Miksei pitkäkölinen

Suomen vesille?

Täällä kuulee usein sanottavan, miten "valtameriveneet" eivät sovellu suomen saaristoon ja lyhyille matkoille.
Miten ennenvanhaa purjehdittiin kuitenkin samoilla vesillä, ja poikkeuksetta veneet olivat pitkäkölisiä.
Heräsi vain kiinnostus, kun tuolla oli juttua noista hans christian veneistä, ovat nättejä ja varmaan merikelpoisia.
Miksi ei tuollainen HC sopisi tänne meidänkin vesille, olisi varmaan mukava vene ylittää meriä ruotsiin ja viroonkin.
Satamamanöveerit jos pelottavat, on keulapotkuri yksi apu.
Niin, ja HC:a tehdään myös telestar-mallina, jossa on lyhyempi köli.

38

3691

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huomio!!!

      Asiassa mennäänkin usein hakoteille. Totta kai pitkäkölinen vene sopii saatisto-olosuhteisiin! Mielestäni jopa paremmin, kuin eväkölinen. Itse olen kolunnut nuorempana useiden kausien ajan GT-kryssarella saaristoa, ja pieni syväys sekä tunne siitä, ettei pienestä pohjakosketuksesta ole vaaraa, oli pelkkä plussa. Ensimmäisen eväköliveneeni myötä (ehkä turhaankin) opin varomaan kivikkoisia lähestymisväyliä luonnonsatamiin.
      Tiedän kyllä, että valinnalla viitataan kevyen tuulen ominaisuuksiin sekä satama-ajoon. No, nopeus kevyellä tuulella tietenkin on yksi asia, johon itse en ole juuri kiinnittänyt huomiota. Eikä manööverit satamassa pitkäköliselläkään suurempia ongelmia ole tuottanut. Totta tietenkin, että GT oli pieni vene, isoilla voidaan vaatiakin jo erilaista taitoa. Jotenkin vaan tuntuu siltä, että keulapotkuria vaaditaan jo "varmuuden vuoksi"...

      • ei ole ketterä

        mulla on ollut monta erilaista venettä, lähinnä noita eväkölisiä mutta myös yksi tuollainen pitkäkölinen mullukka jolla painoa oli 10 tonnia.

        Eväkölinenhän kääntyy miten päin vain eteen ja taaksepäin eikä mitään keulapotkureita tarvita.

        mutta pitkäkölisellä maailma muuttuu ja yhtä-äkkiä kääntyminen ei olekaan enää helppoa ahtaissa paikoissa. Joskus suorastaan mahdotonta. keulapotkuri tietenkin auttaisi mutta mulla ei sellaista ollut.

        Toinen juttu on se että tollanen hans christian ei liiku mihinkään kevyillä kesätuulilla mutta sittenhän voi ajella tietenkin moottorilla ihan niinkuin bavariakuskitkin


      • maailmat
        ei ole ketterä kirjoitti:

        mulla on ollut monta erilaista venettä, lähinnä noita eväkölisiä mutta myös yksi tuollainen pitkäkölinen mullukka jolla painoa oli 10 tonnia.

        Eväkölinenhän kääntyy miten päin vain eteen ja taaksepäin eikä mitään keulapotkureita tarvita.

        mutta pitkäkölisellä maailma muuttuu ja yhtä-äkkiä kääntyminen ei olekaan enää helppoa ahtaissa paikoissa. Joskus suorastaan mahdotonta. keulapotkuri tietenkin auttaisi mutta mulla ei sellaista ollut.

        Toinen juttu on se että tollanen hans christian ei liiku mihinkään kevyillä kesätuulilla mutta sittenhän voi ajella tietenkin moottorilla ihan niinkuin bavariakuskitkin

        Kyllähän pitkäkölisellä ja raskaalla veneellä liikkuminen on ihan eri asia, kuin eväkölisellä. Jotenkin erilainen maailma. Pitkäkölisellä mennään hitaammin, liikkeet ja manööverit pitää ennakoida aivan eri tavalla. Kun erävarmaa väylää edetään (yleensä koneella, kun tähystetään), vauhtia on yleensä hyvin vähän. Pysähtyminen onnistuun kyllä. Pakkikin sujuu, mutta kääntyminen pakittaessa onkin jo eri juttu. Purjehtiessahan tuota "ongelmaa" ei ole. Bavariaa tähän ketjuun on turha sekoittaa, mutta vastaavilla korkealaitaisilla veneillä sivutuuli tarttuu veneeseen aivan eri tavalla, kuin vanhemmilla, matalilla veneillä. Tällöin myös keulapotkurista on etua. Huvittavaa kyllä, suuremmissa satamissa (esim. Mariksessa) monet pienemmätkin uudet veneet huristelevat keulapotkurilla aivan älyttömän paljon - aivan kuin peräsintä ei olisi ollenkaan...


      • kuluttaa
        maailmat kirjoitti:

        Kyllähän pitkäkölisellä ja raskaalla veneellä liikkuminen on ihan eri asia, kuin eväkölisellä. Jotenkin erilainen maailma. Pitkäkölisellä mennään hitaammin, liikkeet ja manööverit pitää ennakoida aivan eri tavalla. Kun erävarmaa väylää edetään (yleensä koneella, kun tähystetään), vauhtia on yleensä hyvin vähän. Pysähtyminen onnistuun kyllä. Pakkikin sujuu, mutta kääntyminen pakittaessa onkin jo eri juttu. Purjehtiessahan tuota "ongelmaa" ei ole. Bavariaa tähän ketjuun on turha sekoittaa, mutta vastaavilla korkealaitaisilla veneillä sivutuuli tarttuu veneeseen aivan eri tavalla, kuin vanhemmilla, matalilla veneillä. Tällöin myös keulapotkurista on etua. Huvittavaa kyllä, suuremmissa satamissa (esim. Mariksessa) monet pienemmätkin uudet veneet huristelevat keulapotkurilla aivan älyttömän paljon - aivan kuin peräsintä ei olisi ollenkaan...

        yllättävän paljon sähköä.Marikseen tullessa ei ole tietenkään ongelma kun ennen kiinnitysöyttä veneestä lentää laiturille maasähkökaapeli. Eikä toisaalta lähtiessäkään kun matka taittuu sillä moottorilla kätevästi akkuja ladaten.


