Verensokeri 15-19

mitä tästä seuraa

Hei kaikki!

Olen uusi tällä palstalla. Jo talvella terv.keskuksessa mitattiin sokeriarvot 11. Oon pahasti ylipainoinen, syöpäpotilas ja lääkkeiden vuoksi oon lihonut viimeisten vuosien aikana n. 30 kg. Lääkäri sanoi jo talvella että epäilee että mulla on diabetes, mutta sanoi että se voi "poistua" jos laihdun ja alan liikkumaan. No, liikkumaan en alkanut mutta muutin ruokavalioita. En koskaan tuntenut itseäni sairaaksi, syöpälääkkeiden vuoksi sain ns. mummokuumeen ja oon juonut vettä useita litroja päivittäin syöpään sairastuttuani. Oon luullut että hikoilu saa mut juomaan enemmän.

Tähän asti oon luullut, että diabeteksessa laihtuu hurjasti lyhyessä aikana. Koska en oo laihtunut ;(, mitään oireita janoa huolimatta ei ole ollut en tiennyt että TILANNE ON VAKAVA!

Sairastuin pari viikkoa sitten infektioon jonka vuoksi jouduin sairaalaan. Pian unohtivat koko infektion kun ottivat verensokeriarvoja: eka kerran oli 19, sen jälkeen sain tipan ettei munuaiset mene ja sen jälkeen otettiin verensokeri n. 8 kertaa/päivä. Arvot laski 15 joka oli myös arvo kun lähdin sairaalasta reseptin diabeetekseen kanssa kotiin. Nyt oon syönyt lääkettä ohjeiden mukaan pari viikkoa ja ens viikolla on aika terv.keskukseen verikokeisiin ja parin viikon kuluttua lääkärille.

Tiedän että turha tänne ruikuttaa, en tunne itseeni sairaaksi mutta väkisin pistää huolestuttaan nuo korkeat arvot nyt kun oon lukenut enemmän netistä. Pelottaa mitkä on arvot nyt kun ei oo n. 1,5 mitattu, ens viikolla vasta aika terv.keskukseen.

Voisko joku viisas sanoa miten tuntee kropassa jos verensokeri on ylhäinen?! Mä kun en oo niinkuin sanoin koskaan tuntenut itseäni sairaaksi ja pelottaa että kuoleeko tähän jos ei osaa tehdä kaikkea mitä pitää... Oon tottakait lukenut Diabetes sivuja, mutta kaikkialla vaan lukee että voi elää normaalia elämää, syödä vaan vähemmän. Mutta jos ei tuo auta niin kuolenko tähän:(?????

4

2885

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lukenut

      Jätä sokeri pois kahvista jms., juo vain korkeintaa kolme lasia tuoremehua päivässä, light limsaa. jne . Ilmeisesti olet saanut nuihin ohjeet, niin pyri noudattamaan niitä. Lääkkeiden nauttimisessla ja ruokavaliolla tuollainen hoituu.
      Ei se yleensä vaivaa muitakaan. Lääketiede vain tulee pelastuksena nuissa!

      • Mitä tästä seuraa

        Joo, mulla on semmoinen kumma juttu, että en oo koskaan tykännyt mistään makeasta, kahvin juon maidon kera ilman sokeria, pullaa, karkkia tai jätskiä en syö kun varmaan kerran vuodessa.

        Mun intohimo on sen sijaan suola: shipsit, pizza jne. Niistä pitää luopua, sen ymmärrän.

        Oon viime viikon aikan syönyt paljon vihanneksia, porkkanaa, tomaattia ym, oisko jollain mahdollisesti reseptiä hyvään diabetes-ruokavaliolle sopivaan ruokaan? Otan kiitollisena vastaan ehdotukset!


      • Almiira
        Mitä tästä seuraa kirjoitti:

        Joo, mulla on semmoinen kumma juttu, että en oo koskaan tykännyt mistään makeasta, kahvin juon maidon kera ilman sokeria, pullaa, karkkia tai jätskiä en syö kun varmaan kerran vuodessa.

        Mun intohimo on sen sijaan suola: shipsit, pizza jne. Niistä pitää luopua, sen ymmärrän.

        Oon viime viikon aikan syönyt paljon vihanneksia, porkkanaa, tomaattia ym, oisko jollain mahdollisesti reseptiä hyvään diabetes-ruokavaliolle sopivaan ruokaan? Otan kiitollisena vastaan ehdotukset!

        Kyllä mä syön ihan perusruokaa, tai siis mikä mulle on perusruokaa. Paljon kasviksia, ruis- tai kokojyväleipää, hedelmiä ja marjoja kohtuudella, niitäkin päivittäin ja vähärasvaisia tuotteita. Ei mitään jauhomakkaroita, vaan ihan täyttä tavaraa. Kirjakaupoissa on ihan kasviruokakirjojakin, jos tahtoo joskus kokeilla vieläkin kevyemmin. Noillakin saat varmasti jotakin aikaseksi, eikä se sokerit hetkessä tasaannu, ole vain rauhassa ja ota niitä lääkkeitä säännöllisesti.


      • tohtori....
        Mitä tästä seuraa kirjoitti:

        Joo, mulla on semmoinen kumma juttu, että en oo koskaan tykännyt mistään makeasta, kahvin juon maidon kera ilman sokeria, pullaa, karkkia tai jätskiä en syö kun varmaan kerran vuodessa.

        Mun intohimo on sen sijaan suola: shipsit, pizza jne. Niistä pitää luopua, sen ymmärrän.

        Oon viime viikon aikan syönyt paljon vihanneksia, porkkanaa, tomaattia ym, oisko jollain mahdollisesti reseptiä hyvään diabetes-ruokavaliolle sopivaan ruokaan? Otan kiitollisena vastaan ehdotukset!

        Jos sokeriarvot ovat lähellä kahtakymmentä, pitäisi lääkärillä jo hälytyskellot soida välittömästi. Ei ihminen välttämättä huomaa mitään oireita korkeasta sokeriarvosta.
        Diabetikon pitää välttää liikaa hiilihydraattia (vaalea leipä, peruna, makarooni, ja muut jauhotuotteet) ja rasvaa. Ruokavalioon pitää lisätä kasviksia, kuten vihannekset ja hedelmät. Liikunta on hyväksi.
        Lääkityksestä on huolehdittava ja on seurattava sokeriarvoja kohtalaisen tiheästi, vaikkapa kotimittauksella.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1829
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe