Minua hämmentää ja suuresti ärsyttääkin se, että eikö vanhemmilla ole enää käsitystä, mitä sairaan lapsen kanssa voi tehdä ja mitä ei?!?
Esimerkkejä elävästä elämästä:
1) Meillä oli 3 viikkoinen vauva, kun tuttavaperheemme halusi aivan välttämättä tulla katsomaan vauvaa. Sovimme visiitistä, mutta suureksi ihmetyksekseni perheen äiti ovella kertoi nuorimman olevan tulirokossa. Oli kuulemma syönyt vuorokauden antibioottia, joten ei pitäisi olla kuulemma enää tartuttava. Kuumetta tytöllä oli kuitenkin vielä 39 astetta! Käännytin perheen ovelta ja kerroin etten halua ottaa riskiä vastasyntyneen kanssa. Perhe loukkaantui tästä kovin, sillä "lapset olisivat niin kovasti halunneet nähdä vauvan".
2) Tuttavani soitteli minulle ja kertoi poikansa olevan kuumeessa ja täynnä näppylöitä. Epäili itse jotakin rokkotauia. Kertoi, että saavat huomenna varmuuden kun menevät sairaalan poliklinikalle (allergioiden vuoksi) rutiinikontrolliin. Kehoitin äitiä vaihtamaan ajan, sillä eihän rokkotautista lasta voi viedä lastenklinikalle, jossa on sairaita lapsia. Esimerkiksi leukemialapselle rokko voi olla tappava! Tämä kyseinen äiti vastasi, että kun hän on varta vasten järjestänyt vapaapäivän ja kun töistä on niin hankala olla pois... Seuraavana päivänä tuli sitten tekstiviesti että vesirokkoa oli, poliklinikan lastenlääkäri oli tehnyt diagnoosin...
3) Törmäsin kaupassa puolituttuun, joka valitti päiväkodin tätien "nipoutta". Lapsi oli kuulemma kolmena perättäisenä päivänä soitettu hakemaan ripuloinnin vuoksi kesken päivän hoidosta. Tämä oli kuulemma aiheuttanut suuria ongelmia töissä, jossa oli kovin kiirettä. Töistä ei kuulemma oikein olisi voinut olla sillä hetkellä pois. Tämä ripuloiva lapsi oli silläkin hetkellä aidin kanssa kaupassa. Äiti oli vaan laittanut 5-vuotiaalle vaipan...Ja vielä ihmetellään, miksi päiväkodeissa taudit leviävät!
4) Meidät kutsuttiin kylään tuttavaperheen luo. Oltuamme hetken siellä perheen äiti sanoi, että toivottavasti meitä ei haittaa kun he ovat niin räkäisiä (miksei tätä voinut ilmoittaa etukäteen). Perheen lapset pelmahtivat paikalle ja nuorin oli kuumeisen oloinen, pärski ja valitti paikkojen särkevän. Vanhemmalla oli kurkku kovin kipeä. Myöhemmin äiti mittasikin nuorimmalla lapsella olevan reilut 39 astetta kuumetta. Poika nukahteli kesken leikkien lattialle...Nyt meillä on sitten vauvalla toinen antibioottikuuri meneillään korvatulehduksen vuoksi. Kahteen viikkoon ei ola nukuttu räkäisyyden, yskimisen ja tukkoisuuden vuoksi...Täytyy vaan toivoa, ettei ole possunuhaa. Lääkäri ei ottanut siihen kantaa...
Kaikissa näissä esimerkkiperheissä on ihan fiksut, koulutetut vanhemmat. Miksi siis lapsen sairastaessa MINÄ, MINÄ, MINÄ -ajattelu astuu esiin. Asioita ei osata nähdä muiden kannalta, vaan minä ja oma mukavuus & työ menee aina (lapsenkin hyvinvoinnin) edelle. Mistä moinen trendi?
Suunnaton ihmetys
9
478
Vastaukset
- kasvaa/kasvattaa?