      • Anonyymi
        ei ole ketterä kirjoitti:

        mulla on ollut monta erilaista venettä, lähinnä noita eväkölisiä mutta myös yksi tuollainen pitkäkölinen mullukka jolla painoa oli 10 tonnia.

        Eväkölinenhän kääntyy miten päin vain eteen ja taaksepäin eikä mitään keulapotkureita tarvita.

        mutta pitkäkölisellä maailma muuttuu ja yhtä-äkkiä kääntyminen ei olekaan enää helppoa ahtaissa paikoissa. Joskus suorastaan mahdotonta. keulapotkuri tietenkin auttaisi mutta mulla ei sellaista ollut.

        Toinen juttu on se että tollanen hans christian ei liiku mihinkään kevyillä kesätuulilla mutta sittenhän voi ajella tietenkin moottorilla ihan niinkuin bavariakuskitkin

        Ihmettelen kovasti tuota ongelmaasi käsitellä pitkäkölistä.

        Epäilen, että sulla ei ollut hajuakaan ymmärtää miten yksimoottorista alusta kippari käskee ja alus nöyrästi, mutta varmasti taipuu kipparin tahtoon aluksen koosta riippumatta jopa laivat.

        Itselläni pitkäkölinen moottorialus aika lailla pitkällä köliltään purjevenemäinen, mutta keulastaa paljon pulleampi, saan alukseni pyörähtämään ympäri paikallaan -1,5 metriä veneen pituuden ja ajan sen kotisatamassa peräedellä joka kerta laituriin tolppien väliin ilman ongelmia.

        Vaatii ymmärrystä ja hieman treeniä, niin pitkäkölisyyden ongelma, muuttuu voitoksi tuulisemmalla ilmalla vs eväköli tai moottoriveneiden V-pohja


      • Anonyymi
        ei ole ketterä kirjoitti:

        mulla on ollut monta erilaista venettä, lähinnä noita eväkölisiä mutta myös yksi tuollainen pitkäkölinen mullukka jolla painoa oli 10 tonnia.

        Eväkölinenhän kääntyy miten päin vain eteen ja taaksepäin eikä mitään keulapotkureita tarvita.

        mutta pitkäkölisellä maailma muuttuu ja yhtä-äkkiä kääntyminen ei olekaan enää helppoa ahtaissa paikoissa. Joskus suorastaan mahdotonta. keulapotkuri tietenkin auttaisi mutta mulla ei sellaista ollut.

        Toinen juttu on se että tollanen hans christian ei liiku mihinkään kevyillä kesätuulilla mutta sittenhän voi ajella tietenkin moottorilla ihan niinkuin bavariakuskitkin

        Hei ei ole ketterä. Olit purjehtija jutussasi aivan tuohon lopulle asti, kunnes aloit morkkaamaan toisenlaisella veneellä purjehtijoita. Sulla on vielä opeteltavaa.


    • pitkäkölisiä...

      Onko puurot ja vellit nyt sekaisin, kun ajatellaan pitkäkölisen veneen olevan valtamerivene?
      Pitkäkölinen on hyvä ratkaisu saaristossa kahdesta syystä:
      1. kölirakenne kestää pohjakosketuksia monin verroin paremmin kuin lyhyt eväköli ja se (pitkä köli) suojaa myös peräsintä kolhuilta
      2. pitkäkölisen syväys on yleensä pienempi kuin vastaavan pituisen eväköliveneen, mikä on suuri etu matalassa saaristossa.
      Valtameriveneessä voi olla pitkäköli, eväköli tai vaikka nostoköli. Pelkkä köli ei tietenkään tee veneestä valtamerivenettä. Aika tyypillistä valtamerille suunnitellussa veneessä on matalahko toppirikattu masto, usein kutteririki. Se ei ole eduksi saariston kevyissä tuulissa. Koneteho on usein tarpeettoman iso samasta syystä, kun merivirtojakaan ei ole. Mitäkö haittaa siitä ja muustakin vahvuudesta ja varustuksesta on? Haitta on korkeampi hinta. Miksi maksaa sellaisista ominaisuuksista, joita ei aio käyttää?

      • kuitenkin...

        pitkänmatkan veneissä aika usein on pitkä tai puolipitkä köli myös sen vuoksi, että suuntavakavuus on toisenlainen, kuin eväkölisissä. Varsinkin sellaisissa, joissa on vain pitkä ja kapea kölirunko ja torpedomainen bulbi päässä.


      • suokkidesign
        kuitenkin... kirjoitti:

        pitkänmatkan veneissä aika usein on pitkä tai puolipitkä köli myös sen vuoksi, että suuntavakavuus on toisenlainen, kuin eväkölisissä. Varsinkin sellaisissa, joissa on vain pitkä ja kapea kölirunko ja torpedomainen bulbi päässä.

        Mulla on yks tuttu likka joka asuu Tukholman saaristossa
        http://www.dromresan.com/thule/bilder/jenny_og_antares.jpg
        ja hänellä on tosi kliffa pitkäkölinen
        Ruotsissa tehty Allegro 33
        jolla itämeri tai atlantti hoituu mukavasti.
        - menkääs Googlaan.


      • ja kivistä
        kuitenkin... kirjoitti:

        pitkänmatkan veneissä aika usein on pitkä tai puolipitkä köli myös sen vuoksi, että suuntavakavuus on toisenlainen, kuin eväkölisissä. Varsinkin sellaisissa, joissa on vain pitkä ja kapea kölirunko ja torpedomainen bulbi päässä.

        Valtamerillä sattuneiden totaalihavereiden yleisin syy on J.Cornellin tekemien havaintojen mukaan ollut peräsinvaurio, ei sittenkään masto eikä köli. Hän piti nykymuodin mukaista lapioperäsintä kaikkein huonoimpana ratkaisuna valtameriveneeseen. Suuntavakavuus häviää kokonaan, kun mainitsemasi eväkölinen menettää peräsimensä. Pitkän kölin takareunaan saranoitu peräsin on siinä mielessä turvallisempi. Se on kölin suojassa ja toisaalta suuntavakavuuskaan ei häviä peräsimen menetyksen mukana.

        Itselläni on ollut sekä evä- että pitkäkölisiä veneitä ja on kokemusta niillä seilaamisesta sekä saaristossa että isoilla vesillä. Minusta pitkäkölinen on kivikkoisilla matalilla vesillä oivallinen, vaikka edellä on esitetty vastakkaisiakin kantoja. Maalia saattaa irrota, jos köli tökkäsee pohjaan. Pitkäkölisellä uskaltaa käydä kokeilemassa syväyksen riittämistä, kun eväkölisellä pitää jo pelätä rikkoutumista. Kyllä pitkäkölinenkin kääntyy aika ahtaassa tilassa, mutta eri veneissä on aika suuria eroja.
        Yhteistä pitkäkölisille on se, että peruuttaminen on aika vaikeaa. Sen näyttävät aikaisemmatkin viestien kirjoittajat todenneen. Peräsin vaikuttaa ohjaukseen yleensä vähemmän kuin tuulen suunta, varsinkin jos tuuli on vähänkin sivulta ja keulan puolelta.

        Keulapotkurista ei ole omaa kokemusta, mutta käyttämällä konetta vuoroin eteen ja taakse pitkäkölinen sentään tottelee kohtuullisesti. Ja onhan sitä pärjätty ilman kokonaan konetta vaikkapa pitkäkölisellä folkkarilla, jolla itsekin joskus aloittelin...


      • allegro33
        suokkidesign kirjoitti:

        Mulla on yks tuttu likka joka asuu Tukholman saaristossa
        http://www.dromresan.com/thule/bilder/jenny_og_antares.jpg
        ja hänellä on tosi kliffa pitkäkölinen
        Ruotsissa tehty Allegro 33
        jolla itämeri tai atlantti hoituu mukavasti.
        - menkääs Googlaan.

        Samoin omistan Allegro 33 ja on hieno vene .
        voi seurata kaverin embala youtubesta samanlainen botski.


    • Allmoge

      Vanhat saaristolaismalliset allmogeveneet olivat tosiaan pitkäkölisiä, syistä, joita on täällä jo mainittukin. Niitä ei kuitenkaan voi parhaalla tahdollaankaan kutsua saariston luovikoneiksi. Kapeissa paikoissa luovitekniikka oli jopa sellaista, että ajetaan rantaan kiinni, jossa käsipelillä heitetään venda toiseen suuntaan. Tietysti myös rikillä oli oma osuutensa asiaan. Isommilla pitkäkölisiää ei tämä manuaalinen terravenda ole erityisen toimiva keino.

      • että perinneveneet

        ovat paitsi olosuhteiden myös käyttötarkoituksen muovaamia. JA sen lisäksi käytettävissä olleen veneenrakennustekniikan tuotoksia. Sen vuoksi ei kannata tuijottaa sokeasti uskoon, että ne olisivat parhaita mahdollisia veneitä edes siihen paikkaan, jossa ne ovat aikojen saatossa syntyneet.


      • kaakkoon

        Mulla on pitkäkölinen eli albin vega näsijärvellä ja tosiaan aina vastarannalla käyn laiturissa kääntämässä joskus on vaikeuksia jos ei satu laituriin kun vegaahan ei voi kääntää juuri ollenkaan. Olen myös joskus tullut nyssellä kotia odottamaan josko tuuli kääntyisi että voi veneen taas siirtää toiselle rannalle.


      • kaakkoon kirjoitti:

        Mulla on pitkäkölinen eli albin vega näsijärvellä ja tosiaan aina vastarannalla käyn laiturissa kääntämässä joskus on vaikeuksia jos ei satu laituriin kun vegaahan ei voi kääntää juuri ollenkaan. Olen myös joskus tullut nyssellä kotia odottamaan josko tuuli kääntyisi että voi veneen taas siirtää toiselle rannalle.

        Muutama fakta pitkäkölisten puolesta suomalaisiile:
        Ensinnäkin suuntavakavuus, karilleajonkestävyys haverin sattuessa, peräsimen ja potkurilaitteiston suojaisuus, matala kulkusyvyys( esim. Turunmaan saariston keskisyvyys on 1,5m), rantautumisen turvallisuus, helppo maakuljetus ja telakointi, äänettömyys kovilla keleillä, helppo korjata haverin jälkeen eikä pitkäkölisellä lopu yleensä kesäloma karille. Se voidaan hinata turvallisesti taas uimaan ja jatkaa matkaa.
        Pitkäkölisellä on vain opittava veneilemään toisella tavalla kuin ketterämmällä eväköliveneellä. Sitä pitää vähän opetella manoveeraamaan pienissä paikoissa, vähän kuin amerikanrautaa kadulla .
        Eväkölin etuja etuja ei paljoakaan ole Suomen vesillä:
        Nopeuden ihannointi, veneen kauneus, näyttämisen tarve jne., ehkä ainoat. Varsinkin saaristossa on havaittavissa erikoinen uuspurjehtijoiden, yleensä eväköliveneilijöiden, tapa liikkua nopeilla isoilla veneillä: Ei purjeilla edes myötäseen ja lähes aina väyliä pitkin koneella purjeet pakattuina. Vene on hankittu nayttämista, ei käyttämistä varten. Kiire ja oman egon näyttäminen on voittanut purjehduksen liian usein. Pakko päästä seuraavaan satamaan juhlimaan, siellä "kayttämään" ja näyttämään venettä.

        Jos haluat purjehtia, nauttia oikeasti veneilystä niin osta pitkäkäkölinen ja turvallinen matkavene, jolla voi perhe liikkua turvallisesti myös väylien ulkopuolella luovien. Lisäksi sillä pääsee lähes jokaiseen saaren poukamaan ja kaikissa rannikon saaristoissa turvallisesti viettämään vapaa-aikaa. Siis ellet ole kilpapurjehtija vaan perhe- tai matkapurjehtija!

        Jouko Heikola, Trollö- ja Finnrist-
        venesuunnittelija 50 vuotta


      • Marina 75
        piimä kirjoitti:

        Muutama fakta pitkäkölisten puolesta suomalaisiile:
        Ensinnäkin suuntavakavuus, karilleajonkestävyys haverin sattuessa, peräsimen ja potkurilaitteiston suojaisuus, matala kulkusyvyys( esim. Turunmaan saariston keskisyvyys on 1,5m), rantautumisen turvallisuus, helppo maakuljetus ja telakointi, äänettömyys kovilla keleillä, helppo korjata haverin jälkeen eikä pitkäkölisellä lopu yleensä kesäloma karille. Se voidaan hinata turvallisesti taas uimaan ja jatkaa matkaa.
        Pitkäkölisellä on vain opittava veneilemään toisella tavalla kuin ketterämmällä eväköliveneellä. Sitä pitää vähän opetella manoveeraamaan pienissä paikoissa, vähän kuin amerikanrautaa kadulla .
        Eväkölin etuja etuja ei paljoakaan ole Suomen vesillä:
        Nopeuden ihannointi, veneen kauneus, näyttämisen tarve jne., ehkä ainoat. Varsinkin saaristossa on havaittavissa erikoinen uuspurjehtijoiden, yleensä eväköliveneilijöiden, tapa liikkua nopeilla isoilla veneillä: Ei purjeilla edes myötäseen ja lähes aina väyliä pitkin koneella purjeet pakattuina. Vene on hankittu nayttämista, ei käyttämistä varten. Kiire ja oman egon näyttäminen on voittanut purjehduksen liian usein. Pakko päästä seuraavaan satamaan juhlimaan, siellä "kayttämään" ja näyttämään venettä.

        Jos haluat purjehtia, nauttia oikeasti veneilystä niin osta pitkäkäkölinen ja turvallinen matkavene, jolla voi perhe liikkua turvallisesti myös väylien ulkopuolella luovien. Lisäksi sillä pääsee lähes jokaiseen saaren poukamaan ja kaikissa rannikon saaristoissa turvallisesti viettämään vapaa-aikaa. Siis ellet ole kilpapurjehtija vaan perhe- tai matkapurjehtija!

        Jouko Heikola, Trollö- ja Finnrist-
        venesuunnittelija 50 vuotta

        kirjoitettu !


      • jep jep
        piimä kirjoitti:

        Muutama fakta pitkäkölisten puolesta suomalaisiile:
        Ensinnäkin suuntavakavuus, karilleajonkestävyys haverin sattuessa, peräsimen ja potkurilaitteiston suojaisuus, matala kulkusyvyys( esim. Turunmaan saariston keskisyvyys on 1,5m), rantautumisen turvallisuus, helppo maakuljetus ja telakointi, äänettömyys kovilla keleillä, helppo korjata haverin jälkeen eikä pitkäkölisellä lopu yleensä kesäloma karille. Se voidaan hinata turvallisesti taas uimaan ja jatkaa matkaa.
        Pitkäkölisellä on vain opittava veneilemään toisella tavalla kuin ketterämmällä eväköliveneellä. Sitä pitää vähän opetella manoveeraamaan pienissä paikoissa, vähän kuin amerikanrautaa kadulla .
        Eväkölin etuja etuja ei paljoakaan ole Suomen vesillä:
        Nopeuden ihannointi, veneen kauneus, näyttämisen tarve jne., ehkä ainoat. Varsinkin saaristossa on havaittavissa erikoinen uuspurjehtijoiden, yleensä eväköliveneilijöiden, tapa liikkua nopeilla isoilla veneillä: Ei purjeilla edes myötäseen ja lähes aina väyliä pitkin koneella purjeet pakattuina. Vene on hankittu nayttämista, ei käyttämistä varten. Kiire ja oman egon näyttäminen on voittanut purjehduksen liian usein. Pakko päästä seuraavaan satamaan juhlimaan, siellä "kayttämään" ja näyttämään venettä.

        Jos haluat purjehtia, nauttia oikeasti veneilystä niin osta pitkäkäkölinen ja turvallinen matkavene, jolla voi perhe liikkua turvallisesti myös väylien ulkopuolella luovien. Lisäksi sillä pääsee lähes jokaiseen saaren poukamaan ja kaikissa rannikon saaristoissa turvallisesti viettämään vapaa-aikaa. Siis ellet ole kilpapurjehtija vaan perhe- tai matkapurjehtija!

        Jouko Heikola, Trollö- ja Finnrist-
        venesuunnittelija 50 vuotta

        itse määrittelen purjehduksesta nauttimisen niin tee kuten minäkin (tai siis sinä)??? Varmaan toimii noinkin, on aikapaljon näitä moderneja silityrautapohja -muotoisia sporttisia 40 jalkaisia botskeja. Liikkuvat aina purjein ja purjeita vaihdetaan kelin mukaan, ja perhe purjehtii.
        Haaste vaikka saaristomerelle on nuo aamupäivästä satamasta satamaan liikkuvat. Jännittävät varmaan rantautumista jos ei ole kauheasti vapaita paikoja jäljella. Puuttuu osaamista liikkua ahtaissa satamissa ei tuulikulmilla. Joillekin se saattaa näyttä näyttämiseltä. Aika kapeaa purjehdusta se onkin...


      • Tiamos
        jep jep kirjoitti:

        itse määrittelen purjehduksesta nauttimisen niin tee kuten minäkin (tai siis sinä)??? Varmaan toimii noinkin, on aikapaljon näitä moderneja silityrautapohja -muotoisia sporttisia 40 jalkaisia botskeja. Liikkuvat aina purjein ja purjeita vaihdetaan kelin mukaan, ja perhe purjehtii.
        Haaste vaikka saaristomerelle on nuo aamupäivästä satamasta satamaan liikkuvat. Jännittävät varmaan rantautumista jos ei ole kauheasti vapaita paikoja jäljella. Puuttuu osaamista liikkua ahtaissa satamissa ei tuulikulmilla. Joillekin se saattaa näyttä näyttämiseltä. Aika kapeaa purjehdusta se onkin...

