmeisimmin kaikki meni hyvin ja suunnitellusti, ainoa odottamaton juttu oli ollut se et jänne jonka ortopedi oli suunnitellut irrottavansa oli jollakin tavalla haljennut eikä sitä voinut käyttää, niin oli joutunut irroittamaan jonkun toisen jänteen. En enää muista minkä irroitti, mutta kolmen kuukauden päästä kontrolli ja sit varsin kertoo enemmän... eli vasta toipumisen alussa täällä, täytyy vaan uskoa huomiseen...
Joko kipu alkaa hellittää? Missä sinut leikattiin?
- tyytyväinentytsä
jänteelle kirjoitti:
Joko kipu alkaa hellittää? Missä sinut leikattiin?
Moi, kipu alkaa hellittää, mutta kipsi käy liian suureksi ja olen sitä kohta lähdössä vaihtamaan. Näkeepä sit samalla miltä tuolla näyttää... Mut leikattiin Peijaksen sairaalassa Vantaalla. En sano et huono paikka, ennen leikkaukset hoidettu Kirurgisessa sairaalassa Helsingissä (kodin vieressä), ja matka Peijakseen siis ärsyttävän pitkä... tulevat leikkaukset onneksi tullaan tekemään Töölön sairaalassa. Täällähän näitä vaihtoehtoja löytyy, kunnallisellakin puolella.
Mulla tosiaan haasteita koska toisessa jalassa 4 ongelmaa, joista ainakin kaksi leikataan kunhan toivun tästä tämänhetkisestä. Selkä leikattu vuosi sitten, ja antaa omat rajoituksensa toipumiseen. Kaikista näistä haasteista huolimatta olen melko nuori ja erittäin aktiivinen, joten ainainen "toipumisaika" alkaa käydä hermoille... täytyy vain kestää :) - S..
Moi, kipu alkaa hellittää, mutta kipsi käy liian suureksi ja olen sitä kohta lähdössä vaihtamaan. Näkeepä sit samalla miltä tuolla näyttää... Mut leikattiin Peijaksen sairaalassa Vantaalla. En sano et huono paikka, ennen leikkaukset hoidettu Kirurgisessa sairaalassa Helsingissä (kodin vieressä), ja matka Peijakseen siis ärsyttävän pitkä... tulevat leikkaukset onneksi tullaan tekemään Töölön sairaalassa. Täällähän näitä vaihtoehtoja löytyy, kunnallisellakin puolella.
Mulla tosiaan haasteita koska toisessa jalassa 4 ongelmaa, joista ainakin kaksi leikataan kunhan toivun tästä tämänhetkisestä. Selkä leikattu vuosi sitten, ja antaa omat rajoituksensa toipumiseen. Kaikista näistä haasteista huolimatta olen melko nuori ja erittäin aktiivinen, joten ainainen "toipumisaika" alkaa käydä hermoille... täytyy vain kestää :)Moi. Multa on molemmat nilkat aikanaan korjattu tolla evansilla. Nykyinen ortopedini sanoi sen olevan hieman vanhanaikainen menetelmä ja parempia on jo saatavilla. Tuo evans kun on ei-anatominen korjaus. Minulle alkoi kasvaa toiseen jalkaan ylimääräistä luuta tuon evansin takia ja sitten sitä jouduttiin leikkaamaan. Siitä sitten seurasin peroneusjänteen sijoiltaanmeno, joka sitten kiinnitettiin luun ja ruuvin avulla. Nyt ruuvi on poissa ja olen saikulla vielä. Eli ei kannata lähteä soitellen sotaan. evansista saattaa seurata muita ongelmia. Tosin tuo toinen koipi on aivan hyvä ja ollut jo yli kymmenen vuotta.
- tyytyväinentytsä
S.. kirjoitti:
Moi. Multa on molemmat nilkat aikanaan korjattu tolla evansilla. Nykyinen ortopedini sanoi sen olevan hieman vanhanaikainen menetelmä ja parempia on jo saatavilla. Tuo evans kun on ei-anatominen korjaus. Minulle alkoi kasvaa toiseen jalkaan ylimääräistä luuta tuon evansin takia ja sitten sitä jouduttiin leikkaamaan. Siitä sitten seurasin peroneusjänteen sijoiltaanmeno, joka sitten kiinnitettiin luun ja ruuvin avulla. Nyt ruuvi on poissa ja olen saikulla vielä. Eli ei kannata lähteä soitellen sotaan. evansista saattaa seurata muita ongelmia. Tosin tuo toinen koipi on aivan hyvä ja ollut jo yli kymmenen vuotta.
