Visainen kysymys vl-"viisaat" teille.
Väitetään vl-opin siirtyneen aina Aadamista lähtien viestikapulana (käsite admatan), tähän päivään.
Saarnaatte anteeksi syntejä Jeesuksen nimessä ja veressä.
Miten tuo synninpäästömantra kuului ennen Jeesusta?
Koska eihän kukaan tiennyt tulevan messiaan nimeä.
Miksi noin merkittävä asia, kuin vl-synninpäästö autuuden ehtona, ei vahingossakaan ole putkahtanut Raamatunlehdille vanhatestamentillisenakaan aikana?
Jeesuksen nimessä ja veressä.
29
494
Vastaukset
- hyvin kummallista
että vain vl.joukko on hoksannut noudattaa raamatun ohjeita oikein?! Eikö kukaan muu maailmassa ole osannut tulkita raamattua oikein. Lukijoita ja tutkijoita sentään on aika paljon.
Miten sen oivalluksen on saaneet vain pohjanmaan poijjaat jotka nippanappa osaa lukea.***että vain vl.joukko on hoksannut noudattaa raamatun ohjeita oikein?! Eikö kukaan muu maailmassa ole osannut tulkita raamattua oikein. Lukijoita ja tutkijoita sentään on aika paljon.
Miten sen oivalluksen on saaneet vain pohjanmaan poijjaat jotka nippanappa osaa lukea.***
V-lestadiolaiset nimenomaan sanovatkin, että heidän pelastussanomaansa ei ole kirjattu Raamattuun, vaan on kulkenut salattuna tietona halki sukupolvien.
MustaaRaamattuakin muuten kaupataan samalla teesillä: "Tämä on oikeassa Raamatussa salattu".- yhä nempi
Devoit kirjoitti:
***että vain vl.joukko on hoksannut noudattaa raamatun ohjeita oikein?! Eikö kukaan muu maailmassa ole osannut tulkita raamattua oikein. Lukijoita ja tutkijoita sentään on aika paljon.
Miten sen oivalluksen on saaneet vain pohjanmaan poijjaat jotka nippanappa osaa lukea.***
V-lestadiolaiset nimenomaan sanovatkin, että heidän pelastussanomaansa ei ole kirjattu Raamattuun, vaan on kulkenut salattuna tietona halki sukupolvien.
MustaaRaamattuakin muuten kaupataan samalla teesillä: "Tämä on oikeassa Raamatussa salattu".taikauskolta, hurjaa touhua onneksi mut erotettiin kun olin vielä lapsi.
Kiitos hoitomiehet kiitos!. yhä nempi kirjoitti:
taikauskolta, hurjaa touhua onneksi mut erotettiin kun olin vielä lapsi.
Kiitos hoitomiehet kiitos!.Enpä ehkä voi sanoa olevani onnellisempi 17 lapsisen katraan kanssa nyt. Toki en katuisikaan lapsiani mutta..
Olisi vaan tosi kinkkistä siinä tilanteessa kiemurrella liikkeen rautapihdeistä irti.
Oliko hoitomiespsykopaatti sittenkin Jumalan asialla?Devoit kirjoitti:
Enpä ehkä voi sanoa olevani onnellisempi 17 lapsisen katraan kanssa nyt. Toki en katuisikaan lapsiani mutta..
Olisi vaan tosi kinkkistä siinä tilanteessa kiemurrella liikkeen rautapihdeistä irti.
Oliko hoitomiespsykopaatti sittenkin Jumalan asialla?Tuli vähän hassusti äskeinen. Piti olla: "Jos minulla olisi 17 lasta nyt" :)
- nyt mulla
Devoit kirjoitti:
Enpä ehkä voi sanoa olevani onnellisempi 17 lapsisen katraan kanssa nyt. Toki en katuisikaan lapsiani mutta..