        Meillä on Vindö 32 eli pitkäkölinen vene ja eipä ole kyllä ollut valittamista. No tottahan se on aika toivoton ahtaissa satamissa peruutella mutta kun rauhassa ottaa eikä hötkyile, niin aika hyvin sekin onnistuu. Yhden kerran kiveenkin tuli kopautettua kesän aikana mutta ei siinä kuinkaan käynyt pikkasen vene nousi ylös ja pakilla päästiin pois kiven päältä muistona joitain naarmuja. Ja kun tuulta on sopivasti nii aika mukavasti pysyy kyllä eväkölisien pursien vauhdissa. Heinäkuussa tuli oltua veneellä Helsingin edustalla astetta kovemmassa säässä ja jotenkin jäi semmonen tunne, että näillä veneillä ei ole koskaan yksin:)


      • että tällee
        Tiamos kirjoitti:

        Meillä on Vindö 32 eli pitkäkölinen vene ja eipä ole kyllä ollut valittamista. No tottahan se on aika toivoton ahtaissa satamissa peruutella mutta kun rauhassa ottaa eikä hötkyile, niin aika hyvin sekin onnistuu. Yhden kerran kiveenkin tuli kopautettua kesän aikana mutta ei siinä kuinkaan käynyt pikkasen vene nousi ylös ja pakilla päästiin pois kiven päältä muistona joitain naarmuja. Ja kun tuulta on sopivasti nii aika mukavasti pysyy kyllä eväkölisien pursien vauhdissa. Heinäkuussa tuli oltua veneellä Helsingin edustalla astetta kovemmassa säässä ja jotenkin jäi semmonen tunne, että näillä veneillä ei ole koskaan yksin:)

        Painoa 9 tonnia, syväys 2 m ja pituus reilu 10 metriä. Ei tuon ajamisessa ole ongelmia kun tuntee veneensä eikä tunge sitä liian ahtaisiin paikkoin. Koluttu ilman ongelmia Saaristomeren luonnonsatamat ja esimerkiksi Itämeren Portti joka on ahdas jopa eväköliselle.


      • matkapurjehtija
        piimä kirjoitti:

        Muutama fakta pitkäkölisten puolesta suomalaisiile:
        Ensinnäkin suuntavakavuus, karilleajonkestävyys haverin sattuessa, peräsimen ja potkurilaitteiston suojaisuus, matala kulkusyvyys( esim. Turunmaan saariston keskisyvyys on 1,5m), rantautumisen turvallisuus, helppo maakuljetus ja telakointi, äänettömyys kovilla keleillä, helppo korjata haverin jälkeen eikä pitkäkölisellä lopu yleensä kesäloma karille. Se voidaan hinata turvallisesti taas uimaan ja jatkaa matkaa.
        Pitkäkölisellä on vain opittava veneilemään toisella tavalla kuin ketterämmällä eväköliveneellä. Sitä pitää vähän opetella manoveeraamaan pienissä paikoissa, vähän kuin amerikanrautaa kadulla .
        Eväkölin etuja etuja ei paljoakaan ole Suomen vesillä:
        Nopeuden ihannointi, veneen kauneus, näyttämisen tarve jne., ehkä ainoat. Varsinkin saaristossa on havaittavissa erikoinen uuspurjehtijoiden, yleensä eväköliveneilijöiden, tapa liikkua nopeilla isoilla veneillä: Ei purjeilla edes myötäseen ja lähes aina väyliä pitkin koneella purjeet pakattuina. Vene on hankittu nayttämista, ei käyttämistä varten. Kiire ja oman egon näyttäminen on voittanut purjehduksen liian usein. Pakko päästä seuraavaan satamaan juhlimaan, siellä "kayttämään" ja näyttämään venettä.

        Jos haluat purjehtia, nauttia oikeasti veneilystä niin osta pitkäkäkölinen ja turvallinen matkavene, jolla voi perhe liikkua turvallisesti myös väylien ulkopuolella luovien. Lisäksi sillä pääsee lähes jokaiseen saaren poukamaan ja kaikissa rannikon saaristoissa turvallisesti viettämään vapaa-aikaa. Siis ellet ole kilpapurjehtija vaan perhe- tai matkapurjehtija!

        Jouko Heikola, Trollö- ja Finnrist-
        venesuunnittelija 50 vuotta

        Hyvä Jouko, olet varsin oikeassa, mutta tulisi huomioida purjehdusalue. Suomen saaristossa ei raskasuppoumaisella pitkäkölisellä juuri liikuta kevyissä tuulissa. Märkäpintaa on paljon. Pallon kierto taas on toinen juttu. Sielläkin riippuu purjehdusalueesta. Coconut milk route sopii kevyille veneille, kevyitä myötätuulia, aniharvoin reippaampaa. Tosin pallon kierrolla jokainen osuu koralliin joskus, ja silloin pitkäkölinen on turvallisempi. Mutta "high latitudes" on toinen juttu. Yli 50 solmun tuulet , rajut virtaukset, jäät jne. Siellä pitkäkölinen on poikaa. Nopeus ei niinkään, vaan turvallisuus. Atlantin ylityksellä pitkäkölisellä menettää pari vuorokautta. Ompahan vähemmän aikaa präkätä rommipunssin kanssa, mikä ei ole huono juttu sekään.
        Jos muistan oikein, suunnittelet enimmäkseen betoniveneitä. Kaikilla materiaaleilla on hyvät puolensa, mutta matkaveneeseen teräs on mielestäni osoittautunut oikeaksi. Alumiini on elektrolyysin vuoksi hankala ja betoni murenee riutalla nopeasti. Mutta eihän riutalle ajo voi olla suunnitelun lähtökohta. Niin vain monelle käy. Ja betoniveneeseen on vaikea saada vakuutusta.
        Pitkäkölinen menee tonnikalaverkon yli, eväkölinen jää peräsimestään kiinni ja potkuri sotkeutuu verkkoon, jos se pyörii. Pitkäkölinen sopii myös jäihin.
        Matkoihimme voi tutustua www.sarema.fi
        Terveisin
        Pekka


      • hailao
        matkapurjehtija kirjoitti:

        Hyvä Jouko, olet varsin oikeassa, mutta tulisi huomioida purjehdusalue. Suomen saaristossa ei raskasuppoumaisella pitkäkölisellä juuri liikuta kevyissä tuulissa. Märkäpintaa on paljon. Pallon kierto taas on toinen juttu. Sielläkin riippuu purjehdusalueesta. Coconut milk route sopii kevyille veneille, kevyitä myötätuulia, aniharvoin reippaampaa. Tosin pallon kierrolla jokainen osuu koralliin joskus, ja silloin pitkäkölinen on turvallisempi. Mutta "high latitudes" on toinen juttu. Yli 50 solmun tuulet , rajut virtaukset, jäät jne. Siellä pitkäkölinen on poikaa. Nopeus ei niinkään, vaan turvallisuus. Atlantin ylityksellä pitkäkölisellä menettää pari vuorokautta. Ompahan vähemmän aikaa präkätä rommipunssin kanssa, mikä ei ole huono juttu sekään.
        Jos muistan oikein, suunnittelet enimmäkseen betoniveneitä. Kaikilla materiaaleilla on hyvät puolensa, mutta matkaveneeseen teräs on mielestäni osoittautunut oikeaksi. Alumiini on elektrolyysin vuoksi hankala ja betoni murenee riutalla nopeasti. Mutta eihän riutalle ajo voi olla suunnitelun lähtökohta. Niin vain monelle käy. Ja betoniveneeseen on vaikea saada vakuutusta.
        Pitkäkölinen menee tonnikalaverkon yli, eväkölinen jää peräsimestään kiinni ja potkuri sotkeutuu verkkoon, jos se pyörii. Pitkäkölinen sopii myös jäihin.
        Matkoihimme voi tutustua www.sarema.fi
        Terveisin
        Pekka

        Jos ja kun purjehtiminen on minulle harrastus eikä kilpailu, pidän pitkäkölistä tosi kivana senkin vuoksi että sillä pääsee helpommin saareen kuin saareen.


      • Joakim1
        matkapurjehtija kirjoitti:

        Hyvä Jouko, olet varsin oikeassa, mutta tulisi huomioida purjehdusalue. Suomen saaristossa ei raskasuppoumaisella pitkäkölisellä juuri liikuta kevyissä tuulissa. Märkäpintaa on paljon. Pallon kierto taas on toinen juttu. Sielläkin riippuu purjehdusalueesta. Coconut milk route sopii kevyille veneille, kevyitä myötätuulia, aniharvoin reippaampaa. Tosin pallon kierrolla jokainen osuu koralliin joskus, ja silloin pitkäkölinen on turvallisempi. Mutta "high latitudes" on toinen juttu. Yli 50 solmun tuulet , rajut virtaukset, jäät jne. Siellä pitkäkölinen on poikaa. Nopeus ei niinkään, vaan turvallisuus. Atlantin ylityksellä pitkäkölisellä menettää pari vuorokautta. Ompahan vähemmän aikaa präkätä rommipunssin kanssa, mikä ei ole huono juttu sekään.
        Jos muistan oikein, suunnittelet enimmäkseen betoniveneitä. Kaikilla materiaaleilla on hyvät puolensa, mutta matkaveneeseen teräs on mielestäni osoittautunut oikeaksi. Alumiini on elektrolyysin vuoksi hankala ja betoni murenee riutalla nopeasti. Mutta eihän riutalle ajo voi olla suunnitelun lähtökohta. Niin vain monelle käy. Ja betoniveneeseen on vaikea saada vakuutusta.
        Pitkäkölinen menee tonnikalaverkon yli, eväkölinen jää peräsimestään kiinni ja potkuri sotkeutuu verkkoon, jos se pyörii. Pitkäkölinen sopii myös jäihin.
        Matkoihimme voi tutustua www.sarema.fi
        Terveisin
        Pekka

        Vanha ketju ja vastaus, mutta tuli käytyä katsomassa tuota www.sarema.fi. Hieno blogi, jossa paljon kuvia ja juttuja.

        Venetyyppiin liittyen pisti silmään Alaska-Chile 13 800 mpk ja 4554 litraa polttoainetta. Ensimmäisenä tuli mieleen, että menipä hurja määrä polttoainetta. Sitten vanhempia juttua katsellessa kävi ilmi, että tuo olikin poikkeuksellisen vähän. Tuohan on "vain" 0,33 l/mpk ja useilta muilta pätkiltä löytyi ~0,6 l/mpk ja suurin oli 0,94 l/mpk.

        Esimerkiksi vuosi 2013 9746 mpk, 5557 l ja 1871 konetuntia. Tuosta tulee konetunnille lasketuksi keskinopeudeksi 5,2 solmua eli koko matkan olisi helposti voinut ajaa koneella noilla tunneilla.

        Ovatko siis pitkäköliset maailmanympäripurjehtijat lähinnä moottoriveneitä vai onko Sarema poikkeus? Itse olen kuvitellut, että maailmalla pitkiä matkoja liikuttaessa koneen käyttö olisi selvästi vähäisempää mailia kohden kuin Itämerellä.

        Ihan vertailun vuoksi omalla veneellä on tullut minun omistuksessa 9964 mpk ja 651,5 h eli 15,3 solmun keskinopeus konetunnille laskettuna. Normaalia 6 solmun koneajomatkavauhtia olisi noilla tunneilla päässyt 4000 mpk, mutta konetunneista luultavasti alle puolet on tuollaista. Tuossakin on "rasitteena" 2013 Göta-kanava, jossa tuli paljon konetunteja. Sen jälkeen laskettuna "keskinopeus" on ollut 18,7 solmua. Viime kesälle peräti 21 solmua (1562 mpk, 74,5 tuntia), vaikka Tukholmasta kotiin piti ajaa varsin paljon koneella olemattoman tuulen takia.


      • Joakim1 kirjoitti:

        Vanha ketju ja vastaus, mutta tuli käytyä katsomassa tuota www.sarema.fi. Hieno blogi, jossa paljon kuvia ja juttuja.

        Venetyyppiin liittyen pisti silmään Alaska-Chile 13 800 mpk ja 4554 litraa polttoainetta. Ensimmäisenä tuli mieleen, että menipä hurja määrä polttoainetta. Sitten vanhempia juttua katsellessa kävi ilmi, että tuo olikin poikkeuksellisen vähän. Tuohan on "vain" 0,33 l/mpk ja useilta muilta pätkiltä löytyi ~0,6 l/mpk ja suurin oli 0,94 l/mpk.