Tuota Evansiahan ei edes joka ortopedi suostu tekemään (ainakaan viimeiseen 10 vuoteen), juurikin sen "lopullisuuden" takia. Mulle ei ole edes tarjottu muuta tapaa (vaikka Suomen eturivin ortopedit operoineet), vaan tuo on ollut ainoa ja viimeinen vaihtoehto. Ja oikea nilkka johon evans tehtiin 2005 on loistavassa kunnossa tällä hetkellä! Mutta tää nyt 6 viikoa sitten leikattu oireilee vielä paljon, ja siinä on nyt sulamattomien solmujen vuoksi hermopinteitä... vasta kaksi päivää olen ollut ilman ortoosia, joten aikamoista totutteluahan tää on... niin ne muistot kultaantuvat, ja tosi asia on et onhan se ainakin vielä 4 viikkoa tosi kipeä, eli väsyy kovasti kun nyt sitä pääsee käyttämään. Sitten kun joudun töihin, niin pakko alkaa taas särkylääkettä nopsimaan... mut on se siitä aina kuntoutunut kuitenkin.
Ja ikävimmät kivut on ihan muualla kuin leikkauskohdassa, eli noin hermopinteet ja jalkapöydän luut, päkiät ja kantapää ovat kipeänä. Yleensä siinä vaiheessa kun olen jo päässyt ihan hyvin kävelemään (vaikka tunnin rauhallinen lenkki koiran kanssa), mulle on tullut joka kerta marssimurtuma kantapäähän.
Mutta en uskalla ajatellakaan miten kävisi tulevaisuudessa jos tätä ei olisi nyt korjattu, reiluun puoleen vuoteen kaksi kaatumista jotka johtivat luiden murtumiseen, se kierre oli katkaistava! - jänteelle
Tuota Evansiahan ei edes joka ortopedi suostu tekemään (ainakaan viimeiseen 10 vuoteen), juurikin sen "lopullisuuden" takia. Mulle ei ole edes tarjottu muuta tapaa (vaikka Suomen eturivin ortopedit operoineet), vaan tuo on ollut ainoa ja viimeinen vaihtoehto. Ja oikea nilkka johon evans tehtiin 2005 on loistavassa kunnossa tällä hetkellä! Mutta tää nyt 6 viikoa sitten leikattu oireilee vielä paljon, ja siinä on nyt sulamattomien solmujen vuoksi hermopinteitä... vasta kaksi päivää olen ollut ilman ortoosia, joten aikamoista totutteluahan tää on... niin ne muistot kultaantuvat, ja tosi asia on et onhan se ainakin vielä 4 viikkoa tosi kipeä, eli väsyy kovasti kun nyt sitä pääsee käyttämään. Sitten kun joudun töihin, niin pakko alkaa taas särkylääkettä nopsimaan... mut on se siitä aina kuntoutunut kuitenkin.
Ja ikävimmät kivut on ihan muualla kuin leikkauskohdassa, eli noin hermopinteet ja jalkapöydän luut, päkiät ja kantapää ovat kipeänä. Yleensä siinä vaiheessa kun olen jo päässyt ihan hyvin kävelemään (vaikka tunnin rauhallinen lenkki koiran kanssa), mulle on tullut joka kerta marssimurtuma kantapäähän.
Mutta en uskalla ajatellakaan miten kävisi tulevaisuudessa jos tätä ei olisi nyt korjattu, reiluun puoleen vuoteen kaksi kaatumista jotka johtivat luiden murtumiseen, se kierre oli katkaistava!Leikkaus aika lähenee. Kivut on nyt jalasta melkein kokonaan poissa -murtumasta nivelsiteiden katkamisesta reilu 8 kk- nyt rupeaa arveluttamaan kannattaako leikkaus. Pystyin jo juoksemaan nilkalla puolikilometriä -entäs leikkauksen jälkeen- Nyt kun vaan osais tehdä oikean päätöksen!
- tyytyväinentytsä
jänteelle kirjoitti:
Leikkaus aika lähenee. Kivut on nyt jalasta melkein kokonaan poissa -murtumasta nivelsiteiden katkamisesta reilu 8 kk- nyt rupeaa arveluttamaan kannattaako leikkaus. Pystyin jo juoksemaan nilkalla puolikilometriä -entäs leikkauksen jälkeen- Nyt kun vaan osais tehdä oikean päätöksen!
Tee niin kuin ortopedi suosittelee. Nivelsiteet eivät koskaan korjaudu itsestään, seuraavalla nyrjähdyksellä se on taas askel pahempaan suuntaan. Mä havahduin vasta 30-vuotiaana kun koko ajan kaaduin seisoiltani, liikkumatta. Luulin et päässä vikaa, mutta syy olikin nilkan nivelsiteissä, niin monta kertaa revenneet et ei niistä enää ollut tukea. Sitä ennen siis 30 vuotta selvinnyt vähemmillä ongelmilla eikä tullut mieleenkään et ne pitäis leikata. Sitten vaan oli pakko.