Oliko hoitomiespsykopaatti sittenkin Jumalan asialla?on 2 lasta ja ne ei ole koskaan kulleetkaan sanaa vanhoilislestaadiolaisuus saati tietäisivät siitä jotain.
mä suojelen omia lapsiani tältä lahkolta. nyt mulla kirjoitti:
on 2 lasta ja ne ei ole koskaan kulleetkaan sanaa vanhoilislestaadiolaisuus saati tietäisivät siitä jotain.
mä suojelen omia lapsiani tältä lahkolta.Siinäkin teet oikein, että jos et tuota lahkoa sanallakaan heille mainitse, et myöskään moiti. Eli lapsillesi muodostuu kuva siitä, mitä itse näkevät ja kuulevat muualta.
Hyvä kello kauas kuuluu
SRK-kello, vielä kauemmas.- hoöo
nyt mulla kirjoitti:
on 2 lasta ja ne ei ole koskaan kulleetkaan sanaa vanhoilislestaadiolaisuus saati tietäisivät siitä jotain.
mä suojelen omia lapsiani tältä lahkolta.alkoholilta enemmin ja lapsiseurustelusta ja muusta
- No montako sitten?
Devoit kirjoitti:
Tuli vähän hassusti äskeinen. Piti olla: "Jos minulla olisi 17 lasta nyt" :)
17:ää?
- adgdhahhj
Tuohon kysymykseen on helppo vastata. Evankeliumin voima ei ole sanoissa tai sanamuodoissa, vaan siinä että ilosanoma Jeesuksesta otetaan uskolla vastaan. Hyvä esimerkki on Raamatun kertomus Jeesuksen ristiinnaulitsemisesta:
Luuk 23
42 Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi."
43 Jeesus vastasi: "Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa." [1. Moos. 2:9; 2. Kor. 12:4; Ilm. 2:7]
Toinen esimerkki:
Mark 2:5 Kun Jeesus näki heidän uskonsa, hän sanoi halvaantuneelle: "Poikani, sinun syntisi annetaan anteeksi." [Luuk. 7:48]
Tässä ei edes kerrota että halvaantunut olisi pyytänyt syntejään anteeksi, mutta Jeesus näki hänen sydämen tilansa ja antoi anteeksi.
Apt 13:
38 Tietäkää siis, veljet: hänen ansiostaan teille julistetaan synnit anteeksi, ja hänen ansiostaan jokainen, joka uskoo, tulee vanhurskaaksi,
39 saavuttaa kaiken sen, mitä te Mooseksen lain avulla ette voineet saavuttaa.
Ap. t. 10:43 Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa hänen nimensä voimasta syntinsä anteeksi." [Jer. 31:34; Miika 7:18; Sak. 13:1]
1. Joh. 2:12 Minä kirjoitan teille, lapseni: synnit on annettu teille anteeksi hänen nimensä tähden.
Nuo kaksi viimeistä lainausta viittaavat siihen että "Jeesuksen nimessä" ovat apostolitkin syntejä saarnanneet anteeksi.***Tuohon kysymykseen on helppo vastata. Evankeliumin voima ei ole sanoissa tai sanamuodoissa, vaan siinä että ilosanoma Jeesuksesta otetaan uskolla vastaan. Hyvä esimerkki on Raamatun kertomus Jeesuksen ristiinnaulitsemisesta***
***Nuo kaksi viimeistä lainausta viittaavat siihen että "Jeesuksen nimessä" ovat apostolitkin syntejä saarnanneet anteeksi.****
Kysymys kuulluukin, että miten ennen Jeesuksen aikaa mantrattiin "Jeesuksen nimessä ja veressä"?
Kukaan ei tiennyt silloin, tulevan Jeesuksen nimeä.
- Delilah1
en nyt uskalla käydä vänkäämään, mutta siirrän Hakomajassakin olleita pohdintojani aiheesta tänne:
Kuta kauemmin olin seurapenkkiä kuluttanut, sitä ontommalta alkoi ko. hokema Jeesuksen nimessä ja veressä korvissani kaikua.
Yritin kysellä vl-ihmisiltä, miksi tuo synninpäästö tulee julistaa aina noilla tietyillä samoilla sanoilla. Sain vastaukseksi Raamatunlauseita kuten:
Luuk. 24:47 ja kaikille kansoille, Jerusalemista alkaen, on hänen nimessään saarnattava parannusta ja syntien anteeksiantamusta.
sekä
Ef.1:7 Kristuksen veressä meillä on lunastus, rikkomustemme anteeksianto. Näin Jumala on antanut armonsa rikkauden.
Edelleen kysyin, miksi aina samoilla sanoilla, minulle vastattiin, että kun se sanamuoto tuntuu ihmisistä niin turvalliselta. Hmm. Turvalliselta... Voisiko tuo olla pelkkää PSYKOLOGISTA turvallisuuden tunnetta, jolla ei ole mitään tekoa ihmisen PELASTUMISEN kannalta, kyselin edelleen. Tuntui nimittäin, että vaikka psykologinen turvallisuudentunne onkin tärkeä asia, hengellisessä kontekstissa se ei riitä perusteluksi.
Sitten minulta kysyttiin, että onko siinä sitten jotakin pahaa, jos kerran ihmiset kokevat sanamuodon turvalliseksi. Lisäksi todettiin, että synninpäästön tehokkuus ei ole sanoissa vaan voimassa. Sitten aloin taas jankata, että miksi sitä sitten tulee aina julistaa samoilla sanoilla, jos kerran sen voima ei ole käytetyssä sanamuodossa. Taas vedottiin tuohon turvallisuudentunteeseen... Ja sitä rataa...Uudelleen ja uudelleen..
Olen ollut tilanteessa, missä puhuja (joko tahattomasti tai tietentahtoen) jätti pois tuon mantran puheestaan. Ja mitä siitä seurasi. Muutamat ihmiset alkoivat oitis valittamaan, että puheessa ei saarnattu lainkaan evankeliumia. Omasta mielestäni puhe kuulosti varsin armolliselta ja evankeliumi virtasi puhtaana sitä kuunnellessa.
Olen kuullut myös liikkeen ulkopuolisten satunnaisten seuroissa kävijöiden ihmettelevän sitä, että mantra julistetaan 5-6 kertaa puheen aikana. Moni on kokenut sen irrallisena ja suorastaan pakanallisena.
Voisiko siis mantran julistamisen sijasta käyttää suoria Raamatun lauseita, tai vaikkapa Jemin mainitsemaa Kristuksen ansion tähden tai Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen jne.
Tuskinpa vaan, koska pohjimmaltaan mantra on muuttunut yhdeksi EROTTAUTUMISEN välineeksi muista hengellisyyksistä.****Voisiko siis mantran julistamisen sijasta käyttää suoria Raamatun lauseita, tai vaikkapa Jemin mainitsemaa Kristuksen ansion tähden tai Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen jne.
Tuskinpa vaan, koska pohjimmaltaan mantra on muuttunut yhdeksi EROTTAUTUMISEN välineeksi muista hengellisyyksistä.***
Erottautumisen takia myös nimen Jeesus käyttö, on jätetty minimiin, vain mantran osaksi.- iveta
Devoit kirjoitti:
****Voisiko siis mantran julistamisen sijasta käyttää suoria Raamatun lauseita, tai vaikkapa Jemin mainitsemaa Kristuksen ansion tähden tai Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen jne.
Tuskinpa vaan, koska pohjimmaltaan mantra on muuttunut yhdeksi EROTTAUTUMISEN välineeksi muista hengellisyyksistä.***
Erottautumisen takia myös nimen Jeesus käyttö, on jätetty minimiin, vain mantran osaksi.vähäistä käyttöä olen itsekin pitkään ihmetellyt. 60-vuotta sitten oli toisin.
iveta kirjoitti:
vähäistä käyttöä olen itsekin pitkään ihmetellyt. 60-vuotta sitten oli toisin.
..niin varttunut iveta? (yli60 v). Vai perustatko tietosi kuultuun/luettuun? Kun sinulla näyttää olevan rakkaus totuuteen, voit tehdä suuren palveluksen nuoremmille, kertomalla enemmänkin noista ajoista.
Minkä itse luulisit olevan syynä nimen "Jeesus" inflaatioon, vl-liikkeessä?- iveta
Devoit kirjoitti:
..niin varttunut iveta? (yli60 v). Vai perustatko tietosi kuultuun/luettuun? Kun sinulla näyttää olevan rakkaus totuuteen, voit tehdä suuren palveluksen nuoremmille, kertomalla enemmänkin noista ajoista.