Normaaleja tauteja liikkuu täällä ympäriinsä, eikä niitä ole syytä varoa saamasta. Sairastamisen jälkeen vastustuskyky on päivitetty, eikä pienet basillit enää kaada. Meillä ei ainakaan varota, ja liikutaan myös suht normaalisti, jos ei olla ihan sängyn pohjalla.
Monet kerrat olen sairaana töissä ollut, ja kaikki on ihan hyvin mennyt, jonkin tunnin olen mahdollisesti "luistellut" jaksamisen piikkiin.
Ei sairauden tule antaa haitata normaalia elämää kohtuuttomasti. Tämä on minun kantani asiaan. Turha valitus pois, ja eteenpäin kun mummo lumessa. Nopeammin paraneekin kun ei ole niin tylsää, hyvä on jos saa vähän löysätä töissä sairauden aikana, meillä se ainakin on mahdollista.
Tietty sitten ON ne ylihygieniset turhan valittajat, jotka käyvät sikakalliiksi koko yhteiskunnalle, mites se menikään, ne ekat lausunnot, että kun lapsi saa sikaflunssan pitää olla pois päiväkodista 10 päivää????? (oli muuten järjettömin sääntö mitä olin kuunaan kuullut, ja se onneksi kumotiinkin hetimiten)
Nytkin tuo possunuhahysteria on järkevöitymässä, kun alle kolmevuotiaita ei enää lasketa riskiryhmään kuuluviksi. Eihän sille mitään syytä koskaan ollutkaan. (Nuoret aikuisethan siihen tautiin kyykkäsivät, ja rokoitteet olisikin pitänyt suunnata heihin.) - -mmmmm-
Tuttua huttua. Mun lähipiirissä on onneksi vaan yksi tällainen mamma mutta kun sekin asuu naapurissa ja hänen lapsensa on omani parhaita kavereita.
Tuttuja on soitot yskimisestä,näppylöistä,kuumeesta yms. ja heti perään tuleekin kysymys että sopisko tulla käymään?! juu ei. ihan jo lasta ajatellen aina tuskin on kyläilyt kivoja kipeenä, ja pienessä flunssassa ei voi koskaan lasta ulos viiä mutta meille kylläkin ois kiikuttamassa. naurettavaa. luulis tänkin aikuisen ihmisen tietävän että heikommin se räkä ulkona toisen naamaan lentää kuin sisällä jossa sitä pyyhitään joka leluun ja ovenkahvaan. - ihmettelen!
1, Tulirokko ei tartu enää jos on oltu vuorokausi lääkityksellä, lue vaikka lääkärikirjasta. (minulla on tästä 4 eri lääkärin todistus kirjallisena)
2. Ensimäistä kertaa kuulen, ettei poliklinikalle voisi sairasta lasta viedä? eihän siellä niitä sairaita yleisissä toimenpide huoneissa suinkaan pidetä. Ja toimenpidehuoneet putsataan kyllä joka kävijän jälkeen. (Ja varsinkaan jos ei itse edes tiedä, mikä rokko on kyseessä, on hyvä saada selvyys asiaan)
3. Itsekin jouduin turvautumaan vaippoihin ripulin iskettyä, ja kestettyä yhtäjaksoisesti jopa noin 7 viikon ajan. Valitettavasti en taloudellisesti ollut kykenevä vain jäämään makaamaan laakereilleni, vaan kävin töissä, muutamia pahimpia päiviä lukuunottamatta. Minulla tämä tauti nousi virtsaputkea pitkin munuaisiin ja senkka oli toistasataa, sairaalahoidon saatoin välttää sillä että kävin kolmesti päivässä sairaalassa, jossa avokanyyliin ruiskutettiin antibiotit, ja sitten ajoin taasen kotiin/töihin. Yleiskuntoni oli kuitenkin hyvä. Olisi ollut mahdottomuus vauvan äitinä, ja yh:na maata sairaalassa/toimettomana, koko tuokin pitkä aika.
4 No tuota minäkin ihmettelen, itse en kutsu vieraita jos on jokin sairaus päällä. Emmekä mene sairastaviin talouksiin vieraiksi hakemaan ehdoin tahdoin tautia. Pakolliset liikutaan, mutta kyläily ei kyllä ole mitään pakollista liikkumista.- hhhhhhhhhhhh
1) kyllähän lääketieteellinen kirjallisuus kertoo, ettei tulirokon pitäisi tarttua yhden vuorokauden antibiootin käytön jälkeen. Mutta kuka haluaa oikeasti ottaa riskin 3 viikkoisen vauvan kanssa? Sitä paitsi tulirokkoinen lapsi oli 39 asteen kuumeessa. Hänen paikkansa ei todellakaan ole kylässä, vaan kotona lepäämässä vanhempansa kanssa. Ihan vaan jo pelkästään tuon kuumeen vuoksi.
2) kyseessä ei ollut ensiapupoliklinikka vaan lastentautien poliklinikka. Näillä poliklinikoilla ei tutkita normaalisti tartuntatauteja, vaan ne hoidetaan eristystiloissa. Useat virukset tarttuvat pisaratartuntana ja huoneilmaa on hiukan hankala desinfioida. Eikä myöskään lääkärin vastaanottohuonetta keritä kesken päivän pesemään, aikataulut ovat niin tiukkoja.
Ainakin TYKS:n lastenklinikan/poliklinikan ovessa on iso kyltti, että jos epäilee lapsensa sairastavan rokkotautia, niin lasta ei saa tuoda poliklinikalle vaanon otettava yhteyttä kansliaan.
3) on se hienoa, että on olemassa niin korvaamattomia ja tunnollisia (lue itsekkäitä) työntekijöitä, että käyvät 7 viikkoa ripuloivana töissä. Useimmat meistä kun olisivat jo ensimmäisen viikon jälkeen sairaalassa tiputuksessa kuivumisen vuoksi. Oli työtoverisikin varmasti kiitollisia saamistaan ripuliviruksista.
4) kyllä nuhaisena voi kyläillä puolin sun toisin, mutta sen täytyy sujua yhteisymmärryksessä. Fiksua olisi ilmoittaa etukäteen, että olette kyllä edelleen tervetulleita jos haluatte, mutta valitettavasti olemme räkäisiä ja kuumeessa. Tällöin on vieriailijoden oma valinta haluavatko altistua vai eivät. Tai vastaavasti olisivat voineet ilmoittaa, ette ovat siinä kunnossa, että eivät jaksa ottaa vieraita vastaan. - lasten polilla ramppaava äiti
vastaus kohtaan kaksi...
Vesirokkoista lasta ei ainakaan Tampereella saa viedä lasten tautien poliklinikalle. Ovessa on iso kyltti että jos epäilet lapsella vesirokkoa, soita kelloa ja odota että joku tulee tarkistamaan.. (ei nyt sanasta sanaan noin mutta sinne päin). Koska joillekin vesirokko voi olla tappava.
Ja täällä Tampereen naapurikunnassa vesirokkoista lasta ei huolittu edes terveyskesukseen tartuttamaan muita vaan sairasloma myönnettiin puhelimitse. - ääntä suulla suuremmalla.
hhhhhhhhhhhh kirjoitti:
1) kyllähän lääketieteellinen kirjallisuus kertoo, ettei tulirokon pitäisi tarttua yhden vuorokauden antibiootin käytön jälkeen. Mutta kuka haluaa oikeasti ottaa riskin 3 viikkoisen vauvan kanssa? Sitä paitsi tulirokkoinen lapsi oli 39 asteen kuumeessa. Hänen paikkansa ei todellakaan ole kylässä, vaan kotona lepäämässä vanhempansa kanssa. Ihan vaan jo pelkästään tuon kuumeen vuoksi.
2) kyseessä ei ollut ensiapupoliklinikka vaan lastentautien poliklinikka. Näillä poliklinikoilla ei tutkita normaalisti tartuntatauteja, vaan ne hoidetaan eristystiloissa. Useat virukset tarttuvat pisaratartuntana ja huoneilmaa on hiukan hankala desinfioida. Eikä myöskään lääkärin vastaanottohuonetta keritä kesken päivän pesemään, aikataulut ovat niin tiukkoja.