        Esimerkiksi vuosi 2013 9746 mpk, 5557 l ja 1871 konetuntia. Tuosta tulee konetunnille lasketuksi keskinopeudeksi 5,2 solmua eli koko matkan olisi helposti voinut ajaa koneella noilla tunneilla.

        Ovatko siis pitkäköliset maailmanympäripurjehtijat lähinnä moottoriveneitä vai onko Sarema poikkeus? Itse olen kuvitellut, että maailmalla pitkiä matkoja liikuttaessa koneen käyttö olisi selvästi vähäisempää mailia kohden kuin Itämerellä.

        Ihan vertailun vuoksi omalla veneellä on tullut minun omistuksessa 9964 mpk ja 651,5 h eli 15,3 solmun keskinopeus konetunnille laskettuna. Normaalia 6 solmun koneajomatkavauhtia olisi noilla tunneilla päässyt 4000 mpk, mutta konetunneista luultavasti alle puolet on tuollaista. Tuossakin on "rasitteena" 2013 Göta-kanava, jossa tuli paljon konetunteja. Sen jälkeen laskettuna "keskinopeus" on ollut 18,7 solmua. Viime kesälle peräti 21 solmua (1562 mpk, 74,5 tuntia), vaikka Tukholmasta kotiin piti ajaa varsin paljon koneella olemattoman tuulen takia.

        Alaskassa ja Chilessä lämppärikin varmaan pörisee taukoamatta. Sanotaan 10-15 litraa päivässä, 300-450 litraa kuussa.


      • seppomartti
        Joakim1 kirjoitti:

        Vanha ketju ja vastaus, mutta tuli käytyä katsomassa tuota www.sarema.fi. Hieno blogi, jossa paljon kuvia ja juttuja.

        Venetyyppiin liittyen pisti silmään Alaska-Chile 13 800 mpk ja 4554 litraa polttoainetta. Ensimmäisenä tuli mieleen, että menipä hurja määrä polttoainetta. Sitten vanhempia juttua katsellessa kävi ilmi, että tuo olikin poikkeuksellisen vähän. Tuohan on "vain" 0,33 l/mpk ja useilta muilta pätkiltä löytyi ~0,6 l/mpk ja suurin oli 0,94 l/mpk.

        Esimerkiksi vuosi 2013 9746 mpk, 5557 l ja 1871 konetuntia. Tuosta tulee konetunnille lasketuksi keskinopeudeksi 5,2 solmua eli koko matkan olisi helposti voinut ajaa koneella noilla tunneilla.

        Ovatko siis pitkäköliset maailmanympäripurjehtijat lähinnä moottoriveneitä vai onko Sarema poikkeus? Itse olen kuvitellut, että maailmalla pitkiä matkoja liikuttaessa koneen käyttö olisi selvästi vähäisempää mailia kohden kuin Itämerellä.

        Ihan vertailun vuoksi omalla veneellä on tullut minun omistuksessa 9964 mpk ja 651,5 h eli 15,3 solmun keskinopeus konetunnille laskettuna. Normaalia 6 solmun koneajomatkavauhtia olisi noilla tunneilla päässyt 4000 mpk, mutta konetunneista luultavasti alle puolet on tuollaista. Tuossakin on "rasitteena" 2013 Göta-kanava, jossa tuli paljon konetunteja. Sen jälkeen laskettuna "keskinopeus" on ollut 18,7 solmua. Viime kesälle peräti 21 solmua (1562 mpk, 74,5 tuntia), vaikka Tukholmasta kotiin piti ajaa varsin paljon koneella olemattoman tuulen takia.

        Huonotuulinen n 3000 mpk legi viime kesänä vähemmän kuin 0,03 L/ mpk kokonaislulutus. Eikä ollut mitenkään tarkoitus pihistellä vaan kiirehtiä.


      • Joakim1
        Bossu kirjoitti:

        Alaskassa ja Chilessä lämppärikin varmaan pörisee taukoamatta. Sanotaan 10-15 litraa päivässä, 300-450 litraa kuussa.

        Alaskasta Chileen mennään kuitenkin päiväntasaajan kautta, joten suurin osa matkasta on lämpimässä. Mahtaako kylmässäkään mennä tuo arvioimasi n. 0,5 l/h joka vastaa 4 kW lämmitystehoa?

        Blogissa oli kuitenkin muilta matkoilta myös konetunnit, joita tuli paljon. Jos tuolla Alaska-Chile -pätkällä tuli vaikkapa 1000-1500 tuntia, on se vähän muihin reissuihin verrattuna. Tuostahan tulee kuitenkin tuplasti suurempi "keskinopeus" kuin 2013.


    • afds45

      Vieläkö pitkäkölisiä valmistetaan muuten kuin oneoffeina?

      • Anonyymi

        Kyllä varmaan Folkkareita ainakin jossain väkerretään, ja varmaan saisi puisenkin jos hynää on antaa tekijälle.


    • Anonyymi

      Mikäs vika pitkäkölisessä on nykytekniikalla ja purjehdustavalla.

      Nousee tuuleen kun käyttää konetta ja keulapotkuri auttaa ahtaissa paikoissa.

      Jos ostaisin veneen luonnossa asumiseen, niin kyllä se pitkäkölinen olisi.

      • Anonyymi

        Ei siinä mitään vikaa, sellainen on itselläkin. Vene on rauhallinen, ei broutsaa ikinä, toisaalta luovilla jää jälkeen. Joillakin ei ego kestä sitä. En pidä sitä satamassa eväkölistä huonompana, kun on kertynyt kokemusta ja tietää, miten se käyttäytyy.


      • Anonyymi

        Pitkäkölisiä ja eväkölisiä on niin monenlaisia. Riippuu ihan siitä, mitä purjehdukselta haluaa.


    • Anonyymi

      Jos asuisin veneessä Suomen saaristossa, tahtoisin veneen, jolla pääsee matalaan ja joka kestää pohjakosketuksia.

      Ei paljon painaisi, että joutuisi käyttämään moottoria, koska veneessä asuessa prioriteetit ovat vähän erilaisia.