Minkä itse luulisit olevan syynä nimen "Jeesus" inflaatioon, vl-liikkeessä?En ole yli 60-vuotias, vaan oma mummoni, joka oli kasvanut ja elänyt melkein koko elämänsä vl-liikkeessä, on kertonut minulle monia mielenkiintoisia asioita, joita ei vl-liikkeessä enään näy. Yksi asia oli tämä Jeesuksen ja Jeesus-nimen voimakkaampi korostus muulloinkin kun Jeesuksen nimessä ja veressä. Jos itse saisin sanoa oman arvioni, miksi sen käyttö on vähentynyt, johtuu mielestäni monien muiden, uudempien hengellisten liikkeiden runsaasta Jeesus-nimen käytön tulvasta ja halutaan olla erillään näistä liikkeistä ja sen nimen vähäisellä käytöllä halutaan erottautua konkreettisesti näistä vieraista usein ulkomailta tuoduista liikkeistä. Me halutaan käyttää ennemmin Jumala, Jumalan valtakunta, Jumalan lapset jne. Mutta tässä ohessa meidän on muistettava, jolla ei ole Poikaa, sillä ei ole Isääkään, mutta jolla on Poika, sillä on myös Isä. Jumalan rauhaa Sinulle!
- maailmasta
on aina ollut uskovaisen osana.
Älkää maailmaa rakastako, älkääkä mitään mitä maailmassa on (1.Joh.2:15). Erottautuminen on ihmisen luonnolle, joka haluaisi miellyttää kaikkia ja ottaa vastaan maailman kiitos eikä haluaisi ottaa vastaan maailman taholta tulevaa pilkkaa ja vainoa.
Maailman rakkaus on kuitenkin vihollisuutta Jumalaa vastaan ja siitä raamattu uskovaisia varoittaa.
Jumalanpalveluksessa julistetaan synninpäästö aina Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, onhan sekin kaavamaista, eikö sitäkin voisi yhtä hyvin arvostella? iveta kirjoitti:
En ole yli 60-vuotias, vaan oma mummoni, joka oli kasvanut ja elänyt melkein koko elämänsä vl-liikkeessä, on kertonut minulle monia mielenkiintoisia asioita, joita ei vl-liikkeessä enään näy. Yksi asia oli tämä Jeesuksen ja Jeesus-nimen voimakkaampi korostus muulloinkin kun Jeesuksen nimessä ja veressä. Jos itse saisin sanoa oman arvioni, miksi sen käyttö on vähentynyt, johtuu mielestäni monien muiden, uudempien hengellisten liikkeiden runsaasta Jeesus-nimen käytön tulvasta ja halutaan olla erillään näistä liikkeistä ja sen nimen vähäisellä käytöllä halutaan erottautua konkreettisesti näistä vieraista usein ulkomailta tuoduista liikkeistä. Me halutaan käyttää ennemmin Jumala, Jumalan valtakunta, Jumalan lapset jne. Mutta tässä ohessa meidän on muistettava, jolla ei ole Poikaa, sillä ei ole Isääkään, mutta jolla on Poika, sillä on myös Isä. Jumalan rauhaa Sinulle!
Totta. Kun et käytä Jeeus nimeä, erotut varmasti kristillisistä porukoista. Mutta mikä se sellainen liike sitten on?
maailmasta kirjoitti:
on aina ollut uskovaisen osana.
Älkää maailmaa rakastako, älkääkä mitään mitä maailmassa on (1.Joh.2:15). Erottautuminen on ihmisen luonnolle, joka haluaisi miellyttää kaikkia ja ottaa vastaan maailman kiitos eikä haluaisi ottaa vastaan maailman taholta tulevaa pilkkaa ja vainoa.
Maailman rakkaus on kuitenkin vihollisuutta Jumalaa vastaan ja siitä raamattu uskovaisia varoittaa.
Jumalanpalveluksessa julistetaan synninpäästö aina Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, onhan sekin kaavamaista, eikö sitäkin voisi yhtä hyvin arvostella?Kolossalaiskirje:
3:5 Kuolettakaa siis maalliset jäsenenne: haureus, saastaisuus, kiihko, paha himo ja ahneus, joka on epäjumalanpalvelusta,
Ovatko vanhoillislestadiolaiset erottautuneet maailmasta, ahneuden välttämisen suhteen?