Mulla loppu nyt saikku ja meen huomenna töihin. Vielä on tosi kipeä (liikkeessä), mut niin se on aina ollutkin tässä vaiheessa, liikkuvuus kylläkin hyvä ja 7.12. jälkitarkastus... - jänteeeellllle
Tee niin kuin ortopedi suosittelee. Nivelsiteet eivät koskaan korjaudu itsestään, seuraavalla nyrjähdyksellä se on taas askel pahempaan suuntaan. Mä havahduin vasta 30-vuotiaana kun koko ajan kaaduin seisoiltani, liikkumatta. Luulin et päässä vikaa, mutta syy olikin nilkan nivelsiteissä, niin monta kertaa revenneet et ei niistä enää ollut tukea. Sitä ennen siis 30 vuotta selvinnyt vähemmillä ongelmilla eikä tullut mieleenkään et ne pitäis leikata. Sitten vaan oli pakko.
Mulla loppu nyt saikku ja meen huomenna töihin. Vielä on tosi kipeä (liikkeessä), mut niin se on aina ollutkin tässä vaiheessa, liikkuvuus kylläkin hyvä ja 7.12. jälkitarkastus...No nyt kävin toisen ortopedin luona, joka kieltäytyi ehdottomasti tosta evansista. Sanoi että se on ihan liian vanhanaikainen ja radikaali toimenpide.
Nyt katsotaan vielä vuosi ... monestikko kaadun (vai kaadunko) sitten harkitaan leikkausta jossa katkenneet nivelsiteet jotenkin ankkuroidaan nilkaan.
Nyt sitten vaan ollaan ja eletään ja toivotaan ettei kaatuessa satu pahoja muita vammoja.... - tyytyväinentytsä
jänteeeellllle kirjoitti:
No nyt kävin toisen ortopedin luona, joka kieltäytyi ehdottomasti tosta evansista. Sanoi että se on ihan liian vanhanaikainen ja radikaali toimenpide.
Nyt katsotaan vielä vuosi ... monestikko kaadun (vai kaadunko) sitten harkitaan leikkausta jossa katkenneet nivelsiteet jotenkin ankkuroidaan nilkaan.
Nyt sitten vaan ollaan ja eletään ja toivotaan ettei kaatuessa satu pahoja muita vammoja....Moi! Eikö sitten tarjonnut toista tapaa korjata nivelsiteitä? Mä olen nyt niin tyytyväinen näihin nilkkoihini, sopivan jämäkät, liikeradat löytyy ja kivuttomat :) Eikä ole ollut tietenkään kaatumisia tai tunnetta et nilkka menee alta. Mä kaaduin löysien nilkkojen takia satoja kertoja joista tuloksena lihaksien katkeamisia, muutamia luun murtumia, lukemattomia haavoja, ja varsinkin se kokoaikainen pelko et taas kohta kaadun oli raskasta. Nyt taas pian pääsen opettelemaan kävelyä ilman et koko ajan katson eteeni maahan ;)
- Ope
Minulle tehtiin sotaharjoitusvamman seurauksena evan 1991. Sen voin sanoa, että juoksu-uran kehitittyminen tyssäsi siihen. 8-vuotta leikkauksen jälkeen jänne tulehtui. Kroonista tulehdusta ollut enemmän ja vähemmän sen jälkeen. Jänteessä tuntuu poltavaa kipua. Samalla jalkaterän oikea käyttö estyi ja askellus muuttui kulkemaan liiaksi jalan ulkoterän kautta. Omaa liikunnan opettamista vaikeuttaa. Jos pääsisisin takasin tuohon aikaan, en ehdottamasti antaisi leikata.
- Pete7
Mulle tehtiin Evans vuonna 1995 Tilkassa. Olin katkaissut nivelsiteen kaksi vuotta aiemmin varusmiespalveluksessa. Kahdeksan kuukautta leikkauksen jälkeen juoksin elämäni ensimmäisen maratonin. Leikkauksen jälkeen kipuja oli melko reippaasti, mutta treenaamisen aloitin kuntopyörällä heti kipsin poistamisen jälkeen. Hyvä operaatio ja paraneminen sujui paremmin mitä odotin. Nilkka on toiminut nyt moitteetta yli 18 vuotta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937748
- 403722
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021876- 241160
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321013Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,28973Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53827Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31772Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60739TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.
Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o268703