Kala hurahtaa lappoon

hupsist

Kävipä tuossa yhtenä päivänä niin että nouri leväbarbi uida hurahti suoraan lappoon ja sieltä vessanpönttöön ja ui niin syvälle viemäriin että en saanut sitä enää pelastettua, siispä sinne meni. Yleensä olen koko ajan kytännyt tyhjennyksen aikana ja säikytellyt kaloja pois lapon läheltä, joskus laitan haavin eteen mutta sitten roskat eivät imuroidu.

Miten te muut olette ratkaisseet asian?

7

219

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish KING

Mulla on tosin kyllä ulkosuodattimia joihin kulkeutuu paljon enemmän lietettä ja ne jää sinne massojen ja vanujen sekaan paremmin, tää on kyllä just pienten akvaarioiden ongelma mutta kun sullakin kuitenkin oli tuol leväbarbi jonka minimi tilavuus akvaarioksi on pyritty pitämään 200 litraisissa niin ehkä sullakin on silloin ulkosuodatin akvassasi... toinen ratkaiseva tekijä on hiekan raekoko, mä käytän 0,5-1,2mm puhallus hiekkaa jonka päältä tuo lika aines kulkeutuu todella helposti suodattimeen. Imusuulake on koitettava pitää mahdollisimman lähellä hiuekan pintaa, n. 1-2cm korkeudella hiekan päällä.

Sitten tuosta veden poiston vaihto ehdoista;
      - mulla on tarpeeksi pitkä letku joka kuljettaa veden akvaariosta suoraan vessan viemäriin
      - sitten liittimiä joilla yhdistän taas letkun suihkun liittimeen ja sitä myöden saan täytettyä akvan taas uudella vedellä
      - letkun akvaarion päässä yli meno kohdassa on pesukoneen letku tuki joka on tarkoitettu poistoveden letkun tueksi ... voisin napsia näistä kuvia... helpompi ymmärtää miten homma pelittää .. http://kuvablogi.com/nayta/2216147/ .. tuosta kolme seuraavaa kuvaa.

Tuohon ongelmaasi en oikein tarkasti osaa vastata sillä jos siihen jonkinlaisen suojaritilän laittaisi tielle, ei sinne tosiaan mitkään lietteetkään kulkeutuisi pois akvaariosta.
      Se millä keinolla lietettä ei akvaarioon tule, tulikin jo kerrottua ;)

• fisuttaja-84

On tosiaan vaikeaa jos on niin uteliaita kaloja :( I KNOW.

JOS sulla on niin iso allas kuin fish KING arvelee/kuvittelee/uskoo/luulee/JOTAIN, niin tää vinkki ei kyl taida auttaa... MUTTA mulla on pieni akva ja kaukainen viemäri, JOTEN mä lappoan vedet ämpäriin. HELEPPO HOMMA. Toinen vaihtoehtohan VOIS olla (jos kaloja on vähän ja lappoat harvoin) että laitat ne kalat esim ämpäriin siksi aikaa??

Nää tietäjäthän täällä ei tosiaan tunnu tota lappoamista sillee suosittelevankaan tehtäväksi joka veden vaihdolla, mutta ite teen niin AINA. Koskapa akva on korkealla niin en vois esim millään kupilla kauhoa vettä - tai voisin TOKI mut en viiti tai jotain. Aionkin hommata ulkosuodattimen... as soon as pb. Mulla kans kerää pohja kaikkea höttöä IHAN LIIKAA. damn... Mutta jos noista vinkeistä sattukin oleen apua niin hyvä :)

• fish KING

Miksi taas kaloja ei kannata haavia veden vaihtojen ajaksi pois akvaariosta, edes harvoin tehtävän, no, kaikkihan vaihtaa vettä ainakin kerran viikossa sen puolet tai kolmanneksen kahdesti, kerralla.

Stressi; kalat sairastuvat helposti ja myös saattavat haavoittua niitä akvasta metsästettäessä, jos sulla on akvassa satakin kalaa, on se melkoinen urakka ennen veden vaihtoa.

Joo, toi lappoaminen ämpäriin oli hyvä idee... mäkin joskus jaksoin/viitsin/tein lapota akvan vettä ämpäreihin, ei oo valkosen miehen hommaa kun samalla voi tehdä muita huolto hommia akvaan kun vesi solisee itsestään viemäriin, uteliaat kalat mukana ;) no, ei kuitenkaan, aikas harvinaistaha toi on.
        Mulla on muutaman kerran käynyt niin että, partis on kingennyt ittensä suodattimen imusuuttimeen kun siitä on pudonnut tai poistettu hetkeksi se suoja ritilä osa. On siinäkin pois ottaminen, aikas kireessä se kala siinä on.

• Usein kalat lapossa
        fish KING kirjoitti:

Miksi taas kaloja ei kannata haavia veden vaihtojen ajaksi pois akvaariosta, edes harvoin tehtävän, no, kaikkihan vaihtaa vettä ainakin kerran viikossa sen puolet tai kolmanneksen kahdesti, kerralla.

Stressi; kalat sairastuvat helposti ja myös saattavat haavoittua niitä akvasta metsästettäessä, jos sulla on akvassa satakin kalaa, on se melkoinen urakka ennen veden vaihtoa.

Joo, toi lappoaminen ämpäriin oli hyvä idee... mäkin joskus jaksoin/viitsin/tein lapota akvan vettä ämpäreihin, ei oo valkosen miehen hommaa kun samalla voi tehdä muita huolto hommia akvaan kun vesi solisee itsestään viemäriin, uteliaat kalat mukana ;) no, ei kuitenkaan, aikas harvinaistaha toi on.
        Mulla on muutaman kerran käynyt niin että, partis on kingennyt ittensä suodattimen imusuuttimeen kun siitä on pudonnut tai poistettu hetkeksi se suoja ritilä osa. On siinäkin pois ottaminen, aikas kireessä se kala siinä on.

Meillä kun on noita pieniä kaloja ( platyja) niin kannattaa kokeilla seuraavaa...
        Laita vessanpönttöön "haavi" eli jokin kangas löyhästi pingotettuna.
        Lika toki jää siihen, mutta niin jäävät liian uteliaat kalatkin !
        Kalat on helppo pelastaa ja lika kaataa pönttöön...

• hupsist
        Usein kalat lapossa kirjoitti:

Meillä kun on noita pieniä kaloja ( platyja) niin kannattaa kokeilla seuraavaa...
        Laita vessanpönttöön "haavi" eli jokin kangas löyhästi pingotettuna.
        Lika toki jää siihen, mutta niin jäävät liian uteliaat kalatkin !
        Kalat on helppo pelastaa ja lika kaataa pönttöön...

Kylläpä taas olin fiksu kun en tuota tajunnut! Pitänee kaydä ostamassa vessanpönttöön sopiva siivilä.

Se allas kun on 400 litrainen niin ei oikein viitsi ämpärihommiin alkaa.

Kiitos vinkistä.

• höpötys
        hupsist kirjoitti:

Kylläpä taas olin fiksu kun en tuota tajunnut! Pitänee kaydä ostamassa vessanpönttöön sopiva siivilä.

Se allas kun on 400 litrainen niin ei oikein viitsi ämpärihommiin alkaa.

Kiitos vinkistä.

Itse käytän vedenvaihtoletkun päässä 5*5*10cm palaa mattosuodatinmattoa, estää kalojen joutumisen letkuun ja kerää kyllä likaakin jonkin verran. Mulla kyllä suodattimet suurimmaksi osaksi hoitaa tuon likapuolen joten vaihdan vain vettä.

Tosin, jos tarvetta lappoamiseen/pohjanimurointiin tulee, käytän joko ihan lappoa ja sankoja (viimeksi lapposin sulaneet melalehdet 240L) taikka laitan vedenvaihtoletkun vatiin wessan lattialle ja siihen vielä haavin jolloin voin letkulla imaista hiekkapuhallushiekan pinnalta moskaa pois.

• 20...
        höpötys kirjoitti:

Itse käytän vedenvaihtoletkun päässä 5*5*10cm palaa mattosuodatinmattoa, estää kalojen joutumisen letkuun ja kerää kyllä likaakin jonkin verran. Mulla kyllä suodattimet suurimmaksi osaksi hoitaa tuon likapuolen joten vaihdan vain vettä.

Tosin, jos tarvetta lappoamiseen/pohjanimurointiin tulee, käytän joko ihan lappoa ja sankoja (viimeksi lapposin sulaneet melalehdet 240L) taikka laitan vedenvaihtoletkun vatiin wessan lattialle ja siihen vielä haavin jolloin voin letkulla imaista hiekkapuhallushiekan pinnalta moskaa pois.

Ohuet sukkahousut on aika kätevät...kuminauhalla lappoletkunpäähän. (Ei niin isoa pussia sit et roikkuu pöntön vedessä). Tämä ei toimi kun pienessä altaassa jos lappoon menee hiekkaa ni alkaa roikkuu kökkövedessä.

Mulla on ison altaan kans ongelma, kun lapon pohjaa. Altaassa on todella hieno hiekka ja sitä menee lappoon n. 2 kg joka kerta kun lapon. Ongelman olen ratkaissut laittamalla ihan tava siivilän pönttöön. Täyttyy vaan hiekasta sen verran nopeaan, et tyhjennän sen n. 4 krt sankkoon joka kerta.
        Lapon letku pysyy siivilässä hyvin kun päähän laittaa metalli liittimen.
        (Olipa monimutkaisesti selitetty ;D?)

Tähän ottaisin minäkin neuvoja vastaan jos jollain nerolla olisi niitä antaa?!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1516
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1345
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      993
    4. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      17
      982
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      936
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      876
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      93
      797
    10. Kaipaan seuraasi niin

monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      740
    Aihe