- .-.
Mark. 4:11
Hän sanoi heille: "Teille on uskottu Jumalan valtakunnan salaisuus, mutta nuo ulkopuoliset kuulevat kaiken vain vertauksina,
Room. 16:25
Ylistys hänelle, joka pystyy voimallaan vahvistamaan teitä, niin kuin ilmoittaa evankeliumi, jota minä julistan, sanoma Jeesuksesta Kristuksesta, se paljastettu salaisuus, joka on ikiajoista saakka ollut kätkettynä!
26 Nyt se on saatettu julki ja annettu ikuisen Jumalan käskystä profeetallisissa kirjoituksissa tiedoksi kaikille kansoille, jotta ne johdettaisiin uskoon ja kuuliaisuuteen.- Tee lähetystyötä
Ettei salaisuus paljastu.
Tee lähetystyötä kirjoitti:
Ettei salaisuus paljastu.
Hyvä, tuntematon sinä..
Tuosta saat papukaijamerkin :)- kokouksetkin?
Ehdottoman vaitiolon vaatimusta perusteltiin "Jumalan valtakunnan salaisuuksilla" myös hoitokokouksien kohdalla. Mutta joku on ilmeisesti livennyt tästä verivalasta?
kokouksetkin? kirjoitti:
Ehdottoman vaitiolon vaatimusta perusteltiin "Jumalan valtakunnan salaisuuksilla" myös hoitokokouksien kohdalla. Mutta joku on ilmeisesti livennyt tästä verivalasta?
Meilläpäin ry:llä käsitellyt uhrien salaisimmatkin hoitokokousasiat, olivat levinneet kulovalkean tavoin, koko seutukunnan tietoon jo seuraavana päivänä.
Jokainen voi päätellä, mitä sellainen sanan alaiseksi joutuminen uhrille tiesi.
- .--.
Biblia
1. Piet. 1:
5 Jotka Jumalan väellä uskon kautta autuuteen kätketään, joka sitä varten valmistettu on, että se viimeisellä ajalla ilmi tulis.
Hepr. 1:1
Jumala puhui muinen usein ja monella muotoa isille prophetain kautta; näinä viimeisinä päivinä on hän meille puhunut Poikansa kautta,Otetaanpa edeltävä säe myös pietarin kirjeestä esille..
1:4 turmeltumattomaan ja saastumattomaan ja katoamattomaan perintöön, joka taivaissa on säilytettynä teitä varten,
1:5 jotka Jumalan voimasta uskon kautta varjellutte pelastukseen, joka on valmis ilmoitettavaksi viimeisenä aikana.
- uusi yhdistys mielessä
saako jokin muu hengelinen yhteisö käyttää samaa mantraa kuin vl jes..nimes veres....
onko se srk rekisteröimä slougani?SRK on ominut itselleen koko pelastuksen, mutta lainvoimaa sillä ei ole. Ihme vain, ettei kansankirkkomme sano siihen mitään, kun sen sisällä on liike, joka julistaa kirkon tarjoaman pelastussanoman mitättömäksi.
Raamattu kehoittaa kristittyjä tekemään kaiken Jeesuksen nimeen. Eikä siellä ole mainittu vl-uskoisten etuoikeudesta mihinkään. Lisäksi Raamattu ei tunne vl-opin uskottelemaa pelastustoivoa, joka pohjaa ihmisen antamaan yleiseen synninpäästöön, autuuden ehtona.
Raamatunmukainen kristityn pelastustoivo, tulee uskosta Jeesuksen pelastustyöhön omalla kohdallaan, yhdessä suun tunnustuksen kanssa. Lisäksi oikeassa kristinuskossa luotetaan siihen että Jeesus kuittasi kerralla kaikki synnit ristillä, eikä niitä tipoittain mielivaltaisesti anteeksiannella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2329756
- 1226705
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h486244- 794777
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa324500- 353532
- 613204
On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na283055Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta253038Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue263023