      • Anonyymi

      • Anonyymi kirjoitti:

        Vähän suhteellista tuo matalaan pääseminen, ainakin jos haluaa keulan rantaan. Pitkäköliset ovat usein raskaita, ja syväys ensimmäisen parin-kolmen metrin matkalla keulasta voi olla paljon suurempi kuin eväkölisissä:

        http://www.puuvenekorjaamo.net/projektit/pauliina.htm

        https://woodenships.co.uk/sailing-yacht/32-colin-archer-type-bermudan-cutter/

        Aika jyrkkä ja syvä ranta pitää olla, jos tuollaisella haluaa keulan rantaan luonnonsatamassa.

        Noissahan on pitkät pukspröötit eikä ole pystykeulaa. Omassa pitkäkölisessäni vesilinja alkaa jotain 2,5 metriä pukspröötin uloimman kohdan takana. Eli vene voi olla sen verran ulkona rannasta.


      • Anonyymi
        Bossu kirjoitti:

        Noissahan on pitkät pukspröötit eikä ole pystykeulaa. Omassa pitkäkölisessäni vesilinja alkaa jotain 2,5 metriä pukspröötin uloimman kohdan takana. Eli vene voi olla sen verran ulkona rannasta.

        Varmasti juuri tuon ongelman vuoksi tuossa kosterissa onkin pitkä ankannokka. Ilman sitä se on vielä hankalampi rantautua kuin moderni pystykeulainen, jonka syväys kölin etupuolella on hyvin pieni.

        Pukspröötin tai ankannokan voi laittaa eväköliseenkin, kölin mallin vaikutus rantautumisen helppouteen ei liity siihen mitenkään.

        Tuon CA:n syväys on 180 cm, ihan samaa luokkaa kuin saman kokoisessa (32’) eväkölisessä. Maksimisyväys vain alkaa n. 2m edempää kuin eväkölisessä, ja keulalinja jatkaa vesirajasta jyrkällä kulmalla alaspäin, kun eväkölisissä se kääntyy lähes veden pinnan suuntaiseksi.

        Haluaisin kyllä nähdä sellaisen rantautumisen, jossa gasti seisoo tuon CA:n pukspröötin päässä kiinnitysköydet kädessä valmiina hyppäämään. Puhumattakaan siitä, kuinka lapset kulkevat pukspröötiä pitkin maihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmasti juuri tuon ongelman vuoksi tuossa kosterissa onkin pitkä ankannokka. Ilman sitä se on vielä hankalampi rantautua kuin moderni pystykeulainen, jonka syväys kölin etupuolella on hyvin pieni.

        Pukspröötin tai ankannokan voi laittaa eväköliseenkin, kölin mallin vaikutus rantautumisen helppouteen ei liity siihen mitenkään.

        Tuon CA:n syväys on 180 cm, ihan samaa luokkaa kuin saman kokoisessa (32’) eväkölisessä. Maksimisyväys vain alkaa n. 2m edempää kuin eväkölisessä, ja keulalinja jatkaa vesirajasta jyrkällä kulmalla alaspäin, kun eväkölisissä se kääntyy lähes veden pinnan suuntaiseksi.

        Haluaisin kyllä nähdä sellaisen rantautumisen, jossa gasti seisoo tuon CA:n pukspröötin päässä kiinnitysköydet kädessä valmiina hyppäämään. Puhumattakaan siitä, kuinka lapset kulkevat pukspröötiä pitkin maihin.

        Pukspröötiä käytetään siksi, että saataisiin keulapurjeen kiinnityspiste pitkälle eteen. Niissä rikaus on pitkä ja matala. Eväkölisessä riki on lyhyt ja korkea, eli hyvä luovilla, koska sen runkokin on hyvä luovilla. Pitkäkölinen on muutenkin huonompi luovimaan, niin se ei hyödy sellaisesta rikauksesta.
        Ankannokasta ei kannata tehdä pitkää vain maihin kulkemista varten luonnonsatamissa, koska se on hankala satamassa. Useimmissa maissa ei veneen keulan kautta edes kuljeta maihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pukspröötiä käytetään siksi, että saataisiin keulapurjeen kiinnityspiste pitkälle eteen. Niissä rikaus on pitkä ja matala. Eväkölisessä riki on lyhyt ja korkea, eli hyvä luovilla, koska sen runkokin on hyvä luovilla. Pitkäkölinen on muutenkin huonompi luovimaan, niin se ei hyödy sellaisesta rikauksesta.
        Ankannokasta ei kannata tehdä pitkää vain maihin kulkemista varten luonnonsatamissa, koska se on hankala satamassa. Useimmissa maissa ei veneen keulan kautta edes kuljeta maihin.

        Kyllä eväkölisessä käytetään pukspröötejä genaakkerin ja code zeron jalustmiseen. Samaa mieltä sen soveltuvuudesta rantautumiseen. Se ainoastaan vaikeuttaa rantautumista. Sisäänvedettävänä vähemmän.

        Ankannokka on erinomainen myös satamissa.


    • Anonyymi

      Kyllä muilta ihmisiltä karkuun pääseminen vaatii nimenomaan matalaa syväystä. Rantaan pääsemiseen on sitten muita menetelmiä.

    • Anonyymi

      Jos pitkäkölinen olisi parempi kuin lyhytkölinen, suurin osa veneistä tehtäisiin pitkäköliseksi. Etenkin saaristomerellä , satamamanöövereissä ja rannikolla on lyhytköliset veneet parempia. Mutta tietysti voit ostaa pitkäkölisenkin veneen, vaikka ei se ole edes valtamerillä vallitseva.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      618
      17027
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      59
      15208
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      393
      9397
    4. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      48
      5794
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      12
      4699
    6. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      174
      3365
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      118
      1975
    8. Mitä hänellä oli päällään kun viimeksi näit hänet?

      Avoimia vastauksia saa kirjoitella... Ehkä joku saattaa tunnistaa itsensä kommenttien joukosta :)
      Ikävä
      57
      1399
    9. Meidän tarinako on ohi?

      Ootko niin päättänyt?
      Ikävä
      102
      1347
    10. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      41
      1247
    Aihe