Ainakin TYKS:n lastenklinikan/poliklinikan ovessa on iso kyltti, että jos epäilee lapsensa sairastavan rokkotautia, niin lasta ei saa tuoda poliklinikalle vaanon otettava yhteyttä kansliaan.
3) on se hienoa, että on olemassa niin korvaamattomia ja tunnollisia (lue itsekkäitä) työntekijöitä, että käyvät 7 viikkoa ripuloivana töissä. Useimmat meistä kun olisivat jo ensimmäisen viikon jälkeen sairaalassa tiputuksessa kuivumisen vuoksi. Oli työtoverisikin varmasti kiitollisia saamistaan ripuliviruksista.
4) kyllä nuhaisena voi kyläillä puolin sun toisin, mutta sen täytyy sujua yhteisymmärryksessä. Fiksua olisi ilmoittaa etukäteen, että olette kyllä edelleen tervetulleita jos haluatte, mutta valitettavasti olemme räkäisiä ja kuumeessa. Tällöin on vieriailijoden oma valinta haluavatko altistua vai eivät. Tai vastaavasti olisivat voineet ilmoittaa, ette ovat siinä kunnossa, että eivät jaksa ottaa vieraita vastaan.Vaikket mistään mitään tiedä. Kohta kolme. Teen työtäni yksin, en siis tartuta ketään. Todellakin työnantajani on kiitollinen siitä etten valita jokaisesta pienestä syystä ja jää aina kotiin kun se mahdollsita olisi. Sinä = surkea valittaja, et menestyisi työssäni, (tuskin missään muussakaan vaativassa tahi vastuullisessa työssä)
Katsos peiliin, sieltä näät sen itsekkään. - Hölmistynyt...
ääntä suulla suuremmalla. kirjoitti:
Vaikket mistään mitään tiedä. Kohta kolme. Teen työtäni yksin, en siis tartuta ketään. Todellakin työnantajani on kiitollinen siitä etten valita jokaisesta pienestä syystä ja jää aina kotiin kun se mahdollsita olisi. Sinä = surkea valittaja, et menestyisi työssäni, (tuskin missään muussakaan vaativassa tahi vastuullisessa työssä)
Katsos peiliin, sieltä näät sen itsekkään.Käytöstapoja ei taideta ainakaan työssäsi tarvita?!
On totta, että en varmaan menestyisi vaativassa työssäsi. Olen kuitenkin ihan hyvin menestynyt omassa virasani lukion luonnontieteiden lehtorina. Tietenkään tämä työ ei niin ihmeellistä koulutusta ja ammattitaitoa vaadi. Mutta siitä olen kiitollinen, että työnantajani ymmärtää työyhteisön edun ja antaa minun sairastaa rauhassa. Salliihan Suomen lakikin minulle tämän etuoikeuden. Tietysti jos minulla olisi samanlainen vaativa, vastuullinen ja merkityksellinen työ kuin sinulla, niin saisin varmastikin oman työpisteen, ruokalan, WC:n yms, jotta en mahdollisesti sairaana työssä ollessani tartuttaisi kanssaihmisiäni.
- Ja näin on!
Olen kanssasi ehdottomasti samaa mieltä. Sairaana ollaan kotona, eikä lähdetä levittämään omaa tautia koko maailmalle. Ja vaikka lapsen vanhempaa alkaisikin kotona kyllästyttää, sitä pitää vaan pystyä olla niin aikuinen, että antaa lapsen parantua kotona.
Et niuhota ollenkaan. Ihmisten pitäisi ottaa järki käyttöön. - JsTo
Olen erimieltä vain siinä että Minä-minä-minä astuisi esiin vain lapsen sairastaessa. Kyllä se astuu esiin niin tavattoman monissa muissakin tilanteissa että pelottaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273623- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362304Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381539
- 141342
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661285Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275